Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PREZENTUJÍCÍ Likvidace hromadné automobilové havárie na D1 březen 2008 Krajský úřad kraje Vysočina ve spolupráci se složkami Integrovaného záchranného.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PREZENTUJÍCÍ Likvidace hromadné automobilové havárie na D1 březen 2008 Krajský úřad kraje Vysočina ve spolupráci se složkami Integrovaného záchranného."— Transkript prezentace:

1 PREZENTUJÍCÍ Likvidace hromadné automobilové havárie na D1 březen 2008 Krajský úřad kraje Vysočina ve spolupráci se složkami Integrovaného záchranného systému kraje Vysočina

2 PREZENTUJÍCÍ Základní údaje Hromadná automobilová havárie na dálnici D1  20. březen 2008, dálnice D1  hod. náhlá silná sněhová přeháňka s nedozírnými následky  91. km-130. km Humpolec-Větrný Jeníkov-Jihlava, hromadná nehoda v obou směrech dálnice, horší stav směr Praha

3 PREZENTUJÍCÍ Základní údaje

4 PREZENTUJÍCÍ Základní údaje Hromadná automobilová havárie na dálnici D1  dálnice je během několika minut v obou směrech zcela neprůjezdná  během cca 10 min. havarovalo 231 vozidel  během 30 min. bylo zablokováno cca 50 km dálnice (celkem v obou směrech)  zraněno 30 osob, z toho 6 těžce, žádné smrtelné zranění  zhruba 20 tisíc lidí čeká v kilometrových kolonách  hrozí kolaps dopravy na souběžných komunikacích kolem dálnice

5 PREZENTUJÍCÍ Situace na D1 těsně před nehodou

6 PREZENTUJÍCÍ Krizový štáb Krizový štáb kraje Vysočina, pracovní skupina Doprava  hod. první hlášení nehody Hasičskému záchrannému sboru  hlášení správně obsahovalo:  1. co se stalo  2. kde se to stalo  3. upozornění na zranění  hlášení proti pravidlům neobsahovalo:  1. specifikaci místa nehody  2.  3.

7 PREZENTUJÍCÍ Krizový štáb Krizový štáb kraje Vysočina, pracovní skupina Doprava  co správně při hlášení nehody operátorovi sdělit?  hlášení má správně obsahovat:  představit se – uvést jméno a spojení  uvést CO a KDE se stalo  sdělit KOLIK osob je postižených (v případě dopravní nehody a pod)  odhadnout zdravotní stav postižených  pokud je možno identifikovat postižené  co nejpřesněji lokalizovat místo události  svižně odpovídat na dotazy operátora

8 PREZENTUJÍCÍ Krizový štáb Krizový štáb kraje Vysočina, pracovní skupina Doprava  hod. první hlášení nehody Zdravotnické záchranné službě  Obsahovalo hlášení správně poskytnuté informace? Co chybělo? Jak mělo hlášení správně vypadat?  okamžitý výjezd Hasičského záchranného sboru kraje Vysočina, Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina, Policie ČR a Údržby silnice a dálnic včetně krajské techniky

9 PREZENTUJÍCÍ Zdravotnická záchranná služba kraje Vysočina Konkrétní aktivity složek IZS – Zdravotnická záchranná služba kraje Vysočina  v hod. první záchranáři – lékaři na místě  v hod. vedoucí lékař vyhlašuje hromadné neštěstí, odvoláno ve hod.  vzhledem k neprůjezdnosti dálnice musí zdravotníci opustit vozidla, postupují pěšky a po cestě ošetřují prvně zraněné

10 PREZENTUJÍCÍ Konkrétní aktivity složek IZS – Zdravotnická záchranná služba kraje Vysočina  ošetřeno celkem 30 osob (z toho 6 těžce zraněných)  zasahuje 39 zdravotnických záchranářů (z toho 9 lékařů), 16 sanitek, 2 helikoptéry  po vyhodnocení situace bylo rozhodnuto nenasadit kontejnery pro hromadná neštěstí, jsou však připraveny pro případ změny rozhodnutí zasahujících záchranářů  zranění jsou převáženi do krajské nemocnice v Pelhřimově, Jihlavě, Třebíči a na specializovaná vyšší pracoviště do Brna a Prahy Zdravotnická záchranná služba kraje Vysočina

11 PREZENTUJÍCÍ Zdravotnická záchranná služba kraje Vysočina Překážky v práci zdravotnických záchranářů:  špatné počasí, jež způsobuje, že se k nehodě nemohou záchranáři ani zdravotníci dobře dostat  nemožnost on-line spojení s dispečinkem (pouze ze sanity)  panika v místě nehody  nemožnost průjezdu ke zraněným  kvalita dokumentace (špatná čitelnost visaček, resp. papírové dokumentace při sněhové vánici)

12 PREZENTUJÍCÍ Zdravotnická záchranná služba kraje Vysočina Osvědčené praktiky:  spolupráce s vyšším pracovištěm v Brně a Praze  využití cvičných mimořádných událostí  profesionalita a akceschopnost operátorek dispečinku  dostatečné vybavení sanitních vozidel zdravotnickými prostředky a materiálem

13 PREZENTUJÍCÍ Hasičský záchranný sbor kraje Vysočina Konkrétní aktivity složek IZS – Hasičský záchranný sbor kraje Vysočina  v hod. první nahlášení nehody (cca 9 telefonátů s různou výpovědní hodnotou)  v hod. první výjezdová skupina na místě hromadné nehody  celkem po dobu likvidace nehody se na místě v rámci strategického a operačního řízení a v pohotovosti vystřídalo 94 hasičských záchranářů

14 PREZENTUJÍCÍ Hasičský záchranný sbor kraje Vysočina Konkrétní aktivity složek IZS – Hasičský záchranný sbor kraje Vysočina  ještě před hod. vydán požadavek na vyslání týlového kontejneru pro zabezpečení zasahujících jednotek (na místě ve hod.)  urgentně řešeno vyvedení z dálnice – autobusu Vězeňské služby ČR a vozidla Dárce 513 převážejícího krev směrem na Brno

15 PREZENTUJÍCÍ Hasičský záchranný sbor kraje Vysočina Prvotní překážky v práci hasičů profesionálů:  obtížný přístup k nehodě samotné, respektive k nehodám  orientace v nepřehledné situaci  problematické spojení v místě zásahu v rámci digitálního radiového systému, slabý nebo žádný signál, nutno nasadit náhradní zdroj a radiostanici

16 PREZENTUJÍCÍ Hasičský záchranný sbor kraje Vysočina Osvědčené praktiky:  zkušený velitel zásahu  dobré spojení s operačním střediskem...

17 PREZENTUJÍCÍ Policie ČR Konkrétní aktivity složek IZS – Policie ČR na území kraje Vysočina  po nahlášení hromadné dopravní nehody nasazeno do terénu 80 příslušníků (rušení volna a dovolených)  část příslušníků řídí dopravu na sjezdech z dálnice, popřípadě v její bezprostřední blízkosti  další příslušníci (dopravní policisté) řeší první příčiny hromadné dopravní nehody  v terénu operuje 30 osobních a 9 speciálních vyšetřovacích automobilů  letecká služba PČR nasadila do terénu 3 vrtulníky, které byly využity pro monitoring dění na dálnici

18 PREZENTUJÍCÍ Policie ČR Prvotní překážky v práci policistů:  nedisciplinovanost řidičů,  hysterie a nevědomost účastníků nehody o jejím rozsahu  hrozba kolapsu na objízdných trasách a v centrech velkých měst

19 PREZENTUJÍCÍ Policie ČR Osvědčené praktiky:  řízení zásahu z nového operačního střediska (není nutno řídit ze tří různých krajů)  využití plánu objízdných tras a jejich aplikace v reálu Další překážky:  neprůjezdnou dálnici není možné udržovat  od nehody odjíždějí řidiči s poškozenými, ale pojízdnými auty, a znemožňují tak plnohodnotné vyšetřování

20 PREZENTUJÍCÍ Krizový štáb kraje Vysočina Tento snimek smazat.. Je tu jen qui cuslovani

21 PREZENTUJÍCÍ Krizový štáb kraje Vysočina Konkrétní aktivity – Krizový štáb kraje Vysočina  v hod. hejtman kraje Vysočina Miloš Vystrčil svolává úzkou skupinu Krizového štábu kraje Vysočina – DOPRAVA  zasedají složky Integrovaného záchranného systému kraje Vysočina  Víte, které instituce jsou zapojeny do Integrovaného záchranného systému kraje Vysočina?  Hasičský záchranný sbor kraje Vysočina  Zdravotnická záchranná služba kraje Vysočina  Policie ČR...

22 PREZENTUJÍCÍ Krizový štáb kraje Vysočina Konkrétní aktivity – Krizový štáb kraje Vysočina  Kdy a v jakém okamžiku podle vás zasedne krizový štáb? a)je vyhlášen krizový stav pro celé území státu nebo pro jeho část patřící do působnosti orgánu krizového řízení b)je vyhlášen stav nebezpečí pro celé území patřící do působnosti orgánu krizového řízení nebo pro jeho část c)hejtman jej využije ke koordinaci záchranných a likvidačních prací d)je k tomu vyzván Ministerstvem vnitra při ústřední koordinaci záchranných a likvidačních prací e)jde o úkol prováděný při cvičení  Dle vyhlášky 462/2000 Sb. v těchto případech s tím, že v souvislosti s tímto tématem by to v praxi byl především bod c)

23 PREZENTUJÍCÍ Krizový štáb kraje Vysočina Konkrétní aktivity – Krizový štáb kraje Vysočina  priority zasahujících: postarat se o zraněné, kteří ještě na dálnici čekají, zajistit průjezdnost objízdných tras, postarat se o základní potřeby lidí na dálnici (vč. léků, dek, čaje, pohonných hmot, a hlavně informací), dostat osobní automobily z dálnice na objízdné trasy, uklidit dálnici  definitivní potvrzení strategie: nebudeme na objízdné trasy pouštět nákladní automobily – klíčové rozhodnutí  mimořádná opatření: otevření svodidel v místech k tomu určených nebo jejich přeřezání – převedení provozu D1 do protisměrů, střídavě – tam, kde je to možné

24 PREZENTUJÍCÍ Objízdné trasy k D1 – kraj Vysočina •Vlozit mapu

25 PREZENTUJÍCÍ Krizový štáb kraje Vysočina Konkrétní aktivity – Krizový štáb kraje Vysočina  koordinace odstraňování následků nehody (začíná v okamžiku, kdy jsou z místa odvezeni zranění)  odvrácení ekologických havárií  zajištění zázemí pro osoby postižené nehodou (čaj, pohonné hmoty, zdravotní servis pro diabetiky, kardiaky a matky s malými dětmi – autobus...)  masivní informační kampaň pro média: pravidelné hodinové souhrny aktuálních událostí, vyčlenění tří profesionálů pro komunikaci s médii včetně vyčlenění telefonních čísel pro urychlení sumarizace základních a nových událostí

26 PREZENTUJÍCÍ Krizový štáb kraje Vysočina Konkrétní aktivity – Krizový štáb kraje Vysočina  zřízení linky pro komunikaci s veřejností v gesci HZS KV ( )  situaci osobně monitoruje ministr vnitra Ivan Langer  stav hodnotí jako uspokojivý a kroky přijaté krizovým štábem adekvátní situaci

27 PREZENTUJÍCÍ Krizový štáb kraje Vysočina Konkrétní aktivity – Krizový štáb kraje Vysočina  týlové prostředky dopravovány k místu nehody po domluvě s PČR v protisměru dálnice D1 z Exitu 104  nutnost zřízení telefonické linky pro osoby čekající ve vozidlech  prioritní uvolňování osobních vozidel a autobusů  zajištění humanitární pomoci a zásob PHM (HZS KV, stanice Velké Meziříčí)  15.00–16.00 hod. hrozí kolaps na objízdných trasách, především v Jihlavě (kde právě končí směny u největších zaměstnavatelů)

28 PREZENTUJÍCÍ Krizový štáb kraje Vysočina Konkrétní aktivity – Krizový štáb kraje Vysočina  hod. zprůjezdněn jeden jízdní pruh směr Brno  hod. zprůjezdněn jeden jízdní pruh směr Praha Činnost krizového štábu kraje Vysočina ukončena 21. března 2008 v 9.00 hod.

29 PREZENTUJÍCÍ Rozbor dopravní nehody SWOT analýza •KLADY +připravenost IZS postarat se o lidi na dálnici, existuje strategie (čaj, pohonné hmoty, léky, autobus) +připravenost složek IZS vycházející z cvičení mimořádných situací +navázání spolupráce s dopravními zpravodajstvími rozhlasových stanic +osvědčilo se umístit co nejblíž k dálnici firmy likvidující následky (PRETOL) včetně možnosti využití jejich odstavných parkovišť

30 PREZENTUJÍCÍ Rozbor dopravní nehody SWOT analýza +integrované operační středisko PČR v Jihlavě (není třeba jednotlivě komunikovat se třemi krajskými ředitelstvími, pod které dosud Vysočina spadala) +nedošlo k havárii s nebezpečnou látkou ani k požáru +podařilo se odklonit od operačního řízení média

31 PREZENTUJÍCÍ Rozbor dopravní nehody SWOT analýza •ZÁPORY 1/2 -neinformovanost zahraničních řidičů -zneužívání krizových linek -nepřízeň počasí -nedisciplinovanost řidičů při nehodě -není včas zajištěn autobus pro základní potřeby (nejede, je daleko, nemůže se dostat na místo) -nemožnost komunikace ZZS KV s vlastním dispečinkem

32 PREZENTUJÍCÍ Rozbor dopravní nehody SWOT analýza •ZÁPORY 2/2 -neprůjezdnost D1 -řidiči při hlášení nehody nebyli schopni identifikovat místo nehody (lokace) -absence vybavení světelným a zvukovým výstražným zařízením u autobusu humanitární pomoci

33 PREZENTUJÍCÍ Správné řazení automobilů pro uvolnění pruhu Dvouproudová komunikace Tříproudová komunikace

34 PREZENTUJÍCÍ Rozbor dopravní nehody SWOT analýza •HROZBY ?zastaralá, nefunkční záložní technika (např. autobus pro postižené je daleko – na konci kraje, nikoli v centru) ?přetížení mobilních sítí ?vyčerpání profesionálů, nepočetné zálohy? ?ucpané objízdné trasy ?absence meteo varování (pokud však vůbec šlo zajistit) ?špatné rozhodnutí krizového štábu, špatné vyhodnocení situace ?přeplněnost nemocnic

35 PREZENTUJÍCÍ Rozbor dopravní nehody SWOT analýza •PŘÍLEŽITOSTI telematiky, včasnější objízdných tras včetně údržba, předcházení mimořádným systému poskytování následných informací především lidem postiženým mimořádnou událostí (jak informovat postižené, v jaké fázi je mimořádná ve všech směrech

36 PREZENTUJÍCÍ Rozbor dopravní nehody SWOT analýza •PŘÍLEŽITOSTI řidičů na tel (dosud neexistuje na D1 v kraji Vysočina jediné osoba na dispečinku ZZS KV shromažďující info pro krizový štáb, neblokuje se kapacita dispečerek

37 PREZENTUJÍCÍ Rozbor dopravní nehody OPATŘENÍ 1/3  je třeba zajistit hlášení v cizích jazycích, spolupráce s rozhlasovými stanicemi  nákup radiostanice MATRA pro ZZS KV (nutnost 2. kanálu MATRA, na tento kanál se přeladí všechny posádky zasahující v režimu hromadného neštěstí)  v maximálním rozsahu podpořit realizaci praktické části studie proveditelnosti  RDS/TMC pro navigační systémy

38 PREZENTUJÍCÍ Rozbor dopravní nehody OPATŘENÍ 2/3  přesunutí části kamionové dopravy na železnici (donutit stát tuto formu dopravy zvýhodnit)  Martin Felix, Česmad, s. r. o., pro ČT : „Kdyby se podařilo železnici zdvojnásobit výkon, což mi připadá poněkud jako sci-fi představa, tak by ubylo asi pět, nebo maximálně deset procent kamionů...“  Simona Hradilová, mluvčí ČD Cargo, pro ČT „Zhruba padesát procent nákladu, který se v současné době převáží po dálnici, by mohl být převážen po železnici.“

39 PREZENTUJÍCÍ Rozbor dopravní nehody OPATŘENÍ 3/3  realizace 3. stoupacího pruhu na D1 tam, kde je to možné a vhodné  urychlení realizace nové dálnice západ–východ (H. Králové–Olomouc), výhled možného zahájení stavby nejdříve za 8 let

40 PREZENTUJÍCÍ Prostor pro dotazy

41 PREZENTUJÍCÍ děkujeme za pozornost


Stáhnout ppt "PREZENTUJÍCÍ Likvidace hromadné automobilové havárie na D1 březen 2008 Krajský úřad kraje Vysočina ve spolupráci se složkami Integrovaného záchranného."

Podobné prezentace


Reklamy Google