Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Strana 1 z 12 První zkušenosti s modelovacím nástrojem Craft.CASE TSW Ostrava 2005Vojtěch Merunka První zkušenosti s modelovacím nástrojem Vojtěch Merunka.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Strana 1 z 12 První zkušenosti s modelovacím nástrojem Craft.CASE TSW Ostrava 2005Vojtěch Merunka První zkušenosti s modelovacím nástrojem Vojtěch Merunka."— Transkript prezentace:

1 strana 1 z 12 První zkušenosti s modelovacím nástrojem Craft.CASE TSW Ostrava 2005Vojtěch Merunka První zkušenosti s modelovacím nástrojem Vojtěch Merunka

2 strana 2 z 12 První zkušenosti s modelovacím nástrojem Craft.CASE TSW Ostrava 2005Vojtěch Merunka Projekt Craft.CASE je původní český modelovací a analytický CASE nástroj podporující metodu BORM®, která je založena na kombinaci objektově orientovaného přístupu a procesního modelování. Nástroj vzniká ve firmě e-Fractal s.r.o. na zakázku pro mezinárodní poradenskou a konzultační firmu Deloitte. Zadání vychází ze dvou potřeb: 1)Jednoduše ovladatelný a na prostředky počítače nenáročný. 2)Modelovací nástroj přesně šitý na míru metodě BORM, který je částečně konfigurovatelný, dokáže procesy simulovat a generuje výstupní dokumentaci. Program je vyvíjen v prostředí VisualWorks/Smalltalk a je určen pro použití ve Windows 2000 a XP.

3 strana 3 z 12 První zkušenosti s modelovacím nástrojem Craft.CASE TSW Ostrava 2005Vojtěch Merunka BORM – Business and Object Relation Modeling  Práce na BORMu začaly na počátku 90. let ve výzkumném projektu VAPPIENS Britské rady (Know-How Fund of the British Council).  Metoda je od roku 1996 vyvíjena s podporou firmy Deloitte, kde se také prakticky používá.  Podrobný popis BORMu lze nalézt v knize Carda, Merunka, Polák: Umění systémového návrhu - objektově orientovaná tvorba informačních systémů pomocí původní metody BORM, Grada Pro BORM se doposud používal CASE nástroj Metaedit® finské firmy Metacase Ltd. Tento nástroj nás inspiroval pro projekt Craft.CASE. Information Engineering Process B O R M i n f o r m a t i o n e n g i n e e r i n g p r o c e s s

4 strana 4 z 12 První zkušenosti s modelovacím nástrojem Craft.CASE TSW Ostrava 2005Vojtěch Merunka softwarové inženýrství business inženýrství konceptuální model implementačně nezávislý analýza a návrh řešení IS (expanze) konceptuální model implementačně nezávislý analýza a návrh řešení IS (expanze) softwarový model implementačně závislý implementace návrhu (konzolidace) softwarový model implementačně závislý implementace návrhu (konzolidace) model procesů a objektů model procesů a objektů validace a verifikace zadání pro IS a reorganizace prostředí pro IS model procesů a objektů model procesů a objektů validace a verifikace zadání pro IS a reorganizace prostředí pro IS BORM - přehled zadání pro IS návrh řešení řešení řešení klasické metody tvorby IS zadání neverifikují a nevalidují tvorba informačního systému jako postupná transformace modelů samostatně použitelná část

5 strana 5 z 12 První zkušenosti s modelovacím nástrojem Craft.CASE TSW Ostrava 2005Vojtěch Merunka Modelování a simulace procesů a objektů (validace a verifikace zadání pro IS a reorganizace prostředí pro IS) originální přístup: Proces je modelován soustavou vzájemně komunikujících objektových automatů. Tato technika je vhodná i pro účely organizačního poradenství. originální přístup: Proces je modelován soustavou vzájemně komunikujících objektových automatů. Tato technika je vhodná i pro účely organizačního poradenství.

6 strana 6 z 12 První zkušenosti s modelovacím nástrojem Craft.CASE TSW Ostrava 2005Vojtěch Merunka Konceptuální modelování Pro konceptuální modelování se používá standard UML, který byl za účelem větší podpory čistého OOP a objektových databází rozšířen o nové pojmy a vazby.

7 strana 7 z 12 První zkušenosti s modelovacím nástrojem Craft.CASE TSW Ostrava 2005Vojtěch Merunka Interní databáze a výstupní dokumentace Prvky všech modelů jsou ukládány do databáze, se kterou lze přímo pracovat. Ve většině případů se prvky musí do databáze předem vložit a teprve potom lze s nimi pracovat v diagramech. Výstupní dokumentace je tvořena hypertexty ve formátu HTML a také PDF a obsahuje: 1.seznamy prvků z databáze 2.diagramy 3.simulační záznamy 4.modelové karty (= tabulky s křížovými referencemi) Výstupní dokumentace je tvořena hypertexty ve formátu HTML a také PDF a obsahuje: 1.seznamy prvků z databáze 2.diagramy 3.simulační záznamy 4.modelové karty (= tabulky s křížovými referencemi)

8 strana 8 z 12 První zkušenosti s modelovacím nástrojem Craft.CASE TSW Ostrava 2005Vojtěch Merunka Metamodel, kontroly, XML výstup Základem metamodelu Craft.CASE je typ UZEL a SPOJENÍ. Všechny prvky a vazby jsou jejich podtypy. Craft.CASE používá objektový datový model. Metamodel je využit pro kontroly správnosti a úplnosti modelu. Struktura metamodelu je zveřejněna. Data jsou exportovatelná ve formátu XML.

9 strana 9 z 12 První zkušenosti s modelovacím nástrojem Craft.CASE TSW Ostrava 2005Vojtěch Merunka Generování kódu ! Generated by Craft.CASE 1.1 ! On 5. May :56: ! Creation of global collection objects doit UserGlobals at: #Contracts put: Set new. %doit UserGlobals at: #Products put: Set new. %doit UserGlobals at: #Customers put: Set new. % ! Generated by Craft.CASE 1.1 ! On 5. May :56: ! Creation of global collection objects doit UserGlobals at: #Contracts put: Set new. %doit UserGlobals at: #Products put: Set new. %doit UserGlobals at: #Customers put: Set new. % ! Creation of classes ! Class definition for Company doit Object subclass: 'Company' instVarNames: #(name address) classVars: #() classInstVars: #() poolDictionaries: #[] inDictionary: UserClasses constraints: #[] instancesInvariant: false isModifiable: false ! Creation of classes ! Class definition for Company doit Object subclass: 'Company' instVarNames: #(name address) classVars: #() classInstVars: #() poolDictionaries: #[] inDictionary: UserClasses constraints: #[] instancesInvariant: false isModifiable: false Craft.CASE verze generuje kód pro Smalltalk a pro Gemstone. Těsně před dokončením je generátor pro SQL a Javu. Po nich bude následovat C#, Delphi Pascal a C++. Uživatel Craft.CASE si může sestavit externí program, který zpracovává XML výstup z Craft.CASE a generuje kód pro programovací jazyky nebo jinou výstupní dokumentaci.

10 strana 10 z 12 První zkušenosti s modelovacím nástrojem Craft.CASE TSW Ostrava 2005Vojtěch Merunka společná databáze analýza a návrh IS transformace modelování zadání pro IS a jeho prostředí Shrnutí - projektování pomocí Craft.CASE business model business diagramy konceptuální model konceptuální diagramy pomocné hierarchie vazby simulátorsimulátor generátor kódu vazby

11 strana 11 z 12 První zkušenosti s modelovacím nástrojem Craft.CASE TSW Ostrava 2005Vojtěch Merunka Další vývoj Craft.CASE - následujících 6 měsíců 1.Generátory kódů pro další programovací jazyky (SQL, Java, C++, …) 2.Možnost uložit projektovou databázi v kompatibilním formátu pro MS Office a ODBC (.CSV nebo.DBF). 3.Možnost uložit část konceptuálního modelu ve formátu OMG XMI (kompatibilita s jinými softwarovými CASE nástroji). 4.Klient-server architektura s centrální objektovou databází (Gemstone). 5.Podpora refaktoringu, návrhových vzorů a šablonek při modelování. 1.Generátory kódů pro další programovací jazyky (SQL, Java, C++, …) 2.Možnost uložit projektovou databázi v kompatibilním formátu pro MS Office a ODBC (.CSV nebo.DBF). 3.Možnost uložit část konceptuálního modelu ve formátu OMG XMI (kompatibilita s jinými softwarovými CASE nástroji). 4.Klient-server architektura s centrální objektovou databází (Gemstone). 5.Podpora refaktoringu, návrhových vzorů a šablonek při modelování.

12 strana 12 z 12 První zkušenosti s modelovacím nástrojem Craft.CASE TSW Ostrava 2005Vojtěch MerunkaZávěr 1.Rychlý vývoj díky využití čistě objektového přístupu a technologie VisualWorks/Smalltalk. (Dosavadní vývoj spotřeboval 8 člověkoměsíců vlastního vývoje plus práce na WWW stránkách, manuálech, testování na reálných projektech, …). 2.I když jde o málo rozšířený a hodně abstraktní jazyk, jehož architektura není tak blízká stroji, tak jsme nenarazili na výkonostní problémy. (Stejné zkušenosti má Metacase Ltd.) 3.Praktický příklad komerčního projektu řízeného podle zásad XP. (zajímavost: vývoj na Linuxu, ostré verze pro Windows a MacOS). 4.Pozitivní odezva z výuky. 5.Máme nástroj pro podporu výzkumu. 1.Rychlý vývoj díky využití čistě objektového přístupu a technologie VisualWorks/Smalltalk. (Dosavadní vývoj spotřeboval 8 člověkoměsíců vlastního vývoje plus práce na WWW stránkách, manuálech, testování na reálných projektech, …). 2.I když jde o málo rozšířený a hodně abstraktní jazyk, jehož architektura není tak blízká stroji, tak jsme nenarazili na výkonostní problémy. (Stejné zkušenosti má Metacase Ltd.) 3.Praktický příklad komerčního projektu řízeného podle zásad XP. (zajímavost: vývoj na Linuxu, ostré verze pro Windows a MacOS). 4.Pozitivní odezva z výuky. 5.Máme nástroj pro podporu výzkumu.


Stáhnout ppt "Strana 1 z 12 První zkušenosti s modelovacím nástrojem Craft.CASE TSW Ostrava 2005Vojtěch Merunka První zkušenosti s modelovacím nástrojem Vojtěch Merunka."

Podobné prezentace


Reklamy Google