Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Katedra sociální pedagogiky a multikulturní výchovy na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Katedra sociální pedagogiky a multikulturní výchovy na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně."— Transkript prezentace:

1 Katedra sociální pedagogiky a multikulturní výchovy na Pedagogické fakultě MU
Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin

2 Sociální pedagogika – mechanismus, který pomáhá
Chudoba v rodinách Sociální pedagogika – mechanismus, který pomáhá

3 Chudoba jako mnohonásobná deprivace
Velmi těžké životní a bytové podmínky Nemoci Analfabetismus Agresivita Rozpad rodin Uvolnění společenských pout Ztráta perspektiv Neproduktivnost,….

4 Rozdíl mezi chudobou v rozvinutých a rozvojových zemích
Rozvinuté země Enklávy chudoby uvnitř bohatství V 80. letech předpoklady, že zde chudoba neexistuje Snaha o sociální stát Přesto třída deklasovaných nadále existuje, v našem prostředí se jedná mimo jiné o romskou populaci a migrující cizince Rozvojové země Chudoba hromadná

5 Další skupiny zasažené chudobou
Duševní a tělesný handicap a chudoba Menšiny (romská populace), rasismus a chudoba Lidé bez přístřeší (prudký nárůst v Evropě, změna jejich skladby) Skrytá a latentní chudoba (skrytá – venkovské prostředí, zejména muži let, nekompetentnost chudých, lidé bez přístřeší, nelegální migranti) (latentní – systém sociální pomoci podrží nad hranicí chudoby, ale nezbaví chudoby…v ČR i příslušníci střední třídy)

6 Nepodnětné rodinné prostředí má negativní vliv na prospívání a školní úspěšnost dětí a dospívajících

7 Dítě, které má tři roky, tedy 36 měsíců má slovní zásobu v tomto rozsahu; 1200 slov mají běžně děti ze střední společenské vrstvy, dítě z nižší společenské vrstvy, kde rodiče pracují v dělnických profesích má zásobu 600 slov, chudé děti ještě méně. Děti z chudých prostředí jsou velmi ochuzeny, nemají zkušenosti pro rozšíření slovní zásoby, jazykové schopnosti se rozvíjejí na základě zkušeností, pro děti je důležité prostředí, nedostává-li se mu podnětů doma, je třeba kompenzovat tento nedostatek prostřednictvím dalších aktivit v oblasti vzdělávání, pedagogiky volného času, sociální pedagogiky Děti, které ve škole neprospívají, bývají mnohdy ignorováni učitelem, mnohé z nich jsou stále na chvostu zájmu učitele. Schopnosti se rozvíjejí na základě zkušeností.

8 Výsledky českých žáků ve škole velmi silně závisí na jejich socioekonomickém zázemí[1] a to znamená, že výsledky jednotlivých žáků vykazují závislost na jejich rodinné situaci a sociálně ekonomické charakteristice.[2] [1] Zpráva OECD [2] Pokud se rodiče rozvádí nebo je rodina zasažena různými sociálně patologickými jevy, mezi něž patří alkoholismus, delikvence rodičů, kriminalita, chudoba, nezaměstnanost, atd., tak mnohé z dětí vykazují zhoršené výsledky ve škole

9 Sociální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin

10 Definice sociální pedagogiky
Věda zkoumající prostředí, které ovlivňuje vývoj člověka Věda o sociálních aspektech výchovy Disciplína zaměřená na sociálně znevýhodněné skupiny Sociální pedagogika jako životní pomoc Snahy o pedagogizaci prostředí člověka

11 Projekty a programy Katedry sociální pedagogiky a Kabinetu MV (2000/2010)

12 Vzdělávací programy zaměřené na sociálně znevýhodněné skupiny
Programy směřují k rozvoji profesních a životních perspektiv romských dětí a mládeže k prohloubení multikulturní výchovy v oblasti teorie a praxe rozšíření oblastí sociální pedagogiky ve vztahu k sociálně znevýhodněným skupinám

13 Programy v číslech (2000 až 2010)
Asistent pedagoga – 147 absolventů Příprava na VŠ – 148 frekventantů; 82 přijatých na VŠ, 27 absolventů, 37 aktivních studentů Program doučování – až 100 studentů převážně v romských rodinách/semestr Romský jazyk – 160 absolventů z řad studentů Romologie – 113 absolventů z řad studentů Předmět a specializace multikulturní výchova zasáhne ročně až 1386 studentů Češtinu pro migrující cizince a další vzdělávací kurzy

14 Zkvalitňování a rozšiřování nabídky vzdělávacích programů
Perspektivy Zkvalitňování a rozšiřování nabídky vzdělávacích programů Programy zasahující všechny věkové skupiny romského obyvatelstva a migrujících cizinců Publikace, projekty, výzkumy, výzkumný záměr, nové strategie, ...

15 Sociálně pedagogické centrum v Angole
Příprava a zahájení projektu rok 2004 (Angolané, studenti, pedagogové) Realizace pilotního projektu v provincii Bié, v Kuitu – rok 2006 (otevření provizorního sociálně pedagogického centra)

16 Situace rodin v prostředí rozvojové země – v Angole
Jeden z nejbohatších států – velká naleziště ropy a diamantů, obrovská byrokracie, málo funkční infrastruktura, v současně době rychlý rozvoj... Neutěšená situace většiny rodin Vysoká úmrtnost kojenců, početné skupiny válečných sirotků Dopady válečného konfliktu na celou populaci Chybějící sociální systém, problémy v oblasti vzdělávání Chybějící odborníci na všech úrovních ...

17 Vytvoření a příprava kurzů určených Angolanům
Rok 2008 – 2010 – Rozvojový projekt Sociálně pedagogického centra v Kuitu Vytvoření a příprava kurzů určených Angolanům Příprava českých studentů a pedagogů pro práci v Angole Vytvoření základny na PdF MU a v Kuitu (propojení obou pracovišť)

18 1. Vzdělávání, příprava angolských pedagogů a animátorů
Rok 2008 – 2010 – Rozvojový projekt Sociálně pedagogického centra v Kuitu 1. Vzdělávání, příprava angolských pedagogů a animátorů Absolventi kurzů – více 50 pedagogů volného času a animátorů V současné době se přihlásilo do kurzu až 90 zájemců Řada absolventů i studentů mají velký potenciál a mají zájem o vzdělávání a změny ve společnosti

19 2. Volnočasové aktivity s dětmi a mládeží v terénu, zaměstnávání místních pedagogů (Kuito, Angola)
Zaměstnávání místních pedagogů (v současné době až třicet zaměstnanců) Dohody a jednání s Provinčním vládou a místním ředitelstvím školství v Bié Dohody s ostatními subjekty; řád Marištů, školy, aktivisté,...jak v prostředí Angoly, tak v ČR Vysoká angažovanost Pedagogické fakulty MU v pokračování projektu

20 Stavba sociálně pedagogického centra (Kuito, Angola)
V průběhu tří let bylo dostavěno sociálně pedagogické centrum, které nabízí řadu kroužků a činností nejen pro děti a mládež V centrum budou působit absoventi kurzů animátora a pedagoga volného času Centrum bude předáno řádu Marištů a provinčnímu ředitelství školství, které bude garantovat pokračování projektu

21 Sociálně pedagogické aktivity v terénu
Animátoři pracují na 8 stanovištích, především v příměstských částech Jedná se o samostatný produkt, animátoři budou soustředěni pod provinční ředitelství Měsíčně pracují v průměru se dětí Cílem je aktivizace místních dětí a dospívajích směrem ke vzdělávání

22 Nepodchycené skupiny ve vzdělávání
Autor Kwasi Ampene z Ghany – odborník na oblast komparativní andragogiky Jak podchytit dospělé skupiny? Základem je jejich identifikace a zkoumání úsilí Navržení optimální strategie

23 Negramotní Zejména v zemích třetího světa
Většina v Asii, Africe a jižní Americe Existují tradiční procesy, ale nejsou vyhovující pro moderní dobu Počty stále rostou Chudoba, hlad, nevědomost a přelidnění – doprovodné jevy 820 mil., světový průměr se kolem 29% Mohou být osloveni i jinými vzdělávacími prostředky – televize, rádio, rozhlas, drama, hry… Nejsou však vybaveni k soběstačnosti v celoživotním procesu vzdělávání Gramotnost je prostředek k jiným cílům

24 Funkčně negramotní Nemají dostatečný stupeň znalostí a dovedností čtení, psaní, počtů a společenských dovedností, které jim umožní hrát aktivní a nezávislou roli v jejich vlastní společnosti I v rozvinutých zemích jsou negramotní lidé USA – chudí Afroameričané, Hispánci, chudí obecně, migranti 25 mil. Američanů nemají dostatečné znalosti čtení, psaní a počítání 2 mil. ve Velké Británii, pouze základní vzdělání, opustili školu před ukončením vzdělání Nutnost neustálé motivace lidí k posilování nabytého vzdělávání

25 Vychováni „pryč“ od svého prostředí
Gramotní bez funkčních dovedností mladí dospělí od 16 let, převážně rozvojové země Absolvovali školu, ale akademická výchova a vzdělání je nepřipravily pro aktivní a nezávislou roli ve společnosti Mladí dospělí Koloniální forma výchovy a vzdělávání, která nedbala výzvy prostředí, v kterém probíhá vzdělávání Vychováni „pryč“ od svého prostředí Špatná příprava pro realitu ve vlastní zemi Migrace do měst, na pozice úředníků, pro něž mají základní vzdělání Skupina vyvolává obavy vlád Afriky Velká nezaměstnanost Důsledky kolonialismu – vzdělání soustředěno do měst

26 Africké země ztratily kontrolu na situací mladých lidí, kteří předčasně opouští školu
Fakt „dobrých věcí v životě“ – čistá voda, elektřina, dobré ubytování, zábava jsou koncentrované ve městech – výsledek koloniálních administrací, které chtěli mít výhody v místech, kde žili jejich úředníci Po dekolonizaci se zvýšilo poskytování koloniální formy výchovy Velký počet mladých lidí nemůže najít místo a nechtějí pracovat do manuálních profesí a zemědělství Africké vlády jsou si toho vědomy

27 Dobře vzdělaní bez motivace a možnosti cyklického vzdělávání
Potřeba motivace vzdělaných lidé, musí být prioritou všech vlád rozvojového světa.

28 Ženy Ženy jsou obsaženy i v předcházejících skupinách, ale v daleko menších počtech Negramotných žen je daleko více než negramotných mužů Složitá situace souvisí s postavením ženy ve společnosti Musí brát do kurzů a programů děti Těžká práce žen v zemědělství, pracují víc než muži (?) „Trhové ženy“ distribuční síť zboží vesničanům a do měst Tradiční uspořádání – matky a hospodyně

29 Když vzděláte muže, vychovali jste jednu osobu,
když vzděláte ženu, vzděláte celý národ Emma Kwegir Agrreya Ghanský průkopník výchovy a vzdělávání

30 Strategie Redukovat negramotnost (dobrovolně)
Vysoký stupeň angažovanosti vlád Efektivně učit děti ve školách Podporování odborného a cyklického vzdělání Studium a práce ruku v ruce Iniciativy státních i dobrovolnických skupin Dotační programy a projekty Angažovanost celého světového společenství

31 Kontakty a info www.ped.muni.cz/wsocedu www.ped.muni.cz/wsocedu/kmv
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D Katedra sociální pedagogiky a Kabinet MV PdF MU Tel.:


Stáhnout ppt "Katedra sociální pedagogiky a multikulturní výchovy na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně."

Podobné prezentace


Reklamy Google