Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_10.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_10."— Transkript prezentace:

1 Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_10 Dějiny umění: Expresionismus Téma sady: Výtvarné aktivizační činnosti Obor, ročník: Sociální činnost, Výchovná a humanitární činnost - sociální činnost – 4. ročník Datum vytvoření:Prosinec 2013 Anotace:Základní znaky Expresionismu a jeho nejvýznamnější představitelé Metodický obsah:Výklad nového učiva

2 20. století Rozvoj techniky, nové vynálezy – umělci hledají něco co technika nedokáže ABSTRAKCE – odtržení od reality a soustředění se na duševní svět autora i diváka (průměrný divák odmítá, přijímá to, o čem nemusí přemýšlet) Subjektivnost, osobité pojetí Umění založeno na intuici, náhodě Prolínání více směrů najednou

3 Popište, jaká nálada na vás dýchne při pohledu na tento obraz. Jak byste nazvali tento obraz? Obr. 1 Výkřik Úkol

4 „Šel jsem po cestě se dvěma přáteli – slunce zapadalo za horu nad městem a fjordem – pocítil jsem nápor smutku – nebe se náhle změnilo v krvavou červeň. Zastavil jsem se, opřel o zábradlí, smrtelně unaven – přátelé se po mně ohlédli a pokračovali dál – díval jsem se nad plápolajícími mraky na fjordem, byly jak krev a meč, a město – modročerný fjord a město – mí přátelé šli dál a já tam stál a třásl se strachy – cítil jsem jakoby velký, nekonečný výkřik šel tou nekonečnou přírodou.“ [1]

5 Expresionismus Počátek 20. století Zobrazuje hlavně vnitřní psychický stav X Impresionismu (dojem) Výraz, vášnivá reakce a hluboký prožitek skryté tváře skutečnosti Potřeba nahlédnut pod povrch věcí Rozpor mezi člověkem a světem, skutečností a zdáním Pocity bezmoci a úzkosti

6 Edvard Munch Nor, působí i ve Francii a Německu Posedlý představou smrti (v dětství smrt matky a sestry) Duševní nemoc, v dětství příběhy od Edgara Allana Poea Osamělý život, sžírán trýzní lásky, nemoci a úzkosti Vliv secese

7 Skupina Osma - Čechy Ovlivnil celé Evropské malířství výstava v Praze r skupinu Osma Bohumil Kubišta Antonín Procházka Vincenc Beneš Otakar Kubín Václav Špála Emil Fila J. Zrzavý J. Váchal

8 Obr. 2 Váchal, grafitti v Litomyšli Váchal, grafitti v Litomyšli

9 Co je to maska? Něco co má zakrýt tvář, schovat, kdo jsme a jací vlastně jsme. X Zde masky vyjadřují zklamání, hrůzu, trpkost, děs. To, co se jeví jako líbivá skutečnost, to je maska. Obr. 3 Vlastní podobizna s maskami James Ensor

10 Die Brücke (most) a Der Blaue Reiter (modrý jezdec) 2 německé skupiny mladých umělců Odpor ke konvenci a měšťáckému způsobu života, moderní civilizace Pocity frustrace, ztráty individuality Utopické vize o novém, lepším světě Proti akademickému umění a bohémský život Ernst Ludwig Kirchner, Erich Heckel, Karl Schmidt Rottluff, Fritz Bleyl, Max Pechstein, Emil Nolde Frnaz Marc, August Macke, Vasilij Kandinskij, Paul Klee

11 Paul Klee Obr. 4

12 Obr. 5 Paul Klee

13 Egon Schiele Obr. 6

14 Obr. 7 Egon Schiele

15 Napiš jména malířů těchto obrazů :

16 Obr. 1

17 Obr. 2

18 Obr. 3

19 Obr. 4

20 Odpovědi 1 - James Ensor 2 - Paul Klee 3 - Egon Schiele 4 - Edvard Munch

21 ZDROJE [1] ŠAMŠULA, Pavel a Jarmila HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. 2. vyd. Úvaly: Albra, 2000, 122 s. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra). ISBN [2] ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 3., rozš. a upr. vyd. Praha: Idea servis, 2002, 216 s., [7] s. obr. příl. ISBN

22 ZDROJE OBRÁZKŮ Obr. 1 - ŠAMŠULA, Pavel a Jarmila HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. 2. vyd. Úvaly: Albra, 2000, 122 s. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra). ISBN , str. 48 Obr. 2 - File:Váchal-Grafitti Litomysl 2.jpg. CHRIHALB. Wikimedia kommons [online] vyd. [cit ]. Dostupné z: Obr. 3 - ŠAMŠULA, Pavel a Jarmila HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. 2. vyd. Úvaly: Albra, 2000, 122 s. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra). ISBN , str. 47 Obr. 4 - Plik:Senecio2.JPG. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obr. 5 - Plik:Paul Klee, Insula dulcamara.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obr. 6 - Soubor:Egon Schiele 044.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obr. 7 - Fájl:Egon Schiele - Sitzende Frau mit hochgezogenem Knie jpeg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: _Sitzende_Frau_mit_hochgezogenem_Knie_-_1917.jpeg

23 AUTORSKÁ PRÁVA „Dílo smí být šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna necitovaná autorská díla jsou dílem autora. Všechny neocitované kliparty a další grafické objekty jsou součástí prostředků výukového SW Smart Notebook a MS Office.“


Stáhnout ppt "Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_10."

Podobné prezentace


Reklamy Google