Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická."— Transkript prezentace:

1 Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek

2 Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická integrace stále více rozšiřuje obchod mezi členskými zeměmi a proto doprava mezi nimi musí spolehlivě fungovat. Postupující ekonomická integrace stále více rozšiřuje obchod mezi členskými zeměmi a proto doprava mezi nimi musí spolehlivě fungovat. Doprava napomáhá volnému pohybu zboží a služeb. Je proto třeba vytvořit takové podmínky, aby dopravní náklady nebránily dalšímu rozšiřování obchodu. Doprava napomáhá volnému pohybu zboží a služeb. Je proto třeba vytvořit takové podmínky, aby dopravní náklady nebránily dalšímu rozšiřování obchodu. Dopravní sektor pohlcuje v zemích Unie až 40 procent veřejných investic, jeho fungování ovlivňuje mnoho dalších sfér a zvlášť velký vliv má na regionální rozvoj, životní prostředí, utváření krajiny, spotřebu energie a další Dopravní sektor pohlcuje v zemích Unie až 40 procent veřejných investic, jeho fungování ovlivňuje mnoho dalších sfér a zvlášť velký vliv má na regionální rozvoj, životní prostředí, utváření krajiny, spotřebu energie a další

3 Společná dopravní politika Vznik politiky Vznik politiky Do 80. let Římská smlouva Minimální pokrok Polovina 80. let Liberalizace 86 námořní 87 letecká 88 aut. nákladní

4

5 Společná dopravní politika Transevropské sítě Transevropské sítě Přispět k sociální a ekonomické soudržnosti bohatších s méně vyspělými regiony Unie. Spolehlivější komunikace a snadnější a lacinější doprava mezi těmito oblastmi by měla urychlit ekonomický rozvoj zaostalých regionů a snížit rozdíly v HDP na obyvatele. Přispět k sociální a ekonomické soudržnosti bohatších s méně vyspělými regiony Unie. Spolehlivější komunikace a snadnější a lacinější doprava mezi těmito oblastmi by měla urychlit ekonomický rozvoj zaostalých regionů a snížit rozdíly v HDP na obyvatele. Stanovit priority při rozvíjení infrastruktury, což má příznivě ovlivnit především odlehlejší a méně vyspělé regiony Unie. Stanovit priority při rozvíjení infrastruktury, což má příznivě ovlivnit především odlehlejší a méně vyspělé regiony Unie. Upevnit konkurence schopnost zemí Unie, vytvořit nové trhy a nové pracovní příležitosti. Upevnit konkurence schopnost zemí Unie, vytvořit nové trhy a nové pracovní příležitosti. Vytvořit potřebné spojení jednak s přidruženými zeměmi střední a východní Evropy, jednak se zeměmi Středomoří. Vytvořit potřebné spojení jednak s přidruženými zeměmi střední a východní Evropy, jednak se zeměmi Středomoří.

6 Společná dopravní politika

7

8 Dokumenty a nástroje: Dokumenty a nástroje: Fondy: Fondy: ISPA ISPA Kohezní fond Kohezní fond PHARE PHARE Operační programy Operační programy OPI OPI Dokument: Dokument: Bílá kniha doprava Bílá kniha doprava

9 Společná dopravní politika

10 Dopravní síť a ekonomika: Dopravní síť a ekonomika: Přísun surovin i odbyt výrobků Přísun surovin i odbyt výrobků Zásobování obyvatel předměty denní potřeby Zásobování obyvatel předměty denní potřeby Rozvíjí lidská sídla Rozvíjí lidská sídla Vytváří hospodářské mikroregiony Vytváří hospodářské mikroregiony Umožňuje využívání surovin v exponovaných oblastech Umožňuje využívání surovin v exponovaných oblastech Rozšiřuje trhy Rozšiřuje trhy Ovlivňuje rozvoj vědy a techniky Ovlivňuje rozvoj vědy a techniky Ovlivňuje ceny surovin a výrobků Ovlivňuje ceny surovin a výrobků Posiluje obranyschopnost státu Posiluje obranyschopnost státu Negativní aspekty dopravy: Negativní aspekty dopravy: Znečišťování prostředí spaliny hluk Dopravní nehodovost Materiální ztráty Lidské ztráty Přepravní rizika Ztráta fosilních paliv

11 Společná dopravní politika - ČR Dopravní politika Dopravní politika Tvorba právních předpisů v souladu s EU Tvorba právních předpisů v souladu s EU Stanovení finančních vztahů mezi státem a dopravními subjekty Stanovení finančních vztahů mezi státem a dopravními subjekty Stanovení a vymezení služeb ve veřejném zájmu a pravidel pro jejich úhradu Stanovení a vymezení služeb ve veřejném zájmu a pravidel pro jejich úhradu Budování, údržba a provozování dopravních cest Budování, údržba a provozování dopravních cest Minimalizace dopadů dopravy na životní prostředí Minimalizace dopadů dopravy na životní prostředí Příprava a realizace efektivních programů využívání pomoci EU Příprava a realizace efektivních programů využívání pomoci EU Rozvoj informačních a řídících systémů v dopravě Rozvoj informačních a řídících systémů v dopravě Instituce v oblasti dopravy Instituce v oblasti dopravy Ministerstvo dopravy SFDI (cca 50MLD ročně) ŘSD Drážní úřad Drážní inspekce České dráhy Správa železniční dopravní cesty BESIP Státní plavební správa Úřad pro civilní letectví CDV

12 Společná dopravní politika - ČR Ekonomika odvětví Ekonomika odvětví 360000 nákladních automobilů, růst 31% 360000 nákladních automobilů, růst 31% Zatížení silniční sítě, růst 41% Zatížení silniční sítě, růst 41% Využití železnice klesá Využití železnice klesá Náklady na dopravu Náklady na dopravu Silniční 180 MLD Silniční 180 MLD Železniční 52 MLD Železniční 52 MLD Vodní 3 MLD Vodní 3 MLD Letecká 26 MLD Letecká 26 MLD Investiční výdaje asi 33 MLD Investiční výdaje asi 33 MLD Zdroje financování Zdroje financování Veřejné zdroje Domácí: rozpočtové, SFDI Zahraniční: PHARE, ISPA, Strukturální fondy Alternativní zdroje Úvěry bank Vybírání mýta a poplatků PPP

13 Společná dopravní politika - ČR Doprava Doprava Doprava je privátní statek Doprava je privátní statek Dopravní cesty mají charakter veřejného statku Dopravní cesty mají charakter veřejného statku Občan má právo být „obsloužen“ Občan má právo být „obsloužen“ Dotace do pravidelné veřejné přepravy Dotace do pravidelné veřejné přepravy MHD Poměr dotací a tržeb je asi 80 : 20 Linková autobusová doprava 3 MLD Železniční doprava 13 MLD

14

15


Stáhnout ppt "Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická."

Podobné prezentace


Reklamy Google