Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Literatura českého romantismu Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Literatura českého romantismu Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr."— Transkript prezentace:

1 Literatura českého romantismu Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Blanka Slováčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Charakteristika DUM Název školy a adresaStřední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ /2 AutorPaedDr. Blanka Slováčková Označení DUMVY_32_INOVACE_SOSOTR-PE-LV/1-CJ-3/6 Název DUM Literatura českého romantismu Stupeň a typ vzděláváníStředoškolské vzdělávání Kód oboru RVP26-41-L/506 Obor vzděláváníProvozní elektrotechnika Vyučovací předmětLiterární výchova Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 15 – 16 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: charakteristika romantismu, život a dílo K. H. Máchy, K. J. Erbena, J. K. Tyla Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slovaRomantismus, díla K. H. Máchy, K. J. Erbena, J. K. Tyla Datum

3 Literatura českého romantismu Náplň výuky Charakteristika českého romantismu Život K. H. Máchy Dílo K. H. Máchy Život J. K. Tyla Dílo J. K. Tyla Dílo K. J. Erbena

4 Charakteristika českého romantismu  Vznikl ve 30. letech 19. století  Období národního obrození  Romantické rysy se objevují už u Kollára – Slávy dcera  Z naší literatury mizí učenecký ráz, ve větší míře se začíná rozvíjet literatura krásná.  V ústní lidové slovesnosti čerpají autoři z našeho folklóru na rozdíl od doby předcházející, kdy vycházely z folklóru všeslovanského (Čelakovský a jeho Ohlasy).  Hlavním hrdinou literárních děl se stává příslušník měšťanské vrstvy, která v tomto období nenese s sebou žádný pokrok, je spokojená se stavem ve společnosti a cítí odpor k jakýmkoli novotám.  Vlastenectví je pro tuto vrstvu pouhým slovem, nejsou ochotni pro rozvoj národa nic obětovat.  Člověk v této společnosti bývá nazýván šosákem.

5 Představitelé českého romantismu Obr. 1: K. H. MáchaObr. 2: J. K. TylObr. 3: K. J. Erben

6 Život K. H. Máchy  Narodil se jako Ignác Mácha v pátek 16. listopadu 1810 v Praze.  Studoval piaristické gymnázium v Praze, filozofickou fakultu UK a přednášky o literatuře J. Jungmanna.  V srpnu 1836 získal Mácha absolutorium na právech. Koncem září nastoupil jako koncipient v Litoměřicích.  Hodně cestoval – Bezděz, Krkonoše, jižní Čechy, Itálie, Rakousko, Slovinsko  V neděli 23. října si z vrchu Radobýlu, kde upravoval svou poslední báseň Cesta z Čech, všiml požáru dole ve městě. Při obětavém hašení se nalokal vody, jež mohla být zdrojem jeho pozdějšího infekčního onemocnění. Začátkem listopadu se Máchovo zdraví rychle zhoršovalo.  Zemřel v neděli

7 Dílo K. H. Máchy  Balada : Máj (Obsahuje 4 zpěvy a. 2 intermezza. Básnický jazyk, plný metafor, oxymoronů a dalších prostředků, líčí tragický příběh otcovraha Viléma a jeho dívky Jarmily svedené jeho otcem.)  Povídky: Obrazy ze života mého / Večer na Bezdězu, Márinka/ Pouť krkonošská  Romány: Křivoklad, Cikáni  Historické hry: Bratři, Král Fridrich, Boleslav, Bratrovrah

8 Život J. K. Tyla Narodil se v Kutné Hoře. Po ukončení gymnázia (1828) odešel studovat filozofickou fakultu UK do Prahy. Studium nedokončil. Stal se členem Hilmarovy kočovné společnosti. Po dvou letech působení u této společnosti se vrátil do Prahy. V Praze získal místo účetního ve vojenské kanceláři. Ve volném čase se dále věnoval divadlu a novinařině. Od roku 1833 je šéfredaktorem časopisu Jindy a nyní, který se po roce 1834 změnil na Květy. Dále vydával časopis Vlastimil ( ), v letech vydával Pražského Posla. Roku 1849 se pokusil založit noviny pro vesnice – Selské noviny, ale tento pokus brzy ztroskotal. V roce 1833 založil Kajetánské divadlo, které hrálo na pražské Malé Straně v domě pana Arbeita. ( hry Klicpery, Štěpánka, ….). V roce 1835 dal dohromady ochotnickou společnost, která hrála české hry ve Stavovském divadle. Od roku 1846 působil ve Stavovském divadle jako dramatik. Obdržel cenu Matice české a Zlatý prsten za literaturu -----) byl nazýván miláčkem českého národa. V této době působí také jako organizátor českého kulturního života (organizuje plesy). V roce 1848 se také angažoval politicky, byl členem Svatováclavském výboru, Slovanského sjezdu a účastnil se založení Slovanské Lípy. Byl zvolen poslancem do říšského sněmu. Aby uživil početnou rodinu, snažil se úřadům zavděčit oslavnými texty na mocnáře. Nic mu to však nepomohlo a dluhy nadále narůstaly. V této době si udělal spoustu nepřátel a byl propuštěn z divadla. Poté odešel k Zollnerově kočovné divadelní společnosti. Těžce onemocněl a nakonec zemřel v Plzni v bídě.

9 Dílo J. K. Tyla Dramatické báchorky: Strakonický dudák aneb Hody divých žen – dudák Švanda odchází do ciziny za vyšším výdělkem, ale pak si uvědomuje, co pro něj domov znamená a vrací se zpět. Tyl chtěl odsoudit lidi, kteří odešli do ciziny. Pokouší se agitovat pro myšlenku, aby lidé pracovali doma – pro národ. Lesní panna aneb Cesta do Ameriky – objevuje se zde stejná myšlenka jako ve Strakonickém dudákovi. Tvrdohlavá žena aneb Zamilovaný školní mládenec – reagovala na politickou situaci roku 1848 mnoha narážkami. Hlavní hrdinkou je mlynářka, která nechce dát svou dceru školnímu mládenci. Horský duch ji za to spálí mlýn a nechá ji bloudit, až si uvědomí svou chybu a sebe i svou dceru provdá. Jiříkovo vidění Čert na zemi

10 Dílo K. J. Erbena  Kytice z pověstí národních - Kytice se skládá ze 13 balad a závěrečné Věštkyně, jež se žánrově i obsahově předchozím číslům vymyká. Má rámcovou formu. Hlavní roli hrají ženy. Zabývá se zde otázkou lidských vztahů, v nichž ho především zajímá problém viny a trestu. Konflikty v lidském životě vznikají, podle Erbena především narušením základních vztahů a zákonů mezi lidmi. Za každou vinu přichází často nepřiměřený trest. Člověk je v jeho pojetí bezmocný proti přírodním silám, jež ho obklopují. Kytice, Holoubek, Poklad, Vodník, Svatební košile, Zlatý kolovrat, Polednice, Štědrý den, Záhořovo lože, Vrba, Lilie, Dceřina kletba  Sto prostonárodních pohádek a pověstí slovanských v nářečích původních  Vybrané báje a pověsti národní jiných větví slovanských  Písně národní v Čechách- obsahuje 500 písní  Prostonárodní české písně a říkadla (1864)  České pohádky – sběratel lidové slovesnosti, vliv bří Grimmů Pták Ohnivák, Hrnečku vař, O Zlatovlásce, Tři zlaté vlasy děda Vševěda, O třech přadlenách, Jezinky, Almužna, Rozum a štěstí, Obuchu, hýbej se

11 Kontrolní otázky: 1.Co způsobilo náhlou smrt K. H. Máchy? 2.Rozeber dílo Máj. 3.Které prózy napsal K. H. Mácha? 4.Rozeber dílo Kytice. 5.Vyjmenuj čtyři Erbenovy pohádky. 6.Které romantické hry napsal J. K. Tyl?

12 Seznam obrázků: Obr. 1: Jan Vilímek, [vid ], dostupné z: - Karel_Hynek_M%C3%A1cha.jpg - Karel_Hynek_M%C3%A1cha.jpg Obr. 2: Jan Vilímek, [vid ], dostupné z: Obr. 3: Jan Vilímek, [vid ], dostupné z: -_Karel_Jarom%C3%ADr_Erben.jpg -_Karel_Jarom%C3%ADr_Erben.jpg

13 Seznam použité literatury: [1] PROKOP, Vladimír, Literatura 19. století a počátku 20. století, 1. vyd., Sokolov, O.K.–Soft 2000, s. 74. [2] SOCHROVÁ, Marie, Literatura v kostce pro střední školy, 2. vyd., Olomouc, Fragment 2008, s ISBN [3] encyklopedie Wikipedia, [vid ], dostupné z:

14 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Literatura českého romantismu Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr."

Podobné prezentace


Reklamy Google