Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_PEK.2.07 Normalizovaná úprava písemností – čísla, členění textu Vytvořeno: Ověřeno: Třída:NS 2

2 Normalizovaná úprava písemností – čísla, členění textu Vzdělávací oblast:Odborné předměty Předmět:Písemná a elektronická komunikace Ročník:2. Autor:Ing. Petra Litošová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:notebook, projektor Klíčová slova:číslice, čísla, členění textu, odstavce, výčty Anotace: Materiál je určen k seznámení s normalizovanou úpravou písemností potřebnou pro správné vyhotovení jednotlivých písemností. Je rozdělena do 5 prezentací. Tato pátá prezentace upřesňuje pravidla při psaní čísel a číslic a pravidla členění textu.

3 1. Členění čísel  vícemístná čísla členíme do skupin o třech místech jednou mezerou, postupujeme směrem doleva a doprava od desetinné čárky,  z bezpečnostních důvodů se u peněžních částek trojčíslí oddělují tečkou. VZOR: ha půdy, úvěr Kč, doplatek Kč, domácností, 1, g zlata

4 2. Kalendářní data  v textu datum vyjadřujeme slovně vzestupně,  v sestavách nejlépe vyjadřujeme číselně sestupně. VZOR: Sestava: Text: 11. června 2004

5 3. Časové údaje  hodiny, minuty, sekundy se píší sestupně, dvoumístně, oddělujeme je dvojtečkami. VZOR: 05:20:11 (5 hodin, 20 minut, 11 sekund) 08:15 hodin

6 4. Telefonní čísla  členíme po trojčíslích. VZOR:

7 1. Odstavce  je vhodné začínat od levé svislice,  úprava odstavců musí být jednotná v celém textu,  při jednoduchém řádkování nebo řádkování 1,5 se mezi odstavci řádkuje 2krát,  při dvojitém řádkování se mezi odstavci řádkuje 1krát.

8 2. Výčty  začátek a konec výčtu se od předcházejícího a následujícího textu odděluje prázdným řádkem,  jednotlivé body výčtu se značí čísly, písmeny, pomlčkami apod., avšak v celém textu jednotně,  jednotlivá hesla jsou zakončena čárkou, na konci výčtu je tečka.

9 VZOR: Patří k nim: a) neskladné balíky, b) balíky s křehkým obsahem, c) zásilky s živými zvířaty.

10  Pokud jsou jednotlivé body přehledné, nemusíme oddělovat čárkou. VZOR: Dodávají: - okna - dveře - zábradlí

11  Pokud jednotlivé body obsahují celé věty, mohou začínat a končit tečkou. VZOR: Tuto službu poskytuje Český Telecom: - Smlouvu je možno uzavřít na vybraných poštách. - Zasahuje-li okruh více příjemců, uzavírá smlouvu organizační jednotka.

12 3. Číselné označování textu  pododdíly se označují arabskými číslicemi, mezi něž se vkládá tečka, uvnitř číselného označení se za tečkou nedělá mezera,  na konci číselného výrazu se tečka nepíše,  mezi číselným označením a textem se dělají 2 mezery.

13 VZOR: 1 Karty pro soukromé použití 1.1 Debetní karty Bankomatová karta Trend Bankomatová karta Junior 1.2 Kreditní úvěrové karty

14 4. Úprava nadpisů  od předcházejícího textu oddělujeme nadpis minimálně 2 volnými řádky,  za nadpisem neděláme tečku,  nadpis odlišujeme od ostatního textu zvýrazňováním,  styl nadpisů je vhodné mít stejný v celém textu.

15 1.Jak píšeme telefonní čísla?  telefonní čísla uvádíme členěná po trojčíslích (např ) 2.Jak členíme text?  text členíme do odstavců, mezi odstavci vynecháváme řádek

16 3.Jak funguje číselné označování textu?  text je rozdělen na jednotlivé oddíly a pododdíly

17 Použité zdroje • FLEISCHMANNOVÁ, Emílie a spol. Písemná a elektronická komunikace pro střední školy a veřejnost – 2. díl. 1. vyd. Praha: nakladatelství FORTUNA, 2005, ISBN • OBK Písemný styk. SOŠP Trutnov, s. r. o. [online]. [cit ]. Dostupné z: Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google