Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Poptávka a nabídka Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.. Poptávka Individuální poptávka je množství určitého statku či služby, které si je spotřebitel ochoten.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Poptávka a nabídka Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.. Poptávka Individuální poptávka je množství určitého statku či služby, které si je spotřebitel ochoten."— Transkript prezentace:

1 Poptávka a nabídka Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.

2 Poptávka Individuální poptávka je množství určitého statku či služby, které si je spotřebitel ochoten koupit při různých cenách.

3 Poptávka P= f(Q D ) P= a - bQ D P je cena za kus, Q D je poptávané množství, a je konstanta, která odpovídá ceně, při které protíná křivka poptávky vertikální osu b je konstanta udávající sklon křivky poptávky, který vypočítáme tak, že podělíme změnu ceny změnou množství, neboli: ΔP b = Δ Q D

4 Graf poptávky

5 Zákon klesající poptávky zdůvodnění zákona klesající poptávky substituční efekt, který znamená, že pokud klesá cena jednoho statku, stává se tento statek ve srovnání s ostatními statky relativně levnější a spotřebitel zvyšuje jeho nákup. důchodový efekt, který znamená, že pokud klesá cena statku, roste reálný důchod spotřebitele, a proto spotřebitel může nakoupit více kusů.

6 Determinanty individuální poptávky cena statku nominální důchod spotřebitele ceny jiného statku preference spotřebitele očekávání spotřebitele

7 Změna nominálního důchodu Dva typy statků (kritériem reakce na změnu důchodu): Normální - zbytné - křivka D plošší nezbytné – křivka D strmější Méněcenné (second hand)

8 Giffenův statek (Robert Giffen) jjde o podmnožinu méněcenných statků ss poklesem ceny klesá jeho spotřeba a naopak → křivka poptávky je pozitivně skloněná jjde o statky, které se značně podílí na výdajích spotřebitele, slouží k uspokojení základních potřeb a současně k nim neexistují blízké substituty ddůležitou roli hrají očekávání do budoucna nnapř. základní potraviny (brambory v Irsku)

9 Typy statků Normální a méněcenný statek - normální statek: s růstem důchodu spotřebitele roste jeho spotřeba - méněcenný statek: s růstem důchodu spotřebitele roste klesá jeho spotřeba Giffenův statek: s růstem ceny klesá jeho spotřeba (rostoucí křivka poptávky)

10 Normální statek

11 Méněcenný statek

12 Změna ceny jiného statku substituty komplementy nezávislé statky

13 Změna cen substitutů

14 Změna cen komplementů

15 Vliv změny preferencí

16 Typy poptávky Tržní a agregátní poptávka Tržní poptávka je poptávkou všech spotřebitelů po určitém statku nebo službě. Pokud bychom uvažovali poptávku všech spotřebitelů po všech statcích a službách používáme název agregátní poptávka.

17 Tržní poptávka

18 Nabídka Individuální nabídka je množství určitého statku či služby, které je daný výrobce či prodávající ochoten a schopen nabízet při různých cenách.

19 Nabídka P= f(Q S ) P= m +nQ S P =je cena za kus, Q S je nabízené množství, m je konstanta, která odpovídá ceně, při které protíná křivka poptávky vertikální osu n je konstanta udávající sklon křivky poptávky, který vypočítáme tak, že podělíme změnu ceny změnou množství, neboli: ΔP n = Δ Q S

20 Zákon rostoucí nabídky Roste-li cena statku, výrobce bude zvyšovat své nabízené množství. Pokud roste cena statku, je pro výrobce výhodnější přesouvat své disponibilní výrobní zdroje do výroby tohoto statku a omezovat jejich používání v alternativním využití při výrobě jiných statků.

21 Graf nabídky

22 Determinanty individuální nabídky cena výrobních vstupů technologie výroby cena výrobního substitutu očekávání výrobců ostatní

23 Změna ceny vstupů

24 Vliv změny technologie

25 Vliv změny výrobního substitutu

26 Vliv změny preferencí a ostatních faktorů

27 Tržní a agregátní nabídka Tržní nabídka představuje nabídku daného statku či služby od všech výrobců. Pojmem agregátní nabídka zachycujeme nabídku všech statků a služeb vyprodukovaných všemi výrobci.

28 Tržní nabídka

29 Tržní rovnováha

30 Typy nerovnováhy

31 Rovnováha při změně poptávky

32 Rovnováha při změně nabídky

33 Cenová elasticita poptávky (EPD) Cenová elasticita poptávky vyjadřuje, jak se procentně změní poptávané množství statku, jestliže se cena tohoto statku změní o jedno procento


Stáhnout ppt "Poptávka a nabídka Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.. Poptávka Individuální poptávka je množství určitého statku či služby, které si je spotřebitel ochoten."

Podobné prezentace


Reklamy Google