Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Informační technika v dopravě Navigace Historie a současnost Ing. Michal Hruška.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Informační technika v dopravě Navigace Historie a současnost Ing. Michal Hruška."— Transkript prezentace:

1 Informační technika v dopravě Navigace Historie a současnost Ing. Michal Hruška

2 Informační technika v dopravě Navigace - Historie a současnost Navigace v sobě obsahuje dvě základní otázky 1. Kde se nacházíme? 2. Kudy se dostaneme k cíli?

3 Navigace - Historie a současnost Informační technika v dopravě Většina z nás běžně využívá pouze silniční vozidla a ta provozuje na propracované silniční síti, hustě vybavené pevnými navigačními značkami. Jakmile však opustíme pohodlné lůno civilizované Evropy, nebo dokonce pevnou zemi pod nohama, je nutné využívat jiné, daleko sloužitější a přesnější navigační pomůcky.

4 Informační technika v dopravě Navigace - Historie a současnost Základem navigace je určení naší polohy v prostoru (obecně) 1. Je možné určit naši polohu vůči pozemským objektům 2. Můžeme určit naši polohu vůči nebeským objektům Tato metoda je velmi snadná – orientační body se nepohybují (škola, dub, řeka, hora, atd.) – ovšem například na moři nebo v poušti, případně v neznámé jednotvárné krajině je to nepoužitelné Tato metoda je složitější, protože orientační body se neustále po obloze pohybují.

5 Informační technika v dopravě Navigace - Historie a současnost Rozdělění zemského povrchu – délka a šířka

6 Navigace - Historie a současnost Informační technika v dopravě Navigace v historických etapách - Historie navigace sahá do prvopočátků historie - Zvládnutí navigace značilo vyspělost civilizace - V prvopočátcích se navigovalo podél břehů - V některých lokalitách využívali rybáři stálých větrů a mořských proudů, případně migrací rybích hejn nebo ptáků

7 Navigace - Historie a současnost Informační technika v dopravě Navigace v historických etapách - Polynésané a Mikronésané se orientovali podle ostrovů - Vikingové se orientovali podle slunce, které na severu nezapadalo - Staří mořeplavci se orientovali podle kompasu a rychlosti lodi - Již staří Féničané (3000 let př. n.l.) věděli, že pro alespoň základní navigaci potřebují znát: - Výchozí bod (místo) - Kurz - Rychlost lodi

8 Navigace - Historie a současnost Informační technika v dopravě Kompas a měření rychlosti lodi - kompas přinesl revoluci v určování směru pohybu – v Evropě od stol. - magnetismus pravděpodobně objevili staří Číňané - přinesl revoluci v určování směru pohybu - s pomocí kompasu se velmi zpřesnila navigace ve směru sever-jih - věděli jsme poměrně přesne na které jsme rovnoběžce, ale poledník byl stále nejistý.

9 Navigace - Historie a současnost Informační technika v dopravě Kompas a měření rychlosti lodi - pro měření rychlosti lodi se používal tzv. „ruční log“ - k odměřování času se používaly půlminutové přesýpací hodiny - uzly byly navázány s rozmezím 1/120 námořní míle - kolik uzlů se odvinulo za 30 sekund (1/120 hodiny) taková byla rychlost v uzlech/h

10 Navigace - Historie a současnost Informační technika v dopravě Nepřesnosti kompasu – magnetická deklinace

11 Navigace - Historie a současnost Informační technika v dopravě Měření zeměpisné šířky, pomocí polárky - polárka je přesně v ose rotace země nad severnim pólem - protože je hvězda „nekonečně“ daleko můžeme posunout její paprsek z osy rotace země do místa pozorování

12 Navigace - Historie a současnost Informační technika v dopravě Měření zeměpisné šířky – kamal, Jakubova hůl a astroláb - Kamal je předchůdce sextantu a skládal se z provázku a destičky - pozorovatel pak držel provázek v ústech a poměřoval výšku polárky nad obzorem - na podobném principu funguje Jakubova hůl - byla výrazně přesnější, než Kamal

13 Navigace - Historie a současnost Informační technika v dopravě Měření zeměpisné šířky – kamal, Jakubova hůl a astroláb - Astroláb je přístroj určený k měření výšky slunce nebo hvězd - vználezcem Hyparchos (150 let před Kristem) - používal se spíše na měření dle hvězd - byl používán až do 18. století

14 Navigace - Historie a současnost Informační technika v dopravě Sextant – bezpečná navigace podle slunce - pomocí zrcadel a filtrů bylo možno bezpečně pozorovat i slunce - umožnilo to navigaci i během dne

15 Navigace - Historie a současnost Informační technika v dopravě Přesné měření času – přesné určení zeměpisné délky Přesné určení zeměpisné délky umožnilo až vynalezení přesných hodin.Harrison sestrojil přesný chronometr na základě soutěže Britského parlamentu, dotované cenou ve výši liber, aby se chronometr nezpozdil za 6 týdnů o více než dvě minuty, tj. o půl stupně. Chronometr dokázal změřit přesný čas bez jakýchkoliv odchylek v důsledku pohybu lodi či atmosférických podmínek. John Harrison (1693 až 1776).

16 Navigace - Historie a současnost Informační technika v dopravě Navigace podle slunce Sklon zemské osy je 23,5 stupně (23,44)

17 Navigace - Historie a současnost Informační technika v dopravě Určení zeměpisné polohy podle kulminace sluneční dráhy 1. zeměpisná šířka Maximální výška slunce nad obzorem = zeměpisná šířka + deklinace pro dané datum Příklad Deklinace je dnes 10° a maximální výšku nad obzorem jsme změřili 66,5° zeměpisná šířka = 90° + 10° - 66,5° = 33,5°N Naše poloha je tedy 33,5° severní šířky V noci můžu měřit pomocí polárky, která nepodléhá datové deklinaci

18 Navigace - Historie a současnost Informační technika v dopravě Deklinace slunce v průběhu roku

19 Navigace - Historie a současnost Informační technika v dopravě Určení zeměpisné polohy podle kulminace sluneční dráhy 2. zeměpisná délka Slunce kulminuje přesně v místě, kde protíná místní poledník. Pokud známe přesný čas, kdy k tomu došlo, víme jaký úhel prošlo od nultého poledníku Příklad časová korekce pro dnešní den je +2 minuty a slunce kulminovalo v h GMT zeměpisná délka je tedy 13 hodin 58 minut + 2 minuty = 14 hodin. Víme, že slunce urazí za hodinu 15° a naše zeměpisná délka je tak 30°E

20 Navigace - Historie a současnost Informační technika v dopravě Časová rovnice

21 Navigace - Historie a současnost Informační technika v dopravě Děkuji vám za pozornost...


Stáhnout ppt "Informační technika v dopravě Navigace Historie a současnost Ing. Michal Hruška."

Podobné prezentace


Reklamy Google