Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výzkumy uživatelů knihoven Roman Šantora Národní knihovna ČR, 15. 4. 2010.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výzkumy uživatelů knihoven Roman Šantora Národní knihovna ČR, 15. 4. 2010."— Transkript prezentace:

1 Výzkumy uživatelů knihoven Roman Šantora Národní knihovna ČR,

2 O čem (ne) budeme hovořit  o výzkumech uživatelů knihoven  NE  o výzkumech neuživatelů  o srovnávacích výzkumech používaných na hodnocení kvality

3 Kdy výzkumy uživatelů knihoven?  pokud nestačí naše zkušenosti nelze získat informace z údajů, které již máme datab. uživatelů, analýza výpůjček, web statistiky  když potřebujeme znát přesná čísla, určit priority ověřit domněnky, hypotézy či plánované kroky zjistit co nevíme, na co jsem se neptali zdůvodnit svou kvalitu či prospěšnost

4 znát přesná čísla, určit priority  „Nevyužívám, a měl/a bych zájem o:... “ %

5 zjistit co nevíme, na co jsem se neptali  1195Rozšířit množství (především aktuálnějších) titulů odborné literatury, především z oblasti výpočetní techniky, elektroniky, dopravy. Pořizovat tyto tituly do svých fondů krátce po jejich vydání jsem spokojená 1205Mít více titulů k absenčnímu půjčení. 1235Větší přehlednost, větší počet titulů a počet kusů od zajímavých titulů - bestselerů. 1237Zatim jsem spokojena s poskytovanymi sluzbami. 1270Zasílat info o nových přírůstcích ve vybraných pobočkách mailem a možnost objednat si knížku z jiné pobočky s její dopravou na vybranou pobočku, kde by ji bylo možné i vrátit. Týká se zejména malých poboček -např. Vysočany. 1276nic mě nenapadá 1286více mě upoutávat na zajímavé tituly 1296uvítala bych možnost meziknihovní výpůjčky v rámci Městské knihovny v Praze 1299nic, aktuální stav mi vyhovuje

6 zdůvodnit svou kvalitu či prospěšnost Seřaďte prosím následující pražské organizace podle toho, jak jsou pro Vás osobně důležité. (1. místo)

7 ověřit domněnky, hypotézy či plánované kroky  Problém: MKP stagnuje počet čtenářů  Obecný cíl: Zvýšit počet čtenářů  Strategie: Náborové kampaně na nové čtenáře Udržení stávajících (odcházejících) čtenářů  Hypotéza směřující k ověření strategie: Část odcházejících čtenářů se dá udržet

8 Ukázka ověření hypotéz - VÝSLEDKY  jistě odejde – nejméně 25% pasivních  jistě zůstane – 20% pasivních  možná zůstane, možná odejde – 55% pasivních

9 ověřit domněnky, hypotézy či plánované kroky  Problém: MKP má nedostatek zdrojů na nákup knih  Obecný cíl: Získat finanční zdroje na nákup  Strategie: Zavést sponzorské členství na nákup knih  Hypotéza směřující k ověření strategie: Čtenáři jsou ochotni platit více než stávající roční poplatek 80 Kč

10 Ukázka ověření hypotéz - VÝSLEDKY  49% čtenářů je ochotných platit spon- zorské členství v průměrné výši 200 Kč  Kč na nákup nových knih

11 „Líná knihovna“  Funguje nám to, ale všichni je dělají, měli bychom taky.  Když nevím co si s výsledky počnu, nemá smysl je získávat.  Proč je chci a jak s nimi naložím?  Mám něco k čemu výsledky použiji?

12 K čemu mohou výzkumy sloužit?  podklad pro zlepšování kvality služeb forma komunikaci se čtenáři  ověření našich záměrů a představ efektivní knihovna  podklad pro marketing knihovny  argument pro zřizovatele a podporovatele  nástroj interní komunikace a prosazení změn

13 Interpretace výsledků  jednoduché interpretace základní výsledky v celém vzorku  náročnější interpretace odpovědi na cíle a hypotézy vyžaduje často křížové hledání odpovědí křížení otázek a segmentace respondentů  podpovrchová interpretace kombinuje výzkum, naše představy, zkušenosti je výrazněji ovlivněna interpretátorem

14 Kontakt Pavel Černý Tel: , Roman Šantora Tel:


Stáhnout ppt "Výzkumy uživatelů knihoven Roman Šantora Národní knihovna ČR, 15. 4. 2010."

Podobné prezentace


Reklamy Google