Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prof. Ing. Karel Kouba, DrSc. Teorie pravidel a transitivní ekonomiky

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Prof. Ing. Karel Kouba, DrSc. Teorie pravidel a transitivní ekonomiky"— Transkript prezentace:

1 Prof. Ing. Karel Kouba, DrSc. Teorie pravidel a transitivní ekonomiky
Teorie státu a byrokracie Teorie a realita v pojetí institucionální analýzy Prof. Ing. Karel Kouba, DrSc. Teorie pravidel a transitivní ekonomiky

2 I. Diskuse o teorii státu
Novou Politickou Ekonomii neuspokojuje pojetí státu a hospodářských politik v neoklasické analýze. Zdroj nespokojenosti: „There is a persistent tension in the social sciences between the theories we construct and the evidence we compile about human interaction in the world around us. It is most striking in economics, where the contrast between the logical implications of neoclassical theory and the performance (however defined and measured) is startling…”. D. North: Institutions, Institutional Change and Economic Performance. Chapt. 2. Cooperation: the theoretical problem. CAMBRIDGE 1990.

3 MAINSTREAM ECONOMICS in the 20th century
„Today most economists in the free world attempt what is in this book called a „neoclassical synthesis„: i.e., by effective monetary and fiscal policies they try to make a marriage between the classical microeconomics of Smith and Marshall and the macroeconomics of modern income determination, combining what is sound in each approach…“ (SAMUELSON, P., 5th ed., 1961, p. 836). Vs. Historical School. Old Institutional Economics. Price Theory. Vývoj mainstreamu: neoklasická syntéza ( ) a makroekonomie J. M. Keynese (1936). Samuelson, Nordhaus: teorie trhu a vládních intervencí. Vs. heterodoxní ekonomie: Rakouská škola, institucionální ekonomie … Mainstream dnes: „ekonomie, která se dnes učí na univerzitách“, včetně Public Choice.

4 NPE/NIE a/vs Mainstream
Vědní discipliny NPE/NIE nepopírají a nezavrhují neoklasickou teorii. „Neoclassical theory has made economics the preeminent social science by providing it a disciplined, logical analytical framework. To abandon neoclassical theory is to abandon economics as a science“. D. C. North (1978). NPE/NIE není jen rozšíření a doplnění neoklasické analýzy. NIE/NPE: nové otázky – evoluce institucí – alternativní instituce vs. alternativní ekonomické politiky v daných institucionálních podmínkách. Paradigma optimální alokace vzácných zdrojů vs. smluvní paradigma konstituční politické ekonomie (J. M. Buchanan). NEOKLASICKÉ vs. INSTITUCIONÁLNÍ PŘEDPOKLADY CHOVÁNÍ. Příloha 4., str. 66-7, Kouba, K., Vychodil. O., Stuart, J.: PRIVATIZACE BEZ KAPITÁLU.

5 EKONOMICKÉ TRHY KOORDINAČNÍ MECHANISMY EKONOMICKÝCH AKTIVIT
Cenový mechanismus. Převažující shoda na nezbytnost trojí funkce cen: Funkce informační, motivační a distribuce. „Je z mnoha hledisek štěstím, že spor o nepostradatelnosti cenového systému pro jakoukoli racionální kalkulaci ve složité společnosti se už nyní nevede mezi tábory, které zastávají odlišné politické názory”. F. Hayek, 1945. Stát. Adam Smith a rozdílné interpretace funkce státu uvnitř hlavního proudu vs. Nová Politická Ekonomie.

6 POLITICKÉ TRHY POLITIKA jako SMĚNA. Politika je struktura složité směny mezi jednotlivci, struktura, v níž se jednotlivé osoby snaží kolektivně zabezpečit své vlastní soukromě definované cíle, které nemohou být účinně zabezpečeny prostřednictvím prostých tržních směn. POLITICKÉ TRHY: interakce a chování účastníků politiky VS: KOORDINAČNÍ CENOVÝ MECHANISMUS EKONOMICKÝCH TRHŮ. POLITIK NENÍ MESIÁŠ VEŘEJNÉHO BLAHA Veřejný zájem. Metodologický individualismus. Není-li přítomen individuální zájem, neexistuje žádný zájem. POLITIK, JEDNOTLIVEC, STÁT A JEHO FUNKCE.

7 Adam SMITH (1776): Tři povinnosti státu
Za prvé povinnost obrany země. Za druhé povinnost výkonu spravedlnosti. Za třetí povinnost budovat a spravovat některé veřejné stavby a zařízení. Dnes za čtvrté chránit členy společnosti, kteří nemohou být považováni za „svéprávné jedince”.

8 Stát v neoklasické analýze
Milton Friedman (1963). Joseph E. Stiglitz (1989). Shoda vs. rozdíly v pojetí státních intervencí. Rozdílné představy o úloze státu a vládních politik v soudobé rozpravě o finanční a hospodářské krizi. (NE)SHODY. Ideologie.

9 Nová Politická Ekonomie a úloha státu
James M. Buchanan neinterpretuje pojetí státu Adama Smithe situačně a formuluje dvě trvalé funkce státu: Produkční funkce státu: veřejné statky; zákony, pravidla. Productive State: Public goods; Law, Rules. Ochranná funkce státu: dodržování zákonů, pravidel. Protective State: Rules and Enforcement. J. Buchanan, The Limits of Liberty. Chapt. 4. Klasický liberalismus, Ordoliberalismus vs. Laissez-faire. NPE: Shodně s neoklasickou analýzou zjišťuje, že za určitých podmínek trh selhává. Na rozdíl od mainstreamu zdůrazňuje, že vládní intervence rovněž selhávají. NPE/NIE hledá řešení v kultivaci institucionálního prostředí a alternativní soustavě institucí.

10 EVOLUČNÍ VÝVOJ INSTITUCÍ A VOLBA INSTITUCÍ
J. M. Buchanan – kritický přesah evolučního pojetí institucí F. Hayeka. J. M. Buchanan předpokládá, že člověk je potenciálně nakloněn kooperaci a může volit pravidla. Zkoumá podmínky volby efektivních pravidel. Smluvní paradigma konstituční politické ekonomie. Postkonstituční smlouva. Nákladová funkce politických rozhodnutí. Transakční náklady konsensu. Buchanan, J., Tullock, G. (1962 [1965] – Chapter 6.) Buchanan, J. (1975 – Chapter 3.)

11 Teorie konsensu J. M. Buchanana Konstituční a postkonstituční funkce Kvalita institucí a konsensus při volbě pravidel Zdroj: BUCHANAN, J. M. The Limits of Liberty: Between Anarchy and Leviathan. Chicago: University of Chicago Press, 1975.

12 Teorie konsensu J. M. Buchanana Nákladová funkce konsensu
Zdroj: BUCHANAN, J. M. – TULLOCK, G. The Calculus of Consent: Logical Foundations of Constitutional Democracy. Ann Arbor: University of Michigan Press, 1962 [1965].

13 EKONOMICKÁ TEORIE a ETIKA
„V posledních desetiletích se ekonomové poučili, že instituce jsou významné. Stejně tak musí rostoucí měrou dojít k poznání, že etika je rovněž důležitá. Z obou těchto hledisek se navracíme ke klasické tradici Adama Smithe …„ (Buchanan, J. M., 1994). Adam Smith vs. rozporné pojetí morálky a ekonomie v mainstreamu. J. M. Keynes vs. M. Friedman. Knight, F. a Buchanan, J.: vícedimenzionální pojetí Homo Economicus. „Rather than hope for a ´new morality´, I shall focus on the potential for institutional reform that may indirectly modify man´s behavior towards his fellows„ (Buchanan, J. M., 1994). J. M. Buchanan: Moral Science and Moral Order. Collected Works Vol J. M. Buchanan: Markets, States, and the Extent of Morals. AER, Vol. 68., No. 2, May (Ke kopírování ve složce kurzu JEB072 v knihovně IES.)

14 STRUKTURÁLNÍ REFORMY CO (NE)JSOU REFORMY?
KULTIVACE PRAVIDEL. VOLBA ALTERNATIVNÍCH PRAVIDEL. (NE)PŘENOSITELNOST INSTITUCIONÁLNÍCH STRUKTUR. PATH DEPENDENCY. STRUKTURÁLNÍ REFORMY V GLOBÁLNÍM SVĚTĚ. STRUKTURÁLNÍ REFORMY U NÁS DOMA – ČEKÁNÍ NA GODOTA? Rodrik, D.: Understanding Economic Policy Reform, Journal of Economic Literature, Vol. 34, March 1996.

15 MĚŘENÍ KVALITY INSTITUCÍ Studie World Bank – indikátory kvality institucí
Governance Indicators: Political process; Government‘s policies; Respect of citizens. Voice and Accountability Political Stability and Absence of Violence Government Effectiveness Regulatory Quality Rule of Law Control of Corruption Corruption versus GDP per capita State Capture Perception of the Court System

16 NEUSPOKOJIVÝ PROCES KULTIVACE INSTITUCÍ ČR Zdroje IES (složka kurzu JEB072 v knihovně IES)
Teorie pravidel a realita našeho života. Zájmové skupiny – terra incognita české ekonomiky. Kouba, K.: Institucionalizace (ne)odpovědnosti: globální svět, evropská integrace a české zájmy. Karolinum 2001, str Střední Evropa 106/2001, str Využij stát – state capture. Zájmové skupiny snižují výkonnost české ekonomiky. Kouba, K.: Respekt, 2001, ročník 12, č. 18, str. 12. DEVELOPMENT OF FORMAL AND INFORMAL INSTITUTIONS IN THE CZECH REPUBLIC AND OTHER NEW EU MEMBER STATES BEFORE THEIR EU ENTRY: DID THE EU PRESSURE HAVE IMPACT? Zejména kap. 4. Why Does the Institutional Framework in the Czech Republic Lag Behind? Prague Economic Papers, 1, Str Chamet, Ch.: Teorie pravidel a naše realita v transformačním procesu a post-transformačním období. Bakalářská práce 2008. Measuring the Quality of Business Environment in Central Europe. Körner, P., Kudrna, Z., Vychodil, O., Finance a úvěr 12/2002.

17 Problémy kultivace institucionálního rámce v demokracii Faktory ovlivňující kvalitu institucí
Vládnutí. Governance. Lobbismus. Rent – seeking. Vyhledávání renty. State capture. („Seize the State, Seize the Day„. State Capture, Corruption, and Influence in Transition. J. S. Hellman, G. Jones, Daniel Kaufmann. The World Bank Policy Research WP, Kopie ve složce kurzu JEB072 v knihovně IES). Logrolling. Volební systémy. Model mediánového voliče. (Mueller, D. 2003; Gregor, M. 2005). Politická kultura. Korupce. Skládání účtů – Accountability. Transparentnost rozhodovacích procesů. Corporate Governance. Corporate Social Responsibility.

18 Diskuse o otevřených problémech demokracie a světové ekonomiky
Hlavolamy našeho života a výzvy. EU, Národní vlády, OSN, IMF, WB, NATO, WTO, USA. Regulace finančních trhů, nové ekonomické politiky ve změněném světě. Instituce v post-bipolárním světě a globální ekonomice. Kritická rozprava o „neoliberalismu” a politiky (de)regulace. Poslání ekonomické teorie a úloha ekonomů. Racionalita politika a/vs ekonoma. Byrokracie a soudobé demokracie.

19 Poselství, které mě v soudobé rozpravě nejvíce zaujalo.
„Ekonomové kdysi říkali vládám, ať napraví svou politiku. Dnes jim říkají, ať napraví své instituce„. Dani Rodrik V kontroverzní rozpravě mezinárodní vědní komunity – zejména v tuzemsku – postrádám přesvědčivější teoretické zázemí a argumentaci o očekávaných účincích vládních nabídkově – poptávkových balíčkových medikamentů. (Např. multiplikační účinky, časová zpoždění). Můžeme očekávat žádoucí perspektivní integrování institucionální analýzy do budoucího mainstreamu?

20 II. Byrokracie: teorie vs. realita
„Každý den byrokraté uchvacují více moci, velmi brzy budou spravovat celou zemi … Musíme si uvědomit, že až dosud byly všechny snahy zastavit další rozrůstání byrokratizace a socializace marné”. Mises (1944). Existuje nějaký lék? Franz Kafka: Zámek. Robert Musil: Muž bez vlastností. Parkinsonovy zákony.

21 NPE: V ekonomické teorii chybí uspokojivá teorie byrokrata
Byrokrat je organickou a expandující součástí všech soudobých hierarchicky a horizontálně strukturovaných složek demokracie: výkonných, zákonodárných, soudních i decentralizačně samosprávných. Kdo je byrokrat? Neoklasická analýza postrádá uspokojivou odpověď. Teorie Welfare státu pracuje s pojetím byrokrata, které je v rozporu s realitou.

22 William A. Niskanen: Základy politické ekonomie byrokracie v podmínkách reprezentativní vlády
Příběh akademického ekonoma W. Niskanena připomíná cestu R. Coaseho od teorie k realitě. Ronald Coase: student LSE, Esej The Nature of the Firm (1937), spoluzakladatel NIE, Nositel Nobelovy ceny za ekonomii 1991. W. Niskanen: Chicagská univerzita, Ministerstvo obrany USA. Výzkumník Institute of Defence Pojetí byrokracie a byrokrata v teorii a realitě: vše je jinak. Niskanen, W. „Bureaucracy and Representative Government” Model byrokrata v teorii veřejné volby.

23 Expanze byrokracie Relative size of economic activity by bureaus in the US (percent of Gross National Product). Expenditure Total government Goods and services Total government Compensation of employees Sources: Office of Business Economics. National Income and Product Accounts of the United States.

24 Neuspokojivé teorie byrokracie a byrokrata
Byrokrat a organická koncepce státu. Byrokracie byla tradována již od Konfucia a Webera, na základě organické koncepce státu, tj. preference jednotlivce jsou podřízeny určitým organickým cílům panovníka, státu. Max Weber, německý sociolog Max Weber (1947): Byrokrat - vykonavatel a správce veřejného blaha na základě politik zvolených vlád. Tradovaná iluze: Byrokrat - civil servant jako „eunuch veřejného blaha”. Pojetí paternalistického státu a funkce blahobytu.

25 Výzkumné otázky W. Niskanena
Motivy znepokojení: expanze vládních výdajů; špatný výkon byrokracie při spravování welfare a vojenských programů USA v šedesátých letech. Otázky, hlavolamy: Mají tyto problémy uspokojivější řešení? Může být reakce a efektivnost byrokracie výrazně zdokonalena? Může být nabídka některých veřejných služeb efektivněji realizována jinými organizačními formami? Může reprezentativní vláda lépe vyjádřit poptávku obyvatel po veřejných službách? Jak je možné řešit tyto dlouholeté problémy?

26 Teorie – realita – řešení. Co chybí?
Chybí teorie byrokracie. Kdo je byrokrat? Jaké jsou motivy chování byrokrata? Přístup k analýze byrokrata: „Tento text byrokracii neodsuzuje ani neobviňuje”. Mises, 1944. Autoři teorie byrokrata: Gordon Tullock, Ludwig von Mises, William A. Niskanen. Niskanen, W., Tullock, G.: The Parkinson Niskanen Effect, 1966.

27 Definice byra - úřadu a byrokrata
Zdrojem osobních příjmů správců a zaměstnanců těchto organizací – úřadů – není rozdíl mezi celkovými příjmy a náklady úřadu. (Na rozdíl od ziskově řízených organizací). Příjmy úřadu nepocházejí z prodeje jeho výstupu, z ceny jednotky jeho výstupu. Z těchto dvou definičních charakteristik plyne, že úřady jsou neziskové organizace (jako např. vládní agentury, většina vzdělávacích zařízení a nemocnic i mnoha forem sociálních, charitativních a církevních organizací). Byrokrat není do úřadu zvolen voliči, ale jmenován jiným byrokratem a politikem.

28 Niskanenův model chování byrokrata
Niskanen analyzoval chování byrokrata standardní metodou neoklasického ekonomického modelu. Odmítl tezi, že byrokrat je zájmově neutrální jedinec. Jaká je funkce užitku byrokrata? Jaké je maximalizační kritérium chování byrokrata? Motivace byrokrata: plat, nepeněžní požitky, kompetence rozhodování, vliv, moc v úřadě, společenské postavení. Poselství první verze Niskanenova modelu chování byrokrata: maximalizace celkového rozpočtu úřadu. Niskanen, W. (1968): The Peculiar Economics of Bureaucracy. (Svérázná ekonomie byrokrata). Knihovna IES.

29 Kritická rozprava a přehodnocení modelu byrokrata
Niskanenův princip maximalizace rozpočtových výdajů a/versus empirická evidence. (Margolis, 1975; McLean, 1990). Funkce proxy – proměnné užitku byrokrata ve formě diskrečního rozpočtu. (Migue a Belanger). Shoda kritiků s Niskanenem: snaha nafukovat rozpočet; informační asymetrie; politik advokát svého úřadu. Niskanen námitky zohledňuje a do modelu integruje. Niskanen: A Reassessment. In Bureaucracy and Public Economics, pp

30 Hledání cest omezení nežádoucího vlivu byrokracie. Sisyfovská práce?
„Existuje nějaký lék? Minulá selhání”. Mises (1945). Niskanen: Chybí normativní teorie byrokracie. Oblasti „řešení”: Za prvé: restrukturalizace dané byrokracie. Za druhé: tržní alternativy veřejných statků. Za třetí: institucionální změny vládních a byrokratických struktur a procesů přijetí a realizace rozhodnutí. Reforma na Novém Zélandu – Roger Douglas: Tvůrce nejúspěšnější hospodářské reformy XX. století. Liberální institut, [on-line knihy]. Strukturální reformy v podmínkách soudobých politických a ekonomických trhů. Welfare States. Transitivní post-kom. státy.

31 Otázky a závazná literatura
Otázky pro závěrečný test: 1. Stát v pojetí Adama Smithe, neoklasické analýzy a Nové Politické Ekonomie J. M. Buchanana. 2. Byrokrat v pojetí W. Niskanena, charakteristiky byrokrata a alternativy omezování nežádoucích účinků byrokracie. 3. Co je to „state capture„? Jaké jsou důvody vzniku a důsledky na institucionální rámec zejména v transitivních zemích? Závazná literatura: Niskanen, W.: Characteristics of Bureaus, pp (včetně: Foreword. Preface. pp. VII.-XIII). Nebo: The Peculiar Economics of Bureaucracy. AER, May 1968. Obě stati v: Niskanen, W. Bureacracy and Public Economics Kopie ve složce Kurzu. Kniha je v knihovně IES a CERGE. Adam Geršl (2006): DEVELOPMENT OF FORMAL AND INFORMAL INSTITUTIONS IN THE CZECH REPUBLIC AND OTHER NEW MEMBER STATES BEFORE THEIR EU ENTRY: DID THE EU PRESSURE HAVE IMPACT? PEP 1/2006 a ve složce kurzu JEB072 v knihovně IES.

32 Doporučená literatura
Niskanen, W.: Bureaucracy and Public Economics Ludwig von Mises: Bureaucracy, Byrokracie. LI Praha, [on-line knihy], [e-texty]. J. M. Buchanan: The Limits of Liberty Chapter 4. Constitutional Contract: The Theory of Law. (pp : State as producer. State as protector). J. M. Buchanan: Konstituce ekonomické politiky. Nobelova cena za ekonomii. ACADEMIA Tullock, G.: The Politics of Bureaucracy. Washington Machiavelli, N.: The Prince (Vladař. Odeon, 1969). Roger Douglas: Tvůrce nejúspěšnější hospodářské reformy XX. století. Liberální institut, [on-line knihy]. Mueller, Dennis C.: Public Choice III. Cambridge University

33 Další doporučená literatura
Knight, F.: Freedom and Reform. Essay in Economics and Social Philosophy Krueger, Anne, O.: The Political Economy of Rent-Seeking Society. American Economic Review, sv. 64, str Rodrik, D.: Understanding Economic Policy Reform, Journal of Economic Literature, Vol. 34, March 1996. Benáček V.: Problémy české veřejné správy a byrokracie – současný stav a nástin řešení (Kopie ve složce Kurzu). Gregor, M.: Nová politická ekonomie. Karolinum, 2005. Kouba, K.: Konstituční ekonomie: Popelka v české ekonomické obci. ČSE, 2000. Kouba, K.: Teorie pravidel a realita našeho života. Zájmové skupiny – Terra inkognita české ekonomiky. Střední Evropa, 106/2001. Kouba, K., Vychodil, O., Roberts, J.: Privatizace bez kapitálu. Zvýšené transakční náklady české transformace. Karolinum, 2005. Kornai, J.: Velká transformace střední a východní Evropy: úspěch a zklamání. Politická ekonomie 4/2006 Pelikán, P.: Poznámky k poznámkám Václava Klause. Problémy transformace a jak je nová institucionální ekonomie může vysvětlit. Ekonom,iHNed.cz Ve složce kurzu IES. Roháč Dalibor: The Unanimity rule and religious fractionalisation in the Polish-Lithuanian republic. Constit. Polit Econ (2008) 19: Roháč Dalibor: Four Essays in Political Economy. Rigorózní studie IES Knihovna IES.

34 Další doporučená literatura ke studiu a pro závěrečnou práci
Buchanan, J. M.: Market, States, and the Extent of Morals. AER, May 1978. Buchanan, J. M.: The Domain of Constitutional Economics. Constitutional Political Economy Vol. 1, No. 1, 1990. Buchanan, J. M.: The Economics and the Ethics of Constitutional Order Buchanan, J. M.: Ethics and Economic Progress Buchanan, J. M.: Moral Science and Moral Order. Collected Works Vol Lundberg, Eric: The Rise and Fall of the Swedish Model. JEL, March 1985. Lindbeck Assar: The End of the Middle Way? The Large Welfare States of Europe. Hazardous Welfare-State Dynamics. AER, May 1995. Lindbeck Assar: Lesson from Sweden for Post-Socialist Countries. Collegium Budapest. Institute for Advanced Study. Discussion Paper No Olson Mancur: Vzestup a pád národů. Ekonomický růst, stagflace a společenská rigidita. Angl. vydání Český překlad Gregor, M., Hampl M., Liberální institut, 2008. Vanberg Viktor: Rules and Choice in Economics Vanberg Viktor: Corporate social responsibiliy and the ‘game of catallaxy’: the perspective of constitutional economics. CONSTITUTIONAL POLITICAL ECONOMY, Vol. 18, No. 3. September 2007. Williamson, O. E.: The New Institutional Economics: Taking Stocks, Looking Ahead. Journal of Economic Literature. September 2000. Acemoglu, D. and Robinson, J. A.: Why did the West Extend the Franchise? Democracy, Inequality, and Growth in Historical Perspective. The Quarterly Journal of Economics, November Acemoglu, D., Johnson, S. and Robinson, J. A.: The Colonial Origins of Comparative Development: An Empirical Investigation. The American Economic Review, Vol. 91., No. 5 (December, 2001).


Stáhnout ppt "Prof. Ing. Karel Kouba, DrSc. Teorie pravidel a transitivní ekonomiky"

Podobné prezentace


Reklamy Google