Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Metodický list Každý člověk, který vnímá sport třeba jen okrajově, má aspoň intuitivní představu o pojmu doping. Pro ty, kterých se sport týká bezprostředně.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Metodický list Každý člověk, který vnímá sport třeba jen okrajově, má aspoň intuitivní představu o pojmu doping. Pro ty, kterých se sport týká bezprostředně."— Transkript prezentace:

1

2 Metodický list Každý člověk, který vnímá sport třeba jen okrajově, má aspoň intuitivní představu o pojmu doping. Pro ty, kterých se sport týká bezprostředně (sportovci, jejich rodiče, trenéři, funkcionáři sportovních oddílů, lékaři), je tato oblast vážným problémem. Doping se však týká i těch, kteří se sportem nemají nic společného.  Obraz 3 Uvedené citáty nastolují jasné dilema vrcholového sportu.  Obraz 4 Je uveden přehled nejčastějších látek i postupů, které ve sportu nejsou povolené.  Obraz 5 Možná je až překvapivé, jak široce zasahuje doping dnešní společnost.  Obraz 6 Porušením zásad fair play trpí sportovní etika, narušení fyziologické rovnováhy organismu má důsledky ještě vážnější.  Obraz 7 Seznam nedovolených prostředků se stále vyvíjí, je odlišný pro jednotlivé sportovní disciplíny.  Obraz 8, 9 Názory na problematiku dopingu ve sportu byly a nadále budou velmi rozdílné. Současné řešení je velmi nákladné i komplikované. Otázkou je, zda si můžeme dovolit problém neřešit.

3 Doc. MUDr. Jiří Radvanský, CSc.: Sport na vrcholové úrovni je dominantní náplní práce a nikoliv pouhou zábavou sportovce; ten je na výsledku ekonomicky přinejmenším značně zainteresován, ne-li zcela závislý. Je lepší být chudým a zcela čestným sportovcem – výkonnostně desátým v zemi, nebo prvním mediálně známým a tedy potencionálně bohatým, scestovalým po olympiádách, ale s těžkým zdravotním rizikem z dopingu a se špatným svědomím z podvodu?

4 Doping Nedovolené používání chemických preparátů nebo postupů ke zvýšení výkonnosti  Anabolické steroidy – urychlují zotavení po intenzivním tréninku, nárůst svalové síly  Erytropoetin (EPO) - p odněcuje tvorbu červených krvinek  Některé hormony (testosteron, růstový hormon, …)  Krevní transfúze – nejčastěji vlastní  Narkotická analgetika (heroin, morfin, …) - p osunují práh bolesti – přetížení, zranění  Stimulancia (efedrin, kokain, amfetamin, …) - mají povzbuzující účinek na CNS  Diuretika - zvyšují množství vylučované moči, kryjí použití nedovolených látek

5 Doping Uživatelé:  Vrcholový a výkonnostní sport – úspěch, sláva, peníze  Amatérský sport – krásné tělo  Umělci, vojsko, policie a bezpečnostní složky, studenti – zvýšení pracovní výkonnosti

6 Doping Negativa:  Ve sportu porušení zásady fair-play, nesplněné rovné podmínky  Poškození zdraví (srdce, ledviny, játra, sexuální funkce, pohybový aparát, nervová soustava, vrozené vady potomků)

7 Doping Seznam nedovolených prostředků stanoví Mezinárodní olympijský výbor. Jmenované látky jsou léky, které jsou pacientům indikovány na zlepšení jejich zdravotních hendikepů, pro zdravé sportovce jsou však zakázané.

8 Doping Problémy:  Užití dopingu předbíhá represi, ta je zpožděná  Sabotáž  Léčení sportovců  Finanční náročnost anti-dopingu  Otázka růstu sportovní výkonnosti  Velmi výnosný obchod, též černý obchod

9 Doping Řešení:  Pokračovat v současném trendu?  Zakázat jen nejnebezpečnější?  Vše dovolit? Otázka: Je školní sport od dopingu oproštěn?

10 Úspěšné atletky školy s Bárou Špotákovou v Břeclavi 2011 Foto – archiv školy

11 Zdroje citací  Hnízdil, J., et al. (2000). Doping: aneb zákulisí vrcholového sportu. Havlíčkův Brod: Grada Publishing.  Nekola, J., et al. (2000). Doping a sport. Praha: Olympia.  Pyšný, L. (1999). Doping, zdraví, výkon. Praha: Karolinum  Slepička, P., et al. (2000). Problematika dopingu. Praha: Karolinum.  RNDr. Aleš Jakubec Ph.D. Doping ve sportu. Studijní materiál FTK UP Olomouc


Stáhnout ppt "Metodický list Každý člověk, který vnímá sport třeba jen okrajově, má aspoň intuitivní představu o pojmu doping. Pro ty, kterých se sport týká bezprostředně."

Podobné prezentace


Reklamy Google