Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu:VY_32_INOVACE_06-08_Savci biomů světa, etologie Autor:Mgr. Věra Vlková Ročník:8. Datum vytvoření:

2 Vzdělávací oblast:Člověk a jeho svět Tematická oblast:Přírodopis pro 8. a 9. třídu Předmět:Přírodopis Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Žáci se seznamují s různými přírodními celky na Zemi – biomy, ve kterých žijí. savci Zkoumají jednotlivé oblasti, jejich typické znaky, rostlinstvo a živočišstvo, které v nich žije. Klíčová slova:Biom, tropické deštné lesy, savany, pouště, polopouště, stepi, lesy mírného pásu, tajgy, tundry, polární oblast, moře a oceány, etologie Druh učebního materiálu:prezentace

3 Savci biomů světa biomy jsou rozsáhlé přírodní celky na Zemi rostou v nich rostliny a žijí živočichové s podobnými nároky na prostředí v každém biomu se také vyskytují charakterističtí savci přizpůsobení zdejším podmínkám 1

4 Tropické deštné lesy rozkládají se v oblasti okolo rovníku, průměrné teploty zde dosahují 24 až 29 °C, dostatek vody zajišťují každodenní vydatné srážky převládají tu dřeviny, popínavé liány, orchideje a kapradiny ze savců tady žijí antilopa lesní, prase pralesní, buvol pralesní, levhart a různé druhy primátů (orangutan, gorila) tropické lesy produkují velké množství kyslíku, člověk je však intenzivně kácí, aby získal zemědělskou půdu, těžil dřevo a stavěl silnice, proto patří k nejvíce ohroženým biomům světa 2

5 Savany rozkládají se v tropickém pásu obou polokoulí, rozsáhlé savany najdeme v Africe střídají se zde delší období sucha a kratší období dešťů rostou tu vysoké trávy, občas se vyskytují stromy – baobaby žijí zde množí velcí savci, např. žirafy, antilopy, sloni, zebry, nosorožci, lvi, gepardi, hyeny na život v savaně mají vliv časté požáry, rozšiřování pouští i zemědělství, dále pak turistika a pytláctví 3

6 Pouště a polopouště jsou rozšířeny ve všech podnebných pásech, všechny se vyznačují velkým nedostatkem srážek, charakteristické jsou velké teplotní rozdíly mezi dnem a nocí rostou zde hlavně rostliny, které se přizpůsobily nedostatku vody, např. kaktusy a pryšce žijí tu pískomilové, fenci, velbloudi zemědělství a pastva dobytka na okrajích pouští přispívají k rozšiřování pouště, tím jsou ohroženi zdejší drobní savci i lidé, kteří na okrajích pouští žijí 4

7 Stepi jsou to travnaté biomy mírného pásu severní i jižní polokoule, srážek je zde nedostatek, je jich tak málo, že tu nerostou stromy rozsáhlé stepy se nacházejí ve střední Asii a na Ukrajině žijí zde hlavně křečci, sysli, hraboši, bizon americký, lama guanako většina stepí je dnes rozorána a intenzivně zemědělsky využívána 5

8 Lesy mírného pásu rozkládají se na severní polokouli, zimní období trvá tři až čtyři měsíce, nejvíce srážek zde spadne v létě původní listnaté lesy byly většinou vykáceny, na jejich místě byly vysazeny převážně smrkové monokultury, část vykácených lesů člověk přeměnil na pole, louky a pastviny mnozí původní savci byli téměř vyhubeni, např. vlk nebo kočka divoká, u nás je to např. rys ostrovid na Šumavě nebo bobr evropský na jižní Moravě, ze Slovenska k nám občas přechází medvěd hnědý 6

9 Tajga (severské jehličnaté lesy) rozkládají se ve studeném pásu na severu Evropy, Asie a Severní Ameriky, zimy jsou velmi chladné, krátké léto bývá teplejší rostou zde hlavně neopadavé jehličnaté dřeviny (smrky, borovice, jedle), k biomu tajgy patří také rašeliniště v tajze žijí např. veverky, bobři, zajíci, lišky, losi, soboli, kuny, rysi, vlci, medvědi hnědí v současné době dochází v tajze k rozsáhlému kácení lesů, lesní porosty jsou ovlivněny i znečišťujícími látkami a kyselými dešti 7

10 Tundry rozkládá se ve studeném pásu především severní polokoule, kde navazuje na tajgu, po většinu roku jsou zde velmi nízké teploty a půda promrzá do velké hloubky, v období léta rozmrzá do hloubky několika centimetrů v tundře rostou pouze lišejníky, mechy, zakrslé vrby a břízy, klikva žijí tady např. sobi a pižmoni 8

11 Polární oblast dále k severu přechází tundra v polární oblast ze savců se tu vyskytují např. zajíc bělák, liška polární, sob polární, na pobřeží tuleni a medvěd lední 9

12 Moře a oceány pokrývají největší část zemského povrchu, najdeme zde velké množství rozmanitých organizmů, také někteří savci se dobře přizpůsobily tomuto prostředí pouze ve vodním prostředí žijí např. velryby, kosatky, delfíni a vorvani ve vodě i na souši žijí mroži a tuleni život v mořích a oceánech je vážně ohrožován znečištěním všech druhu a intenzivním rybolovem 10

13 Etologie etologie je věda, která studuje chování živočichů, vychází především z poznatků zoologie a ekologie chování živočichů může být vrozené, získané, ochranné, obranné, komfortní, rozmnožovací, sociální, dorozumívání 11

14 Opakování Vysvětlete pojem biom. Jmenujte jednotlivé biomy a stručně charakterizujte jejich přírodní podmínky. Ke každému biomu přiřaďte charakteristické zástupce savců. Jak ovlivňuje člověk svou činností jednotlivé biomy?

15 Použité zdroje: 1.Vegetation-no-legend. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2013 [cit ]. Dostupné z: 2.African Forest Buffalo. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2013 [cit ]. Dostupné z: 3.Spotted hyena2. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006 [cit ]. Dostupné z: 4.Dromedary.02. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2005 [cit ]. Dostupné z: 5.Europäischer Ziesel in Hockstellung. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2005 [cit ]. Dostupné z:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Europ%C3%A4ischer_Ziesel_in_Hockstellung.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Europ%C3%A4ischer_Ziesel_in_Hockstellung.jpg 6.Beaver Yearling Grooming Alhambra Creek In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2009 [cit ]. Dostupné z:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Beaver_Yearling_Grooming_Alhambra_Creek_2008.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Beaver_Yearling_Grooming_Alhambra_Creek_2008.jpg 7.Squirrel germany. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006 [cit ]. Dostupné z: strolling reindeer. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [cit ]. Dostupné z: 9.Ursus maritimus in Alaska. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2004 [cit ]. Dostupné z: 10.Orca 2. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2005 [cit ]. Dostupné z: 11.Wystawa Psów Rasowych WRO 13. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006 [cit ]. Dostupné z:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wystawa_Ps%C3%B3w_Rasowych_WRO_13.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wystawa_Ps%C3%B3w_Rasowych_WRO_13.jpg


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky."

Podobné prezentace


Reklamy Google