Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Farmářské trhy v Praze a jejich zákazníci Marie SYROVÁTKOVÁ Jana SPILKOVÁ Lenka FENDRYCHOVÁ Přírodovědecká fakulta Univerzita Karlova v Praze Praha 2011.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Farmářské trhy v Praze a jejich zákazníci Marie SYROVÁTKOVÁ Jana SPILKOVÁ Lenka FENDRYCHOVÁ Přírodovědecká fakulta Univerzita Karlova v Praze Praha 2011."— Transkript prezentace:

1 Farmářské trhy v Praze a jejich zákazníci Marie SYROVÁTKOVÁ Jana SPILKOVÁ Lenka FENDRYCHOVÁ Přírodovědecká fakulta Univerzita Karlova v Praze Praha 2011

2 Zaměřeno na spotřebitele • Jací lidé navštěvují FT? • Co očekávají spotřebitelé od FT? • Proč chodí lidé na FT? Praha – Zbraslav Praha – Vysočany Autor: Spilková, J.

3 Základní fakta o FT v Praze • 39 trhů v Praze (v době provádění výzkumu zhruba polovina) • převažují menší (19) a střední FT (16) • polovina FT se koná v sobotu • větší FT spíš v centru a vnitřním městě, menší FT ve vnějším městě a zázemí • vnitřní město – víkend, vnější město – všední dny Zdroje:

4 Informace o výzkumu • léto a podzim 2010 • 13 farmářských trhů v Praze použité metody • zúčastněné pozorování na FT • dotazníkové šetření mezi zákazníky FT (424 respondentů) • strukturované rozhovory s organizátory FT (19)

5 Které FT byly zahrnuty do výzkumu? typy FTFT velké FT ve vnitřním městě Dejvice, Jiřího z Poděbrad, Karlínské náměstí, Kubánské náměstí, Náplavka, Pankrác malé trhy v zázemí města Čakovice, Dolní Počernice, Suchdol, Uhříněves neurčitéKlánovice, Vysočany, Holešovice kritéria: velikost FT, lokalita, den konání Praha – Letňany Praha – Vítězné náměstíAutor: Spilková, J.

6 Kdo jsou zákazníci FT? • dvoučlenné domácnosti 31 % • tříčlenné 27 %, čtyřčlenné 23 % • singles: 12 % matky s dětmi a důchodci (hl. v rezidenčních oblastech ve všední dny) – dle výpovědí organizátorů Poznámka: věková struktura vzorku odpovídá pražské populaci Graf 1: Věková struktura respondentů Praha – Kubánské náměstí Autor: Spilková, J.

7 Zaměstnanecká struktura návštěvníků FT Autor: Syrovátková, M. Zdroj: Ouředníček, Temelová 2009

8 Proč chodí lidé nakupovat na FT? Graf 2: Důvody k návštěvě FT Praha – Suchdol Autor: Spilková, J.

9 Jaké další důvody lidé mají k návštěvě FT? Graf 3: Další důvody („jiné“) k návštěvě FT Praha – Karlínské náměstí Autor: Spilková, J.

10 Co si lidé myslí o FT? výsledky studie „Farmářské trhy – nový nákupní fenomén“ STEM/MARK (2011) 87 % Čechů zná FT. 29 % Čechů na FT nakupuje. „Na FT se prodávají pouze české výrobky českých prodejců“ (72 %). „Výrobky prodávané na FT jsou kvalitnější než zboží v běžných obchodech“ (71 %). „Výrobky prodávané na FT jsou zdravější než zboží v běžných obchodech“ (65 %). „Výrobky prodávané na FT jsou často zbytečně předražené“ (66 %). „Zboží prodávané na FT je stejné jako všude jinde“ (40 %). „Veškerý sortiment ovoce a zeleniny na FT je bio“ (29 %).

11 Jaké zboží lidé na FT nakupují? Graf 4: Jaký sortiment na FT kupujete? Autor: Spilková, J.Praha - Zbraslav

12 Nákupní chování zákazníků FT Graf 6: Jak často nakupujete na FT? Graf 5: Navštěvujete různé FT? Autor: Spilková, J. Praha - Zbraslav Autor: Spilková, J. Praha – Vítězné náměstí

13 Nákupní chování zákazníků FT Graf 7: V jakém typu obchodu nakupujete ostatní potraviny?

14 Nákupní chování zákazníků FT Graf 8: Dáváte přednost biopotravinám? Graf 9: Dáváte přednost výrobkům fair trade? Autor: Spilková, J. Praha – Dolní Počernice Autor: Spilková, J. Praha – Karlínské náměstí

15 Závěr • různé typy FT a zákazníků FT v Praze • různorodá sociodem. struktura zákazníků • lepší chuť a čerstvost zboží, lokální původ • pravidelní zákazníci FT Autor: Spilková, J. Praha – Dolní Počernice

16 Zdroje dat • Informační a vzdělávací program pro využití biotechnologií v oblasti životního prostředí a udržitelného rozvoje. • Nalok.cz. • OUŘEDNÍČEK, M., TEMELOVÁ, J. (2009): Twenty years after socialism: the transformation of Pragueś inner structure. Studia Universitatis Babex-Bolyai, Sociologia, č. 54, s • SPILKOVÁ, J., FENDRYCHOVÁ, L., SYROVÁTKOVÁ, M. (2011): Farmers markets in Prague. Agriculture and human values. (v recenzním řízení) • STEM/MARK (2011): Farmářské trhy – nový nákupní fenomén. Staženo • Vitalia.cz.


Stáhnout ppt "Farmářské trhy v Praze a jejich zákazníci Marie SYROVÁTKOVÁ Jana SPILKOVÁ Lenka FENDRYCHOVÁ Přírodovědecká fakulta Univerzita Karlova v Praze Praha 2011."

Podobné prezentace


Reklamy Google