Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1 VI. Ročník mezinárodní konference Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů 22. září 2016 Luhačovice Potřeby a problémy dalšího rozvoje.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1 VI. Ročník mezinárodní konference Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů 22. září 2016 Luhačovice Potřeby a problémy dalšího rozvoje."— Transkript prezentace:

1 1 VI. Ročník mezinárodní konference Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů 22. září 2016 Luhačovice Potřeby a problémy dalšího rozvoje dopravní infrastruktury ve vazbě na ekonomické potřeby Moravskoslezského kraje Ing. Pavel Bartoš prezident Sdružení pro rozvoj MSk předseda představenstva FITE a.s.

2 Klíčové pojmy 2  Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů  Rozvoj hospodářství a doprava  Doprava a ekologie  Skutečná ochrana přírody a „zelené zájmy“  Plynulost dopravy  Partnerství a spolupráce

3 Rozvoj hospodářství a doprava 3  Kvalita dopravní infrastruktury a dopravní obslužnosti jsou jedním z rozhodujících faktorů rozvoje hospodářství a zaměstnanosti v regionech  Rychlost, plynulost a spolehlivost dopravy je jeden ze základních předpokladů konkurenceschopnosti a efektivity podnikání  Iniciativa „Průmysl 4.0“ nebude úspěšná pokud nebude začleněná do komplexně pojaté iniciativy „Chytrá společnost 4.0“  Klíčové podmínky pro realizaci:  kvalitní státní správa a legislativa  kvalitní, zejména technické vzdělání  efektivní věda, výzkum a inovace  motivující sociální systém

4 Hlavní překážky rozvoje dopravní infrastruktury 4  Víme co máme stavět a opravovat? VÍME!  Máme peníze na plánované stavby a opravy? MÁME!  Máme dostatečné stavební kapacity? MÁME!  Máme dostatečně připravené stavby? NEMÁME!  Máme vyhovující legislativu? NEMÁME!  Řídíme správně a efektivně výstavbu a opravy? NEŘÍDÍME!  Realizujeme dostatečně rychle výstavbu a opravy? POMALU!  Pracujeme efektivně a kvalitně? ????????

5 Praktické příklady 5  Totálně rozkopaná a neprůjezdná D1 – současně se začíná oprava D35 (2roky v jednom pruhu)  Špatné ovzduší v Ostravě – Porubě, mnoholeté zpoždění výstavby „prodloužené Rudné“  Mnohaleté zpoždění výstavby kapacitní komunikace propojující automobilky KIA a HYUNDAI, dosud nevystavěné mimoúrovňové odbočení z D48 k areálu HYUNDAI  Nekvalitní stavba D1 V Ostravě  Nenapojení některých krajských měst na dálniční síť  Absence dálničního propojení se sousedními zeměmi  Problémy s mýtným systémem  Kdo je zodpovědný za současný stav „rozkopané republiky“ plné dopravních omezení, ucpaných komunikací a havárií?  Vyčíslené škody a ztráty ročně činí údajně mnoho desítek miliard Kč !!  Ročně vkládáme do OZE 45 mld. Kč

6 Příčiny současného stavu 6  Je správně a optimálně zvolen podíl dopravy silniční, železniční a vodní?  Personální nestabilita zodpovědných činitelů a jejich odborné znalosti a dovednosti  Nepřevažují osobní zájmy, zájmy úzkých skupin a pseudoekologické zájmy nad veřejným zájmem  Řídící a technické schopnosti stavebních firem – je správné, že velké stavební firmy mají sice příslušné kvalifikace a reference, ale vlastní stavbu provádějí subdodavatelské firmy bez patřičných kvalifikačních předpokladů  Veřejné zakázky – zpravidla se soutěží o nejnižší cenu – šetří se na mzdách a na materiálu – nízká cena = nízká kvalita a dlouhá doba výstavby  Nezačínají se projevovat hříchy v dlouhodobém podceňování technického vzdělávání na všech úrovních?

7 Sliby – slibem nezarmoutíš 7  Podmínka schválení novely zákonu EIA – příslib novely stavebního zákona s jednotným povolovacím řízením – omezení možnosti odvolávání se v každém stupni povolovacího řízení staveb  Stavby v rámci investice HYUNDAI – příslib daný usnesením vlády s ukončením realizace 2012  Státní politika životního prostředí – přednostně budovat obchvaty měst a obcí s cílem zlepšení životního prostředí, viz. Pražský okruh a prodloužená Rudná v Ostravě aj.  Dlouhodobé odkládání studie proveditelnosti výstavby D - O – L  Liknavý přístup k přípravě vysokorychlostní železnice

8 DŮSLEDKY 8  Nesmírné komplikace v silniční dopravě v posledních letech  Zhoršování podnikatelského prostředí a snižování konkurenceschopnosti  Nepřiměřený růst nákladů na dopravu  Nízká bezpečnost a spolehlivost silniční dopravy  Velká překážka pro realizaci iniciativy Průmysl 4.0  Investoři se vyhýbají místům s obtížným napojením na dálniční síť  Omezení mobility pracovní síly  Ekonomické zaostávání regionů s nedostatečnou dopravní infrastrukturou  Omezení cestovního ruchu

9 Cesta k nápravě 9  Politická stabilita a efektivní práce veřejného sektoru  Týmová práce vlády ČR  Zásadní revize dotčených zákonů  Nezastupitelná úloha vlivných lokálních organizací jako Sdružení pro rozvoj MSk, Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě, krajské hospodářské komory aj.  Partnerství je nástrojem kontinuity při změnách politických reprezentací  Dlouhodobá tvorba, kontinuita a dodržování efektivních strategických rozvojových dokumentů  K efektivnímu partnerství je nezbytné najít odvahu – čím silnější partner, tím větší odvaha

10 Cesta k nápravě 10  Politická stabilita a efektivní práce veřejného sektoru  Týmová práce vlády ČR  Nezastupitelná úloha vlivných lokálních organizací jako Sdružení pro rozvoj MSk, Sdružení pro rozvoj Zlínského kraje, krajské hospodářské komory aj.  Partnerství je nástrojem kontinuity při změnách politických reprezentací  Dlouhodobá tvorba efektivních strategických rozvojových dokumentů – prioritně doprava, vzdělávání, územní plánování, VaVaI, zaměstnanost (pakty zaměstnanosti)  K efektivnímu partnerství je nezbytné najít odvahu – čím silnější partner, tím větší odvaha

11 DĚKUJI ZA POZORNOST 11


Stáhnout ppt "1 VI. Ročník mezinárodní konference Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů 22. září 2016 Luhačovice Potřeby a problémy dalšího rozvoje."

Podobné prezentace


Reklamy Google