Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, 761 25 Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK- 1. 4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, 761 25 Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK- 1. 4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: Škola a sport VY_32_INOVACE_319 Autor DUM: Irena Heimová Datum (období), kdy byl materiál vytvořen: leden 2013 Ročník, pro který je materiál vytvořen:9. Vzdělávací oblast, obor, tematický okruh, téma: Člověk a příroda, fyzika, EM jevy Anotace-metodický list: Žáci se seznámí s Faradayovými experimenty, pochopí, že elektrické a magnetické jevy jsou navzájem spojeny. K poznatku, že el. proud způsobuje mag. pole, doplní poznatek, že změny mag. pole způsobují el. proud. Uvědomí si, že EM indukce má velice široké uplatnění v praxi. Prezentace v programu PowerPoint. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu.

2 Faradayovy experimenty

3  Patří k významným fyzikálním jevům  Nachází široké aplikace v technice, energetice, měřící a komunikační technice  Alternátory, transformátory, betatrony, antény

4  1820 – Oerstedův pokus – při průchodu el. proudu vodičem vzniká v jeho okolí mag. pole  Michael Faraday – 1821 – začal hledat děj opačný – jak magnetickým polem vyvolat elektrický proud

5  Původem knihařský tovaryš, syn kováře bez systematického vzdělání, vyslovil ideu o jednotě všech sil v přírodě (podobně jako I.Newton) a ideu o existenci elektrického a magnetického pole  Je autorem fyzikálního pojmu pole, jako reality, která se rozprostírá mezi interagujícími objekty a která zprostředkovává konečnou rychlostí silové působení  Nebyl však ve své době pochopen

6  Otázka: „ Jak přeměnit magnetismus v elektřinu?“  Byl ryzí experimentátor bez matematického vzdělání (ve své době to bylo svým způsobem štěstí, protože jej to nesvedlo na scestí končící ve slepé uličce)  Několik let soustavně experimentoval až konečně 1831, v době od srpna do října provedl tři základní experimenty s EM indukcí

7  Vytvořil soustavu dvou cívek na společném železném prstenci  Když do jedné přivedl přes spínač el. proud z baterie, tak se magnetka rovnoběžně umístěná pod vodorovným drátem spojující konce druhé cívky vychýlila a poté se vrátila do původní polohy  Po přerušení proudu v první cívce se magnetka vychýlila na opačnou stranu a vrátila zpět

8  Zasouval do vzduchové cívky (solenoidu) tyčový permanentní magnet  Při vsouvání magnetu zjistil výchylku na jednu stranu, při vysouvání na opačnou stranu  Jakmile pohyb magnetu zastavil, vrátila se magnetka do původní polohy  Přitom je lhostejné, zda pohybujeme magnetem nebo cívkou

9  Měděný kotouč, jehož obvod a osa byly pomocí klouzavého kontaktu vodivě spojeny drátem, pod nímž se nacházela magnetka  Když kotoučem otáčel v mag. poli permanentního magnetu, pozoroval výchylku magnetky v jednom směru  Když směr změnil, přešla výchylka magnetky v opačnou

10  Těmito pokusy Faraday prokázal, že změnou magnetického pole se indukuje elektrické pole  Všechny tyto tři jevy se dají popsat jediným obecně platným indukčním zákonem  Jeho matematickou formulaci podal až v r.1845 F. E. Neumann  Faradayův indukční zákon zařadil r J. C. Maxwell do své soustavy hlavních rovnic elektromagnetického pole

11  Elektromagnetická indukce (Elektrodynamika 3), studijní text pro soutěžící FO a ostatní zájemce o fyziku, Bohumil Vybíral


Stáhnout ppt "Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, 761 25 Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK- 1. 4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání."

Podobné prezentace


Reklamy Google