Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."— Transkript prezentace:

1 Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu Charakteristika psychických poruch – neurotické poruchy (VY_32_INOVACE_ ) AutorMgr. Monika Malá Tematická oblastPatopsychologie Ročníkosmý Datum tvorbyZáří 2012 Anotace Prezentace je určena pro výuku patopsychologie v semináři v psychologie v maturitním ročníku, seznamuje studenty se základními termíny v oboru neurotických poruch, jejich syndromy a léčbu. Metodický pokyn Šablona slouží jako digitalizovaná učebnice pro žáky semináře z psychologie, jednotlivé strany prezentace na sebe tematicky navazují, řeší problematiku psychopatologie. Časová dotace materiálu je minimálně 45 minut.

2 Neurotické poruchy Generalizovaná úzkostná porucha. Fobická úzkostná porucha. Panická úzkostná porucha. Obsedantně kompulzivní porucha.

3 Společné znaky neurotických poruch Chronická nepřiměřená úzkost, která se stává maladaptivní a způsobuje neúčelné jednání. Úzkost může být doprovázena tělesnými projevy. Míra obtíží je tak velká, že omezují fungování pacienta v různých životních rolích. Na vznik těchto poruch se z velké části podílí vlivy prostředí. Nemocný má obvykle na nepřiměřenost svého reagování náhled, ale není schopen se ovládat.

4 Výskyt poruch Nárůst léta 15% - současnost 35 – 40 %, 8% generalizovaná úzkostná porucha, 14% sociální fobie, 3% panická porucha, 6% agorafobie, 15% specifické fobie, 5% obsedantně kompulzivní porucha, 8% posttraumatická stresová porucha. (Vágnerová, 2004)

5 Příčiny neurotických poruch Multifaktoriální – kombinace vlivů. Do určité míry vrozené dispozice. Záleží také na výchově. Dětství - odmítání, nadměrné trestání, úzkostný rodič, rozbroje s rodiči, problémy v dětském kolektivu. Dlouhodobý stres. Zátěžové životní události, konflikty. Nadměrné nároky.

6 Mezi hlavní zástupce těchto poruch patří: generalizovaná úzkostná porucha, fobická úzkostná porucha, panická porucha, obsedantně kompulzivní porucha, reakce na stres (např. posttraumatická porucha, hypochondrická porucha), jiné poruchy (např. neurastenie).

7 Generalizovaná úzkostná porucha Projevy: nepřiměřeně vysoká úzkostnost v podobě různých obav, předtuch, nemocný nedokáže obavy kontrolovat, mění způsob uvažování a postoj k okolnímu světu, více si všímá podnětů, které mohou vyvolat úzkost (tzv. anticipační úzkost).

8 Generalizovaná úzkostná porucha II Převažuje negativní očekávání, negativně je ovlivněna paměť a pozornost, zhoršuje se sebehodnocení, časté neúčelné, vyhýbavé chování, součástí poruchy je tělesná symptomatologie.

9 Fobická úzkostná porucha Projevy: shodné s generalizovanou úzkostnou poruchou, + iracionální nepřiměřený strach z předmětů a jevů, jde o vystupňovaný strach na určitý podnět, nemocný se snaží vyhýbat těmto podnětům, nedokáže strach ovládnout, i když má náhled.

10 Skupiny fobií Prosté fobie. Sociální fobie. Agorafobie.

11 Panická úzkostná porucha Projevy: ataky panické úzkosti, kterým dochází bez příčiny (ataka je krátký, intenzivní strach), nemocný nedokáže úzkost kontrolovat (jednorázová, opakovaná), nemocný prožívá pocit děsu, bezvýchodnosti, bezmoci, bojí se další ataky, porucha má odraz v tělesných projevech.

12 Obsedantně kompulzivní porucha Mívá počátky v dětství, přetrvává do dospělosti. Díky této poruše dítě není schopno prožívat radost a převažují u něho pocity úzkosti, napětí a ohrožení, někdy i deprese. V kognitivní oblasti je přítomen deficit ve schopnosti zpracovávat informace. Někdy se objevuje magické myšlení.

13 Obsedantně kompulzivní porucha II Chování je nápadné – opakované neúčelné úkony, které mají odvrátit nebezpečí. Subjekt úkony prožívá jako nepříjemné, ale nezbytné. Dominuje snaha o pečlivost, dokonalost, (což zabere všechen jeho čas). Vtíravé myšlenky (obsese) jsou nepotlačitelné impulzy k jednání (kompulzi), které není přiměřené. Nemocný si uvědomuje nesmyslnost jednání, ale není schopen je ovládnout.

14 Obsedantně kompulzivní porucha III Projevy: nutkavá potřeba opakování očistného rituálu, nutkavá potřeba kontroly, nutkavá potřeba pořádku, neodbytné myšlenky nepřijatelné povahy.

15 Léčba a resocializace neurotických poruch Farmakologická léčba. Psychoterapie. Rodinná terapie. Socioterapie. Kombinace terapií.

16 Zdroj: Mgr. Kateřina Juklová, Mgr. Radka Skorunková: Základy psychopatologie, Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, 2009, Hradec Králové


Stáhnout ppt "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."

Podobné prezentace


Reklamy Google