Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."— Transkript prezentace:

1 Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu VY_62_INOVACE_01.01.01 Za co utrácíme? Autor Mgr. Marie Grusová Tematická oblast Finanční gramotnost pro gymnázium Ročník Pro 6. ročník víceletého gymnázia Datum tvorby Září – říjen 2012 Anotace Materiál je určen pro výuku volitelného předmětu Finanční gramotnost pro 6. ročník víceletého gymnázia Metodický pokyn Výukový materiál obsahuje základní informace a pojmy úzce související s finanční gramotností, dále navazující grafy, obrázky a výpočty.

2 ANOTACE Tento materiál se zamýšlí nad tím, za co vlastně utrácíme, jaký je rozdíl mezi příjmem a výnosem, rozdíl mezi výdajem a nákladem a dále jaké jsou druhy statků, nákladů a výdajů.

3

4 Námět na úvodní diskuzi: Za co vlastně utrácíme peníze? Jsou tyto moje výdaje skutečně nutné? Jsou pravidelné nebo nahodilé? Kde se berou naše příjmy? Spoléhám hodně na pomoc rodičů, ostatních? Co budu dělat, až budu bez této pomoci?

5 Rozdíl mezi příjmem a výnosem VÝNOS ještě neznamená příjem. Výnos je sice plus v mém rozpočtu, ale až BUDOUCÍ. Výnos vzniká spolu s nákladem s vynaloženou prací. PŘÍJMEM jsou skutečně fyzicky obdržené peníze. Znamená to plus v mém rozpočtu, SOUČASNÉ plus, protože peníze SKUTEČNĚ mám.

6 Příklad na rozdíl mezi výnosem a příjmem O prázdninách pracuji na brigádě 8 hod/den za 80,- Kč/hod. Konkrétní den si tedy vydělám 8 x 80 Kč, protože jsem je skutečně odpracovala. Ale je to můj VÝNOS, ne PŘÍJEM. Proč? Já ty peníze ten den ještě nedostanu na ruku, ale až v tzv. výplatním termínu, např. až za 20 dní. Pak se stanou mým PŘÍJMEM.

7 Rozdíl mezi nákladem a výdajem NÁKLADEM je minusová položka rozpočtu. Náklad se vždy v BUDOUCNU stane výdajem. VÝDAJ je také minusová položka v rozpočtu. Probíhá až po nákladu a jedná se o SKUTEČNÉ odevzdání, utracení peněz.

8 Příklad na rozdíl mezi nákladem a výdajem Přes internet si vyberete a pak provedete objednávku sportovní zimní bundy cca za 2.000,- Kč. Vhozením do „košíku“ je Vám příslušnou obchodní společností vystavena faktura na danou částku a tato částka 2.000,- Kč se v tomto okamžiku stává Vaším NÁKLADEM. Ale až v momentě, kdy tuto fakturu skutečně fyzicky zaplatíte, dochází k Vašemu VÝDAJI.

9 Za jaké STATKY utrácíme? Do STATKU zahrnujeme všechny předměty, činnosti a služby, které slouží k uspokojování lidských potřeb. Základním znakem statku je jeho užitečnost. To, jaké statky si kupujeme, záleží na úrovni našich potřeb a na našich finančních možnostech. Statky rozdělujeme na NEZBYTNÉ, LUXUSNÍ a MÉNĚCENNÉ.

10 DRUHY STATKU NEZBYTNÉ =uspokojují základní životní potřeby (potraviny, voda…). Jejich nákup téměř neovlivňuje výši našeho důchodu. LUXUSNÍ = reagují citlivě na výši našeho důchodu. Čím důchod stoupá, tím také stoupá nákup těchto statků (zahraniční dovolená, šperky…). MÉNĚCENNÉ = poptávka s růstem důchodu klesá (mobil a oblečení ze second handu…).

11 DRUHY NÁKLADU FIXNÍ = nebo-li pevné; ty se s výší spotřeby nemění, jsou stále stejné (v rámci tzv. krátkého období – většinou v rámci 1 roku; z dl. období jsou pak všechny náklady variabilní). Jedná se např. o inkaso, nájem atd. VARIABILNÍ = jejich výše se mění s výší spotřeby daného statku. Např. nákup luxusního statku – auta. CELKOVÉ NÁKLADY = součet fixních a variabil.

12 Použité zdroje: Vlastní obrázky: - http://www.estudiobeledo.com/proyectos.html http://www.estudiobeledo.com/proyectos.html


Stáhnout ppt "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."

Podobné prezentace


Reklamy Google