Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

České drama do první poloviny XX. století

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "České drama do první poloviny XX. století"— Transkript prezentace:

1 České drama do první poloviny XX. století
© Jan Boček

2 Kořeny českého divadla
ve středověku Počátky: dramatizování biblických textů konce 12. století zpívali je kněží -> začali přibírat i světské lidi – kantor, žáky hry se nazývali oficia – Svatojířské oficium Liturgické hry: součást velikonočních a vánočních obřadů do her pronikaly světské prvky -> církev je vykázala z chrámů Hry tří Marií Mastičkář: první samostatná staročeská fraška tři Marie jdou na trh, aby nakoupili vonné masti hra je dokonalým obrazem středověkého tržiště a má za cíl zesměšnit středověké podvodné lékaře vyskytují se germanismy a marakonismy

3 Kořeny českého divadla
ve středověku Pašijové hry vznikly z předčítání evangelia Hra veselé Magdaleny a O Kristovu z mrtvých vstání i o jeho oslavení největší rozvoj století dodnes se hrají v Německu

4 České baroko a divadlo Baroko: Kramářské písně: Jan Amos Komenský:
vývoj dramatu byl přerušen husitskou revolucí během doby osvícenství nevzniklo žádné významné drama Baroko: od 16. století se české hry psaly podle biblických motivů dramatu využívali jezuité -> k propagačním účelům vznikaly lidové hry -> interludia -> hráli se o přestávkách oficiálních her Kramářské písně: funkce novin -> informovali o povodních, vraždách, nešťastné lásce… zpíval je o jarmarcích potulní kramáři za doprovodu flašinetů a předvádění obrázků Jan Amos Komenský: zapojení divadla do pedagogiky -> prohloubení znalostí žáků Schola ludus – Škola na jevišti

5 Úloha divadla v době českého národního obrození
divadlo v Kotcích -> první česká hra Kníže Honzík Bouda -> na Václavském náměstí, Václav Thám Stavovské divadlo 17. století -> loutkové divadlo -> Matěj Kopecký Významní dramatici: Václav Thám -> Vlasta a Šárka, Břetislav a Jitka Prokop Šedivý -> Masné krámy, Pražští sládci Josef Kajetán Tyl -> Strakonický dudák, Fidlovačka Národní divadlo: 1868 -> položen základní kámen, > dokončeno, vyhořelo a definitivně dokončeno r. 1883 Prozatimní divadlo (1862) -> součást budovy ND

6 Počátky realistického dramatu
ve druhé pol. 19. století Ladislav Stroupěžnický: Zvíkovský rarášek, Paní mincmistrová Naši furianti -> autobiografické, sociální problémy české vesnice Gabriela Preissová: Její pastorkyňa - Jenůfin snoubenec Števa se vrací z odvodu opilý. Smí si vzít Jenůfu, pokud se rok neopije. Laco, který Jenůfu miluje, ji ze žárlivosti zraní tvář. Kostelnička ukrývá těhotnou Jenůfu. Snaží se přemluvit Števa, aby si Jenůfu s dítětem vzal. Ten odmítá. Laco si chce Jenůfu vzít. Kostelnička dítě utopí a Jenůfě i Lacovi namlouvá, že zemřelo v době Jenůfčiny nemoci. Chystá se svatba Jenůfy s Lacem. Lidé ale objeví v ledu zamrzlé dítě a Kostelnička se přiznává k hrůznému činu. Kostelnička je zatčena, Jenůfa jí však odpouští a s Lacem odcházejí vstříc nejisté budoucnosti.

7 Počátky realistického dramatu
ve druhé pol. 19. století Alois a Vilém Mrštíkové: Maryša - Maryša je dcerou bohatého sedláka Lízala, miluje však Francka, synka z chudé rodiny, který je právě odveden na vojnu do Brna. Přišel se za Maryšou rozloučit, Lízal ho však zle vyhnal; má pro Maryšu bohatého mlynáře Vávru. Přes odpor přinutí Lízal Maryšu, aby si Vávru vzala. Vávra tráví více času v hospodě než doma, nakonec Maryšu i bije, s Lízalem se soudí o věno. Lízal vidí, že udělal chybu a snaží se Maryšu přesvědčit, aby se vrátila domů. Maryša už o to nestojí, odmítá mu odpustit, že ji do manželství nutil. Po dvou letech se vrací Francek z vojny a veřejně prohlašuje, že bude za Maryšou chodit. Přijde dokonce i do mlýna, kde se Maryšu snaží přesvědčit, aby s ním utekla do Brna. Maryša odmítá, bojí se hanby, kterou by způsobila sobě i celé rodině. To, že se Vávra pokusí Francka zastřelit, nakonec Maryšu vyprovokuje k zoufalému činu - Maryša Vávru otráví jedem nasypaným do kávy.

8 Divadlo na počátku 20. století
A před 1. světovou válkou divadelní život se soustřeďoval ve velkých kamenných divadlech -> Městské divadlo v Plzni, Národní divadlo v Brně, Městské divadlo na Vinohradech české divadlo se potýkalo s konkurencí německého divadla drama ovlivněno filmem a televizí vzrostl význam režiséra -> Jaroslav Kvapil a Karel Hugo Hilar historické hry -> Jan Hus (Jirásek) pohádky -> Lucerna (Jirásek), Rusalka (Dvořák) Fráňa Šrámek -> Léto, Měsíc nad řekou v kamenných divadlech existovali: scény lidové, šantány, varieté kabarety Červená sedma (Karel Hašler) -> kabaret, politická satira

9 Česká divadelní avantgarda
Jiří Voskovec a Jan Werich: 1927 si pronajali Osvobozené divadlo Vest Pocket Revue -> velký úspěch, pokračování v tvorbě Smoking revue, Gorila ex machina, Premiéra skafandr, Fata morgana Caesar -> zlom, politická satira, humorná improvizace doprovázená hudbou (J. Ježka) Osel a stín, Kat a blázen, Balada z hadrů, Rub a líc, Těžká Barbora, Pudr a benzin, Svět patří nám, Hej rup. hodně děl zfilmováno Emil František Burian: Déčko -> Divadlo D(číslo sezóny) adaptace literárních textů a poezií Voice band = sborová recitace Manon Lescaut (Nezval), Krčma na druhém břehu Jaroslav Hilbert – Vina – tragédie, mravní problém svedené dívky

10 Divadelní tvorba Karla Čapka
chtěl, aby jeho dílo pomáhalo a varovalo dílo se vyznačuje angažovaností, která přerůstá v tezový román (povídku) - jasně vymezené zlo a dobro dramaturg Vinohradského divadla Loupežník, R.U.R., Matka, Bílá nemoc, Věc Makropulos, Adam stvořitel

11 Zdroje jazyk-cesky.studentske.cz/2008/05/vvoj-eskho-divadla-dramatu-do-konce.html cs.wikipedia.org Český jazyk – MATURITNÍ OTÁZKY; vypracované, zakoupené na burze © Jan Boček


Stáhnout ppt "České drama do první poloviny XX. století"

Podobné prezentace


Reklamy Google