Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Sami jsme strůjci vlastního osudu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Sami jsme strůjci vlastního osudu"— Transkript prezentace:

0 Dopravní infrastruktura ČR „Zdravá cesta vpřed“
157. Žofínské fórum: Dopravní politika 17. října 2013

1 Sami jsme strůjci vlastního osudu
1 Sami jsme strůjci vlastního osudu Dva různí investoři a jeden trh dodavatelů = dva opačné výsledky Soukromí investoři 48 miliard Kč 43% Veřejní investoři 64 miliard Kč 57% VÝSLEDEK bez zásadních problémů problémy jsou, ale řeší se PROČ? kvalita za rozumnou cenu řídí rizika a odpovědnost FIDIC, Design & Build VÝSLEDEK špatně zadávaná práce nekvalitní připravenost nejasná odpovědnost dumpingové ceny boj o více práce 2012 Stát bohužel dostává přesně to, o co si jako zadavatel říká!

2 Krizi si způsobujeme převážně sami
2 Krizi si způsobujeme převážně sami Může být i hůř!? Současný stav stavebnictví na 2/3 roku 2008 > restriktivní politikou státu, konfrontačním jednáním státu a špatně provedeným „protikorupčním“ tažením Nedaří se proinvestovat část zdrojů SFDI v roce 2013, patrně ani v roce 2014 ČR není schopna vyčerpat 30 miliard Kč z EU dotací ÚOHS brzdí zakázky na dopravní infrastrukturu za 45 miliard Kč ČR není schopna zajistit efektivní přípravu liniových staveb za stovky miliard Kč Čínský experiment stavět polské dálnice o 40% levněji se nevydařil > špatná kvalita Stát vyhladověl trh zneužitím dominantní pozice největšího investora Dovolil boj dumpingových cen a přenesl na dodavatele rizika v extrémní míře Za 10M zbankrotovalo v Polsku 260 stavebních firem > krize se přenáší do bank Za odvedenou práci se v Polsku neplatí > polovina stavebních zakázek končí u soudu Krizi odnesl největší polský stavební koncern PBG, Alpine, Doprastav ... budou další Zaslepenost a arogance státu se Polsku nevyplácí! ČR je na nejlepší cestě následovat Polský trh devastace stavebního odvětví

3 ZMĚNY: Kdy jindy než teď!
3 ZMĚNY: Kdy jindy než teď! Nová vláda má jedinečnou možnost nastartovat růst a ozdravení Nová vláda nebude schopna zrealizovat jedinou stavbu národního významu! Infrastruktura nepodpoří ekonomický růst v letech 2014 ani pokud se neprovedou zásadních změny v oblasti přípravy a zadávání projektů Stabilitu vlády a postu ministra dopravy v celém volebním období 4 let Návrat zdravého rozumu a hledání rovnováhy > stát nemůže ignorovat a zneužívat krize Jasná pravidla fungování > profesionální fungování investorských organizací, ÚOHS Stabilní koncepci rozvoje závaznou na 5-6 let > zákon / projektové smlouvy Dostatečné množství připravených akcí > zefektivnit a rychlit přípravu liniových staveb Využít financování kombinující všechny zdroje dle efektivity výsledného řešení Standardizovat zadávání zakázek a smluvní podmínky > dumping, vícepráce Využívat moderní způsoby zadávání zakázek > Partnerství pro infrastrukturu (PPI) Vznik Národní infrastrukturní rady > kontrola přípravy a vývoje „národních“ projektů Změna mediálního obrazu > začněme se ptát co můžeme dělat lépe a zda to děláme!!! ARI průzkum názorů > co dopravní infrastruktura potřebuje:

4 Nový zákon o liniových stavbách
4 Nový zákon o liniových stavbách ARI doporučuje využít vzoru osvědčeného Německého modelu zavede termín „Liniová dopravní stavba“ (LDS) u veřejně prospěšných staveb LDS označí pouze Poslanecká sněmovna na návrh MDČR/vlády učiní z jednotlivých úseků jednu stavbu > vše se řeší jako celek dohromady staví se jako jeden celek dohromady zavede systém „jednoho řízení v jednom termínu“ jednostupňový proces > všechna přípravná řízení, projekty, stavební řízení, odvolání > sloučí se v jeden celek MDČR se stane speciálním stavebním úřadem – jednotné místo zjednoduší se čerpání fondů EU ARI nabízí odbornou platformu pro diskuzi a přípravu

5 PPI: Partnerství pro infrastrukturu
5 PPI: Partnerství pro infrastrukturu ARI propaguje alternativní zadávání infrastrukturních projektů PPI je alternativa ke klasickému veřejnému zadávání rozdrobených zakázek > komplexní řešení vyžaduje > komplexní odpovědnost za výslednou dodávku > modely běžně užívané v soukromém sektoru > dodavatelé nemají problém Design & Build Navrhni a postav - na základě červeného FIDIC - nejjednodušší a nejrozšířenější model D&B DBO DBFO Design, Build & Operate Navrhni, postav a provozuj - na základě žlutého FIDIC - investiční financování zajistí veřejný sektor Asociace se nově věnuje problémům české infrastruktury jako celku. Naším posláním je vytvářet podmínky a prosazovat procesy, které vedou k efektivnější, systematické́ a dostatečné́ obnově̌ a rozvoji infrastruktury Tak jako usilujeme za práva pacientů znát svojí diagnózu, tak bychom si zde měli upřímně přiznat jak na tom jsme: Způsoby financování veřejné infrastruktury se změní a už to nebude jako dříve. Pozitivní: problémy ČR s obnovou veřejné infrastruktury nejsou naší lokální specialitou To co nás řadí mezi vyspělé Evropské země jsou v celku identické problémy Dálnice je dálnice, ať je v Německu, nebo v Čechách To negativní: co nás od zbytku Evropy odlišuje je naše neschopnost jednat a formulovat pragmatické a proveditelné řešení Evropské země včetně samotné EU se shodují, přestože infrastrukturu potřebujeme pro růst, na nutnou obnovu nebude dostatek prostředků - Místo tahouna z ekonomické krize, je brzděna politickou nestabilitou Budoucnost rozvoje infrastruktury má dvě možnosti: Zvýšit příjem ze zdrojů financování což má své limity, protože i naše peněženky mají svá dna Zvýšit efektivitu dostat více kvalitnější infrastruktury za stejně nebo méně peněz Design, Build, Finance & Operate Navrhni, postav, zafinancuj a provozuj - na základě koncesní smlouvy - financování zajistí koncesionář (banky, dluhopisy, fondy) V případě DI: získání územního rozhodnutí a výkup pozemků > stále v odpovědnosti státu

6 Národní infrastrukturní rada (NIR)
6 Národní infrastrukturní rada (NIR) Poradní rada vlády ČR monitorující naplňování cílů rozvoje infrastruktury Velké infrastrukturní projekty mají národní význam > přesahující zájmy rezortu Infastruktura je realizována v několika rezortech > doprava, energetika, zdravotnictví > důležitý je přenos know-how, koordinace nutných změn prostředí Zásadní vliv na oživení ekonomiky, zahraniční investice, podporu podnikání Role NIR: odpovědnost premiérovi / vládě ČR expertní rada 5-7 odborníků s dlouholetou profesní praktickou zkušeností oboru monitoring „národních“ projektů > jejich procesní přípravy, realizace a provozu možnost vyžádat a přezkoumat podklady od zadavatelů (ex-ante, ex-post) doporučovat vládě změny nutné k tomu, aby projekty „národního“ významu byly připravovány a realizovány bez časových prodlev

7 Koncepce financování 7 Nejdříve vyřešme „jak“, až potom „kolik“
„Jak financovat?“, abychom zajistili: Dostatečný objem připravených akcí Stabilitu realizace staveb - projektovým financováním prostředky jasně alokované na předem určené akce – příprava & stavba formou zákona nebo střednědobých smluv na přípravu a realizaci staveb (5-6 let) Kombinování všech dostupných zdrojů financování rozpočtové, dotační a soukromé (úvěrové, investiční) EU přiznává, že její „levné“ zdroje vytlačují soukromé financování EU dotace nás paralyzují do absurdního „Čekání na Godota“ Lepší řízení projektových rizik > celoživotní náklady, provoz a údržbu modely PPI přenáší na dodavatele více peněz, ale také více odpovědnosti DBO zajistí „dlouhodobého odpovědného správce“, který ručí kvalitu svým kapitálem

8 Evropské dálnice PPP modelem
8 Evropské dálnice PPP modelem Česká republika stále zůstává jako téměř jediná evropská země, která nedokáže realizovat ani 1 km dálnice s využitím PPP/koncesního modelu EU za 10 let Polsko 463 km za 113 mld Kč 5 projektů na A1, A2, A3 1 200 projektů 221 miliard EUR miliard Kč Slovensko 52 km za 32 mld Kč 1 projekt na R1 Maďarsko 543 km za 130 mld Kč 5 projektů na M1, M5, M6 Rakousko 52 km za 25 mld Kč A5 YPSILON Německo 404 km za 78 mld Kč 7 projektů okolní země celkem 1 514 km za 378 mld Kč 19 projektů Evropa 1000< km 100< projektů v 17 zemích ČR

9 Tomáš Janeba m: 606 640 251 e: tomas. janeba@ceskainfrastruktura
Tomáš Janeba m: e:


Stáhnout ppt "Sami jsme strůjci vlastního osudu"

Podobné prezentace


Reklamy Google