Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Webové stránky knihovny Knihovna nebo její zřizovatel jako zadavatel webové prezentace Mgr. Ivo Kareš, na motivy prezentace Martina Kuny.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Webové stránky knihovny Knihovna nebo její zřizovatel jako zadavatel webové prezentace Mgr. Ivo Kareš, na motivy prezentace Martina Kuny."— Transkript prezentace:

1 Webové stránky knihovny Knihovna nebo její zřizovatel jako zadavatel webové prezentace Mgr. Ivo Kareš, na motivy prezentace Martina Kuny

2 1. Proč vytvářet web knihovny? 2. Specifikace zadání nových www stránek 3. Výběr dodavatele 4. Grafická podoba nového webu 5. Funkčnost 6. Obsah 7. Cena 8. Časté chyby

3 1.Proč vytvářet web knihovny? Internet stále více stává jedním ze základních informačních médií Zprostředkování informací o knihovně stávajícím i potenciálním novým uživatelům Zvýšení komfortu uživatelů - využití on-line služeb Kvalitní webové stránky knihovny jsou reklamou i pro zřizovatele – obec Možnost získání dotace na nákup HW a SW

4 2. Specifikace zadání nových www stránek Zadavatel tedy knihovna, popř. zřizovatel musí být schopen určit, jaké jsou cíle webu, cílová skupina a jak by zhruba měl vypadat, dodavatel zajišťuje na základě těchto informací pouze technickou realizaci a konzultace Obsah je vždy věcí zadavatele

5 2. Specifikace zadání nových www stránek Nebojte se inspirovat jinde - prohlédněte si webové stránky jiných knihoven Zjistěte si požadavky cílové skupiny – skutečné preference uživatelů se mohou lišit od představ zadavatele Správa webu (doplňování, opravy a úpravy) musí být jednoduchá i pro laika

6 2. Specifikace zadání nových www stránek Návrhy na obsah a služby seřaďte dle priorit (z pohledu návštěvníka)  Dodavatel i vy zjistíte, na čem je potřeba „zapracovat“ nejvíce Sestavte si na papíře mapu webu  Musí být logická a vycházet ze standardů, na které jsou lidé na internetu zvyklí Určete základní časový a finanční rámec, ve kterém se chcete pohybovat

7 3. Výběr dodavatele a upřesnění specifikace Firma Místní zdroje (studenti atd.) Vlastní zdroje (vyškolený pracovník a například využití šablony webu pro malé knihovny) Web by měl být zpracován profesionálně a kvalitně, to ale nemusí nutně znamenat drahé služby profesionální firmy. Optimální řešení se může v každé obci lišit. Vždy je nutné seznámit se s konkrétními aplikacemi, které dodavatel již vytvořil.

8 3. Výběr dodavatele a upřesnění specifikace Máte-li vybraného dodavatele, dejte mu maximum informací  Aby byl výsledek dle vašich představ, musí je dodavatel podrobně znát  Pro koho je web určen, jaký je jeho cíl, co bude obsahovat, jak by měl zhruba vypadat, kdy by měl být hotov, kdo se o něj bude starat, atd.

9 4. Grafický návrh Vždy je dobré vybírat z více variant, návrhů řešení a podrobně pak rozpracovat ten nejlepší Pokud bude web rozsáhlejší, nechte si navrhnout nejen úvodní stránku, ale ještě alespoň jednu další, aby byla grafická představa jasná Grafický návrh by měl být flexibilní – umožňovat přizpůsobení se změnám bez nutnosti přepracování celého webu

10 4. Grafický návrh Hezký design je prostředek, nikoliv cíl  Jde především o obsah, grafika na webu není uměleckým dílem Neprofesionální design se pozná Důležité prvky musí být dostatečně výrazné  Menu, vyhledávací pole on-line katalogu, …

11 4. Grafický návrh Zaměřte se na přehlednost a jednoduchost  V „přeplácaných“ stránkách se návštěvník často ztrácí – méně je někdy více Dbejte zejména na obsah a vzhled úvodní stránky Pozor na volbu barev Pozadí a písmo musí být dostatečně kontrastní

12 4. Grafický návrh Nejčastější chyby: Příliš mnoho grafiky, pohyblivé a extrémně výrazné prvky  Snižuje přehlednost, odvádí pozornost od samotného obsahu Nevhodné pozadí a barvy  Text musí být snadno čitelný, nepoužívat křiklavé barvy Špatně a málo strukturované texty  Nadpisy, řezy písma (normální, tučné, kurzíva, tučná kurzíva), vytváření a oddělování odstavců = vyšší přehlednost. A pozor, uživatelé nebudou číst příliš dlouhé texty!

13 4. Grafický návrh Navigace (ovládací menu), formátování a rozložení prvků musí být v celém webu jednotné Z každé stránky se uživatel musí dostat jedním kliknutím na úvodní stránku Nezapomeňte na logo a odkaz na zřizovatele

14 5. Funkčnost Web musí být jednoduchý, přehledný a uživatel se na něm musí bez problémů orientovat (pozor - vnímání zleva doprava a shora dolů) On-line služby a odkazy je nutno uživatelsky testovat a monitorovat jejich funkčnost

15 5. Funkčnost Struktura webu Rozdělte web na jednotlivé logické celky (kontakty, otevírací doba, ceník, katalog…) Navigace Uživatel se musí na kterékoli stránce umět zorientovat, vrátit nazpátek nebo pokračovat dál

16 5. Funkčnost Použitelnost Je třeba si položit základní otázky  Je logická struktura webu jasná a přehledná, nebude uživatel hledat informace jinde, než opravdu jsou?  Jsou ovládací prvky v souladu se standardy? Používají se jednoduše, jsou konzistentní? (viz  Jsou obsah a pozadí vzájemně dostatečně kontrastní?  Je grafika příjemná, nerozptyluje uživatele?

17 5. Funkčnost Přístupnost Přístupnost = web bez bariér  Lidé používají různé technické vybavení a omezují je jejich fyziologické vlastnosti  Neomezujme handicapované uživatele  Optimalizovat pouze pro svůj oblíbený prohlížeč a rozlišení znamená NEoptimalizovat vůbec  Pozor na barvy, velikost písma, roletková menu, validitu kódu, JavaScript  Užitečné informace:

18 6. Obsah Obsah je to, proč lidé na web (ne)chodí  Jen aktuální a užitečné informace a fungující on-line služby dokáží přilákat nové návštěvníky a těm stávajícím dávají důvod zase se vrátit Aktualizujte, aktualizujte, aktualizujte  Na svých stránkách nabízejte co nejvíce aktuálních informací – na „mrtvý“ web, který nemá co nabídnout, lidé pravidelně chodit nebudou Využijte web k propagaci svých aktivit  Tato forma reklamy je rychlá, efektivní a v podstatě zdarma

19 6. Obsah Hlavní témata (1): Základní údaje o knihovně  Otvírací doba, kontaktní údaje, mapka, historie, … Přehled služeb  Ceny, detailní popis On-line služby (pokud knihovna vlastní příslušný systém)  Katalog (rezervace, kontrola dostupnosti), správa čtenářského účtu (přehled výpůjček, ročních poplatků, kontaktní údaje čtenáře, …), on-line databáze

20 6. Obsah Hlavní témata (2): Aktuality  Informujte čtenáře o nových titulech, službách, změnách ve fungování knihovny Akce – pozvánky a zhodnocení  Pozvěte čtenáře na své akce prostřednictvím webu a po akci nabídněte veřejnosti popis akce či fotky

21 6. Obsah Hlavní témata (3): Často kladené otázky (FAQ)  Nápověda pro „nováčky“ – pomůže oběma stranám Sekce pro média, komerční partnery  Komunikace, která nic nestojí a může knihovně přinést další publicitu

22 6. Obsah Interaktivní web Umožňuje jednodušší vzájemnou komunikaci s uživateli webu  Formulář na odeslání u knihovně  Ankety  Registrace na akce s omezeným počtem účastníků  Chat, návštěvní kniha atd.

23 7. Cena Vždy závisí na rozsahu webu a dodavateli  Nákladnější je především zprovoznění on-line služeb napojených na IS knihovny  Každý systém vytvořený na míru je dražší, ale o to kvalitnější Komerční produkty vs. Open Source  Větší firmy většinou používají vlastní systémy, za které je ale nutno platit  Open Source může být alternativou především pro menší knihovny, které mají velmi omezený rozpočet na tvorbu webu

24 7. Cena Zjištění cenových nabídek od různých dodavatelů Od několika stovek až po desetitisíce…

25 8. Nejčastější chyby Vstupní stránka obsahující např. velký obrázek a text „vítejte na našich WWW stránkách“ nenese žádné důležité informace  Znamená to zbytečné kliknutí navíc Použití nevhodných barev a grafických prvků  Animované ikonky, ozdobné nadpisy, neúčelné pohyblivé prvky  Reklamní bannery  Snižují přehlednost, obtěžují, odvádějí pozornost od vlastního obsahu

26 8. Nejčastější chyby Hláška „Optimalizováno pro prohlížeč XY a rozlišení YZ“  Základní prohřešek proti pravidlům tvorby přístupného webu  Zapomíná se, že stránky se prohlížejí i přes mobily, PDA, atd. Nejednotné formátování textů v rámci webu Nedodržování základních pravidel přístupnosti Velmi nízká informační hodnota pro návštěvníka Neaktuální informace

27 Na závěr Roste trend vyřizování běžných záležitostí přes web  Knihovna může uživatelů nabídnout podobný komfort jako e-banking nebo e-shopping WWW stránky spoluvytvářejí image knihovny  Web knihovny bývá někdy dokonce prvním místem styku knihovny a potenciálního uživatele

28 Několik tipů na zajímavě zpracované stránky Obecní knihovna Střelice u Brna Místní knihovna Urbanice Obecní knihovna Mokré Městská knihovna Vracov Městská knihovna Dačice


Stáhnout ppt "Webové stránky knihovny Knihovna nebo její zřizovatel jako zadavatel webové prezentace Mgr. Ivo Kareš, na motivy prezentace Martina Kuny."

Podobné prezentace


Reklamy Google