Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_Bi Vývin rostlin Vytvořeno: Ověřeno: Třída: Ve2

2 Růst a vývoj rostlin Vzdělávací oblast:Obecná biologie Předmět:Biologie Ročník:2. ročník Autor:Ing. Sedláček Ladislav Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:základní informace růstu rostlin viz. Učebnice a net. Feekesova fáze růstu Klíčová slova:monokarpické, polykarpické rostliny Anotace:Materiál je určen pro výuku v odborném předmětu biologie – růst a vývoj rostlin.

3 Úvod – je to soubor kvalitativních a kvantitativních změn a cílem je vytvářet generativní reprodukční orgány. Jde o životní cyklus různě dlouhý. V první etapě se vytváří vegetativní orgány – kořen, stonek, list. Ve druhé etapě se vytváří generativní orgány květ, plod, výtrus.

4  Podle časového průběhu těchto etap rozlišujeme rostliny na:  A) Monokarpické – kvetou a plodí 1x za život.  B) Polykarpické – kvetou a plodí vícekrát.

5 1. Efeméry - vývin trvá pouze několik týdnů (stepí rostliny – krátké období dešťů) 2. Jednoleté – a) jarní jednoleté - životní cyklus v jednom roce od jara do léta, podzimu. b) Jednoleté ozimé – začínají na podzim a končí v létě následujícího roku. 3. Dvouleté – první rok vytváří vegetativní orgány, druhý rok generativní orgány (mrkev, řepa) 4. Víceleté – kvetou za více let a po květu zanikají (agáve).

6  Kvetou a plodí opakovaně, mnohokrát za život.  Patří sem vytrvalé rostliny a dřeviny.  Mezi růstem a vývinem jsou těsné vztahy.  Fenofáze.

7  U obilovin rozlišujeme makrofenologické fáze (podle Fekese):  Klíčení  Vzcházení  Sloupkování  Kvetení  Zrání  Jednotlivé fáze jsou jemněji členěny na podfáze.  Rozpoznání fází je důležité pro agrotechnické zásahy s cílem vytvářet optimální podmínky.

8

9

10

11

12

13

14

15 Otázky a odpovědi 1.Jak často plodí rostliny monokarpické? Jedenkrát. 2. Pro co je důležité znát makrofenologické fáze? Pro agrotechnické zásahy. 3. Mezi jaké rostliny patří řepa? Monokarpické dvouleté.

16 Použité zdroje BUMERL, J. a kol.: Biologie 1 – pro SŠ. SPN: Praha 2005, vydání 1., ISBN kapitola=7http://etext.czu.cz/php/skripta/kapitola.php?titul_key=81&id kapitola=7 Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google