Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

40. Celostátní seminář knihovníků muzeí a galerií Hradec Králové, Výstavy, expozice a restaurované předměty doc. Dr. Ing. Michal Ďurovič.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "40. Celostátní seminář knihovníků muzeí a galerií Hradec Králové, Výstavy, expozice a restaurované předměty doc. Dr. Ing. Michal Ďurovič."— Transkript prezentace:

1 40. Celostátní seminář knihovníků muzeí a galerií Hradec Králové, 13.-15.9.2016 Výstavy, expozice a restaurované předměty doc. Dr. Ing. Michal Ďurovič Ústav chemické technologie restaurování památek

2 Vystavit nebo nevystavit - to je oč tu běží: William Shakespeare, Hamletův monolog, jednání třetí, scéna první

3 Vystavit! Ale….

4 Faktory ovlivňující degradaci vystaveného objektu  intenzita osvětlení  vlnová délka dopadajícího světla  celková expozice – délka vystavení objektu  druh materiálu  aktuální stav předmětu Jedná se především o organické materiály !

5

6 Světlo - základní pojmy osvit – násobek intenzity osvětleni a celkové doby expozice [lx·h]; v praxi se vyjadřuje v [klx·h] nebo [Mlx·h] roční poškozující expozice (max. přípustná doba osvětlení) [lx·h/rok] podíl UV záření – zářivý tok ultrafialového záření vztažený na jednotku světelneho toku viditelného světla jednotkou jsou mikrowatty na lumen [μW·lm -1 ]

7 Výpočet maximální přípustné doby osvětlení Příklad aplikace roční poškozující expozice (maximální přípustné doby osvětlení): Maximální roční poškozující expozice je 0,1 Mlx·hod Maximální intenzita osvětlení exponátu: a)100 lx b)50 lx Výstavní týden 6 dnů po 10 hodinách, celkem 60 hodin/týden Výpočet: a)100 000 lx·hod : 100 lx = 1 000 hodin, tj. cca 17 týdnů b)100 000 lx·hod : 50 lx = 2 000 hodin, tj. cca 34 týdnů

8 Monitorování intenzity a dávky osvětlení Lux metr a UV monitor ELSEC Hanwell LUX logger Systém modré vlny ISO 105 Aktinometry

9 Výstavní vitríny

10

11 Výstavní vitríny Doporučené materiály pro výrobu a adjustaci Materiály použité pro výrobu výstavních vitrín nesmí obsahovat změkčovadla, měla by rovněž být vyloučena možnost uvolnění korozivních plynů. Za bezpečné materiály pro výrobu jsou považovány:  sklo a jiné skleněné systémy (vrstvené nikoli tvrzené sklo)  kovy  silikonový kaučuk neuvolňující kyselinu octovou Za bezpečné materiály pro adjustaci jsou považovány:  nebělená a nebarvená bavlna a len  papír a karton archivní kvality  polyester – polyethylentereftalát (PET)

12 Zdroje světla emise ultrafialového záření jednotlivými zdroji světelný zdrojmnožství UV (μW/lm) denní světlo400 - 1 500 žárovka obyčejná70 - 80 žárovka halogenová 40 - 170 zářivka30 - 100 výbojka halogenidová vysokotlaká 160 - 700 LED světlo emitující dioda <5 ?

13 Ochrana proti světlu  užiti záclon, žaluzii, rolet apod.  užiti vhodného světelného zdroje (případně upraveného např. návleky na zářivkové trubky)  odstraněni UV podilu pomoci odrazu od vhodneho povrchu (bílé nátěry titanovou a zinkovou bělobou)  sklo, polymetylmetakrylát, polykarbonát a další materiály absorbuji pouze část UV spektra o kratší vlnové délce; ochranu lze zesílit pomoci laků nebo folii POZOR tyto materiály rychle stárnou a jejich účinnost se mění!

14 Ochrana proti světlu Využití stínících prostředků Ochranné fólie

15 Strategie vystavování archiválií základní principy  Souhlas s vystavením archiválie náleží řediteli instituce, ale je podmíněn souhlasem hlavního konzervátora  Dotazník pro zapůjčení archiválií k výstavním účelům  Posouzení fyzického stavu archiválie před jejím vystavením  Protokol o stavu archiválie a/nebo fotodokumentace  Smlouva o výpůjčce  Pojištění archiválie  Kontrola vystavených archiválií během výstavy, kontrola dodržování klimatických i světelných podmínek  Posouzení fyzického stavu po výstavě (Protokol o stavu archiválie)  „Světelný“ životopis vystavené archiválie

16 Strategie vystavování archiválií doporučená teplota a relativní vlhkost, intenzity osvětlení a podíl ultrafialového záření  Teplota: 18 - 22 °C  Relativní vlhkost: 45 - 55 %  Kvalita vzduchu: bez plynných polutantů, VOC (čerstvé nátěry výstavních prostor!)  Intenzita osvětlení a podíl ultrafialového záření: Kategorie 1 – 75 lx (světlocitlivé objekty 50 lx) Kategorie 2 a 3 – 100 lx Světlo – bez ultrafialového záření nebo maximální podíl ultrafialového záření (75  W/lm → lépe 10  W/lm→ nejlépe 0  W/lm )

17 Strategie vystavování archiválií délka výstavy Expozice způsobujicí právě rozlišitelné vyblednutí (JNF) (Mlx·h) Doporučená doba výstavy (týdny za rok) nebo celková roční dávka záření (lx·h za rok) Čas potřebný pro vyvolání právě rozlišitelného vyblednutí (JNF) (roky) Kategorie1 Citlivé ISO 1,2, 3 1,2 Mlx·h (ISO 2) 4 týdny nebo 12000 lx·h 100 Kategorie 2 Středně citlivé ISO 4, 5, 6 10 Mlx·h (ISO 4) 10 týdnů nebo 42000 lx·h 250 Kategorie 3 Stálé ISO 7, 8 300 Mlx·h (ISO 7) 20 týdnů nebo 84000 lx·h 3500

18 Strategie vystavování archiválií materiály kategorie 1 Definice děl kategorie 1: Všechna díla s barvami, pojivy a podložkami se zařazením dle světelné stálosti do ISO standardu modré vlny 3 a nižší:  Barevné fotografie neznámé kvality, včetně starších barevných fotografií  Polaroidové snímky  Pastely  Akvarely  Kvaše  Bistr, sépie  Novodobé arylmethanové inkousty a razítka

19 Strategie vystavování archiválií materiály kategorie 2 Definice děl kategorie 2: Všechna díla s barvami, pojivy a podložkami se zařazením světelné stálosti dle ISO standardu modré vlny 4, 5 nebo 6:  Barevné diapozitivy, o kterých je známo, že mají značku  Kodachrome,Ektachrome, Fujichrome atp.  Cibachromy  Nové barevné fotografie (přibližně do roku 1980)  Dřevovina a ostatní málo kvalitní papíry a papírové podložky

20 Strategie vystavování archiválií materiály kategorie 3 Definice děl kategorie 3: Všechna díla s barvami, pojivy a podložkami se zařazením světelné stálosti dle ISO standardu modré vlny 7, 8 a výše.:  Černobílé stříbrno/želatinové fotografie  Zlatem nebo selenem tónované nebo jinak trvale zpracované fotografie  Hadrový papír dobré kvality  Inkousty na bázi uhlíku  Grafit  Kresba stříbrným a kovovým hrotem  Zemité pigmenty, okry, umbry atp.  Přírodní křídy

21 Kategorizace fotografických materiálů dle B. Lavédrina KategorieMaximální roční expozice světlem (lx∙hod) Fotografické techniky Kategorie 1 obzvlášť citlivé 12 000fotografické techniky 19.století barevné fotografie Kategorie 2 velmi citlivé 42 000černo-bílá fotografie na RC podložce Kategorie 3 citlivé 84 000černo-bílá fotografie na barytovém papíru, pigmentové barevné fotografie

22 Strategie vystavování archiválií Protokol o vystavení archiválie„světelný životopis“ Název instituce Vystavená archiválie Název fondu: Signatura: Kategorie: I., II., III. Název výstavy Místo konání výstavy Datum zahájení výstavy Datum ukončení výstavy Otevírací doba (od - do) Informace o výstavních prostorách Přístup denního světla: ano ne UV filtry: - okna ano ne - výstavní vytríny ano ne - vystavené exponáty ano ne Průměrná teplota: o C Průměrná rel. vlhkost: % Intenzita osvětlení exponátů lux Použité zdroje umělého světla Druh: Typ: Emise UV záření:.........  W/lm Vypracoval(a)Datum

23 International Council on Archives GUIDELINES ON EXHIBITING ARCHIVAL MATERIALS Compiled by the ICA Committee on Preservation of Archives in Temperate Climates (2002 –2006) Authors: Ted Steemers, Ruth Tiidor, Marie-Thérèse Varlamoff, Sibylle Monod, Jozef Hanus, Michal Ďurovič, Bertrand Lavédrine, Tetyana Klymenko, Marie-Claude Delmas, Jedert Vodopivec, Gabriella Albrecht-Kunszeri, Jonas Palm, Johannes Budde, Maria Rita Sagstetter, Brent Thompson, Anna Michaś. Edited by: Yola de Lusenet, Simon Lunn, Anna Michaś.

24 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "40. Celostátní seminář knihovníků muzeí a galerií Hradec Králové, Výstavy, expozice a restaurované předměty doc. Dr. Ing. Michal Ďurovič."

Podobné prezentace


Reklamy Google