Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Kartografie Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Kartografie Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu."— Transkript prezentace:

1 Kartografie Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Zpracováno , autor: Mgr. Adam Supík Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

2 Kartografie  Věda zabývající se tvorbou a zpracováním map Mapa  Zmenšený a zjednodušený obraz Země převedený do roviny  Pro znázornění objektů v mapě je zapotřebí znát jejich polohu na zemském povrchu  Poloha se určuje pomocí zeměpisných souřadnic

3 Zeměpisné souřadnice  Zeměpisná šířka a zeměpisná délka Zeměpisná šířka  Úhel mezi rovinou rovníku a spojnicí středu Země s bodem na zemském povrchu  0° - 90° Rovnoběžka  Spojnice všech bodů se stejnou zeměpisnou šířkou  Mají tvar kružnic  Nejdelší je rovník – rozděluje Zemi na S a J polokouli

4 Zeměpisná délka  Je úhel mezi dvěma poledníky: základním a místním  Základní prochází hvězdárnou v Greenwichi v Londýně  Místní prochází daným bodem Poledník  Spojuje všechny body stejné zeměpisné délky  Nastává na něm všude současně poledne  0° a 180° rozdělují Zemi na V a Z polokouli

5 Glóbus  Zmenšený a zjednodušený model Země  Úhly zůstávají stejné a všechny vzdálenosti jsou zmenšeny v konstantním poměru  Nevýhoda – špatná manipulace – nahrazení mapou v rovině  Kartografická zobrazení pomáhají převézt zakřivený zemský povrch do roviny

6 Kartografická zobrazení  Matematický způsob jak převézt zemský povrch do roviny  Vždy nastává zkreslení Podle zkreslení :  Délkojevná - nezkreslují vzdálenosti  Plochojevná - zachovávají poměry ploch  Úhlojevná - věrně zachycují úhly, ale silně zkreslují plochy  Vyrovnávací - zobrazení s mírným zkreslením úhlů i ploch

7 Jednoduchá kartografická zobrazení Azimutální  Používají jako zobrazovací plochu rovinu  Rovina se dotýká pouze jedním bodem  Vhodné pro polární oblasti nebo Afriku

8 Válcová zobrazení  Zobrazují povrch nejprve na plášť válce, který se rozvine do roviny  Vhodná pro území kolem rovníku

9 Kuželová zobrazení  Zobrazují povrch na plášť kužele, jenž se rozvine do roviny  Používá se pro území středních zeměpisných šířek

10 Měřítko  Udává poměr zmenšení  Poměr mezi vzdáleností na mapě a vzdálenosti ve skutečnosti  1 : – 1 cm na mapě je cm ve skutečnosti  1 cm na mapě je 1 km ve skutečnosti  Grafické měřítko

11 Dělení map podle měřítka Mapy velkého měřítka  Měřítko menší než 1 :  Malá území a velká podrobnost  Turistické mapy, automapy Mapy středního měřítka  1 : až 1 :  Mapy států Mapy malého měřítka  Nad 1:  Mapy kontinentů

12 Zdroje BIČÍK, Ivan a Bohumír JANSKÝ. Příroda a lidé Země: učebnice zeměpisu pro střední školy. 1. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2001, 135 s. ISBN ČAPEK, Richard, Ludvík MUCHA a Miroslav MIKŠOVSKÝ. Geografická kartografie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 373 s. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN


Stáhnout ppt "Kartografie Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu."

Podobné prezentace


Reklamy Google