Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilPavlína Šimková
1
Jak dlouho vydrží plnit svoji roli učebnice aneb nové technologie vs. klasické učebnice? Potřebuje učitel profesionální podporu? www.fraus.cz Jiří Fraus12.4.2013
2
www.fraus.cz Co je učebnice? Učebnice je nástroj práce učitele. Rozhodujícím faktorem formálního (a možná i mimoškolního) vzdělávání dětí je učitel. Použití učebnice není spojeno s rozvojem ICT, ale je zcela závislé na rozhodnutí učitele nebo ředitele školy. Forma učebnic může být různá a s rozvojem ICT se bude měnit.
3
www.fraus.cz Je nutné mít profesionální podporu ve vzdělávání? V povoláních, která mají to štěstí, že o jejich užitečnosti a významu nikdo nepochybuje, nastal v uplynulých stoletích obrovský rozvoj. Třeba takoví lékaři: … přístroje, léky, nové léčebné postupy vyvíjené profesionály, specializovaná pracoviště, celoživotní vzdělávání propojené s atestací a kariérním řádem, profesní komora, vysoké finanční ohodnocení...
4
www.fraus.cz Je učitel profesionál? Je situace v českém školství shodná se stavem ve zdravotnictví? Lékařský přístroj v každé ordinaci = interaktivní tabule v každé třídě? Lékařský nástroj = počítač nebo tablet v ruce každého žáka a učitele? Léky pro pacienta = moderní učebnice k dispozici každému žákovi kdekoliv a kdykoliv? Lékařský výzkum = NUV s týmy špičkových didaktiků a pedagogů, kteří poskytují každodenní servis učitelům o nových vzdělávacích metodách a postupech? Lékařská atestace = DVPP propojené s karierním řádem? Lékařská komora = sebevědomá pedagogická komora odpovídající za kvalitu vzdělávání? Vysoké finanční ohodnocení lékařů = vysoké finanční ohodnocení pedagogů?
5
www.fraus.cz Nahradí nové technologie učebnice? Názory odborníků na používání učebnic v době zavádění ICT Štech, S., Zapletalová, J.: Úvod do školní psychologie, Portál, 2013: „Učebnice jakožto psychodidaktická transformace učiva představuje specifický „scénář“ výuky.“ Seguin, Jean Robert: The Elaboration of School Textbooks. UNESCO rep. ED-90/WS-24, 2009: „Ve více jak 50% studií ovlivňuje kvalita učebnic kvalitu procesu vzdělávání významněji než další vzdělávání pedagogů.“ Použití učebnice není spojeno s rozvojem ICT, ale je zcela závislé na rozhodnutí učitele. Forma učebnice může být různá a rozvojem ICT se bude měnit.
6
www.fraus.cz Co zlepšilo žáky v USA – tablet nebo učebnice? Výsledky implementace interaktivní učebnice matematiky HMH Algebra Fuse I v kombinaci s iPadem 1:1 v USA
7
www.fraus.cz Je implementace ICT to samé co nákup HW ? USA V roce 2012 implementováno ve školách 4,5 miliónu tabletů - přepočet na počet dětí v ČR = 150 000 (!) tabletů Uruguay Plán CEIBAL (Educational Connectivity/Basic Computing for On-line Learning) - od roku 2007 prezidentské nařízení o implemenatci ICT 1:1; dnes 300 000 žáků. Způsob implementace = netbook + vzdělávací aplikace + vzdělávání učitelů Mexiko Od roku 2011 projekt tablet 1:1 pro 140 000 žáků středních škol; roční nájem Způsob implementace = iPady + elektronické učebnice + vzdělávání učitelů Jižní Korea Rozhodnutí vlády (2012) – od roku 2015 digitalizace všech vzdělávacích stupňů Způsob implementace ve 4 oblastech = HW 1:1 pro všechny žáky vč. konektivity + SW pro SMS, LMS, CM atd. + digitalní vzdělávací materiály + vzdělávání učitelů Celý svět 2012 Jen ve školství implementováno 8 milónů iPadů
8
www.fraus.cz Jsou učebnice zbytečně drahým servisem? Poměr výdajů státu na mzdy učitelů a na učebnice, pomůcky, ICT atd. Výdaje státu na jednoho žáka: 50 000 Kč na mzdy učitelů + 800 Kč na pomůcky pro žáky
9
www.fraus.cz DUMy jako náhrada učebnic? V letech 2010-2012 nateklo do českých základních škol na rozvoj ICT cca 4,5 miliardy korun. To je zhruba 3x více, než jsou státní výdaje na tzv. ONIV.
10
Název školy:ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:Mgr. Hana Hilscherová Název:VY_52_INOVACE_Z.8.8-18 Téma:Dunaj Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.0903
11
Ročník:VII. ročník Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Přírodopis Tematický okruh:Mnohobuněčné organismy Téma:Strunatci Jméno autora:Bc. Kočovská Renata Vytvořeno dne:7. 9. 2011 Metodický popis, (anotace): Materiál slouží k uvedení tématu strunatci
12
Název: VY_52_INOVACE_P Ř _6A_14 Škola: Základní škola Nové M ě sto nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor: Jana Besedová Ro č ník: 6. Tematický okruh, p ř edm ě t: P ř írodní v ě dy, P ř írodopis Téma: Pracovní list – šelmy medv ě dovité, zajícovci, ploutvonožci, hlodavci Č íslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2336 Datum: 8. 11. 2011 Anotace: Písemná práce je ur č ená k ov ěř ování dosažených znalostí a v ě domostí. P ř ed písemnou prací bylo u č ivo procvi č eno. Žáci odpovídají samostatn ě a písemn ě na otázky ( skupina A a B). Skupina A 1. Uve ď 3 zástupce šelem medv ě dovitých. 2. Č ím jsou zajímavé p ř ední zuby zajícovc ů a hlodavc ů ? 3. Která medv ě dovitá šelma výborn ě plave? 4. Jmenuj zástupce ploutvonožc ů, který má ušní boltce. 5. Jak vypadají po narození mlá ď ata králíka divokého? 6. Napiš jména 2 hlodavc ů, kte ř í mají lícní torby? Skupina B 1. Uve ď 3 zástupce ploutvonožc ů. 2. Pro č medv ě di odírají (strhávají) k ů ru strom ů ? 3. Která medv ě dovitá šelma má na krku velkou bílou skvrnu ve tvaru písmene“V“? 4. Jak se jmenuje zástupce ploutvonožc ů, který má v horní č elisti 2 silné kly? 5. Jak vypadají po narození mlá ď ata zajíce polního? 6. Napiš jména 2 hlodavc ů, kte ř í p ř i nebezpe č í hvízdají. Ř ešení Skupina A 1. medv ě d hn ě dý, grizzly, medv ě d ušatý, medv ě d lední 2. ř ezáky – obrušují se a stále dor ů stají, hlodáky – stále rostou 3. medv ě d lední 4. lachtan 5. slepá, holá (bez srsti) 6. sysel obecný, k ř e č ek polní Skupina B 1. tule ň obecný, lachtan, mrož 2. ozna č ují si území, která obývají 3. medv ě d ušatý 4. mrož 5. osrst ě ná, vidoucí 6. sviš ť horský, sysel obecný
14
prvekznačka prvku počet protonů vodíkH1 heliumHe2 uhlíkC6 dusíkN7 kyslíkO8 vápníkCa20 železoFe26
15
www.fraus.cz Co je drahé resp. levné? Výsledek rozvoje ICT v ČR do současné doby je následující (pomineme-li početné konflikty s autorským zákonem): Pokud budou chtít učitelé „digitální“ materiály (DUM) využít ve výuce, musí si je vytisknout na papír! Za 4,5 miliardy korun nemá přístup k počítači a internetu podle potřeb výuky v současné české základní škole žádné dítě.
16
www.fraus.cz Nové technologie vs. učebnice? Nebo snad: Nové technologie vs. učitel? „České děti a náctiletí stráví u televize a na internetu více času než ve škole. To, co se dozvídají a naučí vlastní aktivitou a ve svém prostředí sociálních sítí, na internetu, z médií, je pro ně zpravidla relevantnější než to, co se dozvídají ve škole.“
17
Jak dlouho vydrží plnit svoji roli učebnice? Nebo snad: Jak dlouho vydrží plnit svoji roli učitel? www.fraus.cz MŠMT Hlavní směry strategie vzdělávací politiky do roku 2020: „České děti a náctiletí stráví u televize a na internetu více času než ve škole. To, co se dozvídají a naučí vlastní aktivitou a ve svém prostředí sociálních sítí, na internetu, z médií, je pro ně zpravidla relevantnější než to, co se dozvídají ve škole.“
18
www.fraus.cz Děkuji za pozornost. Jiří Fraus fraus@fraus.cz Potřebuje učitel profesionální podporu?
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.