Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

U RČOVÁNÍ ZEMĚPISNÉ POLOHY, MĚŘÍTKO - PROCVIČENÍ Autor: Hana Brýdlová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "U RČOVÁNÍ ZEMĚPISNÉ POLOHY, MĚŘÍTKO - PROCVIČENÍ Autor: Hana Brýdlová."— Transkript prezentace:

1 U RČOVÁNÍ ZEMĚPISNÉ POLOHY, MĚŘÍTKO - PROCVIČENÍ Autor: Hana Brýdlová

2 Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, Svitavy IČO Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiálu K_INOVACE_1.ZE.01…45 Tematická oblast Znázornění Země na mapách. Název vzdělávacího materiálu Určování zeměpisné polohy, měřítko – procvičení. Druh učebního materiálu EVM - prezentace Anotace Procvičení probrané látky pomocí doplňování textu, výpočtů, práce s mapovým webem. Klíčová slova Souřadnicová síť, měřítko, práce s mapovým webem. Ročník prima Typická věková skupina11 – 12 let let Speciální vzdělávací potřebyžádné AutorHana Brýdlová ZhotovenoListopad 2014 Celková velikostVelikost souboru – 532 kB

3 Doplň do textu správně tato slova: Nultý, délku, pól, rovník, šířku, různě, stejně, polokružnice, kružnice, 60 minut, stupni, minuty, západní, východní, jižní, severní, východ, západ Souřadicová síť - používá se k určování polohy na glóbu a na mapách. Tvoří ji poledníky, které určují zeměpisnou _____ a rovnoběžky – určují zeměpisnou _____.

4 Poledníky Myšlené čáry, které spojují severní a jižní _____. Jsou ________________. Jsou ________ dlouhé. Jsou označeny_________. Hlavní poledník má 0° - nazývá se ________. Od hlavního poledníku se počítá 180° na _________ a 180° na _______. Označují zeměpisnou délku – ___________ (v.d.) a _____________(z.d.). Nultý, délku, pól, rovník, šířku, různě, stejně, polokružnice, kružnice, 60 minut, stupni, minuty, západní, východní, jižní, severní, východ, západ

5 Rovnoběžky Myšlené čáry, ukazují směr od západu k východu. Jsou to __________. Směrem k pólům se zkracují, jsou _________ dlouhé. Jsou označeny stupni, pro přesné určování se používají _________. 1 stupeň má _________. Základní rovnoběžkou je _________ – rozděluje Zemi na severní a jižní polokouli - 0°š. Od rovníku se počítá 90° na sever a 90° na jih. Označují zeměpisnou šířku –_____________ (s.š.) a _________ (j.š.) Na 90° stupni severně od rovníku leží …………. Nultý, délku, pól, rovník, šířku, různě, stejně, polokružnice, kružnice, 60 minut, stupni, minuty, západní, východní, jižní, severní, východ, západ

6 Souřadicová síť - používá se k určování polohy na glóbu a na mapách. Tvoří ji poledníky, které určují zeměpisnou délku a rovnoběžky – určují zeměpisnou šířku. POLEDNÍKY Myšlené čáry, které spojují severní a jižní pól. Jsou polokružnice. Jsou stejně dlouhé. Jsou označeny stupni. Hlavní poledník má 0° - nazývá se nultý. Od hlavního poledníku se počítá 180° na východ a 180° na západ. Označují zeměpisnou délku – východní (v.d.) a západní (z.d.)

7 ROVNOBĚŽKY Myšlené čáry, ukazují směr od západu k východu. Jsou to kružnice. Směrem k pólům se zkracují, jsou nestejně dlouhé Jsou označeny stupni, pro přesné určování se používají minuty. 1 stupeň má 60 minut. Základní rovnoběžkou je rovník – rozděluje Zemi na severní a jižní polokouli - 0° Od rovníku se počítá 90° na sever a 90° na jih Označují zeměpisnou šířku – severní (s.š.) a jižní (j.š.) Na 90° stupni severně od rovníku leží severní pól.

8 K uvedeným zeměpisným souřadnicím zapiš, které ostrovy mají tuto zeměpisnou polohu: 1.7° severní šířky a 81° východní délky: 2.52° jižní šířky a 60° západní délky: 3.21° severní šířky a 80° západní délky: 4.22° jižní šířky a 166° východní délky: Řešení: Cejlon, Falklandy, Kuba, Nová Kaledonie.

9 Měřítko mapy 1)Vzdálenost dvou míst ve skutečnosti je 2,4km. Doplňte: a) Jak dlouhou úsečkou se zobrazí vzdálenost stejných míst na mapě v měřítku 1 : ? b) Jaké je měřítko mapy, ve které je vzdálenost stejných míst zobrazena úsečkou o délce 16 cm?

10 Řešení 1.2,4 : 0,5 = 4,8 cm 2.2,4 km …………. 4,8 cm měřítko 1 : ,4 km...……… 16 cm ? 16 cm : 2,4km ( 2,4 km = cm) 16 : (obě čísla vydělím 16) 1 :

11 2. Doplňte tabulku: Měřítko mapy 1cm na mapě je ve skutečnosti 3 cm na mapě je ve skutečnosti 1km ve skutečnosti je na mapě 6km ve skutečnosti je na mapě 1 : : : :

12 2. Doplňte tabulku: Měřítko mapy 1cm na mapě je ve skutečnosti 3 cm na mapě je ve skutečnosti 1km ve skutečnosti je na mapě 6km ve skutečnosti je na mapě 1 : ,2 km 0,6 km 5 cm 30 cm 1 : ,5 km 1,5 km 2 cm 12 cm 1 : km 3 km 1 cm 6 cm 1 : km 6 km 0,5 cm 3 cm

13 Práce s internetem: 1.Najdeme www stránku: 2.Změníme mapu na turistickou 3.Najdeme současnou polohu – tj. gymnázia ve Svitavách – určíme GPS, tj. zeměpisné souřadnice – opiš: ………………………………………………………………………… ……… Jaká je přesná adresa školy? ………………………………………………………………….

14 4.Zjistěte pomocí plánování vzdálenost do ZŠ Březová nad Svitavou: a)Autem- b)Pěšky- preferovat turistické trasy c)na kole – pouze cyklotrasy 5.V menu „Můj baťůžek“ jsou uvedena zajímavá místa v okolí. Kolik kostelů je uvedeno ve Svitavách? (…), který z nich má zeměpisné souřadnice: N, E (……………….). 6.Jak je vysoká rozhledna Járy Cimrmana a kdy byla slavnostně otevřena? ( ……………., …………………………………..)

15 7. Ve kterém městě v ČR je Památník Járy Cimrmana? V jaké je nadmořské výšce? Z čeho je tvořena mohyla u tohoto památníku? ( ……………………………, …………………………………, …………………………..) 8.Kolik km je od rozhledny Járy Cimrmana k jeho památníku? (………) Kolik m při cestě autem nastoupáte, kolik budete klesat? – použijte menu Výškový profil trasy (Stoupání:………… Klesání: …………………. m) 9.Na závěr si změřte cestu z vašeho bydliště do vaší školy. Moje cesta měří : ………………………... Menu Body a měření, označíte výchozí bod a pomocí myši táhnete po trase vaší cesty. Na závěr napište, kolik km, popř. m máte z domova do školy, jaký je nejvyšší a nejnižší bod na vaší trase).

16 Práce s internetem - řešení 1.Najdeme www stránku: 2.Změníme mapu na turistickou 3.Najdeme současnou polohu – tj. gymnázia ve Svitavách – určíme GPS, tj. zeměpisné souřadnice – opiš: N, E 49°45'29.915"N, 16°27'32.667"E Jaká je přesná adresa školy? Sokolovská 1638/ Svitavy, Předměstí

17 7.Ve kterém městě v ČR je Památník Járy Cimrmana? V jaké je nadmořské výšce? Z čeho je tvořena mohyla u tohoto památníku? ( Kaproun – Kunžak, 645 m, kameny poutníků) 8.Kolik km je od rozhledny Járy Cimrmana k jeho památníku? (181) Kolik m při cestě autem nastoupáte, kolik budete klesat? – použijte menu Výškový profil trasy (Stoupání: m, Klesání: m) 9.Na závěr si změřte cestu z vašeho bydliště do vaší školy, Moje cesta měří : ………………………...

18 4.Zjistěte pomocí plánování vzdálenost do ZŠ Březová nad Svitavou: a)Autem- 14 km – 13 min b)Pěšky- preferovat cyklotrasy 28 km – 6:55 h c)na kole – pouze cyklotrasy 18 km – 1:13 h 5.V menu „Můj baťůžek“ jsou uvedena zajímavá místa v okolí. Kolik kostelů je uvedeno ve Svitavách? (3), který z nich má zeměpisné souřadnice: N, E ( Sv. Josefa). 6.Jak je vysoká rozhledna Járy Cimrmana a kdy byla slavnostně otevřena? ( 15 m, )

19 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 1.Mapy [online] [cit ]. Dostupné z: https://www.mapy.cz/zakladni?x= &y= &z=7&q=svitavy 2.ČERVENÝ P., Dokoupil J., Kopp J., Matušková A., Mentlík P. Zeměpis 6 pro ZŠ a VG UČ. Plzeň: Nakladatelství Fraus, ISBN


Stáhnout ppt "U RČOVÁNÍ ZEMĚPISNÉ POLOHY, MĚŘÍTKO - PROCVIČENÍ Autor: Hana Brýdlová."

Podobné prezentace


Reklamy Google