Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

České drama do první poloviny XX. století © Jan Boček.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "České drama do první poloviny XX. století © Jan Boček."— Transkript prezentace:

1 České drama do první poloviny XX. století © Jan Boček

2 Kořeny českého divadla ve středověku  Počátky: - dramatizování biblických textů konce 12. století - zpívali je kněží -> začali přibírat i světské lidi – kantor, žáky - hry se nazývali oficia – Svatojířské oficium  Liturgické hry: - součást velikonočních a vánočních obřadů - do her pronikaly světské prvky -> církev je vykázala z chrámů - Hry tří Marií  Mastičkář: - první samostatná staročeská fraška - tři Marie jdou na trh, aby nakoupili vonné masti - hra je dokonalým obrazem středověkého tržiště a má za cíl zesměšnit středověké podvodné lékaře - vyskytují se germanismy a marakonismy

3 Kořeny českého divadla ve středověku  Pašijové hry - vznikly z předčítání evangelia - Hra veselé Magdaleny a O Kristovu z mrtvých vstání i o jeho oslavení - největší rozvoj století - dodnes se hrají v Německu

4 České baroko a divadlo - vývoj dramatu byl přerušen husitskou revolucí - během doby osvícenství nevzniklo žádné významné drama  Baroko: - od 16. století se české hry psaly podle biblických motivů - dramatu využívali jezuité -> k propagačním účelům - vznikaly lidové hry -> interludia -> hráli se o přestávkách oficiálních her  Kramářské písně: - funkce novin -> informovali o povodních, vraždách, nešťastné lásce… - zpíval je o jarmarcích potulní kramáři za doprovodu flašinetů a předvádění obrázků  Jan Amos Komenský: - zapojení divadla do pedagogiky -> prohloubení znalostí žáků - Schola ludus – Škola na jevišti

5 Úloha divadla v době českého národního obrození  Divadla: - divadlo v Kotcích -> první česká hra Kníže Honzík - Bouda -> na Václavském náměstí, Václav Thám - Stavovské divadlo století -> loutkové divadlo -> Matěj Kopecký  Významní dramatici: - Václav Thám -> Vlasta a Šárka, Břetislav a Jitka - Prokop Šedivý -> Masné krámy, Pražští sládci - Josef Kajetán Tyl -> Strakonický dudák, Fidlovačka  Národní divadlo: > položen základní kámen, > dokončeno, vyhořelo a definitivně dokončeno r Prozatimní divadlo (1862) -> součást budovy ND

6 Počátky realistického dramatu ve druhé pol. 19. století  Ladislav Stroupěžnický: - Zvíkovský rarášek, Paní mincmistrová - Naši furianti -> autobiografické, sociální problémy české vesnice  Gabriela Preissová: Její pastorkyňa - Jenůfin snoubenec Števa se vrací z odvodu opilý. Smí si vzít Jenůfu, pokud se rok neopije. Laco, který Jenůfu miluje, ji ze žárlivosti zraní tvář. Kostelnička ukrývá těhotnou Jenůfu. Snaží se přemluvit Števa, aby si Jenůfu s dítětem vzal. Ten odmítá. Laco si chce Jenůfu vzít. Kostelnička dítě utopí a Jenůfě i Lacovi namlouvá, že zemřelo v době Jenůfčiny nemoci. Chystá se svatba Jenůfy s Lacem. Lidé ale objeví v ledu zamrzlé dítě a Kostelnička se přiznává k hrůznému činu. Kostelnička je zatčena, Jenůfa jí však odpouští a s Lacem odcházejí vstříc nejisté budoucnosti.

7 Počátky realistického dramatu ve druhé pol. 19. století  Alois a Vilém Mrštíkové: Maryša - Maryša je dcerou bohatého sedláka Lízala, miluje však Francka, synka z chudé rodiny, který je právě odveden na vojnu do Brna. Přišel se za Maryšou rozloučit, Lízal ho však zle vyhnal; má pro Maryšu bohatého mlynáře Vávru. Přes odpor přinutí Lízal Maryšu, aby si Vávru vzala. Vávra tráví více času v hospodě než doma, nakonec Maryšu i bije, s Lízalem se soudí o věno. Lízal vidí, že udělal chybu a snaží se Maryšu přesvědčit, aby se vrátila domů. Maryša už o to nestojí, odmítá mu odpustit, že ji do manželství nutil. Po dvou letech se vrací Francek z vojny a veřejně prohlašuje, že bude za Maryšou chodit. Přijde dokonce i do mlýna, kde se Maryšu snaží přesvědčit, aby s ním utekla do Brna. Maryša odmítá, bojí se hanby, kterou by způsobila sobě i celé rodině. To, že se Vávra pokusí Francka zastřelit, nakonec Maryšu vyprovokuje k zoufalému činu - Maryša Vávru otráví jedem nasypaným do kávy.

8 Divadlo na počátku 20. století A před 1. světovou válkou - divadelní život se soustřeďoval ve velkých kamenných divadlech -> Městské divadlo v Plzni, Národní divadlo v Brně, Městské divadlo na Vinohradech - české divadlo se potýkalo s konkurencí německého divadla - drama ovlivněno filmem a televizí - vzrostl význam režiséra -> Jaroslav Kvapil a Karel Hugo Hilar - historické hry -> Jan Hus (Jirásek) - pohádky -> Lucerna (Jirásek), Rusalka (Dvořák) - -Fráňa Šrámek -> Léto, Měsíc nad řekou - v kamenných divadlech existovali: scény lidové, šantány, varieté kabarety - Červená sedma (Karel Hašler) -> kabaret, politická satira

9 Česká divadelní avantgarda  Jiří Voskovec a Jan Werich: si pronajali Osvobozené divadlo - Vest Pocket Revue -> velký úspěch, pokračování v tvorbě - Smoking revue, Gorila ex machina, Premiéra skafandr, Fata morgana - Caesar -> zlom, politická satira, humorná improvizace doprovázená hudbou (J. Ježka) - Osel a stín, Kat a blázen, Balada z hadrů, Rub a líc, Těžká Barbora, Pudr a benzin, Svět patří nám, Hej rup. - hodně děl zfilmováno  Emil František Burian: - Déčko -> Divadlo D(číslo sezóny) - adaptace literárních textů a poezií - Voice band = sborová recitace - Manon Lescaut (Nezval), Krčma na druhém břehu Jaroslav Hilbert – Vina – tragédie, mravní problém svedené dívky

10 Divadelní tvorba Karla Čapka - chtěl, aby jeho dílo pomáhalo a varovalo - dílo se vyznačuje angažovaností, která přerůstá v tezový román (povídku) - jasně vymezené zlo a dobro - dramaturg Vinohradského divadla - Loupežník, R.U.R., Matka, Bílá nemoc, Věc Makropulos, Adam stvořitel

11 Zdroje  jazyk-cesky.studentske.cz/2008/05/vvoj-eskho-divadla-dramatu-do-konce.html  cs.wikipedia.org  Český jazyk – MATURITNÍ OTÁZKY; vypracované, zakoupené na burze © Jan Boček


Stáhnout ppt "České drama do první poloviny XX. století © Jan Boček."

Podobné prezentace


Reklamy Google