Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vývoj řízení skupin automobilů  klasickým příslušenstvím (mechanickými, pneumatickými, hydraulickými a termickými metodami)  elektronickými metodami.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vývoj řízení skupin automobilů  klasickým příslušenstvím (mechanickými, pneumatickými, hydraulickými a termickými metodami)  elektronickými metodami."— Transkript prezentace:

1 Vývoj řízení skupin automobilů  klasickým příslušenstvím (mechanickými, pneumatickými, hydraulickými a termickými metodami)  elektronickými metodami (neelektrické řídící veličiny jsou převedeny na elektrické signály a výstupní elektrický signál je převeden akčními členy na zákroky v regulovaném procesu) Elektronické systémy automobilů  Motormanagement (ECU)  Antiblock Braking System (ABS)  Protiprokluzové systémy (ASR, ASC, DTC, EDS, ETC, ETS)  Elektronické stabilizační systémy (AHS, DSC, ESP, VDC)  Aktivní podvozek (ADS)  Automatické převodové systémy  Klimatizace (tzv. digitální klimatizace)  Navigační systém (GPS navigace)  Audiovizuální systémy  Bezpečnostní systémy (airbagy, imobilizéry)

2 Řídící jednotka (Electronic Control Unit)  Řídí pracovní cyklus s cílem dosáhnout optimálního výkonu, spotřeby i minimální produkce škodlivin  V paměti ŘJ jsou zaneseny ideální hodnoty sledovaných parametrů, které jsou za chodu motoru porovnávány se skutečnými  Je-li zjištěna větší odchylka od optimálních hodnot provádí ŘJ kroky, které vedou k odstranění odchylky  Pokud ani tento postup nepostačuje, je nutno zabránit poškození motoru a ŘJ přejde do nouzového režimu na dojetí  Zásah palubní diagnostiky toto signalizuje na informačním displeji obr.1 obr.1  Jestliže ani nastavení nouzového režimu nepostačuje, dojde po výstraze k zastavení motoru obr.1 obr.1

3 Komunikační sítě automobilu  běžné sítě určené pro přenos dat - podstatou je objem dat přenesený v určitém čase  sítě určené pro práci v reálném čase - je podstatné, za jak dlouho dokáží přenést informaci z jednoho zařízení do druhého Specifikace SAE J2057 rozděluje sítě pro použití v automobilech:  Class A - 1 kb/s až 10 kb/s. Ovládání zařízení integrovaných do automobilu (okna, zrcátka, sedadla atd.). Dále se používají pro testování a diagnostiku. Zástupcem je např. K-Line  Class B - 10 kb/s až 125 kb/s. Pro ovládání zařízení u kterých jsou kladeny vyšší nároky na rychlost, neboť slouží mj. k zajištění spolupráce různých zařízení v reálním čase. Příkladem těchto sítí je rozhraní SAE J1850 (GM a Ford).  Class C kb/s až 1 Mb/s. Vysoká rychlost, spolehlivost a bezpečnost. Jsou obvykle vystavěny na bázi sběrnice CAN a používají se např. pro ABS, řízení motoru, a stabilizační funkce.

4 Diagnostika elektronických systémů automobilu  Vnitřní diagnostika (sériová komunikace) - kontrolovaná soustava je vybavena obvody samokontroly sledujícími průběžně její stav. Tyto obvody (On Board Diagnostic, OBD II, EOBD) komunikují s ŘJ (ECU) motorů  Vnější diagnostika (paralelní komunikace) - kabelový adaptér externího analyzátoru se připojí přímo mezi ECU a její kabelový konektor a dochází ke komplexnímu monitorování jejího stavu  Funkční diagnostika (paralelní komunikace) - externí přístroj umožňuje zjištění závad na elektronických i neelektronických systémech při běžícím motoru. Sleduje signály od a k ECU a porovnává je s mezními hodnotami, které má uloženy v paměti  Speciální diagnostika - využívá OBD pro monitorování vozidla při jeho vývoji, testování a sportovním nasazení

5 On Board Diagnostic  diagnostika poruch (umožňuje vypsat chybové kódy z registru událostí ve voze)  mazáni a nulování chybových servisních navěstí (např. při výměně oleje atd.)  nastavení parametrů součástí vozu (motor, imobilizier atd.)  zobrazeni a uložení parametrů z jízdy - spotřeba, teplota, otáčky, dávkování paliva atd.  nulování tachometru, odebírání, přidávání klíčů od auta atp Technická realizace OBD obr.2 obr.2  K-Line (Bosch - blikací kód) obr.2 obr.2  K+L Line (diagnostická zásuvka) obr.3obr.3 obr.4 obr.5  OBD2, EOBD (od 1996, od 2000 povinně) obr.3 obr.4 obr.5obr.4obr.5 obr.3obr.4obr.5  Protokol komunikace (ISO 9141, SAE J1850 VPW) obr.6 obr.6  CAN Bus (Controller Area Network) obr.6 obr.6 obr.7obr.7 obr.8  Softverová podpora (VW – VagCom) obr.7 obr.8obr.8 obr.7obr.8

6 Sériová komunikace  přímá – probíhá pomocí kabelů, kterými jsou zařízení propojena  nepřímá – pomocí zprostředkovacího média (telefonní síť, optický kabel, radiové vlny) Pro převod signálů na signály vhodné pro zprostředkovací médium se používá tzv. modem (modulátor/demodulátor), který se připojuje k počítači jako běžné sériové zařízení.  jednosměrná komunikace (v nejjednodušším případě pouze dva vodiče – datový a signálová zem, další vodiče pro řízení spojení (handshaking)  dvousměrná komunikace (minimálně tři vodiče (TxD, RxD, SG), handshaking další čtyři vodiče (DSR, DTR, RTS, CTS), přídavné informace CD (detekce nosné) a RI (indikátor vyzvánění)

7 Data se přenášejí po slovech různé délky. Obvykle se používá terminologie spojená s kódováním textu, tj. přenos probíhá po znacích, které mají podle ASCII tabulky délku 7 nebo 8 bitů. Vysílač i přijímač musí používat stejnou délku slova. Přenosové rychlosti v bps (bity za sekundu) – obyčejně v řadě 150, 300, 600, 1200, 2400, 4800, 9600 a  synchronní přenos – znaky jsou vysílány v blocích, jsou mezi nimi pravidelné mezery, po příjmu prvního znaku může přijímací zařízení přesně předpokládat, kdy přijde znak další, tj. může se synchronizovat s vysílačem  asynchronní přenos – znaky nejsou vysílány bez přerušení, před a po každém znaku je třeba vložit zvláštní bity, které indikují začátek a konec znaku (spouštěcí a závěrný bit), pro detekci chyb se vkládá ještě tzv. paritní bit

8 Komunikace na bázi sběrnice CAN (Controller Area Network) Průmyslová sběrnice CAN byla původně vyvinuta firmou Bosch pro řídicí systémy v automobilech. V průmyslové automatizaci ji využívá stále více výrobců řídicích systémů, senzorů a akčních členů. Značné celosvětové rozšíření této sběrnice je dáno především jejími význačnými vlastnostmi:  vynikající poměr cena/výkon  flexibilita přenosových rychlostí a dosahu (např. při rychlosti 1Mbit/s je dosah 40m, při 10kbit/s až několik kilometrů)  komunikace je zajištěna přímo na úrovni běžně dostupného čipu od více výrobců  snadná implementace a propojování (kroucený pár vodičů)  snadná diagnostika zpráv na síti


Stáhnout ppt "Vývoj řízení skupin automobilů  klasickým příslušenstvím (mechanickými, pneumatickými, hydraulickými a termickými metodami)  elektronickými metodami."

Podobné prezentace


Reklamy Google