Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Strategické plánování a strategický plán ve Společnosti parkinson

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Strategické plánování a strategický plán ve Společnosti parkinson"— Transkript prezentace:

1 Strategické plánování a strategický plán ve Společnosti parkinson
Prezentace pro účastníky valné hromady SP PhDr. Ivana Plechatá Kontakt: únor 2013 1

2 Strategii vnímáme jako plánovaný postup, který nám umožní co nejefektivněji vyřešit nějakou situaci a dosáhnout max. výsledek ( D. Ondříček, 2000) Strategické otázky: - Jaký smysl a pro koho má mít její uvažované konání? - Jaké produkty, služby, aktivity mají naplnit činnost organizace? - Kam se chce organizace dostat? - Jaké zdroje pro to má?

3 Role pacientských organizací
Pomoc a podpora pacientům a jejich rodinám (vzájemná podpora) - informační (brožury, weby, tel.linky, zpravodaje, semináře, konference apod.) - praktická (doprovázení, služby) - emocionální (sdílení, dodávání odvahy, poradenství) Významná komparativní výhoda oproti jiným subjektům „vím, co prožíváš a co tě trápí“, „nejsi na to sám“, „můžeš žít jako my“ apod. Podaná ruka je autentická. Tím ulevují systému i lékařům, šíří osvětu mezi pacienty.

4 Role pacientských organizací II.
2) Advocacy a Lobbying (hájení a prosazování práv pacientů, ovlivňování prostředí k vytvoření optimálních podmínek pro pacienty) Stát (vláda, parlament, úřady) Plátci – zdravotní pojišťovny Poskytovatelé zdravotní péče (Lékaři a zdravotnická zařízení) Poskytovatelé sociálních služeb Kraje a obce Odborníci Akademická sféra

5 Role pacientských organizací III.
Komunikace Prioritně uvnitř organizace – „Pokud jsme silní uvnitř, budeme silní i navenek“. Klíčové pro udržení jednoty v organizaci, jednotná vize, strategie a prioritní činnosti, zpětná reakce, transparentnost všech procesů, lepší čitelnost navenek a hlavně efektivita všech vykonávaných činností. Nástroje komunikace: Osobní setkání, jednání, pravidelné schůzky, telefonáty a event.zápisy z nich. Interní zpravodaj (tisk, virtuální přes web Členská sekce webu (otázky a odpovědi) Neformální (společenská) setkávání se

6 Role pacientských organizací IV
s lékaři – ideálně vytvořit pocit „jedné lodi“, přesvědčit, že aktivní a informovaný pacient je neohrožuje ale spíše naopak, využít společných zájmů a motivací v rámci koalic (účelové a neformální uskupení podobně zaměřených organizací k vyřešení nějakého konkrétního problému s veřejností (osvěta) „dostat argumenty veřejnost na naší stranu“. Přesně formulovat co chceme a proč to chceme. Pozor na „nátlakové akce“

7 Proč by měla organizace strategicky plánovat? (Ondruška, 2000)
Zvýšit svoji výkonnost Efektivněji hospodařit se zdroji Jasné směřování pro samu organizaci ale i pro další zúčastněné Lépe se předvídá a reaguje na změny Posiluje schopnost stanovovat priority Posilňuje týmovou práci a loajalitu Lépe se překonávají krize a řeší problémy (včetně organizačních a finančních) Lépe se uspěje v konkurenčním prostředí …….a stejně je přežití tak těžké 

8 Diagram řízení Strategické plánování Písemný strategický plán
Krátkodobé plánování Finanční plán Plán programů a služeb Plán PR Plán FR Personální řízení Finanční řízení Realizace programů a služeb PR FR Monitorování a vyhodnocování

9 Kroky strategického plánování
1) Příprava procesu „Proces je leckdy důležitější než výsledný plán“ Odpovědět na otázky: Proč?, Kdo?, S kým?, Kdy?, Na jak dlouho? Analýza prostředí (interní i externí versus silné a slabé stránky) - zhodnotit minulost i současnost organizace - definovat nebo re-definovat vizi a hodnoty organizace - definovat cílové skupiny, a partnery - S.W.O.T. analýza Tvorba strategie - stanovení cílů 4) Zpracování strategického plánu - Vize, mise, strategie - Personální plánování (zaměstnanci, dobrovolníci……. - Organizační předpoklady - Finanční plán, plán zdrojů - operativní plány Naplňování strategického plánu, monitorování, kontrola, zpětné upřesňování

10 Strategický tým SP Více jak 8 měsíců pracoval ve složení: Fiedler, Večlová, Brus, Šindelářová, Slivečková, Vernerová, Žert, Kneř, Sedláčková, Skála-Rosenbaum, Škrkal, Zimáček 3 semináře, 2 větší společná setkání a řada schůzek, ů, telefonátů Realizováno s finanční podporou společnosti Abbott

11 Poslání české a evropské Společnosti Parkinson
Společnost Parkinson, o.s. Posláním Společnosti Parkinson, o.s. je zlepšovat kvalitu života nemocných a jejich rodin. Snaží se zvyšovat jejich sebevědomí, učit je žít s touto i při intenzivní léčbě progradující nemocí a bojovat s ní. Prosazuje dostupnost všestranné péče pro všechny nemocné. Společnost proto podporuje veškeré projekty, které posilují samostatnost a aktivní stránky života nemocných. EPDA (Evropská Parkinson Asociace) Chceme kvalitativně změnit život 1,2 mil. lidem s Parkinsonovou chorobou a jejich rodinám a nabídnout jim společnou evropskou politickou platformu.

12 Činnosti a aktivity společnosti C/K
Cvičení, RHB, služby zdrav (K) Odborné přednášky, semináře (K) Společenské + sportovní akce (K+C) Vydávání časopisu (C) Rekondiční pobyty (C/K) Web + poradenství / Poskytování informací (C/K) Koordinační činnosti vůči klubům/členům (C ) - Účetní servis klubům/členům (C )

13 Činnosti a aktivity společnosti C/K
Obhajování práv + zájmů na centrální úrovni např. NRZP, Koalice pro zdraví, ČAVO, MZ. MPSV apod. (C) Práce v platformách a koalicích na místní a regionální úrovni (C/K) Získávání finančních prostředků (Fundraising) – na centrální (C ) i na regionální a místní úrovni (K) Práce s veřejností (Public Relation) na centrální úrovni (C) a místní úrovni (K) Komunikace s odbornou veřejností na téma stáží, výzkumu, statistik, práce na certifikovaných kurzech, vzdělávání zdravotníků (C).

14 Silné stránky vůle pracovat/pomáhat ostatním jedinečnost organizace
tradice aktivní/samostatné regionální kluby členská základna (2500 členů) geografické pokrytí vydávání časopisu fungování navzdory zdravotním limitacím minimální náklady vs. maximální užitek přátelské vztahy, pomoc, podpora, pozitivní prostředí know-how vůči nemoci, osobní zkušenost schopnost předávat zkušenosti

15 Slabé stránky komunikace Centrála vs. Kluby limitace nemocí při řízení
nedostatečné znalosti, dovednosti a schopnosti k vedení a řízení neprůhlednost hospodaření a financování neschopnost oslovit více potencionálních členů počínající atomizace (roztříštěnost) společnosti časté změny na postech (představitelé i zaměstnanci) nedostatek pracujících členů, dobrovolníků, zaměstnanců výrazné rezervy ve vnitřních pravidlech osobní vztahy negativně ovlivňující pracovní výsledky

16 Příležitosti projekt tvorby dlouhodobé strategie
projekt Nadace Vodafon (externí manažer) projekt česko-polské fórum projekt Johnson and Johnson projekt Světový den Parkinsonovy choroby systém certifikace (vzdělávání) zdravotnických a sociálních pracovníků změna zákonů ve prospěch práv pacientů existující platformy hájící zájmy pacientů účast na odborných konferencích EPDA (web, materiály, info, filmy apod.) evropský projekt – vzdělávání, posilování kapacit nové cesty FR, formy i pro individuální dárce

17 Hrozby Parkinsonova nemoc
Vliv snižujících se veřejných dotací na činnost NNO Omezené soukromé zdroje vynakládané na činnost NNO Atmosféra ve společnosti „blbá nálada“

18 Kompetence kluby Ideální úvazek: 1 + 0,2 administrativní podpora
péče a komunikace se členy klubu (okres + kraj) cvičení, RHB, semináře, logopedie přednášky kulturní a společenské akce pravidelné schůzky organizace rekondice v místě (výjimečně) informování centrály o centrálním a místním klubu příspěvky do časopisu, na web práce v místních skupinách, komisích zřizovaných platformami (NRZP) nebo státní správou a samosprávou Fundraising – tvorba projektových záměrů a oslovování dárců organizační + administrativní + účetní práce PR – komunikace, kontakt s místními médii komunikace s odborným garantem v místě, pokud existuje a spolupracuje

19 Kompetence centrála Ideálně 4-5 úvazků
garance dodržování právních předpisů pro fungování společnosti jako NNO práce s informacemi z klubů (data, statistiky) Public relation – prezentace výsledků činnosti, poslání společnosti navenek servisní služby klubům (jednotné dotazníky apod.) Advocacy + lobbing (hájení a prosazování zájmů pacientů) – platformy, vláda, ministerstva, parlament garance legálnosti + odbornosti a kvality poskytovaných služeb v rámci společnosti (zdravotní a sociální služby) Fundraising – veřejné i privátní zdroje spolupráce s lékaři doklady pro tvorbu + účtování projektů Databáze časopis + web + poradenství rekondiční pobyty koordinace národních akcí (sport, kultura, odborné)

20 Statutární a manažerské řízení v kanceláři SP
0,5 Předseda – statutární zástupce společnosti - reprezentuje společnost, poskytuje rady celému týmu, pokud je potřeba speciální řešení z důvodu útoku nemoci. 1,0 výkonný manažer – každodenní řízení, obhajování práv, lobbying, spolupráce s lékaři 0,3 finanční manažer + fundraising 0,5 účetní jako zaměstnanec či jako najatá účetní firma 0,5 PR manažer - komunikace s kluby, veřejností, časopis, web 1,0 projektový manažer - komunikace s kluby, příprava projektů, databáze 0,3 – 0,5 administrativní podpora – organizační věci, pošta, archivace

21 Struktura společnosti?
„Rozdrobená“ struktura nezávislých subjektů Společnost Parkinson APH Klub HK Klub Slovácko Další nezávislé kluby?

22 Struktura společnosti
Platforma SP APH Klub SP Klub

23 Strategické cíle SP 1. Vyřešit strukturu a pravidla vnitřního fungování (zastupování, komunikace, kompetence) SP v rámci ČR. 2. Zviditelnit práci klubů (akce). Zaměřit se na veřejnost, média a časopis SP. 4. Oslovit více pacientů jako potenciálních členů (evidence členů + nově diagnostikovaní). Informace přes centra léčby (čekárny, ordinace apod.). Informace přes neurology (psychiatry, psychology).

24 Strategické cíle SP 4. Zajistit finanční udržitelnost SP do budoucna (vycházející ze strategie). Získávání finančních zdrojů (FR plán). Efektivní zacházení se zdroji obecně (nejen finančními). Transparentnost rozhodování o nich, pravidla hospodaření. 5. Získání silného odborného garanta Oslovení odborné společnosti. Oslovení dosud spolupracujících lékařů. 6. Udržení stavu členské základny a zvýšení informační úrovně o nemoci a léčbě Rekondice (kolik?) Přednášky Rehabilitace Edukace v klubech Lobbing

25 Priority 2013 Valná hromada Zviditelnění práce klubů
Projektové záměry k významným akcím a aktivitám (např. v rámci Světového dne Parkinsonovy nemoci, vydávání časopisu apod.) Nalezení odborného garanta Získání více členů

26 Priority 2013 6. Příprava „kádrových rezerv“ 7. Zajištění finanční stability SP 8. Zlepšení a udržení zdravotního stavu členů 9. Lobbying pro nemocné a spolupráce s partnery 10. Vzdělávání zdravotníků na téma potřeb parkinsonika


Stáhnout ppt "Strategické plánování a strategický plán ve Společnosti parkinson"

Podobné prezentace


Reklamy Google