Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Výzvy, možnosti a vize spolupráce škol a zaměstnavatelů Workshop KAP.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Výzvy, možnosti a vize spolupráce škol a zaměstnavatelů Workshop KAP."— Transkript prezentace:

1 Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Výzvy, možnosti a vize spolupráce škol a zaměstnavatelů Workshop KAP rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje, 23.6.2016

2 Místo úvodu pár novinových titulků… Cestou je spolupráce se školami Škola a porcelánky ladí spolupráci Zaměstnavatelé hledají „své“ lidi už na středních školách Zájem o střední odborné školy a učiliště roste Stipendium? I pět tisíc korun Nová technika táhne i žáky základních škol Řemeslo má v dnešní době opět zlaté dno

3 Jaká jsou východiska spolupráce škol a zaměstnavatelů? odborné vzdělávání je nemyslitelné bez kontaktu se světem práce zaměstnavatele spojuje zájem o kvalitního absolventa, připraveného v souladu s aktuálními potřebami trhu práce formálně odpovídá za kvalitu vzdělávání výhradně škola a ze strany zaměstnavatelů vše probíhá na dobrovolné bázi, reálně je to sdílená odpovědnost spolupráce škol a zaměstnavatelů má velké množství forem a podob – odlišnosti existují v závislosti na oboru, regionu a možnostech konkrétních zaměstnavatelů spolupráce je přínosná i pro gymnázia

4 Jaké jsou hlavní výzvy v odborném vzdělávání? zvýšit podíl praktického vyučování na pracovištích a zkvalitnit ho (vhodný poměr dílny/zakázky/reálné prostředí) zajistit, aby všeobecně vzdělávací předměty a odborná teorie měly průpravný charakter pro praktické vyučování v oboru kvalitní personální zajištění – vzdělávání instruktorů, stáže učitelů, koordinátor spolupráce udržitelný model financování regionálně vyvážená struktura škol a jejich oborová nabídka aplikovat důsledně úplný cyklus kvality – plánování-realizace- zhodnocení-revize – na celou oblast spolupráce (od ŠVP, po konkrétní praxi žáka)

5 Jaké jsou hlavní překážky? malý zájem nebo nedostatečný počet relevantních zaměstnavatelů rozdílné potřeby a možnosti malých, středních a velkých podniků omezená ochota škol přizpůsobovat své zaběhnuté postupy, tak, aby různým potřebám podniků vyšly vstříc logistika demotivující způsob financování toho, co jde z hlediska školy nad rámec povinnosti (tj. celá oblast spolupráce, např. plat odborníka z praxe, zdravotní prohlídky, pojištění, atd.) některá oborová a regionální specifika

6 Poznámky k postupu akčního plánování Svou školu i krajová specifika znáte nejlépe především vy My vás můžeme provést procesem plánování a nabízíme zejména inspiraci a přenos zkušeností z jiných krajů Akční plánování vnímáme jako příležitost uchopit téma komplexně a vybrat, co je pro koho vhodné a přijatelné a v jaké podobě Apelujeme na to, aby se ve vašich plánech objevila dlouhodobě udržitelná řešení Neděláme reformu, ale snažíme se využít možnosti, které nabízí a akceptuje stávající školská legislativa

7

8 Jaké jsou možnosti zaměření spolupráce? A.Zajistit žákovi v intenzivnější kontakt s reálným pracovním prostředím B.Využít spolupráce se zaměstnavateli ke zkvalitnění výuky ve škole C.Rozvíjení komplexního vztahu se zaměstnavateli

9 Priorita A: Intenzivnější kontakt žáka s reálným pracovním prostředím Cílový stav: odborný výcvik žáků na pracovišti odborná praxe žáků na pracovišti Předpoklady: síť smluvních zaměstnavatelů pro daný obor proškolení instruktorů zaměstnavatele inovace ŠVP s ohledem na lepší organizační zajištění praktického vyučování u zaměstnavatele Další aktivity: exkurze, závěrečná zkouška u zaměstnavatele

10 Priorita B: Využít spolupráce se zaměstnavateli ke zkvalitnění výuky ve škole Cílový stav: dobře vybavená škola kompetentní vyučující Předpoklady: inovace ŠVP s ohledem na lepší provázanost odborných předmětů s realitou oboru, průpravný charakter všeobecně vzdělávacích předmětů Aktivity: stáže učitelů, odborník z praxe ve výuce, tandemová výuka, maturitní práce, výukové mat.

11 Priorita C: Rozvíjení vztahu se zaměstnavateli na všech úrovních Cílový stav: vzkvétající obor všestranná spokojenost Předpoklady: oborová skladba školy a inovace ŠVP orientované na potřeby zaměstnavatelů koordinátor spolupráce Aktivity: společný nábor a PR, soutěže, volnočasové aktivity, strategické plánování

12 Zdroje a dokumenty pro inspiraci k dispozici je celá řada příkladů rozvinuté spolupráce podchycených mimo jiné v dříve realizovaných projektech NÚV (POSPOLU, Kurikulum S, Partnerství a kvalita), ale také Řemeslo žije, IQ Auto či Stáže pro mladé nebo Stáže ve firmách Případové studie škol a firem zapojených do projektu POSPOLU (124 studií) http://pospolu.rvp.cz/priklady-spoluprace Příklady dobré praxe - spolupráce škol a firem při odborném vzdělávání http://www.nuv.cz/uploads/POSPOLU/POSPOLU_Priklady_dobre_praxe.pdf Příklady dobré praxe - spolupráce škol a firem při odborném vzdělávání http://www.nuov.cz/kurikulum/spoluprace-se-socialnimi-partnery-2

13 Děkuji Vám za pozornost martina.kanakova@nuv.cz petr.jansa@nuv.cz


Stáhnout ppt "Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Výzvy, možnosti a vize spolupráce škol a zaměstnavatelů Workshop KAP."

Podobné prezentace


Reklamy Google