Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu."— Transkript prezentace:

1 Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu

2 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky AEI OSTATNÍ EL. MĚŘENÍ Obor:Elektrikář Ročník:1. Vypracoval:Bc. Svatopluk Bradáč Odborný výcvik ve 3. tisíciletí

3 Číslicové multimetry jsou elektronické měřící přístroje, se kterými lze měřit elektrické veličiny: napětí, proud, odpor, kapacitu, kmitočet a jiné, hodnota veličiny se zobrazuje na displeji v numerické podobě. Nevýhody - složitost Výhody - vysoká přesnost - možnost přenosu dat do spolupracující jednotky (počítač)

4 Blokové schéma multimetru

5 ● Bloky ke změně rozsahu VD - Vstupní dělička Z - Zesilovač ● Měřící bloky AČP - Analogově číslicový převodník ŘJ - Řídicí jednotka ČZ - Číslicové zobrazení Bez dalších bloků by se jednalo o stejnosměrný voltmetr, proto jsou multimetry vybavovány dalšími bloky: PPN - Převodník proudu na napětí PON - Převodník odporu na napětí ST/SS - Převodník střídavého signálu na stejnosměrný Interface - blok, který zajišťuje komunikaci s počítačem

6 Charakteristiky multimetrů - počet zobrazovacích míst (3-8) - počty a hodnoty vstupních rozsahů - přesnost (důležité jsou malé systematické a náhodné chyby) - rozlišovací schopnost (nejmenší napětí, které bude změřeno) - vstupní impedance (ideální je nekonečně vysoká, standardně bývá 10 M  ) - použitý A/D převodník - programovatelnost

7 Základní pojmy pro el. měření

8 Měřící přístroje

9 Metody pro získání hodnot elektrických veličin a) Přímé metody - Využíváme měřící přístroje pro zjištění požadované hodnoty (proud – ampérmetr). b) Nepřímé metody - Využíváme funkčních závislostí (vzorce - výpočty) pro zjištění požadova-ných hodnot.

10 Metody pro provedení měření a) Základní metody - Měřená veličina se stanoví měřením. b) Srovnávací metody - Naměřená veličina se srovná s veličinou téhož druhu (např. měřená veličina se nahrazuje hodnotou známé veličiny).

11 CHYBY MĚŘENÍ

12 Protože přesnost měření je jedním z předpokladů kvality výroby, výzkumu, vývoje a servisu je péče o měřící přístroje předmětem řady norem, doporučení a nařízení. Parametry měřících přístrojů musí být pravidelně ověřovány a cejchovány. Měření se provádí na přístroji, který je alespoň o 1 řád přesnější (etalon). Takový to měřící přístroj musí být: - vhodně uskladněn - nemá se příliš často přenášet (otřesy) - nemá se používat pro provozní měření - pravidelně se musí ověřovat funkčnost přístroje

13 Při ověřování musí být předepsaná teplota a přístroje musí být předem alespoň 1/2 hodiny zapnuté. Totéž platí i pro běžná měření s přístroji, které jsou napájeny síťovým napětím.

14 Měření jiných veličin Do těchto měření můžeme zahrnout měření kapacity, indukčnosti. Tyto měření můžeme provádět pomocí vhodného multimetru, případně pomocí tzv. RLC můstku.

15 Měření kapacitorů multimetrem

16 Měření kapacitorů RLC můstkem

17 Měření indukčností RLC můstkem

18 Střední průmyslová škola Uherský Brod, 2010


Stáhnout ppt "Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu."

Podobné prezentace


Reklamy Google