Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

4. soubor „Hus, jak ho neznáte“ OBSAH: 1) Víra 2) Pravda 3) Čistota duše 4) Svoboda.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "4. soubor „Hus, jak ho neznáte“ OBSAH: 1) Víra 2) Pravda 3) Čistota duše 4) Svoboda."— Transkript prezentace:

1 4. soubor „Hus, jak ho neznáte“ OBSAH: 1) Víra 2) Pravda 3) Čistota duše 4) Svoboda

2 1) Víra

3 Víra znamená spolehnout se na pravdu, pro kterou nemáš viditelný důkaz. (HUS, Jan. Výklad víry, kap. 32. In Opera Omnia. 1. vyd., sv. I. Praha: Academia, s. 65)

4 Historická scéna (1412)  Papež vyhlásil odpustky hříchů za peníze.  V Praze probíhají nesouhlasné odpustkové bouře.  Hus hlásá, že odpuštění hříchů není na prodej.  Tři mladíci protestující proti odpustkům jsou popraveni.  Mezi protestujícími je i mladá Judita, sestra popraveného mladíka Jana.  Rodí se povstání. Konšelé proto zatčené propouští.

5

6

7

8

9

10

11 Víra  Je základem lidské činnosti.  Kdo ničemu nevěří, nic nedělá a je, jako by nebyl.  Učíme se s vírou, že najdeme práci, pracujeme a věříme, že z ní budeme mít obživu.  Při sportu věříme, že z toho má naše tělo užitek.  Hus věřil, že s věrností Bohu bude žít věčný život.

12 Otázky pro jednotlivce Vyber si jednu z otázek a napiš si odpověď. Odpověď nebude zveřejněna.  V co, komu nebo čemu věříš?  Ve které situaci jsi zpětně poznal, že ses mýlil v tom, komu nebo čemu jsi věřil?  Kdo věří tobě? Co může tuto víru posílit/ohrozit?

13 Otázky pro skupinu Skupina si vybere otázku a zapíše odpověď. 1)Proč je podle tebe důležité, aby člověk věřil, k čemu je víra dobrá? 2)Byl Hus naivní, když věřil, že přesvědčí koncil o pravdě, kterou hlásal? 3) Jak mohla víra způsobit, že se Hus nebál smrti?

14 Novodobý příběh

15 Ve víře, že přežijí válku, jim pomáhala divadelní hra Brundibár, která končí porážkou padoucha Brundibára. Poselstvím hry byli povzbuzeni, aby se nevzdali, protože nakonec zvítězí právo. Věřili, že Hitler bude poražen.

16 2) Pravda

17 Nejmilejší, žijte podle poznané pravdy, která vítězí nade vším a mocná je až navěky. (HUS, Jan. Výklad víry, kap. 32. In Opera Omnia. 1. vyd., sv. I. Praha: Academia, s. 69)

18 Historická scéna (1412)  Papež vyhlásil nad Prahou interdikt, tj. zákaz vykonávání náboženských obřadů (mše, svatby, pohřby…) ve městě.  Lidé pohřbívali mrtvé sami na polích, hrozilo šíření nemocí.  Interdikt měl platit, dokud bude v Praze kacíř Hus.  Hus na přání krále Prahu opouští a loučí se povzbuzením: „Pravda vítězí.“

19

20

21

22

23

24

25 Pravda  Život v pravdě je soulad slov, skutků a skutečnosti.  Opakem pravdy je lež a přetvářka.  Jde o to podle poznání pravdy žít. Nestačí např. vědět, že podvádět se nemá.  Ukázalo se, že pravdu měl Hus, ne koncil.  Pravda může být na čas poražena, ale nakonec vítězí.

26 Otázky pro jednotlivce Vyber si jednu z otázek a napiš si odpověď. Odpověď nebude zveřejněna.  Kdy ve tvém životě pravda prohrála a jaké byly důsledky?  Ve které situaci pravda ve tvém životě vyhrála?  Ve kterých případech se ti vyplatilo, že ses pravdy zastal?

27 Otázky pro skupinu Skupina si vybere otázku a zapíše odpověď. 1)Má každý svou pravdu, nebo platí obecná pravda? 2)Platí Husovo: „Pravda vítězí, ač na čas poražena bývá“? Kdy byla poražena a kdy zvítězila? 3)Jaká je souvislost mezi pravdou, opravdovostí a poctivostí?

28 Novodobý příběh

29 Nahrál si rozhovor s nadřízeným úředníkem, který po něm požadoval korupční jednání. Nahrávku zveřejnil, a byl okamžitě odvolán z funkce. Zdálo, že pravda prohrála. Ale druhý den podal demisi sám ministr. Michálek se stal senátorem a bojuje proti korupci a hájí pravdu.

30 3) Čistota duše

31 V až si důstojnosti své duše a udržuj ji v čistotě. (HUS, Jan. Dcerka, kap vyd. Praha: Kalich, s. 54)

32 Historická scéna (1412)  Hus svými názory ovlivňoval mladou generaci Čechů.  Mladí mu naslouchali v Betlémské kapli i na univerzitě.  Na univerzitě studenti stáli na jeho straně. Dva tisíce jich jednou doprovázely Husa a Jeronýma domů.  Josef, Pavel a Franta si vyprávějí, jak se Husovo učení projevuje v jejich životě.

33

34

35

36

37

38

39 Čistota duše  Pohled na čerstvý sníh přináší příjemný pocit čistoty.  Čistota duše není vidět, ale člověk touží po čistém nitru neznečištěném nenávistí, hořkostí, pomluvami, závistí, pýchou a myšlením na „nečisté“ věci.  Hus ukazoval, jak čistoty duše dosáhnout – nepropadnout nečistému (nevázanému a rozmařilému) způsobu života.  Hus ukazoval hodnotu manželského života a úcty mezi manželi.

40 Otázky pro jednotlivce Vyber si jednu z otázek a napiš si odpověď. Odpověď nebude zveřejněna.  Znečistilo něco tvoji duši? Co to bylo?  Jak lze dosáhnout čistoty duše?  Může sex přinést lidem pocit lásky a přijetí?

41 Otázky pro skupinu Skupina si vybere otázku a zapíše odpověď. 1) Co znamená pojem čistota duše? 2) Je Husovo pojetí sexuality přijatelné v dnešní době? 3) Jak pornografie a střídání sexuálních partnerů ničí lidskou důstojnost?

42 Novodobý příběh

43 Byla stydlivým a plachým děvčetem. V dětství byla sexuálně zneužívaná. Stala se z ní pornohvězda. Později s natáčením porna skončila. Předává svůj příběh jako varování před nebezpečím pornografie. https://www.youtube.com/watch?v=AqRjvpwsvZk

44 4) Svoboda

45 Poznáte pravdu, a pravda vás osvobodí. (HUS, Jan. Výklad víry, kap. 5. In Opera Omnia. 1. vyd., sv. I. Praha: Academia, s. 68)

46 Historická scéna (1412)  Hus hlásá: „Hledej pravdu, slyš pravdu, uč se pravdě, miluj pravdu, mluv pravdu, drž pravdu, braň pravdu až do smrti, protože pravda tě vysvobodí...“  Petra a Ludmila rozmlouvají při práci o pravdě, která člověka osvobozuje.

47

48

49

50

51

52

53 Svoboda  Svobodu často zaměňujeme s volností.  Může být vnější (občanská) nebo vnitřní (od závislosti na komkoliv a čemkoliv).  Hus ukázal: navzdory vnější nesvobodě lze mít svobodu vnitřní.  Život podle poznané pravdy osvobozuje od nenávistných myšlenek na odplatu, trest, pomstu.

54 Otázky pro jednotlivce Vyber si jednu z otázek a napiš si odpověď. Odpověď nebude zveřejněna.  Je nějaká životní oblast, kde bys chtěl více svobody?  Jak může pravda osvobodit od strachu z lidí?  Čím mohu narušit svobodu druhého?

55 Otázky pro skupinu Skupina si vybere otázku a zapíše odpověď. 1)Co je podle vás svoboda? 2) Jak člověk pozná, že je svobodný? 3) Jaký je rozdíl mezi svobodou osobní a občanskou?

56 Novodobý příběh

57 Za odpor proti komunismu byla po nespravedlivém procesu v roce 1950 popravena oběšením. Psala: „Nejsem bezradná a zoufalá – nehraji, je to ve mně tak klidné, poněvadž mám klid ve svém svědomí… Ptáci už se probouzejí, začíná svítat. Jdu s hlavou vztyčenou. Musí se umět i prohrát. To není hanba.“


Stáhnout ppt "4. soubor „Hus, jak ho neznáte“ OBSAH: 1) Víra 2) Pravda 3) Čistota duše 4) Svoboda."

Podobné prezentace


Reklamy Google