Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Režim dne Jde o časové rozvržení všech činností a odpočinku v průběhu dne, tj. 24 hodin. Ze zdravotního hlediska je doporučováno: 1)Rozložit a střídat.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Režim dne Jde o časové rozvržení všech činností a odpočinku v průběhu dne, tj. 24 hodin. Ze zdravotního hlediska je doporučováno: 1)Rozložit a střídat."— Transkript prezentace:

1

2 Režim dne Jde o časové rozvržení všech činností a odpočinku v průběhu dne, tj. 24 hodin. Ze zdravotního hlediska je doporučováno: 1)Rozložit a střídat různé činnosti a odpočinek tak, aby nedocházelo k nadměrné únavě a přetěžování organismu. 2)Opakovat určité činnosti v téže době a ve stejném sledu. To vede k vytváření návyků, které usnadňují usínání i probouzení, zlepšují chuť k jídlu a vedou k lepší pracovní výkonnosti. Pravidelné stravování, dodržování přestávek mezi prací a zejména ukládání ke spánku je velmi důležité. 3)Zařazovat různé druhy činností a odpočinku v době, která odpovídá biologickým rytmům (např. spát v noci, necvičit po jídle apod.).

3 AKTIVNÍ ODPOČINEK JE VHODNÝ PRO KAŽDÉHO. VE VĚTŠÍ MÍŘE BY SI HO MĚLI DOPŘÁT LIDÉ DUŠEVNĚ PRACUJÍCÍ např. vědečtí pracovníci, úředníci, učitelé,…  SPORT  PROCHÁZKA  PRÁCE NA ZAHRÁDCE  KONÍČKY (ZÁLIBY) PASIVNÍ ODPOČINEK  SPÁNEK  POSLECH HUDBY  TELEVIZE DÉLKA NOVOROZENEC DÍTĚ 9-12 LET DÍTĚ LET DOSPĚLÝ ČLOVĚK Spánek je důležitá součást našeho života. Ve spánku obnovujeme síly, uvolňujeme se. Potřeba spánku je jiná u dětí a jiná u dospělých. až 23 hodin 10 hodin 9 hodin podle potřeby

4

5 Člověk myslí a pracuje efektivněji, řídí-li se biorytmy Ignorování přirozeného biorytmu může u člověka vyústit v depresi, neurózu, trávicí problémy či srdeční nebo cévní příhodu. Vnitřní hodiny člověka vycházejí ze čtyřiadvacetihodinového rytmu. Řídí se jimi veškeré pochody v těle, ovlivňují soustředění a vnímání, stejně jako fyzickou a duševní kondici. Časně ráno mezi 04:00 a 06:00 se tělo probouzí. Klesá tvorba melatoninu a posiluje se tvorba hormonů. Tou dobou jede naplno krátkodobá paměť, a tak je dobré si po ránu zopakovat informace, které bude člověk potřebovat přes den například u zkoušky. Časně ráno je tělo nejcitlivější k bolesti. V 08:00 je podle chronologů vhodná doba pro snídani, tělo je připraveno zásobit se energií na celý den. Mezi 09:00 až 12:00 je člověk nejvýkonnější a zvládne bez problémů každou práci, snadno se také učí. Rozlet by mohlo zbrzdit jen těžké jídlo, které v této fázi dne tělo spíše unaví, než aby ho posílilo. Mezi 13:00 a 14:00 je člověk podle chronologů nejodolnější vůči bolesti. Je však i celkově otupělý, a tak by neměl řešit vážné problémy. Výkonnost klesá o pětinu, proto je lépe věnovat se jednoduchým činnostem. Odpoledne aktivita zvolna stoupá, po 17:00 je člověk na vrcholu ve schopnostech reagovat a pamatovat si, proto je prý dobré věnovat se studiu a záležitostem, které souvisejí s koordinací a manuální zručností. Užitečný je i sport. Večer se tělo uvolňuje a udělá mu dobře lehká večeře. Ve večerních hodinách jsou smysly a cit pro vůně a chutě nejvýraznější, což vysvětluje to, že právě z večerního mlsání má člověk největší požitek. Do 23:00 by se člověk měl uložit na lože, aby přes noc načerpal novou sílu a energii na další den.

6 Shrnutí Čím aktivněji budeme v dětství a v mládí prožívat svůj volný čas, čím více se budeme věnovat pohybu a sportování, tím více oddálíme čas nemoci, tělesného stárnutí a nemohoucnosti.

7 2. DENNÍ RYTMUS Denní rytmus je rozložení činností a odpočinku během dne. Vhodné rozložení je: - 8 hodin denně práce (škola, domácí příprava, pomoc rodičům) -8 hodin volného času – aktivity (sport, hra na nástroje, čtení,…) -8 hodin spánku - je nepostradatelný, zabírá 1/3 života. Denní rytmus našich předků byl odlišný, volný čas a více odpočinku nám umožnil technický pokrok.

8


Stáhnout ppt "Režim dne Jde o časové rozvržení všech činností a odpočinku v průběhu dne, tj. 24 hodin. Ze zdravotního hlediska je doporučováno: 1)Rozložit a střídat."

Podobné prezentace


Reklamy Google