Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Inf Média, reklama a technologie. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Inf Média, reklama a technologie. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT."— Transkript prezentace:

1 Inf Média, reklama a technologie

2 Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu: 07_02_32_INOVACE_07

3 Předmět: INF Ročník: 3. Jméno autora: Jan Mlčůch Škola: SPŠ Hranice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Mlčůch Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Anotace: Žák se seznámí se světem medií a reklamy. Reklama je všude kolem nás a je nutné umět se na ni správně dívat a bránit jejímu negativnímu vlivu. Klíčová slova: soukromá média, veřejnoprávní média, nezávislost médií, svoboda tisku, reklama, cíl reklamy, vliv reklamy, regulace reklamy, retušování fotografií Média, reklama a technologie

4 Soukromá a veřejnoprávní média  Soukromá média  nejsou založena kvůli objektivnímu informování občanů ale za účelem zisku  poskytují lidem tedy určitou informační službu, za kterou si nechají platit a také nabízejí reklamní prostor jiným komerčním subjektům  poměr plateb je různý, některé časopisy a noviny mají hlavní příjem ze svého prodeje, TV stanice a weby mají hlavní příjem z reklamy

5 Soukromá a veřejnoprávní média  Soukromá média  soukromá média žijící z reklamy musí zasáhnout co nejvíce lidí a to při co možná nejnižších nákladech  tato snaha vede k:  povrchnosti – jsou podávány informace o mnoha věcech tak zjednodušeně, až to vede k jejich nepravdivosti  bulvarizaci – každá senzace je dobrá k prodeji titulu, bez ohledu na její účastníky, její důležitost a užitečnost  bulvární média  původně určena k pobavení čtenářů  je důležité se takto na bulvární média dívat a nepovažovat je za (hlavní) zdroj informací o společnosti, takový přístup je totiž velmi nebezpečný a vede k extrémismu a konfrontaci

6 Soukromá a veřejnoprávní média  Veřejnoprávní média  jsou zřizována zákonem a mají za úkol rozvíjet kvalitní informovanost a kulturu v zemi  jejich hlavním příjmem jsou koncesionářské poplatky, které musí platit každý majitel televize a rádia  u nás jsou tři:  Česká televize  Český rozhlas  Česká tisková kancelář

7 Nezávislost médií a svoboda tisku  nezávislost médií  soukromá média jsou někým vlastněna a tak rozhoduje kdo bude ředitel a šéfredaktor a může tak přímo ovlivňovat jejich obsah  vedení veřejnoprávních médií je určováno politickou reprezentací (není tedy také zcela nezávislé)  svoboda tisku  stát nezasahuje do obsahu soukromých médií (krom zákonných případů)

8 Zdroje mediálních informací  vlastní reportáže, rozhovory, fotografie atd.  autor článku osobně určitou událost viděl, věc zkoušel nebo natočil rozhovor s přímým účastníkem události  informace převzaté z agentur (ČTK, Reuters, …) nebo jiných sdělovacích prostředků  většinou slouží k získávání faktických informací a k celkovému přehledu o dění  informace z tiskových oddělení  tzv. PR (public relations) komerčních firem  mají za úkol šířit pozitivní informace o činnosti nebo výrobcích firmy  první dva způsoby zaručují určitou objektivnost vyžadují ovšem vysoké finanční náklady

9 Způsob manipulace s příjemcem  možných způsobů manipulace je celá řada:  výběr publikovaných zpráv – to o čem se mluví v TV většina lidí považuje za důležité  výběr části rozhovoru (textu, obrazu) může výrazně změnit jeho celkové vyznění  zprávy by měly být odděleny od komentáře – okamžité hodnocení události ve zpravodajství je manipulace s divákem  stavba reportáže jako příběhu s gradací a s rozuzlením někdy zastíní skutečný obsah sdělení  konfrontace je někdy hledána za každou cenu  důležití jsou lidé, ne myšlenky

10 Způsob manipulace s příjemcem  nebezpečí médií spočívá v tom, že určují veřejné mínění a často i životní postoje  média předkládají určité hodnoty jako samozřejmé, působí opakovaně a tyto hodnoty v nás fixují  využívají zažité stereotypy, které pak lidé přijímají, mnohé sociální skupiny se v médiích objevují pouze tehdy, když mají problémy nebo je způsobují, běžný (pozitivní) život zobrazen nebývá  obsah médií je ve stále větší míře určován reklamou a PR agenturami – firmy zadáváním reklamy ovlivňují i obsah časopisu, často se objevuje kombinace PR článku s přímou reklamou

11 Vliv reklamy na společnost  cílem reklamy je zvýšit prodej určitého výrobku nebo služby  účelem reklamy není objektivně informovat – informace jsou poskytovány cíleně a pouze v nezbytné míře za účelem prodeje  reklama tedy může přehánět, zatajovat negativní skutečnosti, působit spíše na city apod.  je tedy nutná regulace reklamy  vliv reklamy na současnou společnost je obrovský  člověk se setká každý den s desítkami až stovkami reklamních sdělení, ta působí na naše podvědomí a pocity  reklama tedy působí na každého i na toho, kdo si to nepřipouští či neuvědomuje

12 Vliv reklamy na společnost

13  jak působí reklama  před mnoha lety bylo jejím hlavním úkolem informovat o produktu či službě  tato funkce reklamě zůstala ale není již dominantní  současným úkolem reklamy je vzbudit v nás pocit, že určitý produkt potřebujeme pro svůj spokojený život

14 Vliv reklamy na společnost  jaké prostředky používá reklama:  vytváření pocitu, že produkt je zde pro naše dobro a ne pro zisk zadavatele reklamy  spojení produktu se zidealizovanými lidmi v nás vytváří pocit, že používáním tohoto produktu se jim budeme podobat  přehánění a uvádění pouze kladných vlastností produktu a zatajování jeho nedostatků nás uvádí v omyl  tlak na rychlé rozhodnutí nedává prostor na racionální rozhodnutí

15 Vliv reklamy na společnost  formy reklamních sdělení se stále vyvíjí  inzeráty jsou téměř v každém tištěném periodiku  tzv. plošná inzerce je stále nejobvyklejší, inzerenti však stále více  web umožňuje lepší cílení reklamy než časopisy  reklama v TV a rádiu – běžně jsou dnes reklamy vloženy do filmů, i přes to, že to můžu vést ke ztrátě schopnosti soustředit se  PR články – tyto články obsahují informace o firmě nebo jejích produktech, zaměřené výhradně na jejich kladné vlastnosti  direct marketing spočívá v zasílání reklamních materiálů na naši adresu, k tisknutým reklamám se přidávají reklamní e- maily a SMS zprávy  skrytá reklama je obvyklá zejména ve filmu, hrdina používá jen výrobky určité značky

16 Vliv reklamy na společnost  regulace reklamy probíhá na dvou úrovních:  zákony – v ČR je to zákon o regulaci reklamy  vymezuje pojem reklama a stanovuje určitá omezení  morální kodexy reklamy, které v ČR vypracovala Rada pro reklamu zacházejí mnohem více do podrobností než zákony a vymezují přesněji, co je to morální a nemorální působení

17 Počítačové úpravy zobrazených předmětů a osob  jak vzniká fotografie do reklamy?  fotograf si vybere modelku podle zamýšleného účelu  vizážista ji spolu s kadeřníkem a kosmetičkou upraví  fotograf pečlivě navrhne scénu a osvětlení  nefotí se množství snímků  vyberou se ty nejlepší fotografie  vyretušují se snímky a počítačově upraví  počítačové úpravy používají nástroje:  odstraní se vady pleti a vyhladí se  vybělí se zuby a oční bělmo, dobarví se oči  zvětší se obočí, dotvarují se rty, nos a vlasy  upraví se proporce těla  přidá se lesk a stíny k dotvořená efektu

18 Počítačové úpravy zobrazených předmětů a osob  výsledkem jsou „dokonalé“ snímky „dokonalých“ lidí  dokonalé ale znamená umělé, neexistující a nereálné  vliv na příjemce je bohužel výrazně negativní  ať chceme nebo ne podvědomě se srovnáváme s obrazy, které vidíme  důležité je si uvědomit, že nikdo nevypadá jako lidé v reklamách, ani ti lidé sami tak nevypadají  uváděné modelky a jejich upravené fotografie vytvářejí „ideál“ současné krásy, ignorují rozmanitost lidí a subjektivitu lidské krásy  důsledkem je snížení spokojenosti s životem a zejména u žen a dívek nereálná snaha o dosažení předkládaného ideálu  zde je vidět ukázka vzniku fotografie do inzerátu

19 Použité zdroje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Mlčůch Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. ROUBAL, Pavel. Informatika a výpočetní technika pro střední školy : Teoretická učebnice. 1. vyd. Brno : CP Books, a. s., c s. ISBN Další informace na: File: Ceska_televize.jpg. [ ]. Dostupné z: , 04:05. File: New_york_times_square-terabass.jpg [ ]. Dostupné z: terabass.jpg Další použité obrázky (kliparty) pocházejí z obsahu webu


Stáhnout ppt "Inf Média, reklama a technologie. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT."

Podobné prezentace


Reklamy Google