Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Řízení bezpečnosti železniční dopravy v tunelech Bohuslav Stečínský.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Řízení bezpečnosti železniční dopravy v tunelech Bohuslav Stečínský."— Transkript prezentace:

1 Řízení bezpečnosti železniční dopravy v tunelech Bohuslav Stečínský

2 Proč bezpečnost?

3 Technologický rozvoj Katastrofy Důraz na bezpečnostní aspekty

4 Velké havárie v tunelech 18. listopadu 1987, Anglie V londýnském King Cross Underground Station došlo k požáru jehož příčinou byla odhozená zápalka a při němž zemřelo 31 osob. 28. října 1995, Ázerbájdžán K požáru došlo v tunelu metra v Baku, příčinou nehody byl elektrický zkrat a při nehodě přišlo o život 289 osob. 21. února 1996, kanál La Manche V tunelu pod kanálem La Manche došlo k požáru kamionu s polystyrénovými výrobky, který byl převážen vlakem. Nehoda si nevyžádala oběti na životech.

5 Velké havárie v tunelech 18. března 1996, Itálie V tunelu u Palerma došlo k explozi cisterny a požáru, příčinou byl zadní náraz autobusu do cisterny. Při nehodě zemřelo 5 osob a 22 bylo vážně zraněno. 18. listopadu 1996, Channel tunel K požáru došlo na francouzské straně Channel tunelu, v Eurotunelu hořel kamion na nákladním vlaku. Při nehodě utrpělo okolo 30 cestujících vážnou otravu kouřem 2. března 1999, Německo V tunelu blízko Göttingenu na ICE route Hannover-Würzburg došlo k požáru železničního vagónu, který převážel papír a celulózu, nehoda si nevyžádala oběti na životech.

6 Velké havárie v tunelech 24. března 1999, Francie/Itálie V tunelu Mont Blanc došlo k požáru belgického kamionu, který převážel mouku a margarín. Příčinou požáru byl nedopalek cigarety a nehoda si vyžádala 39 obětí. 10. ledna 2000, Rakousko Další požár v Tauern tunelu byl méně destruktivní. Došlo k požáru kamionu, který vezl brusné kaly a vznítil se. Řidiči kamionu a cestujícím zasažených vozidel se nic nestalo. 11. listopadu 2000, Rakousko V Kitzsteinhornu blízko Kaprunu došlo k požáru v jednom vagónu lanovky při průjezdu tunelu v lyžařské oblasti Gletscher. Příčinou nehody byl požár v topném systému a o život přišlo 155 osob, včetně dětí a mladých lidí.

7 UNECE United Nations Economic Commission for Europe RECOMMENDATIONS OF THE GROUP OF EXPERTS ON SAFETY IN ROAD TUNNELS RECOMMENDATIONS OF THE MULTIDISCIPLINARY GROUP OF EXPERTS ON SAFETY IN TUNNELS (RAIL)

8

9 Silnice - železnice Rozdíly v úrovni bezpečnosti dopravy ?! Policie ČR v roce 2011 šetřila nehod, při kterých bylo 707 osob usmrceno, těžce zraněno bylo osob a osob bylo lehce zraněno. Podle předběžných statistik evidovala Drážní inspekce v roce 2011 na dráhách celkem mimořádných událostí, V roce 2011 bylo na dráhách usmrceno 277 lidí. Z toho 220 při střetu na přejezdech!!!

10 Železnice Rozdíly v úrovni bezpečnosti dopravy ?! Větší direktivita Z velké části automatizované řízení provozu Plně profesionální obsluha Regulace pohybu vlakových souprav po dopravní cestě Vysoká míra administrativní regulace Mimo jiné se jedná o překážky v konkurenceschopnosti oproti silniční dopravě!

11 UIC UIC CODE ___________________________________________ vydání, srpen 2003 R Bezpečnost v železničních tunelech (Safety in railway tunnels) UIC (Mezinárodní unie železnic) I-1Monitorování rychlosti/signalizace (signalizační systém) Obecný popis a cíl Monitorování rychlosti lze provádět v lokomotivě, měřičem rychlosti pomocí vlakového zabezpečovače (ATCS), radarovým nebo předem určeným signálem, použitím řízení bezpečnosti. Relevantní (významné) aspekty  Závisí na stávajícím řízení vlaku a signalizačním systému v železniční síti/na specifice trati.  Provozní charakteristiky: hustota dopravy, rychlost (např.  160 km/hod.).  Při použití nepřetržitého vlakového zabezpečovače je rychlost monitorována kontinuálně.  Možnost modernizace stávajícího systému přidáním bezpečnostních funkcí. Specifikace Systém je schopen s vysokou spolehlivostí zabránit vlakovým soupravám přehlédnout signál k zastavení a překročit maximální rychlost. Dopad na bezpečnost + Prevence srážek způsobených chybami strojvedoucího (přehlédnutí signálu k zastavení). + Prevence vykolejení způsobená překročením rychlostního limitu (např. na výhybce). + Může být vhodná také pro dočasné omezení rychlosti způsobené např. pracemi v tunelech. Snížení rizika: vysoké. Další vlivy  Provozní výhody: vyšší hustota dopravy. Efektivnost nákladů Nové tunely: obecně dobré v závislosti na systému. Stávající tunely: střední; závisí na stávajícím signalizačním systému a možnosti modernizace s přídavkem bezpečnostních funkcí (je-li to nezbytné). Hodnocení Nové tunely Je doporučeno monitorování rychlosti, je-li toto zařízení plánováno pro specifické tratě. Stávající tunely Je-li možné modernizovat stávající systém monitorování rychlosti, mají takové tunely prioritu pro modernizaci.

12 Nebezpečí – Riziko - Opatření Riziko = P (nebezpečí) * Hodnota ztráty

13 Riziková analýza Identifikace nebezpečí Ohodnocení pravděpodobnosti realizace nebezpečí Ohodnocení následků nebezpečí (ohrožení), pokud nastane Zhodnocení rizika Návrh opatření

14 TSI – Technické specifikace interoperability TSI SRT Rozhodnutí komise ze dne 20. prosince 2007 (2008/163/ES) AEIF ERA

15 Požadavky TSI Snaha zohlednit jak bezpečnostní aspekty, tak ekonomickou stránku problematiky Bezpečnost Náklady


Stáhnout ppt "Řízení bezpečnosti železniční dopravy v tunelech Bohuslav Stečínský."

Podobné prezentace


Reklamy Google