Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Situace rodinných firem Výsledky průzkumu mezi 100 českými rodinnými firmami Tisková konference 21. května 2014.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Situace rodinných firem Výsledky průzkumu mezi 100 českými rodinnými firmami Tisková konference 21. května 2014."— Transkript prezentace:

1 Situace rodinných firem Výsledky průzkumu mezi 100 českými rodinnými firmami Tisková konference 21. května 2014

2 Cíle výzkumu 2 Cílem realizovaného výzkumu pro AMSP ČR bylo zjistit, jaká je situace rodinných firem a jak se mění v čase. Metodika: - telefonický výzkum - zástupci rodinných firem (n=100) - dotazník v délce 15 min. - Výsledky výzkumu vč. označení meziročních rozdílů AMSP Rodinné firmy

3 Tržby by měly růst necelé polovině RF, pokles očekává pouze desetina. Pozornost přitom chtějí věnovat hlavně zvyšování efektivity a personální stránce. 3 ODHAD TRŽEB PRO PŘÍŠTÍ 3 ROKY PRIORITY D2. Jak odhadujete vývoj Vašich tržeb v následujících 3 letech? Q5. Řekněte mi prosím, které z následujících oblastí vidíte jako priority pro Vaši další činnost? v % n=100 Personální stránkou se příliš nezabývají firmy, které očekávají pokles tržeb. AMSP Rodinné firmy Komentář AMSP Potvrzuje se celkově pozitivní nálada v podnikatelském prostředí, RF jsou v očekávání pravidelně optimističtější než ostatní podniky, což je patrné i zde.

4 AMSP Rodinné firmy 4 Q1. Domníváte se, že fakt, že se jedná o rodinný podnik, představuje výhodu pro fungování Vaší firmy? v % n=100 Byť 2/3 RF vnímají fungování firmy na rodinné bázi jako svoji výhodu, oproti loňskému roku nejsou o tomto hodnocení tak přesvědčení. Komentář AMSP Stále je patrné, že rodinné firmy považují fakt, že fungují na rodinné bázi jako svojí výhodu. Pokles vůči minulému roku může být v tom, že se vyjadřuje již další generace, která to může vidět jinak, než zakladatelé.

5 5 v % n=100 Q2a. Co konkrétně považujete za výhodu/y rodinné firmy? Q2b. Co konkrétně považujete za nevýhodu/y rodinné firmy? pro 43 % nemá RF žádnou nevýhodu Mezi výhody RF se řadí např. flexibilita, stabilita, atmosféra ve firmě, etika. Vnímané nevýhody jsou oproti tomu spíše marginálního charakteru. AMSP Rodinné firmy Komentář AMSP Velmi zajímavé odpovědi, zejména s ohledem na systém řízení. Je zřejmé, že si RF uvědomují, že osobní vazby často převažují nad koncepčním systémem řízení a dokonce to berou jako určitou hrozbu. To je z pohledu odhadu rizik dobrá zpráva, otázkou je, jak se s tím dokáží vyrovnat ve skutečnosti.

6 6 VNÍMÁNÍ ZÁKAZNÍKY Q3. Jak vnímají Vaši zákazníci fakt, že se jedná o rodinnou firmu? Q4. Jak přistupují podle Vás obchodní partneři k rodinné firmě z hlediska důvěry? v % n=100 VNÍMÁNÍ OBCHODNÍMI PARTNERY V obou případech jsou pozitivnější ti, kdo koncept RF považují za výhodu. Zkušenosti RF napovídají tomu, že je koncept RF zákazníky vnímán pozitivně. Na vztahy s obchodními partnery má toto menší vliv, přesto je však rovněž laděn spíše pozitivním směrem. AMSP Rodinné firmy Komentář AMSP Trend je jednoznačný – rodinné firmy jsou důvěryhodnějším partnerem, jak co se týká kvality dodávek, tak s ohledem na rizikovost.

7 7 Máme problém se získáváním zaměstnanců. Q6. Do jaké míry se hodí na Vaši firmu …? v % n=100 Máme problém s motivací zaměstnanců, kteří nejsou členy rodiny. Máme problém s motivací zaměstnanců, kteří jsou členy rodiny. RF netíží problémy s motivací zaměstnanců – členů rodiny. U těch, kdo členy rodiny nejsou, je to sice o něco horší, přesto nijak významné. Nejobtížněji se získávají noví zaměstnanci. AMSP Rodinné firmy Komentář AMSP RF jsou sebevědomější, uvědomují si, že mají co nabídnout a šikovně využívají firemních vztahů jako svojí konkurenční výhodu..

8 8 Q7. Je cílem Vaší firmy, aby vedení převzal některý z rodinných příslušníků (děti,…)? Q7B. A započali jste už fázi předávání firmy? Q7C. Jak dlouhou dobu podle Vás proces předávání vedení firmy jiné osobě zabere vč. všech souvisejících právních náležitostí? v % n=100 Předání v rámci rodiny? Začali jste už? Kolik času to vezme? n=66 2/3 RF chtějí tradici v rodině předávat dále. Polovina z nich přitom s předáváním j eště ne začala. Platí zároveň, že RF kompletní proces předání odhadují na poměrně dlouhou dobu. AMSP Rodinné firmy Komentář AMSP Je patrné, že RF firmy podceňují celý proces předávání, i když si uvědomují, že to bude náročné. Z našeho pohledu jsou zahlceni operativou chodu firmy a předávání poté řeší více intuitivně a pod čas.tlakem, což může být velmi nebezpečné.

9 9 F1A. Jakou banku, kterou v současnosti využíváte, považujete za svoji hlavní banku? F1B. Uvažujete o změně Vaší hlavní banky? F2. Uvažujete o výhodnější formě financování Vašeho podnikání? v % n=100 HLAVNÍ BANKAZMĚNA BANKY ZMĚNA FORMY FINANCOVÁNÍ Hlavně kvůli vysokým poplatkům Ponejvíce je jako hlavní banka využívána KB. Pětina však především kvůli poplatkům uvažuje o změně své hlavní banky. Pětina zároveň zvažuje změnu formy financování. AMSP Rodinné firmy Komentář AMSP Potvrzuje se spíše konzervativní postoj k bankám, nicméně fakt, že téměř čtvrtina podnikatelů je připravena změnit banku je pro některé banky šancí růstu a pro klienty šancí k získání lepších podmínek.

10 10 F3. Kolik vozidel provozujete v rámci svého podnikání? F4. Jakým způsobem jste financovali jejich pořízení? F5. Plánujete pořízení nového auta? F6.Za jak dlouho budete nové auto/nové auto pořizovat? v % n=100 Průměrný počet provozovaných aut: 6 Medián: 4 Jak byla auta financována? n=95 Plánujete pořídit nová? n=100 Kdy to bude? n=49 RF využívají průměrně 6 aut. Ta financují různými způsoby, nejčastěji však vlastní hotovostí. Polovina z nich přitom plánuje pořízení nových aut, většinou v horizontu jednoho roku. AMSP Rodinné firmy Komentář AMSP Potvrzuje se pozitivní podnikatelská nálada, firmy budou pořizovat nové vozy. Stále ale převládá velký konzervatismus ve způsobu financování. To, že více jak polovina firem pořizuje vůz za hotové je ve velkém rozporu např. s EU nebo USA. Firmy berou auto jako hodnotu, nikoliv jako prostředek pro jejich tvorbu.

11 11 S1.Slyšel/a jste někdy o soutěži Rodinná firma roku, kterou organizuje Equa bank? S2.Měl/a byste zájem se jako firma této soutěže zúčastnit? S3.Přejete si odkaz na bližší informace k soutěži Rodinná firma roku zaslat na Vaši e-mailovou adresu? v % Znalost soutěže n=100 Zájem o bližší informaceZájem o účast n=100n=23 O soutěži Rodinná firma roku slyšela třetina. Zúčastnit se má zájem přibližně čtvrtina. AMSP Rodinné firmy

12 Equa bank Rodinná firma roku 2014 Mediální partneři soutěže

13 Equa bank Rodinná firma roku 2014 3. ročník celostátní soutěže Equa bank Rodinná firma roku Cena odborné poroty a nově Cena veřejnosti Pořadatelem Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) Spolupráce s vybranými regionálními hospodářskými komorami Zaměření na malé a střední podniky (obrat do 500 mil. Kč) s rodinnou tradicí Otevřená registrace přes AMSP ČR Základní kritéria přihlášených účastníků: Obrat do 500 mil. Kč Doba podnikání alespoň 10 let Bez delikventní úvěrové historie Rodinná firma z pohledu vlastnické struktury Členové odborné poroty: zástupci AMSP ČR, Equa bank, Lease Plan, Profit, BusinessInfo.cz Hodnotící kritéria: Počet rodinných příslušníků zapojených do podnikání Růst obratu v posledních 10ti letech Příspěvek k zaměstnanosti v regionu (počet zaměstnanců) Politika sociální odpovědnosti Nekvantifikovatelná kritéria – příběh podnikání, atp.

14 Equa bank Rodinná firma roku 2014

15 21.5. Tisková konference k vyhlášení 3. ročníku soutěže Equa bank Rodinná firma roku 21.5. – 31.8.Registrace a nominace účastníků krajských kol soutěže 1.9. – 30.9. Výběr vítěze soutěže odbornou porotou Výběr 10 firem odbornou porotou pro hlasování veřejnosti 1.10 – 31.10Hlasování veřejnosti – Cena veřejnosti Listopad 2014 Den Podnikatelů České republiky - Slavnostní vyhlášení výsledků soutěže Equa bank Rodinná firma roku 2014

16 KAMA, spol. s r.o. – Equa bank Rodinná firma roku 2013

17 www.rodinnafirmaroku.cz

18 Vaše dotazy? _________________________________ Děkujeme za pozornost. Detailní výsledky na www.amsp.cz home page „Nepřehlédněte“ Průzkum je součástí projektu AMSP ČR o nezávislé analýze problémových oblastí podnikání MSP. Partnerem tohoto průzkumu byla Equa bank a.s., garantem ČSÚ, sběr dat provedla agentura na výzkum trhu IPSOS.www.amsp.cz

19 Je postavena na třech základních pilířích: NEZÁVISLOST, ODBORNOST, PRAXE. Zastupuje zájmy cca 254.000 podnikatelských subjektů. Realizuje unikátní průzkumy o názorech podnikatelů. Vyhlašuje vlastní Grantový program s finanční odměnou. Je zakladatelem Koalice pro transparentní podnikání. Aktuální projekty: young business, rodinné firmy, řemesla.

20 Equa bank - generální partner Equa bank je univerzální bankou. Od roku 2011 poskytuje své služby nejen pro retailovou klientelu, ale i zákazníkům z řad živnostníků nebo malých a středních firem. Od roku 2012 nabízí též strukturované financování velkým korporacím. Equa bank v číslech (k 31/03/14): více než 90.000 klientů 34 obchodních míst 20 miliard Kč vkladů 7,4 mld. Kč úvěrů fyzickým osobám více než 6 miliard úvěrů pro malé a střední firmy

21 Jezděte levně, hned a bez starostí! •je nejlepší způsob, jak si pořídit auto pro podnikání •je první tuzemský e-shop s auty, spuštěný 1. 5. 2014 na adrese www.leaseplango.czwww.leaseplango.cz •garantuje náklady na provoz vozidel až po dobu pěti let •je založen na měsíčních splátkách, které zahrnují náklady na kompletní servis i údržbu, pneumatiky po celou dobu smlouvy, povinné a havarijní pojištění, palivovou karta se slevou, řešení STK, asistenční službu apod. •zásadně usnadní užívání firemního vozidla a zlevní jeho provoz •pomáhá od administrativy, která je se služebními auty spojena Firmy a živnostníci starosti o vozy převedou na externí společnost a ušetřený čas i peníze mohou věnovat svému podnikání.


Stáhnout ppt "Situace rodinných firem Výsledky průzkumu mezi 100 českými rodinnými firmami Tisková konference 21. května 2014."

Podobné prezentace


Reklamy Google