Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT."— Transkript prezentace:

1 Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiálu: Maturitní písemná práce - charakteristika Číslo vzdělávacího materiálu: VY_32_INOVACE_13_6 Jméno autora: Mgr. Hana Taušnerová Název školy: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace 1 Maturitní písemná práce - příprava

2 ČESKÝ JAZYK PÍSEMNÁ MATURITNÍ PRÁCE Základní informace Charakteristika jednotlivých slohových útvarů Rady, časté chyby…

3 C HARAKTERISTIKA slohový útvar, kterým vystihujeme povahu (charakter) člověka. Zachycuje kromě vnějších znaků (popisu) i znaky vnitřní – duševní vlastnosti, temperament, zájmy, nadání, schopnosti, povahové rysy, které se projevují v jednání, ve vztahu k jiným lidem. Charakteristika přímá: vlastnosti pojmenujeme přímo (je lakomý, dobrosrdečný, veselý, baví celou 3 Maturitní písemná práce - příprava

4 C HARAKTERISTIKA společnost, je introvert…) Charakteristika nepřímá: využijeme krátkých situací ze života, krátkých vypravování, abychom demonstrovali příslušný rys povahy. (Např.: Ve větší skupině lidí ho nepřehlédnete – uslyšíte jeho hlasitý hovor a uvidíte výrazné Oblečení…) Přímá a nepřímá charakteristika by se měla střídat, nezapomínejte využít nepřímou charakteristiku! 4 Maturitní písemná práce - příprava

5 C HARAKTERISTIKA Kompozice charakteristiky: obvykle začínáme údaji potřebnými k první informaci (stáří osoby, zaměstnání, celkový zevnějšek). Pak přecházíme k rysům povahy (kladným i záporným). Zabýváme se těmi vlastnostmi, které jsou pro danou osobu příznačné, kterými se odlišuje od jiných. 5 Maturitní písemná práce - příprava

6 C HARAKTERISTIKA Příklad osnovy: 1) úvod – seznámení charakterizovanou osobou, zdůvodnění výběru, náš vztah k ní, povšechná informace 2) popis vnějšího vzhledu - oči (tvar, barva, výraz), ústa, vlasy (barva, délka, účes), výraz obličeje, postava (výška, váha), chůze (rychlá, pomalá), 6 Maturitní písemná práce - příprava

7 C HARAKTERISTIKA jiné typické vnější znaky (výrazné pihy, dlouhé a sytě barevné nehty, dlouhá chodidla, výrazná mimika, gesta, způsob řeči, zvyky…) Na pomezí mezi popisem vnějšího vzhledu a vlastní charakteristikou stojí popis typického oblékání, oblíbených barev, oblíbeného jídla, hudby, filmů atd. 3) vlastní charakteristika – je spojena s hodnocením. Můžeme se dotknout několika oblastí: 7 Maturitní písemná práce - příprava

8 C HARAKTERISTIKA a) vztah k lidem – jednání s cizími lidmi, se staršími lidmi, s rodiči a přáteli, ochota pomoci, čestnost, spolehlivost, přívětivost, pozice ve školní třídě, oblíbenost, skromnost, aktivita a iniciativa b) vztah k přírodě – má, nebo nemá ji rád, chodí do ní, šetří ji – třídí plasty, nevyhazuje věci zbytečně, pracuje na zahrádce, bruslí, jezdí na kole…. 8 Maturitní písemná práce - příprava

9 C HARAKTERISTIKA c) vztah k práci – svědomitost, pečlivost, aktivita, ukázněnost, nebo opaky těchto vlastností, šikovnost na určitý druh činnosti, oblíbené činnosti, učební snaha a výsledky, brigády, zaměstnání, práce doma, iniciativa, aktivita, energičnost a nápady… d) nadání a schopnosti – můžeme zhodnotit typ temperamentu (sangvinik, flegmatik, melancholik, cholerik), 9 Maturitní písemná práce - příprava

10 C HARAKTERISTIKA introvert – extrovert, typ piknický, astenický a atletický, studenti rádi k charakteristice využívají astrologických znamení, ve kterých je charakterizovaný člověk narozený…. Do této části patří i zájmy (hra na hudební nástroj, rybaření). Můžeme uvést i plány, které má charakterizovaná osoba touhu uskutečnit. e) vztah k sobě – má se rád, nebo ne? Sebevědomí, plány na seberealizaci, 10 Maturitní písemná práce - příprava

11 C HARAKTERISTIKA do budoucnosti, hodnocení sama sebe, životní vzory, jaký by chtěl být? f) negativní vlastnosti – autoři mívají tendenci charakterizovanou osobu idealizovat, vylíčit ji lépe, než je. Cílem je objektivní hodnocení člověka, každý máme i špatné vlastnosti. Pokud jste je nezachytili v předchozím textu, zamyslete se nad tím, co vám na daném člověku vadí, které záporné vlastnosti má… 11 Maturitní písemná práce - příprava

12 C HARAKTERISTIKA 4) Závěr – náš vztah k charakterizované osobě, zhodnocení našeho vztahu k ní… Jazykové prostředky uplatňují se především přídavná jména, pozor na jejich opakování. Jsou hlavně hodnotící. Můžeme využít přirovnání – opět se pokusme vymyslet neobvyklá a neotřelá, aby se čtenář nenudil. V některých zadáních může být charakteristika kombinována s úvahovými 12 Maturitní písemná práce - příprava

13 C HARAKTERISTIKA prvky (např. charakteristika s prvky úvahy, jejímž cílem je zachytit formování člověka závislého na drogách nebo alkoholu). 13 Maturitní písemná práce - příprava

14 Zdroje: Vlastní zkušenost autorky DUMu. Baumgartnerová, Gabriela, Kapustová, Andrea. Český jazyk a literatura písemná práce. 1. vydání. Praha: Tauris, Centrum pro zjišťování výsledků maturit, Maturitní písemná práce - příprava


Stáhnout ppt "Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT."

Podobné prezentace


Reklamy Google