Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Rostliny a živočichové Dělení DUM 16/2. •Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu „ EU-peníze školám“ •Autor: Mgr. Kateřina Bartošová •Období:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Rostliny a živočichové Dělení DUM 16/2. •Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu „ EU-peníze školám“ •Autor: Mgr. Kateřina Bartošová •Období:"— Transkript prezentace:

1 Rostliny a živočichové Dělení DUM 16/2

2 •Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu „ EU-peníze školám“ •Autor: Mgr. Kateřina Bartošová •Období: září 2012 •Anotace: metodický materiál do výuky člověk a jeho svět – přírodověda •Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji ICT •Jazyk: jazyk český •Druh učebního materiálu: metodický materiál •Cílová skupina: žák •Typ vzdělání: základní vzdělání •Věková skupina: 4. a 5.r. ZŠ

3 TŘÍDĚNÍ PŘÍRODNIN PŘÍRODNINA ŽIVÁ VIRY,BAKTERIE,SINICE HOUBY ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ NEŽIVÁ HORNINY A NEROSTY VODA VZDUCH PŮDA

4 Příroda – živá a neživá •Živé organismy – člověk, ostatní živočichové, rostliny a houby •Základní společné znaky •1. dýchání •2. přijímání vody a potravy •3. vylučování odpadních látek •4. rozmnožování •5. růst a vývoj •Neživá – horniny, nerosty, voda a vzduch. Půda, teplo a světlo ze slunce •– poskytuje živým organismům základní životní podmínky : •1. světlo, •2. teplo, •3. vzduch, •4. vodu, •5. živiny

5 TŘÍDĚNÍ ROSTLIN PODLE ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLINY VÝTRUSNÉ HOUBY MECH KAPRADINA PŘESLIČKA SEMENNÉ BOROVICE RŮŽE PŠENICE

6 Rostliny •Dýchají – listy 24 hodin •Přijímají vodu a živiny – kořeny, stonkem k listům •Vylučují odpadní látky – při dýchání oxid uhličitý – při přeměně látek kyslík •Rozmnožují se – semeny, oddenkem, cibulí, hlízou •Vyvíjejí se – dřeviny – vytrvalé - byliny – jednoleté, dvouleté, vytrvalé •Kvetoucí rostliny dělíme : •Dřeviny – nadzemní část je dřevnatá •Stromy – kmen, větve •keře – rozvětvení hned u země •Byliny – dužnatý nedřevnatý stonek •Stvol – stonek bez listů •Lodyha – stonek s listy •Stéblo – dutý článkovaný stonek s kolénky a listy

7 Stonek bylin Stvol – stonek bez listůLodyha – stonek s listy Stéblo – dutý,článkovaný, stonek s kolénky

8 Stonek dřevin Růstové typy dřevin: a – keř, b – dřevitá liána, c - strom

9 Kořeny svazčitý Hlavní kořen s postranními hlíza cibule

10 Stavba těla rostliny kořeny list plod květ stonek hlíza

11 Růst a vývoj rostlin •Jednoleté – např. hrách, astra, slunečnice, rostlina na jaře vyklíčí, vyroste, v létě vykvete a vytvoří plody se semeny, na podzim usychá. Zimu přečkají jen semena •Dvouleté – v prvním roce života vytvářejí zásoby živin až ve druhém roce vyklíčí z podzemních částí – z kořenů, cibulí, hlíz a oddenků, vykvetou, vytvoří plody a odumírají. •Vytrvalé – ( sněženka, kopretina, zvonek, trávy)vyklíčí stejně jako dvouleté a žijí neurčitě dlouho- podle podmínek – na podzim usychají – u vytrvalých dřevin přezimují i nadzemní části. •V jarních měsících pozorujeme na rostlinách pučící pupeny, ze kterých vyrůstají květy a listy rostlin. Květy po opylení odkvétají a uvadnou, vyrůstají plody.

12 fotosyntéza Oxid uhličitý voda kyslík Sluneční záření

13 List řapík list Čepel složená z více lístků List bez řapíku

14 jednoleté Měsíček lékařský Vlčí mák

15 dvouleté Náprstník červenýDivizna velkokvětá

16 vytrvalé Pampeliška lékařská Bledule jarní

17 vytrvalé Pryskyřník prudký Blatouch bahenní

18 vytrvalé Sasanka hajní Prvosenka jarní

19 Význam částí kvetoucích bylin •Tyčinky jsou samčí částí květu •Pestík je samičí část květu •Při opylení jsou přenesena pylová zrna tyčinek na lepkavou bliznu pestíku ( hmyz, vítr…) •Po opylení se z oplodněného vajíčka v semeníku vyvíjejí semena, kterými se rostliny rozmnožují •Korunní lístky – svou barevností a vůní lákají hmyz, který je opyluje. •Kališní lístky – obalují květ •Stonky nesou květ a stoupá jimi k listům a květům od kořenů voda a výživa. •Listy – výživa – pouze za světla a za pomoci zeleně listové •Dýchání – za světla i za tmy – přijímá kyslík a vydává oxid uhličitý ( malé množství ) •Kořeny – upevňují rostlinu v půdě, čerpají vodu s rozpuštěnými živinami

20 TŘÍDĚNÍ ŽIVOČICHŮ ŽIVOČICHOVÉ BEZOBRATLÍ HMYZ ŠKEBLE HLEMÝŽDI ŽÍŽALY OBRATLOVCI RYBY OBOJŽIVELNÍCI PLAZI PTÁCI SAVCI

21 Živočichové •Dýchají – plícemi, žábrami, vzdušnicemi •Přijímají vodu a živiny -Býložravci -Masožravci -Hmyzožravci -Všežravci •Vylučují odpadní látky – při dýchání oxid uhličitý – pevné nestrávené zbytky – trus - tekutý odpad – močí a potem •Rozmnožují se - rozmnožovacími orgány – samčí a samičí -Žížala a hlemýžď mají obojí -Mláďata se vyvíjí v těle samice, nebo ve vajíčku •Vyvíjejí se •Některé mláďata se podobají rodičům, jiná ne. •Obratlovci – mají kostru, páteř je složená z obratlů : •Savci, ptáci, plazi, obojživelníci, ryby •Bezobratlí – nemají páteř - hmyz •Podle potravy se dělí na : •Býložravce - živí se rostlinami •Masožravce – loví jiné živočichy a živí se jejich masem •Hmyzožravce – živí se hmyzem •Všežravci – živí se potravou živočišnou i rostlinnou Hlavní rozdíly mezi rostlinami a živočichy Schopnost zelených rostlin přeměňovat oxid uhličitý na kyslík – jsou jediným zdrojem kyslíku na zemi Schopnost živočichů aktivně se pohybovat z místa na místo.

22 Plody suché lusk oříšek obilka nažka

23 Plody dužnaté peckovice bobule malvice bobule Semeno je uloženo v pecce Semena jsou uložena v jádřinci Semena jsou uložena v dužnině

24 Obilniny Kukuřice setá Pšenice setá Oves setý Ječmen obecný Žito seté

25 houby podhoubí plodnice třeň klobouk lupeny podhoubí plachetka pochva třeň prsten lupeny klobouk Muchomůrka zelenáMuchomůrka červená

26 Zdroje •http://www.ta3k.sk/bio/index.php?option=com_content&v iew=article&id=89:morfologia- stonky&catid=40:rastlinneorgany&Itemid=69http://www.ta3k.sk/bio/index.php?option=com_content&v iew=article&id=89:morfologia- stonky&catid=40:rastlinneorgany&Itemid=69 •http://druidova.mysteria.cz/STROMY/STROMY_KROVIN Y_LESY.htmhttp://druidova.mysteria.cz/STROMY/STROMY_KROVIN Y_LESY.htm •Učebnice pro 2. – 5. ročník ZŠ – Prvouka a Přírodověda – Nová škola •Terasoft přírodověda •Ts 4 pes •Ts 1 rostliny, houby •Ts 3 pole.louka.les


Stáhnout ppt "Rostliny a živočichové Dělení DUM 16/2. •Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu „ EU-peníze školám“ •Autor: Mgr. Kateřina Bartošová •Období:"

Podobné prezentace


Reklamy Google