Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Režim dne. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, 348 02, příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce– Režim.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Režim dne. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, 348 02, příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce– Režim."— Transkript prezentace:

1 Režim dne

2 ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce– Režim dne. NÁZEV MATERIÁLU VY_32_INOVACE_7C_Vz8_20_ Režim dne. ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ PŘEDMĚTVýchova ke zdraví ROČNÍK8. KLÍČOVÁ SLOVA Režim dne, televize, počítač, jízda na kole, plavání. DATUM

3 Anotace Tato prezentace je určena pro žáky 8. tříd základní školy, pro vzdělávací obor Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví. Žáci se seznámí s pojmem režim dne, jak si vytvořit svůj správný denní režim.

4 Režim dne – co je doporučováno Jde o časové rozvržení všech činností a odpočinku v průběhu dne, tj. po 24 hodin. Ze zdravotního hlediska je doporučováno: Vyvážit délku různých forem činností, odpočinku a jejich střídání tak, aby nedocházelo k nadměrné únavě, přetěžování, k předčasnému opotřebování organismu. Opakovat jednotlivé složky režimu dne pravidelně, vždy ve stejnou dobu. Pravidelnost je důležitá v podávání stravy, v dodržování přestávek mezi prací, v ukládání ke spánku.

5

6 Režim dne – co je doporučováno - pokračování Opakování určitých činností v téže době a ve stejném sledu. Vede k vytváření a k upevňování návyků. Vytvoření těchto mechanismů, usnadňuje usínání i probouzení (a následné ranní vstávání), zlepšuje chuť k jídlu, vede k vyššímu pracovnímu soustředění a výkonnosti. Zařazovat různé druhy činností a odpočinku v době, která odpovídá biologickým rytmům v průběhu 24 hodin, Úroveň všech funkcí organismu se v průběhu dne mění, čímž dochází k výkyvům ve výkonnosti člověka.

7 Pohybové aktivity vhodné pro dospívající mládež - jízda na kole - plavání - lyžování - gymnastika - tanec - vodní sporty - bojové sporty - jízda na kolečkových bruslích - aerobic Nejpřirozenějším pohybem je chůze. Odborníci doporučují 6 km rychlé chůze denně.

8

9 Úkol Zapište v přesné časové posloupnosti činnosti, které jste vykonávali v průběhu jednoho pracovního dne (včetně doby spánku). Barevně vyznačte, kterou z těchto činností považujete za odpočinek. Jinou barvou zvýrazněte dobu podávání stravy. Zamyslete se nad tím, ve které části dne jste se cítili unaveni. Mohli byste této únavě předejít? Podle popisu měnící se výkonnosti i v průběhu týdne zakreslete výkonnostní křivku.

10 Biologické rytmy v průběhu 24 hodin

11 Výkonnostní křivka Křivka se mění i v průběhu týdne. Výkon stoupá po víkendových dnech, vrcholu dosahuje v úterý a ve středu. Ve středu v odpoledních hodinách začíná klesat a nejnižší je ve čtvrtek. V pátek poněkud stoupne, ale v sobotu klesne nejníž. Výkonnost se mění i v průběhu roku (nejnižší bývá v zimě) a v závislosti na zdravotním stavu jedince.

12 Pracovní výkonnost Pracovní výkonnost i celkovou životní pohodu ovlivňuje také pracovní prostředí – vybavení školní třídy, organizace práce při výuce, vztahy mezi spolužáky i vztahy k učiteli, spravedlivé ohodnocení pracovního výkonu,….. Každý z nás má určitou zásobu, z níž čerpá své tělesné i duševní síly. Po denním pracovním výkonu se dostavuje únava, zejména tehdy, jestliže práce byla jednostranná, namáhavá nebo byl-li porušen určitý ustálený způsob její organizace. Nervová soustava signalizuje, že je třeba si odpočinout.

13 Úkol – Umíš doplnit následující tabulku? Pozor, pouhé opsání už uvedených argumentů nestačí.

14 Úkol – Během následujícího týdne budeš zaznamenávat s přesností na půl hodiny svůj čas strávený u televize, videa a počítače a čas strávený pohybem venku nebo sportováním.

15 Otázky k předcházející tabulce 1. Porovnej závěrečné součty hodin mezi sebou. 2. Myslíš si, že tyto součty odpovídají: A) Tvým představám o trávení volného času? B) Zdravému způsobu života? 3. Trávil(a) bys rád(a) svůj volný čas jinak? 4. Pokud ne, jak obhájíš správnost svého stanoviska? 5. Pokud ano, doplň si tabulku podle představ a zdůvodni.

16 Shrnutí Čím aktivněji budeme v dětství a v mládí prožívat svůj volný čas, čím více se budeme věnovat pohybu a sportování, tím více oddálíme čas nemoci, tělesného stárnutí a nemohoucností.

17 Zdroje k textu KUBRICHTOVÁ, Lenka; MARÁDOVÁ, Eva. Rodinná výchova, hygienické návyky, péče o zdraví. Praha: Fortuna, 1992, ISBN JANOŠKOVÁ, Dagmar; ONDRÁČKOVÁ, Monika; ČECILOVÁ, Anna. Občanská výchova 6 s blokem Rodinná výchova pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN

18 Zdroje k obrázkům Obr.č. 1 NEUVEDEN, Neuveden. lipnorekreace.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.č. 2 NEUVEDEN, Neuveden. lipnorekreace.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.č.3 učebnice strana 8 - KUBRICHTOVÁ, Lenka; MARÁDOVÁ, Eva. Rodinná výchova, hygienické návyky, péče o zdraví. Praha: Fortuna, 1992, ISBN Tabulka č. 1 – učebnice strana JANOŠKOVÁ, Dagmar; ONDRÁČKOVÁ, Monika; ČECILOVÁ, Anna. Občanská výchova 6 s blokem Rodinná výchova pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN Tabulka č. 2 učebnice strana JANOŠKOVÁ, Dagmar; ONDRÁČKOVÁ, Monika; ČECILOVÁ, Anna. Občanská výchova 6 s blokem Rodinná výchova pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN


Stáhnout ppt "Režim dne. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, 348 02, příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce– Režim."

Podobné prezentace


Reklamy Google