Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Duchovní kultura Evropy 12. přednáška Novodobé národní kultury v Evropě. Církev a její role v rozvoji evropské společnosti a duchovní kultury v Evropě.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Duchovní kultura Evropy 12. přednáška Novodobé národní kultury v Evropě. Církev a její role v rozvoji evropské společnosti a duchovní kultury v Evropě."— Transkript prezentace:

1 Duchovní kultura Evropy 12. přednáška Novodobé národní kultury v Evropě. Církev a její role v rozvoji evropské společnosti a duchovní kultury v Evropě.

2 Kultura dnešní civilizace Platón (Faidros, Dialogy o kráse) – Duši vyživuje krása a je to také ona krása, kteráž způsobuje „růst perutí“ duše a umožňuje jí „létat“; vzdálení se od krásy pak vede k pravému opaku – duše „padá“. Umění – ztělesnění ducha doby

3 Novodobé umění Hledání sebevyjádření v primitivním umění (indiánské kultury – Polock, Beyus) Abstraktní malířství, vyjádření vnitřního světa umělců (drogy, alkohol, deprese, hledání pořádku, smyslu, krize člověka moderní doby…) Teosofie - konec 19. století, okultní jevy, mystika, reinkarnace, východní náboženství

4 Konceptuální umění reakce na formalitu, odmítání tradiční metody výtvarného umění. významně narušilo hranici mezi tím, co bylo považováno za umění, a tím, co tradičně uměním nebylo mohl podle návodu stvořit i naprostý laik. tvorba vyjadřuje naprostou neúctu ke všem velkým osobnostem historického světového umění a vůbec ke všemu kulturnímu. Zajímavosti: Yoko Ono (Lennon) Vygumovaná kresba Yves Klein sestavil výstava ‚Prázdno‘ Pier Mansoni - Stoprocentní pravé umělcovo hovno ‚Železná opona‘ – 1962, Paříž

5 Jackson Pollock americká akční malba inspirovaná evropským kubismem Místo používání štětce autor barvu nanášel tak, že ji přímo lil nebo nechal ukapávat z plechovky na plátno či dřevěnou desku, tok barvy usměrňoval pomocí dlouhé hole, ale také zednickou lžící, špachtlí či čepelí nože. Kolem obrazu autor jakoby tančil nebo do něj přímo vstupoval. Jeho obraz No. 5 z roku 1948 je dosud nejdráže prodaným dílem za rekordních 140 miliónů dolarů (přes tři miliardy korun). Pierre Mondian, Holandsko1872 – 1944, teosofie Joseph Beyeus, Německo 1921–1986 Používal odřezky z filcových a plstěných koberců, sádlo, tuk a jiná mazadla – to jako součást osobní mytologie, vzniklé u krymských Tatarů. Dále kusy plechu, železné obruče, obří vany. Každý může být umělcem – sociální socha

6 Pierre Mondian, Kompozice Jackson Pollock Joseph Beyeus, Wie man dem toten Hasen die Bilder erklärt

7 2004 vyhlášení Turnerovy ceny (od roku 1984, galerie Tate, Londýn) nejvlivnější umělecké dílo dvacátého století. 1. Fontána, autor Marcel Duchamp (1887 až 1968), Francie 2. Avignonské slečny, Pablo Picasso (1881 až 1973), Španělsko 3. Diptych s Marilyn, Andy Warhol (1928 až 1987), USA 4. Guernica, Pablo Picasso 5. Červený ateliér, Henri Matisse (1869 až 1954), Francie 6. I Like America and America Likes Me, Joseph Beuys (1921 až 1986), Německo 7. Nekonečný sloup, Constantin Brancusi (1876 až 1957), Rumunsko 8. One: Number 31, Jackson Pollock (1912 až 1956), USA Untitled Works in Mill Aluminium, Donald Judd (1928 až 1994), USA 10. Reclining Figure, Henry Moore (1898 až 1986), Velká Británie

8 Moderní umění Marcel Duchamp (1917) „Fontána“ (podepsaný pisoár) – nejvlivnější dílo moderního umění

9 Avignonské slečny, Pablo Picasso Diptych s Marilyn, Andy Warhol Červený ateliér, Henri Matisse

10 Motem bylo zrušení bariéry mezi posvátným indiánským zvířetem a bílým člověkem z industrializované civilizace. Nakonec Beuys shazuje svůj hábit a zařve, nastupuje do auta, odjíždí na letiště a odlétá do Evropy. To vše na znamení, že kromě indiánské kultury a tohoto kojota ho v Americe nic jiného nezajímá. Joseph Beuys I Like America and America Likes Me, 1974

11 4. Guernica, Pablo Picasso

12 30 m vysoký Nekonečný sloup, památník vojákům padlým v první světové válce 7. Nekonečný sloup, 1937 Constantin Brancusi 8. One: Number 31, Jackson Pollock

13 Untitled Works in Mill Aluminium, Donald Judd 10. Reclining Figure, Henry Moore

14 Moderní umění Tracey EMINOVÁ: Moje postel (1999) Nominace na Turnerovu cenu za přínos současnému umění.

15 Katedrála v Chartres, Francie, 12. století Katedrála v Seville, Španělsko, 1402 Durhamská katedrála, Anglie, 11. – 12. st. Katedrála ve Štrasburku, Francie, 13. st.

16 Pecivál (Hynek Polák): Náš úděl. Maštal, Grošákovy chytré noviny. Je sprostý, když odpoledne jsou zahrady prázdné, je sprostý, když odpoledne lidi nedřou: Obloha v kaluži je hnědá, obloha v kaluži není obloha, obloha v kaluži je jeden velký průjem. Když se na sebe díváš... do kaluže, jsi nechutná, když se odrážíš v kaluži, jsi nechutná, ležíš v průjmu... jednom velkém průjmu. Když se na sebe dlouho díváš do kaluže, tak to, co je v kaluži, nejsi ty, když se na sebe dlouho díváš do kaluže, tak to nejsi ty, je to průjem, jeden velký průjem. Když se na sebe kaluž dívá do kaluže, není to kaluž. Když se na sebe kaluž dívá do kaluže, není to kaluž, je to průjem, jeden velký průjem. Když paří slunce, tak to, co není ani obloha, ani ty, ani kaluž, není už ani průjem. Když smaží slunce, tak to, co není ani obloha, ani ty, ani kaluž, ani průjem,....mizí...! Když už není Slunce, tak to, co není ani obloha, ani ty, ani kaluž, ani hnědý průjem a není ani "mizí", pak není vůbec nic a nakonec tedy ani nic nic není!?

17 Otázky táhnoucí se napříč dějinami a náboženstvími Antika: Odkud přichází člověk? Co je člověk? Kam směřuje? Ne (Pochopení Boha): Boží všemohoucnost (otázka zla na zemi), vševědoucnost (predestinace), cíl života (splynutí s Bohem, nirvána X svobodná vůle – padlí andělé, liberalismus) Bůh je všemohoucí, obrovský, ale zároveň strašně maličký a bezmocný. Můžeš si s ním dělat, co chceš – ty ho přijímáš, ale jestli ho někdo chytne, pošlape, nemůže se bránit – a v tom je obrovská síla. Ta bezmoc a síla zároveň.(Marčík - Komenský) Vznik náboženství: křesťanství (vznik, nadšení pro nové učení, postupně moc, okázalost, nadřazenost, neochota k dialogu (souvisí s mocí) X touha po změně, reformě a návrat na začátek (moc, okázalost…) Paralela: židovství, islám (Jan Rypka str. 244 islámská mystika), protestantismus, platí i v politice (národní státy 19.– 20. století)

18 Evropská civilizace = křesťanská civilizace? doba temna? křížové výpravy? inkvizice? Pronásledování vědy? (Galilei) Křesťanství buduje západní civilizaci: Vzdělání, věda, umění,architektura,za chování antických děl, charitativní činnost, právo, ekonomie.

19 Vánoce Vánoce - křesťanská a pohanská tradice (zdobení větvemi) Betlémy – první živý betlém (Umbrie, sv. František), Praha – 1560 kostel sv. Klimenta – Klementinum (jezuité) výstava!!!, Josef II. – jesličky v lidovém prostředí, betlemáři (konec 18. století) Vánoční stromek – Německo, Alsasko (16. století, zavěšování zelených stromků, kritika), Alsasko - Štrasburk 17. století - zdobení, Německo 18. století - nejprve bohaté rodiny ve městech (svíčky, Goethe),19. století – ostatní Evropa Vánoční dárky – na Mikuláše, později Štědrý den (Luther) Koledy – koledy Jednoty bratrské, Adam Michna z Otradovic (Chtíc aby spal) Roráty – liturgické mešní zpěvy, původ v době Karla IV., literátní bratrstva (rozvoj od 15. – 16. st., zrušeno Josefínskými reformami

20 Krýzovy jesličky jsou dílem jindřichohradeckého měšťana a punčochářského mistra Tomáše Krýzy ( ), který je vyráběl přes 60 let. Od roku 1998 jsou jesličky zapsány v Guinnessově knize rekordů jako největší mechanický lidový betlém na světě.

21 Řezbářská galerie v Jiříkově u Rýmařova - dřevěný betlém v životní velikosti, který čítá cca 240 soch (další přibývají) a váží 20 tun. Betlém byl rovněž vystaven u příležitosti světového kongresu betlémářů v Hradci Králové, kde získal titul Největší betlém na světě. Byl také oceněn Asociací betlémářů v Římě.


Stáhnout ppt "Duchovní kultura Evropy 12. přednáška Novodobé národní kultury v Evropě. Církev a její role v rozvoji evropské společnosti a duchovní kultury v Evropě."

Podobné prezentace


Reklamy Google