Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Podříše: Mnohobuněční živočichové
Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou žahavců. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.
2
Základní pojmy láčka polyp medúza nožní terč regenerace
rozptýlená nervová soustava pučení atol žahavé buňky hermafrodit pohlavní rozmnožování nepohlavní rozmnožování kolonie
3
Kmen: Žahavci Podříše: Mnohobuněční živočichové Kmen: Žahavci
slaná i sladká voda přisedlí (polyp) nožní terč, vlastní tělo, ústní otvor, ramena volní (medúza) na povrchu mají žahavé buňky ochrana, lov potravy láčka – trávicí dutina s jedním otvorem obrázek 1
4
Kmen: Žahavci příjem kyslíku celým povrchem těla
nervová soustava velmi jednoduchá, rozptýlená obvykle obojetníci (hermafroditi) = jeden jedinec má samčí (♂) i samičí (♀) pohlavní buňky pohlavní rozmnožování splynutím ♂ a ♀ pohlavních buněk (dva rodiče, polovina vlastností od jednoho, polovina od druhého) nebo rozmnožování nepohlavně pučením (nový jedinec vyroste na těle rodiče a pak se oddělí, jeden rodič, stejné vlastnosti)
5
Zápis do sešitu Podříše: Mnohobuněční živočichové Kmen: Žahavci
přisedlí (polyp) nožní terč, vlastní tělo, ústní otvor, ramena, volní (medúza) na povrchu žahavé buňky ochrana, lov potravy láčka – trávicí dutina s jedním otvorem dýchají celým povrchem těla nervová soustava velmi jednoduchá, rozptýlená obvykle obojetníci (hermafroditi) = jeden jedinec má samčí (♂) i samičí (♀) pohlavní buňky pohlavní rozmnožování splynutím ♂ a ♀ pohlavních buněk (dva rodiče, polovina vlastností od jednoho, polovina od druhého) nebo nepohlavně pučením (z tělních buněk, jeden rodič, stejné vlastnosti)
6
Třída: Polypovci nezmar hnědý nezmar zelený má 6 – 7 ramen
nezmar má velkou schopnost regenerace = i z malého kousku doroste celý jedinec 1, 2 nezmar zelený obrázek 2
7
Zápis do sešitu Třída: Polypovci nezmar zelený nezmar hnědý
velká schopnost regenerace = i z malého kousku doroste celý jedinec
8
Třída: Medúzovci talířovka ušatá měchýřovka portugalská
nejrozšířenější medúza 1, 2 měchýřovka portugalská čtyřhranka smrtelná obrázek 2
9
Zápis do sešitu Třída: Medúzovci talířovka ušatá
měchýřovka portugalská čtyřhranka smrtelná
10
Třída: Korálnatci mají rohovité nebo uhličitanové schránky vnější kostra často vytváří kolonie korálové útesy (atoly) obrázek 3
11
Třída: Korálnatci korál červený větevník mozkový houbovník obecný
nejznámější korál 1, 2 větevník mozkový houbovník obecný sasanka koňská sasanky žijí jednotlivě, ne v koloniích sasanka plášťová tato sasanka žije v soužití s rakem poustevníčkem
12
Zápis do sešitu Třída: Korálnatci
mají rohovité nebo uhličitanové schránky vnější kostra často vytváří kolonie korálové útesy korál červený větevník mozkový houbovník obecný sasanka koňská sasanky žijí jednotlivě, ne v koloniích sasanka plášťová tato sasanka žije v soužití s rakem poustevníčkem
13
OPAKOVÁNÍ Žahavci: přisedlí (polyp) nožní terč, vlastní tělo, ústní otvor, ramena, volní (medúza), žahavé buňky ochrana, lov potravy láčka – trávicí dutina s jedním otvorem dýchání celým povrchem těla, rozptýlená nervová soustava obvykle obojetníci (hermafroditi) = jeden jedinec má samčí (♂) i samičí (♀) pohlavní buňky pohlavní rozmnožování splynutím ♂ a ♀ pohlavních buněk, nebo nepohlavně pučením pohlavní rozmnožování = splynutí ♂ a ♀ pohlavních buněk, dva rodiče, polovina vlastností od jednoho, polovina od druhého nepohlavní rozmnožování = z tělních buněk, jeden rodič, stejné vlastnosti
14
OPAKOVÁNÍ Polypovci: nezmar zelený
nezmar hnědý - regenerace = i z malého kousku doroste celý jedinec Medúzovci talířovka ušatá měchýřovka portugalská čtyřhranka smrtelná Korálnatci mají rohovité nebo uhličitanové schránky vnější kostra často vytváří kolonie korálové útesy korál červený větevník mozkový houbovník obecný sasanka koňská sasanky žijí jednotlivě sasanka plášťová v soužití s rakem poustevníčkem
15
Otázky a úkoly Vysvětli rozdíl mezi nepohlavním a pohlavním rozmnožováním. Co znamená, když se řekne hermafrodit? Proč mají nezmaři tak velkou schopnost regenerace a lidé ne? Jaký prospěch mají ze svého soužití sasanka a rak poustevníček?
16
Zdroje Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír; BIČÍK, Vítězslav; MARTINEC, Zdeněk. Přírodopis 1 : pro 6. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. přepracované vydání. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, s. ISBN [ ] Všechny uveřejněné odkazy [cit ] jsou dostupné pod licencí Creative Commons na nebo jsou chráněny svobodnou licencí GNU pro dokumenty. obr. 1 – nezmar obr. 2 – medúza obr. 3 – korál
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.