Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

26.10.2006Problémy fyzikálního vzdělávání GIREP konference Modelování ve fyzice a ve výuce fyziky 20.−25.8. 2006 Amsterdam.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "26.10.2006Problémy fyzikálního vzdělávání GIREP konference Modelování ve fyzice a ve výuce fyziky 20.−25.8. 2006 Amsterdam."— Transkript prezentace:

1 Problémy fyzikálního vzdělávání GIREP konference Modelování ve fyzice a ve výuce fyziky 20.− Amsterdam

2 Problémy fyzikálního vzdělávání AmstelInstitute na univerzitě v Amsterdamu (Amsterdam Mathematics Science & Technology Education Laboratory) AmstelInstitute se zaměřuje na použití ICT ve výuce přírodních věd od základních po vysoké školy

3 Problémy fyzikálního vzdělávání Účastníci z MFF UK: Zdeňka Broklová Jana Burešová Leoš Dvořák Jan Koupil Zdena Lustigová Jan Obdržálek Stanislav Zelenda + nejméně 5 dalších účastníků z jiných univerzit v ČR

4 Problémy fyzikálního vzdělávání Co je GIREP? Groupe International de Recherche sur l’Enseignement de la Physique International Research Group on Physics Teaching „Mezinárodní organizace pro podporu výuky fyziky“ Troška historie Mezinárodní organizace založená v roce 1966 Počet členů se pohybuje kolem 250 Od roku 1967 probíhají pravidelná setkání členů Od 90. let se pravidelně střídají konference a semináře

5 Problémy fyzikálního vzdělávání Program Plenární ¾ hodinové přednášky pro všechny účastníky (2 denně) Kratší 16 minutové příspěvky ve třech paralelních tematických sekcích (3 x 90 minut denně) Souběžně se sekcemi běžely workshopy, sympozia (delší přednáška s možností diskuse) a byly vystaveny postery Večer − společenský program nebo zvláštní přednášky

6 Problémy fyzikálního vzdělávání Témata některých přednáškových sekcí Představy o fyzice (prekoncepty a koncepty) Školská fyzika Fyzika na vysokých (základních) školách Modelování Simulace Kvantová fyzika Motivační strategie Příprava budoucích učitelů Multi−Media Zvuk a vlnění Laboratorní práce ve výuce fyziky

7 Problémy fyzikálního vzdělávání Hlavním tématem konference bylo modelování, ale zaznělo i množství příspěvků věnovaných výuce fyziky obecně. Proč vzdělávat studenty ve fyzice? (proč je důležitá přírodovědná gramotnost) ✔ orientace ve světě kolem nás ✔ věda je kulturním dědictvím ✔ potřebujeme ji v každodenním životě ✔ možná volba pro budoucí povolání

8 Problémy fyzikálního vzdělávání Jak vzdělávat studenty ve fyzice? ✔ stavět na předchozích znalostech studentů ✔ předkládat k řešení přiměřeně složité realistické problémy ze života ✔ využívat jednoduchých experimetů a představ ✔ aplikace poznatků v nejrůznějších situacích ✔ nezapomenout na sociální aspekt vyučování a učení

9 Problémy fyzikálního vzdělávání Na co nezapomínat při používání modelů ve výuce fyziky  kdy může být konkrétní model užitečný a proč jej používáme  proč je užitečné model zavést  ve kterých situacích je vhodné model použít a kde naopak selže  jaká jsou omezení použití daného modelu Snažme se pochopit, jaké představy o světě kolem nás studenti mají, místo abychom jim vnucovali svoje “vědecké” představy!

10 Problémy fyzikálního vzdělávání Vystoupení členů katedry Zdeňka Broklová s Jankem Koupilem a jejich program pro vizualizaci vlnové funkce atomu vodíku

11 Problémy fyzikálního vzdělávání Vystoupení členů katedry Leoš Dvořák s Jankem Koupilem modelovali padání namazaného chleba Leoš Dvořák předváděl a popisoval průběh napětí v cívce u otáčejícího se magnetu

12 Problémy fyzikálního vzdělávání Vystoupení členů katedry Jan Obdržálek – poster o multimediální encyklopedi lidského těla pro studenty lékařství. Encyklopedie obsahuje mnoho podrobných fyzikálních modelů zpracovaných formou flashových animací. Jana Burešová – poster o FyzWebu Zdena Lustigová – příspěvek na téma Vzdělávání budoucích učitelů a integrace mezipředmětových vztahů

13 Problémy fyzikálního vzdělávání Některé zajímavé projekty z konference

14 Problémy fyzikálního vzdělávání Německý dlouhodobý projekt Fyzika v souvislostech spolupráce didaktiků fyziky a učitelů

15 Problémy fyzikálního vzdělávání Didaktika fyziky na univerzitě v Karlsruhe Obsah skripta (mechanika, elektrodynamika, termodynamika, optika) software (optika, elektřina, kvantovka, počítače) tabulky (konstanty)

16 Problémy fyzikálního vzdělávání Vzdáleně ovládané experimenty Aerodynamický tunel, osciloskop, difrakce a interference světla, radioaktivita, elektron v magnetickém poli a další

17 Problémy fyzikálního vzdělávání Scienc E motion Popularizace kvantové mechaniky

18 Problémy fyzikálního vzdělávání Physikanten Fyzikální show pro studenty i veřejnost

19 Problémy fyzikálního vzdělávání Cinema and Science Databáze scén z filmů a seriálů pro výuku přírodních věd

20 Problémy fyzikálního vzdělávání Java Simulations Prof. Fu-Kwun Hwang z Tajwanu je autorem rozsáhlé kolekce java apletů

21 Problémy fyzikálního vzdělávání Za branami AmstelInstutute

22 Problémy fyzikálního vzdělávání NEMO největší nizozemské Science centrum

23 Problémy fyzikálního vzdělávání NEMO - Science centrum

24 Problémy fyzikálního vzdělávání NEMO - Science centrum

25 Problémy fyzikálního vzdělávání NEMO - Science centrum

26 Problémy fyzikálního vzdělávání NEMO - Science centrum

27 Problémy fyzikálního vzdělávání NEMO - Science centrum

28 Problémy fyzikálního vzdělávání Amsterdam – město kanálů a cyklistů

29 Problémy fyzikálního vzdělávání Amsterdam – město kanálů a cyklistů

30 Problémy fyzikálního vzdělávání Amsterdam – město kanálů a cyklistů

31 Problémy fyzikálního vzdělávání A to je vše z Amsterdamu!

32 Problémy fyzikálního vzdělávání Srpen GIREP seminář v Chorvatsku

33 Problémy fyzikálního vzdělávání Děkuji za pozornost!


Stáhnout ppt "26.10.2006Problémy fyzikálního vzdělávání GIREP konference Modelování ve fyzice a ve výuce fyziky 20.−25.8. 2006 Amsterdam."

Podobné prezentace


Reklamy Google