Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Psychologie 1 PhDr. Věra Strnadová, Ph. D. Prezentace 10.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Psychologie 1 PhDr. Věra Strnadová, Ph. D. Prezentace 10."— Transkript prezentace:

1 Psychologie 1 PhDr. Věra Strnadová, Ph. D. Prezentace 10

2 Zákonitosti zrání a učení Dědičnost Sociální prostředí VĚK VLIV 100% 50% 15%

3 Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia • Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře

4 Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia • Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře • Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám

5 Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia • Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře • Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám • Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině

6 Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia • Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře • Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám • Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině • Výkony – 6-12 let – výkonnost proti méněcennosti

7 Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia • Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře • Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám • Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině • Výkony – 6-12 let – výkonnost proti méněcennosti • Ztotožnění – let – identita proti zmatení rolí

8 Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia • Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře • Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám • Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině • Výkony – 6-12 let – výkonnost proti méněcennosti • Ztotožnění – let – identita proti zmatení rolí • Intimita – let – intimita proti osamělosti

9 Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia • Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře • Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám • Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině • Výkony – 6-12 let – výkonnost proti méněcennosti • Ztotožnění – let – identita proti zmatení rolí • Intimita – let – intimita proti osamělosti • Generativita proti stagnaci – let – rozvoj duševní, citový, rozumový, fyzický

10 Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia • Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře • Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám • Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině • Výkony – 6-12 let – výkonnost proti méněcennosti • Ztotožnění – let – identita proti zmatení rolí • Intimita – let – intimita proti osamělosti • Generativita proti stagnaci – let – rozvoj duševní, citový, rozumový, fyzický • Sjednocení – 55 a výše – integrita proti zoufalství

11 Šest základních životních domén biologická somatické zdraví

12 Šest základních životních domén psychologická pohoda a kognice (tu určuje sebekoncepce – učení, schopnosti, znalosti a praktické dovednosti) biologická somatické zdraví

13 Šest základních životních domén psychologická pohoda a kognice (tu určuje sebekoncepce – učení, schopnosti, znalosti a praktické dovednosti) sociální veškerý společenský život – schopnosti sociálního kontaktu, rodinný a sexuální život biologická somatické zdraví

14 Šest základních životních domén psychologická pohoda a kognice (tu určuje sebekoncepce – učení, schopnosti, znalosti a praktické dovednosti) sociální veškerý společenský život – schopnosti sociálního kontaktu, rodinný a sexuální život behaviorálně-činnostní veškerý aktivní život, určovaný schopností péče o sebe, mobilitou, pracovní kapacitou, základními návyky, chutí k práci biologická somatické zdraví

15 Šest základních životních domén psychologická pohoda a kognice (tu určuje sebekoncepce – učení, schopnosti, znalosti a praktické dovednosti) hmotná osobní ekonomická situace, daná finančními příjmy, bytem, materiálním vlastnictvím sociální veškerý společenský život – schopnosti sociálního kontaktu, rodinný a sexuální život behaviorálně-činnostní veškerý aktivní život, určovaný schopností péče o sebe, mobilitou, pracovní kapacitou, základními návyky, chutí k práci biologická somatické zdraví

16 Šest základních životních domén strukturální životní význam, určovaný společenským postavením a názory na společnost psychologická pohoda a kognice (tu určuje sebekoncepce – učení, schopnosti, znalosti a praktické dovednosti) hmotná osobní ekonomická situace, daná finančními příjmy, bytem, materiálním vlastnictvím sociální veškerý společenský život – schopnosti sociálního kontaktu, rodinný a sexuální život behaviorálně-činnostní veškerý aktivní život, určovaný schopností péče o sebe, mobilitou, pracovní kapacitou, základními návyky, chutí k práci biologická somatické zdraví

17 Fyziologická reakce na stresor STRESOR

18 Fyziologická reakce na stresor STRESOR HYPOTHALAMUS

19 Fyziologická reakce na stresor STRESOR HYPOFÝZA HYPOTHALAMUS

20 Fyziologická reakce na stresor STRESOR HYPOFÝZA KŮRA NADLEDVINEK HYPOTHALAMUS

21 Fyziologická reakce na stresor STRESOR HYPOFÝZA KŮRA NADLEDVINEK Stresové hormony jsou krví přenášeny do důležitých orgánů a svalů HYPOTHALAMUS

22 Fyziologická reakce na stresor STRESOR SYMPATICKÝ NERVOVÝ SYSTÉM HYPOFÝZA KŮRA NADLEDVINEK Stresové hormony jsou krví přenášeny do důležitých orgánů a svalů HYPOTHALAMUS

23 Fyziologická reakce na stresor STRESOR SYMPATICKÝ NERVOVÝ SYSTÉM HYPOFÝZA KŮRA NADLEDVINEK Stresové hormony jsou krví přenášeny do důležitých orgánů a svalů DŘEŇ NADLEDVINEK HYPOTHALAMUS

24 Fyziologická reakce na stresor STRESOR SYMPATICKÝ NERVOVÝ SYSTÉM HYPOFÝZA Nervové impulsy aktivují různé žlázy a hladké svalstvo KŮRA NADLEDVINEK Stresové hormony jsou krví přenášeny do důležitých orgánů a svalů DŘEŇ NADLEDVINEK HYPOTHALAMUS

25 Fyziologická reakce na stresor STRESOR SYMPATICKÝ NERVOVÝ SYSTÉM HYPOFÝZA Nervové impulsy aktivují různé žlázy a hladké svalstvo KŮRA NADLEDVINEK Stresové hormony jsou krví přenášeny do důležitých orgánů a svalů DŘEŇ NADLEDVINEK HYPOTHALAMUS REAKCE BOJ NEBO ÚTĚK

26 Faktor hodnocení naší činnosti Aktivace

27 Faktor hodnocení naší činnosti vysoká Aktivace

28 Faktor hodnocení naší činnosti nízká vysoká Aktivace

29 Faktor hodnocení naší činnosti nízká vysoká Aktivace hodnocení STÍSNĚNÝ

30 Faktor hodnocení naší činnosti nízká vysoká Aktivace hodnocení STÍSNĚNÝ hodnocení ENERGICKÝ

31 Faktor hodnocení naší činnosti nízká vysoká Aktivace hodnocení STÍSNĚNÝ hodnocení ENERGICKÝ UNAVENÝ

32 Faktor hodnocení naší činnosti nízká vysoká Aktivace hodnocení STÍSNĚNÝ hodnocení ENERGICKÝ RELAXOVANÝ uvolněný UNAVENÝ

33 Faktor hodnocení naší činnosti nízká vysoká Aktivace hodnocení STÍSNĚNÝ hodnocení ENERGICKÝ RELAXOVANÝ uvolněný negativní (pocit diskomfortu – rozmrzelosti) UNAVENÝ

34 Faktor hodnocení naší činnosti nízká vysoká Aktivace hodnocení STÍSNĚNÝ hodnocení ENERGICKÝ RELAXOVANÝ uvolněný pozitivní (pocit komfortu – dobré nálady) negativní (pocit diskomfortu – rozmrzelosti) UNAVENÝ

35 Faktor hodnocení naší činnosti nízká vysoká Aktivace hodnocení STÍSNĚNÝ hodnocení ENERGICKÝ RELAXOVANÝ uvolněný pozitivní (pocit komfortu – dobré nálady) negativní (pocit diskomfortu – rozmrzelosti) UNAVENÝ

36 Pojetí emocí podle Schachtera (rekonstrukce, dle Křivohlavého, 1994)

37 Pojetí emocí podle Schachtera (rekonstrukce, dle Křivohlavého, 1994)

38 Pojetí emocí podle Schachtera (rekonstrukce, dle Křivohlavého, 1994) vjem

39 Pojetí emocí podle Schachtera (rekonstrukce, dle Křivohlavého, 1994) Emocionální vzruch vjem

40 Pojetí emocí podle Schachtera (rekonstrukce, dle Křivohlavého, 1994) Emocionální vzruch Myšlenkové faktory vjem

41 Pojetí emocí podle Schachtera (rekonstrukce, dle Křivohlavého, 1994) emoce strachu Emocionální vzruch Myšlenkové faktory vjem

42 Pojetí emocí podle Schachtera (rekonstrukce, dle Křivohlavého, 1994) emoce strachu Emocionální vzruch Myšlenkové faktory emoce radosti vjem

43 EMOCE – STRES – ZÁTĚŽ

44 CENTRÁLNÍ

45 EMOCE – STRES – ZÁTĚŽ CENTRÁLNÍ PERIFERNÍ

46 EMOCE – STRES – ZÁTĚŽ VYVOLÁVAJÍ ZMĚNY V CNS S PROJEKCÍ DO ZAŽÍVACÍHO ÚSTROJÍ JAKO: CENTRÁLNÍ PERIFERNÍ

47 EMOCE – STRES – ZÁTĚŽ VYVOLÁVAJÍ ZMĚNY V CNS S PROJEKCÍ DO ZAŽÍVACÍHO ÚSTROJÍ JAKO: Gastrointestinální symptomy: Dyspepsie – nevolnost Zvracení Pálení žáhy Dráždivý tračník CENTRÁLNÍ PERIFERNÍ

48 EMOCE – STRES – ZÁTĚŽ VYVOLÁVAJÍ ZMĚNY V CNS S PROJEKCÍ DO ZAŽÍVACÍHO ÚSTROJÍ JAKO: Gastrointestinální symptomy: Dyspepsie – nevolnost Zvracení Pálení žáhy Dráždivý tračník FUNKČNÍ PORUCHY ZAŽÍVACÍHO ÚSTROJÍ S OBJEKTIVNÍM NÁLEZEM BEZ ORGANICKÉHO POSTIŽENÍ CENTRÁLNÍ PERIFERNÍ

49 Psychosomatické symptomy Zvýšená zátěž způsobuje tyto hlavní psychosomatické symptomy: CENTRÁLNÍ PERIFERNÍ

50 Psychosomatické symptomy Zvýšená zátěž způsobuje tyto hlavní psychosomatické symptomy: Gastrointestinální symptomy, např. dyspepsie, zvracení, pálení – žáhy, dráždivý tračník CENTRÁLNÍ PERIFERNÍ

51 Psychosomatické symptomy Zvýšená zátěž způsobuje tyto hlavní psychosomatické symptomy: Gastrointestinální symptomy, např. dyspepsie, zvracení, pálení – žáhy, dráždivý tračník Potíže pohybového aparátu, svalové bolesti na hrudníku CENTRÁLNÍ PERIFERNÍ

52 Psychosomatické symptomy Zvýšená zátěž způsobuje tyto hlavní psychosomatické symptomy: Gastrointestinální symptomy, např. dyspepsie, zvracení, pálení – žáhy, dráždivý tračník Potíže pohybového aparátu, svalové bolesti na hrudníku Respirační symptomy, např. dušnost, hyperventilace CENTRÁLNÍ PERIFERNÍ

53 Psychosomatické symptomy Zvýšená zátěž způsobuje tyto hlavní psychosomatické symptomy: Gastrointestinální symptomy, např. dyspepsie, zvracení, pálení – žáhy, dráždivý tračník Potíže pohybového aparátu, svalové bolesti na hrudníku Respirační symptomy, např. dušnost, hyperventilace Symptomy centrálního nervového systému, např. poruchy spánku, bolesti hlavy, chronická únavnost, slabost CENTRÁLNÍ PERIFERNÍ

54 Psychosomatické symptomy Zvýšená zátěž způsobuje tyto hlavní psychosomatické symptomy: Gastrointestinální symptomy, např. dyspepsie, zvracení, pálení – žáhy, dráždivý tračník Potíže pohybového aparátu, svalové bolesti na hrudníku Respirační symptomy, např. dušnost, hyperventilace Symptomy centrálního nervového systému, např. poruchy spánku, bolesti hlavy, chornická únavnost, slabost Sexuální symptomy, např. poruchy menstruace, frigidita, impotence CENTRÁLNÍ PERIFERNÍ

55 Nejzávažnější stresové nemoci

56 Ischemická choroba srdeční

57 Nejzávažnější stresové nemoci Ischemická choroba srdeční Hypertenze

58 Nejzávažnější stresové nemoci Ischemická choroba srdeční Hypertenze Vředová nemoc

59 Nejzávažnější stresové nemoci Ischemická choroba srdeční Hypertenze Vředová nemoc Nádorová onemocnění

60 Začarovaný kruh vzájemných vztahů psychické a fyziologické stránky naší existence

61 Psychika (duševní život)

62 Začarovaný kruh vzájemných vztahů psychické a fyziologické stránky naší existence Psychika (duševní život) Fyziologická činnost (činnost funkcí našeho organismu)

63 Začarovaný kruh vzájemných vztahů psychické a fyziologické stránky naší existence Somatopsychika Psychika (duševní život) Fyziologická činnost (činnost funkcí našeho organismu)

64 Začarovaný kruh vzájemných vztahů psychické a fyziologické stránky naší existence PsychosomatikaSomatopsychika Psychika (duševní život) Fyziologická činnost (činnost funkcí našeho organismu)


Stáhnout ppt "Psychologie 1 PhDr. Věra Strnadová, Ph. D. Prezentace 10."

Podobné prezentace


Reklamy Google