Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Čtenářská gramotnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Čtenářská gramotnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace."— Transkript prezentace:

1 Čtenářská gramotnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_32_INOVACE_180109 5. února 2014

2 2 Úvod V poslední době se ve vzdělávání klade důraz na správné pochopení a práci s textem. Tento jev se nazývá čtenářská gramotnost a sleduje se při něm nejen rychlé přečtení a zpracování textu, ale i vystižení jeho hlavní myšlenky apod. Další stránky této prezentace nabízejí možnost procvičení uvedené problematiky na pestré sadě úloh. 2

3 3 Text 1 Stejně jako lovci a sběrači žijeme zpravidla v rodinách, kde se často navštěvujeme a vyměňujeme si dárky. Stejně jako u nich muži ráno odcházejí pro obživu se svou skupinou, která má hierarchickou strukturu a která bude možná bojovat proti jiné skupině. Pravděpodobně stejně jako oni si dobře pamatujeme lháře a podvodníky, kteří jsou největším nebezpečím recipročního altruismu. Své byty a kanceláře temperujeme na teplotu kolem 20 0 C, což rovněž prozrazuje cosi důležitého o prostředí, z něhož náš druh pochází. 3

4 4 Otázky k textu 1 U otázek 1 až 3 vyberte jednu z možností ANO (tvrzení vyplývá z textu) – NE (tvrzení nevyplývá z textu) : 1. Největším nebezpečím recipročního altruismu jsou lháři a podvodníci. 2. Lovci a sběrači se často navštěvují. 3. Rodina má hierarchickou strukturu. 4. Vyberte hlavní myšlenku úryvku: a) Lovci a sběrači mezi sebou soupeří o obživu. b) Souvislost života dnešního moderního člověka s životem lovců a sběračů. c) Popis nebezpečí, která na člověka číhají při shánění obživy. 4

5 5 Odpovědi k textu 1 U otázek 1 až 3 vyberte jednu z možností ANO (tvrzení vyplývá z textu) – NE (tvrzení nevyplývá z textu) : 1. Největším nebezpečím recipročního altruismu jsou lháři a podvodníci. ANO 2. Lovci a sběrači se často navštěvují. NE 3. Rodina má hierarchickou strukturu. NE 4. Vyberte hlavní myšlenku úryvku: a) Lovci a sběrači mezi sebou soupeří o obživu. b) Souvislost života dnešního moderního člověka s životem lovců a sběračů. c) Popis nebezpečí, která na člověka číhají při shánění obživy. 5

6 6 Text 2 U některých skupin hmyz nemusí v průběhu vývoje prožít tolik změn jako u jiných. Když se mládě vylíhne z vajíčka, vypadá jako drobounký dospělec. Těmto mláďatům říkáme nymfy. Nymfy se mnohokrát svlékají, a při každém svlékání trochu povyrostou. Je to tzv. proměna nedokonalá. Mezi hmyz, který roste tímto způsobem, patří např. kobylky, vážky a švábi. Nymfa jepice žije ve vodě několik let a dýchá pomocí žaberních lupínků. Když vyroste, vyšplhá po stonku rostliny a svlékne pokožku. Není ještě zcela dospělá a nedokáže dobře létat – říkáme ji subimago. 6

7 7 Otázky k textu 2 U otázek 1 až 3 vyberte jednu z možností ANO (tvrzení vyplývá z textu) – NE (tvrzení nevyplývá z textu) : 1. Mláďata hmyzu vypadají jako drobounký dospělec. 2. Nymfy žijí ve vodě několik let. 3. Nymfa jepice se svlékne více než jednou. 4. Vyberte hlavní myšlenku úryvku: a) Popis nedokonalé proměny u hmyzu. b) Popis proměny nymfy jepice v dospělce. c) Popis hmyzích vajíček. 7

8 8 Odpovědi k textu 2 U otázek 1 až 3 vyberte jednu z možností ANO (tvrzení vyplývá z textu) – NE (tvrzení nevyplývá z textu) : 1. Mláďata hmyzu vypadají jako drobounký dospělec. NE 2. Nymfy žijí ve vodě několik let. NE 3. Nymfa jepice se svlékne více než jednou. ANO 4. Vyberte hlavní myšlenku úryvku: a) Popis nedokonalé proměny u hmyzu. b) Popis proměny nymfy jepice v dospělce. c) Popis hmyzích vajíček. 8

9 9 Text 3 Poušť byla někdy písčitá, jindy zas kamenitá. Když došla karavana k nějakému balvanu, obešla jej, ocitla-li se před skalisky, dala se velkou oklikou. Když byl písek pro kopyta velbloudů příliš jemný, hledalo se, kde je pevnější. V místech, kde dřív bývalo jezero, pokrývala půdu sůl. To pak zvířata sténala a velbloudáři sesedli a vyprostili je. Pak vzali náklad na svá záda sami, a když přešli zrádný terén, znovu všechno naložili na hřbet zvířatům. Pokud některý průvodce onemocněl nebo zemřel, velbloudáři si losem zvolili jiného. 9

10 10 Otázky k textu 3 U otázek 1 až 3 vyberte jednu z možností ANO (tvrzení vyplývá z textu) – NE (tvrzení nevyplývá z textu) : 1. Zvířata sténala, pokud šla karavana místem, kde dříve bylo jezero. 2. Po překonání překážky si velbloudáři losem volili průvodce. 3. Karavana putovala většinou písčitou pouští. 4. Zvolte nejvhodnější nadpis k uvedenému textu: a) Poušť a její nástrahy. b) Život karavany. c) Velbloudí útrapy. 10

11 11 Odpovědi k textu 3 U otázek 1 až 3 vyberte jednu z možností ANO (tvrzení vyplývá z textu) – NE (tvrzení nevyplývá z textu) : 1. Zvířata sténala, pokud šla karavana místem, kde dříve bylo jezero. ANO 2. Po překonání překážky si velbloudáři losem volili průvodce. NE 3. Karavana putovala většinou písčitou pouští. NE 4. Zvolte nejvhodnější nadpis k uvedenému textu: a) Poušť a její nástrahy. b) Život karavany. c) Velbloudí útrapy. 11

12 12 Text 4 Na vysoké škole jsem se věnoval potápění. Tím jsem si i přivydělával. Jako student jsem měl za komunistů asi 3000 korun měsíčně. To bylo na tehdejší dobu hodně. Vše jsem propil. Tehdy mi dva lidé úplně změnili život. Jeden z mých spolužáků jako malý kluk hodil do kamen acetonové lepidlo Kanagom a chtěl se podívat, jak bude hořet. Za pár vteřin měl to hořící lepidlo na tváři. A do těch jizev dostal hrozné akné. Ve dvaceti letech už skoro neměl vlasy. Možná si dovedete představit, jak ten člověk vypadal. Byl nejšerednější z nás. Bylo tam asi 1000 studentů – 920 mužů, zbytek ženy. On byl nejšerednější z nás, jednu si vybral a sbalil ji. On mi jasně ukázal cestu, že vůbec není důležité, jak kdo vypadá. Ale důležitý je postoj člověka. 12

13 13 Otázky k textu 4 U otázek 1 až 3 vyberte jednu z možností ANO (tvrzení vyplývá z textu) – NE (tvrzení nevyplývá z textu) : 1. Kanagom je lepidlo, které hoří. 2. Komunisté vydělávali 3000 korun měsíčně. 3. Vypravěčův spolužák neměl ve dvaceti letech vlasy. 4. O čem se text nezmiňuje? a) o autorově koníčku b) o acetonovém lepidle c) o věku autora 13

14 14 Odpovědi k textu 4 U otázek 1 až 3 vyberte jednu z možností ANO (tvrzení vyplývá z textu) – NE (tvrzení nevyplývá z textu) : 1. Kanagom je lepidlo, které hoří. ANO 2. Komunisté vydělávali 3000 korun měsíčně. NE 3. Vypravěčův spolužák neměl ve dvaceti letech vlasy. NE 4. O čem se text nezmiňuje? a) o autorově koníčku b) o acetonovém lepidle c) o věku autora 14

15 15 Text 5 Bude-li fyzik mluvit, jak vznikl vesmír, a biolog o tom, jak probíhal vývoj živočišných druhů, musí si teolog dát ruku na ústa a mlčky naslouchat, protože k tomu ze svého oboru nemá vůbec co říct. Jakmile by však fyzik začal hovořit o tom, že jeho objevy jsou skvělá nabídka pro zlepšení dalšího druhu zbraní hromadného ničení, a biolog o tom, že je nejen technicky možné, ale také morálně oprávněné klonovat lidské jedince, vyrábět embrya a používat je jako pokusný materiál, tam musí teolog vstát a jasně své kolegy z oboru science upozornit, že překročili meze své kompetence a vstoupili na půdu, k níž také on má co říci. 15

16 16 Otázky k textu 5 U otázek 1 až 3 vyberte jednu z možností ANO (tvrzení vyplývá z textu) – NE (tvrzení nevyplývá z textu) : 1. Autor je teolog. 2. Autor popisuje hypotetickou schůzku. 3. Autor dává radu teologovi. 4. Koho autor oslovuje? a) fyzika b) biologa c) teologa 16

17 17 Odpovědi k textu 5 U otázek 1 až 3 vyberte jednu z možností ANO (tvrzení vyplývá z textu) – NE (tvrzení nevyplývá z textu) : 1. Autor je teolog. NE 2. Autor popisuje hypotetickou schůzku. ANO 3. Autor dává radu teologovi. ANO 4. Koho autor oslovuje? a) fyzika b) biologa c) teologa 17

18 18 Citace COELHO, Paulo. Alchymista. Brno: Jota, 1995. ISBN 80- 85617-58-7. HALÍK, Tomáš. Noc zpovědníka. Praha: Lidové noviny, 2012. ISBN 978-80-7106-777-1. TOMAN, Ivo. Úspěšná sebemanipulace. Praha: TAXUS, 2008. PARKER, Steve. Hmyz. Praha: Slovart, 1996. ISBN 80- 7209-158-1. KVĚT, Radan. Stezkami lovců mamutů. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3280-7. 18


Stáhnout ppt "Čtenářská gramotnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace."

Podobné prezentace


Reklamy Google