Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Školení CDV CEN pr EN 12899-6 Funkce a vlastnosti retroreflexních folií z hlediska uživatelů.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Školení CDV CEN pr EN 12899-6 Funkce a vlastnosti retroreflexních folií z hlediska uživatelů."— Transkript prezentace:

1 Školení CDV CEN pr EN Funkce a vlastnosti retroreflexních folií z hlediska uživatelů.

2 2 Historie konceptů specifikací  Typy (ASTM) katalogy výrobků bez hodnocení, bez vztahu k uživatelům  Třídy (EN ) výrobkové hodnocení, částečně ve vztahu k uživatelům  Hodnocení ve vztahu k uživatelům - Performance Rating (BS 8408) srovnává a hodnotí produkty v příslušných aplikacích

3 3 Typy (ASTM) bez vztahu k uživatelům

4 4 Třídy EN , částečně ve vztahu k uživatelům

5 5 CEN/TC226/WG3/TG mikro Retroreflexe  Zkušební metody (  )  Požadavky na vlastnosti Barvy  Kolorbox a činitel jasu (xyY)  Tradiční metody upravené pro zamezení odlesku

6 6 Retroreflexe – Zkušební metoda  Založena na „silničním scénáři“ – předdefonovaná dopravní situace  Metoda nabízí celkové hodnocení optické výkonnosti- index R A  Omezené zkoušky pro kontrastní barvy  Omezené zkoušky pro inverzi srovnávací/vztažné osy

7 7 Retroreflexe – Třída použití  Třída použití je dána kombinací pozorovacího úhlu (vzdálenost od dopravní značky) a vstupního osvětlovacího úhlu (vzdálenost zdroje světla a očí řidiče)

8 8 Retroreflexe – Třída použití  3 třídy pro vzdálenost  Dlouhá, střední, krátká např. dlouhá vzdálenost je m pro osobní vůz a pro nákladní  4 třídy pro vstupní úhel  5° / 15° / 30° / 40°  Příloha C (informační směrnice) informuje o výběru vhodné třídy pro danou aplikaci

9 9 Retroreflexe – třída použití z hlediska vstupní angularity A11: long distance, narrow entrance angularity (up to 5  entrance angularity) A12: long distance, medium entrance angularity (up to 15  entrance angularity) A21: medium distance, narrow entrance angularity (up to 5  entrance angularity) A22: medium distance, medium entrance angularity (up to 15  entrance angularity) A23: medium distance, wide entrance angularity (up to 30  entrance angularity) A24: medium distance, extra wide entrance angularity (up to 40  entrance angularity) A31, short distance, narrow entrance angularity (up to 5  entrance angularity) A32, short distance, medium entrance angularity (up to 15  entrance angularity) A33, short distance, wide entrance angularity(up to 30  entrance angularity) A34, short distance, extra wide entrance angularity (up to 40  entrance angularity)

10 10 Retroreflexe – Zkušební metoda  Obvykle se měří pozorovací úhel  a vstupní úhel   Dostačující pouze pro balotinové folie  Nová zkušební metoda zahrnuje úhel orientace  a úhel rotace .   je rotace vstupního úhlu během osvětlování   je rotace pozorovatele, resp hlavních světlometů vozidla

11 11 Retroreflexe – Zkušební metoda

12 12 Reetroreflexe – Zkušební metoda Tabulka A.2: Třídy zahrnuté do zkoušek signálních barev pro některé hodnoty  a .    s -90  -75  00 75  90   = 5  -45  0  45    = 15  -45  0  45      = 30  or 40  and  = 0,2  ; 0,33  or 0,5  -45  0  45     = 30  or 40  and  = 0,7  ; 1,0  ; 1,5  or 2,0  -45  0  45     

13 13 Retroreflexe – Zkušební metoda Orientační úhel  S 3.8 meters 2.5 meters Pohled zezadu na vozidlo ve vzdálenosti 30m od značky, s odklonem 5° Right 1.0 meters.65 meters 0.5 meters 73 deg 75 deg 87 deg

14 14  s (Představuje umístění značky) -90  -75  00 75  90  Levá krajnicePoloportál vlevo PortálPoloportál vpravo Pravá krajnice  Retroreflexní folie musí fungovat pro všechna možná umístění dopravních značek  ‚Ber nejnižší‘ pro výpočet výkonu značky Retroreflexe – Zkušební metoda Orientační úhel  S

15 15 Retroreflexe – Zkušební metoda Rotační úhel   R (-) (+)

16 16 Retroreflexe – Zkušební metoda Rotační úhel   (Představuje rotaci hlavních světlometů vozidla) Pravý světlomet Motocykl Levý světlomet -45  0  45   Symmetrie je použita pro použití při levo- i pravostranném řízení  Pro výpočet výkonu značky se bere v úvahu průměr hodnot pro 3 světlomety

17 17 Požadavky na optickou výkonnost  Cíl: Dosažení konstantního jasu pro řidiče  Definování referenčních hodnot retroreflexe  Empirické uplatnění matematických formulací  Referenční hodnoty vztaženy k jasu dopravní značky 1 cd/m² pro vzorový scénář (pravá krajnice, výška 2,5m, osobní vůz)  Požadavek na minimální optickou výkonnost je koeficient 1,4 (v současnosti třída RA1)

18 18 Požadavky na optickou výkonnost

19 19 Referenční hodnoty R A pro bílou. Observation angle  Entrance angle  55 15  30  40  0,20  66,464,4 57,751,0 0,33  32,931,9 28,625,3 0,50  18,417,8 16,014,2 0,70  11,511,1 9,998,84 1,00  6,976,76 6,065,36 1,50  3,953,83 3,443,04 2,00  2,642,56 2,302,03 Požadavky na optickou výkonnost

20 20 R A (  ) Referenční hodnota vs. Výkon folie

21 21 Retrorelexe – požadavek na optickou výkonnost Výkonnostní třídaSignální barva BíláŽlutáOranžová P0 P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 NPD *) R A index  1,4 R A index  2,0 R A index  2,8 R A index  4,0 R A index  5,6 R A index  8,0 R A index  11,3 R A index  16,0 NPD *) R A index  1,0 R A index  1,4 R A index  2,0 R A index  2,8 R A index  4,0 R A index  5,6 R A index  8,0 R A index  11,3 NPD *) R A index  0,7 R A index  1,0 R A index  1,4 R A index  2,0 R A index  2,8 R A index  4,0 R A index  5,6 R A index  8,0 *) požadavek není stanoven  Index R A se převádí na Výkonnostní třídu

22 22 Třídy použití: A11 : Velká vzdálenost / malý vstupní úhel αβ 5°15°30°40° 0.2° 0.33° 0.5° 0.7° 1° 1.5° 2°

23 23 Třídy použití: A12 : Velká vzdálenost / střední vstupní úhel αβ 5°15°30°40° 0.2° 0.33° 0.5° 0.7° 1° 1.5° 2° Pro stávající výrobky, nejvyšší β představuje nejnižší hodnotu Ra. To znamená, že sloupec β 5° nezůstane pro závěrečné hodnocení v této třídě.

24 24 Retroreflexe – Požadavky na optickou výkonnost Příklad Německo: DIN DIN Typ 3B vs. CEN střední vzdálenost  5°20° / 15°30°40°  DINCEN P6 DINCEN P5 DINCEN P4DINCEN P2 0,33° ,5° ,7° ,0° ,5 11 1,5° ,5 6

25 25 Retroreflexe – Požadavky na optickou výkonnost Příklad Belgie: SB 250 SB 250 typ 3.1 vs. CEN dlouhá a střední SB 250CEN P7SB 250CEN P5  5°30° 0, , , , , ,

26 26 Retroreflexe – Požadavky na optickou výkonnost Příklad Belgie: SB 250 SB 250 typ 3.2 vs. CEN dlouhá SB 250CEN P6SB 250CEN P4  5°30° 0,1° ,2° ,33° ,5° ,7° ,0°

27 27 Retroreflexe – Požadavky na optickou výkonnost  Signální barvy (bílá, žluta, oranžová)určují výkonnostní třídu výrobku  Kontrastní barva musí být v rozmezí vztaženém k signální barvě (bez ohledu na technologii tvorby obrazu – probarvená folie, sítotisk, transparentní barevná folie, digitánlí tisk) Kontrastní barva Poměr MinimumMaximum Červená0,120,35 Modrá0,03 Zelená0,05 Tmavě zelená0,030,15 Hnědá0,015

28 28 Požadavky na barvu  Kolorbox a činotel jasu převzaty ze stávající části normy EN  Jediný požadavek pro všechny třídy / výrobky  4 Fluorescenční barvy

29 29 Barva – Zkušební metoda  Geometrie 45° / 0° podle CIE 15:2004  Velký otvor pro zamezení vzniku odlesku (podobně též podle ASTM D4956)  Fluorescenční barva: s přesným zdrojem D65 nebo 2mi zdroji monochromatického světla


Stáhnout ppt "Školení CDV CEN pr EN 12899-6 Funkce a vlastnosti retroreflexních folií z hlediska uživatelů."

Podobné prezentace


Reklamy Google