Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 0 ZPRÁVA Z VÝZKUMU: ČEŠI A PEČIVO Připraveno pro LA LORRAINE Perfect Crowd Verze 2, 13.července 2015.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 0 ZPRÁVA Z VÝZKUMU: ČEŠI A PEČIVO Připraveno pro LA LORRAINE Perfect Crowd Verze 2, 13.července 2015."— Transkript prezentace:

1 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 0 ZPRÁVA Z VÝZKUMU: ČEŠI A PEČIVO Připraveno pro LA LORRAINE Perfect Crowd Verze 2, 13.července 2015

2 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 1 OBSAH 1 CÍLE VÝZKUMU2 2 METODOLOGIE4 3 SHRNUTÍ8 5 DETAILNÍ ZJIŠTĚNÍ21 6 PROJEKTOVÝ TÝM58

3 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 2 CÍLE VÝZKUMU

4 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 3 Cíle výzkumu: Pečivo v Česku Hlavními cíli výzkumu je identifikovat trendy v pečivu, jeho nakupování, konzumaci, užití, očekávané kvality a změn v těchto oblastech v čase. Tyto informace chce La Lorraine využít jak pro vlastní vývoj, tak i pro PR prezentaci, kde chce být společnost vnímána jako odborník na pečivo.

5 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 4 METODOLOGIE

6 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 5 VZOREK Metoda: Kvantitativní online výzkum s kvalitativními prvky. Oslovení respondenti jsou členy Perfect Crowd panelu (35.000 registrovaných uživatelů). Země:ČR Sběr dat:5. - 7. 7. 2015 Cílová skupina: Ženy i muži Věkové rozložení: 18 – 55 let Reprezentativní vzorek respondentů podle pohlaví, věku, regionu a velikosti místa bydliště. Všichni respondenti konzumují pečivo Velikost vzorku:N = 408 respondentů

7 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 6 OBLASTI DOTAZOVÁNÍ (1) Nákup pečiva  Kritéria výběru při nákupu pečiva  Místo nákupu pečiva  Hodnocení řetězců podle prodeje a nabídky pečiva Využívání pečiva  Skladování pečiva  Frekvence konzumace podle jednotlivých příležitostí  Vypořádávání se starým pečivem Kvalita pečiva  Osobní kritéria kvalitního pečiva  Osobní kritéria nekvalitního pečiva  Zlepšení vnímané kvality pečiva pro jednotlivá opatření

8 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 7 OBLASTI DOTAZOVÁNÍ (2) Trendy  Trendy v pečivu – jak se mění způsob konzumace  Konzumace bezlepkového pečiva Pečivo a zdraví  Celozrnné vs. více zrnné  Tmavé vs. světlé  Postoje k dopékanému pečivu Ikony českého pečiva  Klasické příklady českého pečiva

9 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 8 SHRNUTÍ

10 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 9 NÁKUPY (1) Když Češi nakupují pečivo, je pro ně přirozeně důležitá cena (spontánně zmiňuje polovina), dalšími důležitými aspekty pro výběr pečiva jsou:  vzhled  čerstvost  chuť (myšleno chuťově dobré)  kvalita  složení (myšleno složení obecně). Muži dávají větší důraz na cenu, zatímco „celozrnné“ uvádějí prakticky výhradně ženy. Podobně tak se ženy zkrátka zaměřují na vzhled, čerstvost, složení, jako by si více věřily ve schopnosti posoudit pečivo přímo na prodejně. Podpořeně je pro cca 75 % respondentů při výběru pečiva důležitá cena a to, že je pečivo křupavé. Křupavost je tak důležitějším prvkem než teplota. Cca pro 25 % respondentů je při výběru pečiva důležité to, že je pečivo upečené na místě nákupu a ještě teplé.

11 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 10 NÁKUPY (2) Pro Čechy je charakteristické, že jdou s ohledem na nákup pečiva do obchodu s jasnou představou, kupují víceméně stejné druhy pečiva. Pokud je nějaký nový druh pečiva zaujme, také ho koupí. Češi mají své pevné portfolio pečiva ale nebojí se zkoušet nové druhy. Pečivo si pak odnášejí v igelitovém sáčku, přičemž nepozorují, že by bylo pečivo přenášené v igelitu spařené. Přibližně polovina respondentů si kupuje pečivo cestou do práce/školy a při výběru hledá to nejlevnější. Respondenti nakupují nejčastěji pečivo:  v hypermarketech či supermarketech  na druhém místě jsou místní obchody  a na třetím pak pekárny. Ve vietnamské večerce nakupuje alespoň jednou týdně skoro každý pátý.

12 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 11 NÁKUPY (3) Respondenti nakupují pečivo ke konzumaci doma nejčastěji v hypermarketu či supermarketu, v pekárně či v malém místním obchodě. x Pečivo ke konzumaci v místě nákupu či mimo domov nejčastěji také v hypermarketu či supermarketu, v pekárně či v malém místním obchodě. Role hypermarketu / supermarketu se ale sníží z 81 % na 63 % zejména ve prospěch malých místních ochodů ale i pekáren.

13 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 12 ŘETĚZCE Respondenti vnímají Globus jako obchod, kde se dá koupit nejlepší pečivo. Na dalším místě za Globusem je Lidl, Kaufland a Albert. Tesco je až za zmíněnými obchody. Počet respondentů hodnotících Lidl, Kaufland a Albert jako místo s nejlepším pečivem je shodný s počtem zákazníků, kteří v jednotlivých obchodních sítí nakupují, což znamená, že rozdílnost v možnosti zakoupit kvalitní pečivo nevnímají. Nejčastějšími důvody preference jsou:  čerstvost pečiva  chuť  a větší výběr Zajímavé je, že pouze u Kauflandu a Tesca je často zmiňovaným důvodem i cena (cca 1/5 lidí toto uvádí jako důvod). Naopak Globus je preferován pro svou vlastní pekárnu.

14 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 13 VYUŽÍVÁNÍ (1) Češi skladují pečivo:  nejčastěji v igelitovém sáčku z obchodu (69 %)  nebo papírovém sáčku (33 %)  uzavřenou nádobou disponuje pouze ¼ domácností  a 1/5 pečivo mrazí. Nejtypičtějšími příležitostmi konzumace nesladkého pečiva je:  domácí snídaně  domácí večeře  domácí svačina  svačina mimo domov  snídaně mimo domov Sladké pečivo není konzumováno k večeři a naopak je více preferováno k snídani mimo domov.

15 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 14 VYUŽÍVÁNÍ (2) Nejvíce se konzumuje rohlík a chleba, a to bez rozdílu v pracovní dny i o víkendu. Konzumace rohlíku, jakéhokoliv chleba, housky, koláče a závinu je stejná v pracovní dny i o víkendu s tím, že rohlík, chléb sypaný, celozrnný a vícezrnný konzumují lidé různě v prac. dny a o víkendu. Nakoupené nespotřebované pečivo používají lidé:  nejčastěji na strouhanku  necelá polovina použije nespotřebované pečivo na topinky či krutony  a nebo jej nechá pro domácí zvířata (vzhledem k zastoupení respondentů z malých měst / vesnic dostávají pečivo i psi a kočky)  pouze ¼ domácností pečivo vyhazuje.

16 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 15 KVALITA (1) Více než čtvrtina respondentů bude považovat nesladké i sladké pečivo za kvalitní  pokud bude čerstvé  a chutné.  U nesladkého pečiva bude cca třetina respondentů považovat za kvalitní křupavé pečivo. U sladkého pečiva situaci trochu komplikuje cukr, někdo vyžaduje skutečně sladké pečivo, někomu naopak právě cukr vadí. Na vyšší kvalitu pečiva ukazuje dle respondentů:  pečivo od místní pekárny  či osvědčená značka výrobce,  dále dostupnost informací o složení  absence éček,  země výroby ČR  a kvalita řetězce. Vyšší cena je až na třetím místě spolu s teplotou pečiva a osvědčeným druhem pečiva.

17 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 16 KVALITA (2) Naopak nejhůře vnímanou vlastností pečiva, jež ukazuje na nekvalitu, je tvrdost. Další vlastnosti jako nepěkný vzhled, „gumové“, oschlé, staré, nedopečené, deformované nejsou překvapením. Hned za těmito vlastnostmi uvádí cca 10 % respondentů pečivo dopékané ze zmražených polotovarů. Pokud by podle respondentů mělo něco rozhodně vést k zlepšení kvality pečiva, pak jsou to hygienické regály / uzavřený box, případně pečivo podávané speciálním pracovníkem. Pokud je pečivo dopékané na prodejně specialistou pekařem, i toto vede ke zlepšení kvality pečiva, i když ne tak k razantnímu.

18 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 17 TRENDY Trendy v pečivu by se daly shrnout do několika bodů: 1. Pestrost  nástup celozrnného pečiva,  kaiserek,  tmavého pečiva,  baget  a žita. 2. Rychlý oběd a pomalejší snídaně Jíme pečivo více ve škole / v práci = trend rychlé obědo-svačiny, velké polední jídlo jakoby ustupovalo výraznější snídani. 3. Pečivo jako příloha Nástup pečiva, zejména baget, jako svébytného druhu přílohy. Přibližně polovina respondentů ochutnala bezlepkové pečivo. 4 % ho i konzumují pravidelně. Z odpovědí vzhledem k nižší četnosti lze spíše indikovat, že dodržování bezlepkové diety není rozhodně nutně navázáno na diagnostikovanou celiakii.

19 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 18 ZDRAVÉ PEČIVO (1) Tmavé: Respondenti považují (cca 64 %) tmavé pečivo za zdravější oproti světlému, zároveň přibližně pětina až čtvrtina respondentů vnímá tmavé pečivo na rozdíl od světlého za kvalitnější, chutnější a lépe vypadající. Pouze cca 10 % respondentů vnímá tmavé pečivo pouze jen jako obarvené pečivo. Celozrnné: Více než 70 % respondentů nezná vůbec nebo přesně rozdíl mezi celozrnným a vícezrnným pečivem. Z těch, kteří uvádějí, že přesný rozdíl znají, jsou ještě další respondenti, kteří si pouze myslí, že přesný rozdíl znají, ale přesný a správný rozdíl neuvedli.

20 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 19 ZDRAVÉ PEČIVO (2) Přibližně pouze pětina respondentů neví, co přesně je tzv. dopékané pečivo. Z těch, kteří uvádějí, že vědí, co dopékané pečivo je, téměř všichni definují dopékané pečivo správně. Pojem dopékané pečivo je dobře známý. Většina respondentů dopékané pečivo nevyhledává, ale ani se mu nevyhýbá, vyplývá to i z toho, že nesleduje, zda pečivo dopékané je či není a navíc většinou ani neví, zda pečivo, které nakupuje, dopékané je či není. Pokud dopékané je, pak výhodou je požitek z čerstvého pečiva i v obchodě, kde nakupuje.

21 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 20 ČESKÉ PEČIVO Podle respondentů je nejtypičtějším českým pečivem rohlík, chléb a houska.

22 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 21 DETAILNÍ ZJIŠTĚNÍ NÁKUPY

23 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 22 Cca pro polovinu respondentů je při výběru pečiva důležitá cena. Dalšími důležitými aspekty pro výběr pečiva jsou: vzhled, čerstvost, chuť (myšleno chuťově dobré), kvalita a složení (myšleno složení obecně). Muži dávají větší důraz na cenu. Co je důležité při výběru pečiva? N1 - Podle čeho si vybíráte pečivo? Ať už si vybíráte pečivo v obchodě, ve stánku, v kavárně u pekaře nebo jinde, co vše hraje roli při Vašem výběru pečiva? méně než 20 % lidí cca 50 % lidí Při výběru pečiva je jeho čerstvost pro ženy důležitější než pro muže * * testováno chí-kvadrát testem na 5% hladině významnosti 5% - 10% respondentů uvedlo jako další aspeky pro výběr pečiva: zvyk, zkušenost co zná, oblíbenost, momentální chuť, vůni, druh (obecně),výrobce, značku a původ *

24 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 23 „Celozrnné“ uvádějí prakticky výhradně ženy. Podobně tak se ženy zkrátka zaměřují na vzhled, čerstvost, složení – mohou si více věřit ve schopnosti posoudit pečivo přímo na prodejně. N1 - Podle čeho si vybíráte pečivo? Ať už si vybíráte pečivo v obchodě, ve stánku, v kavárně u pekaře nebo jinde, co vše hraje roli při Vašem výběru pečiva?

25 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 24 Cca pro 75 % respondentů je při výběru pečiva důležitá cena a to, že je pečivo křupavé. Cca pro 25 % respondentů je při výběru pečiva důležité to, že je pečivo upečené na místě nákupu a ještě teplé. Křupavost je důležitějším prvkem než teplota. Co je důležité při výběru pečiva? N2 - Je při výběru pečiva pro Vás důležité následující? cca ¼ lidí a více cca ¾ lidí a více

26 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 25 Postoje k nákupu pečiva N3 - Následující výroky ohodnoťte podle toho, zda se na Vás hodí Pro respondenty je charakteristické, že jdou s ohledem na nákup pečiva do obchodu s jasnou představou, kupují víceméně stejné druhy pečiva, ale pokud je nějaký nový druh pečiva zaujme, také ho koupí. Pečivo si pak odnášejí v igelitovém sáčku, přičemž nepozorují, že by bylo pečivo přenášené v igelitu spařené. Přibližně polovina respondentů si kupuje pečivo cestou do práce/školy a při výběru hledá to nejlevnější. * * * * * * Hvězdička značí rozdíl v tom, zda se dané výroky hodí nebo naopak nehodí pro respondenty. * testováno chí-kvadrát testem na 5% hladině významnosti

27 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 26 Frekvence nákupu pečiva u následujících prodejců MN1 - Jak často kupujete pečivo u těchto typů prodejců? Respondenti nakupují nejčastěji pečivo v hypermarketech či supermarketech, na druhém místě jsou místní obchody a na třetím pak pekárny. Ve vietnamské večerce nakupuje alespoň jednou týdně skoro každý pátý. Hvězdička značí rozdíl ve frekvencích nákupu u daných prodejců. (testována byla pouze první tři místa) * testováno chí-kvadrát testem na 5% hladině významnosti **

28 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 27 MN5 - A kde si kupujete pečivo pro konzumaci doma? Místo nákupu pečiva ke konzumaci doma cca 50 % lidí a více Respondenti nakupují pečivo ke konzumaci doma nejčastěji v hypermarketu či supermarketu, v pekárně či v malém místním obchodě.

29 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 28 Respondenti nakupují pečivo ke konzumaci v místě nákupu či mimo domov nejčastěji v hypermarketu či supermarketu, v pekárně či v malém místním obchodě. Role hypermarketu / supermarketu se ale sníží z 81 % na 63 % zejména ve prospěch malých místních ochodů ale i pekáren. MN4 - A kde kupujete pečivo k okamžité konzumaci v místě nákupu popř. k téměř okamžité konzumaci (myšleno ještě tentýž den) mimo domov? Místo nákupu pečiva k okamžité konzumaci cca 50% lidí a více

30 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 29 DETAILNÍ ZJIŠTĚNÍ ŘETĚZCE

31 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 30 HR1 - Ve které síti supermarketů je podle Vás pečivo nejlepší? Respondenti vnímají Globus jako obchod, kde se dá koupit nejlepší pečivo. Na dalším místě za Globusem je Lidl, Kaufland a Albert. Tesco je až za zmíněnými obchody. Počet respondentů hodnotících Lidl, Kaufland a Albert jako místo s nejlepším pečivem je shodný s počtem zákazníků, kteří v jednotlivých obchodních sítích nakupují. Rozdílnost v možnosti zakoupit kvalitní pečivo nevnímají. Kde prodávají nejlepší pečivo? Hvězdička značí rozdíl v názoru na místo prodeje nejlepšího pečiva (méně časté odpovědi <10 % nebyly testovány) * testováno chí-kvadrát testem na 5% hladině významnosti **

32 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 31 HR2 - A proč je pečivo z daného supermarketu nejlepší ze všech řetězců? Čím to je, že je lepší než jinde? Nejčastějšími důvody jsou: čerstvost pečiva, chuť a větší výběr. Zajímavé je, že pouze u Kauflandu a Tesca je často zmiňovaným důvodem i cena (cca 1/5 lidí toto uvádí jako důvod). GLOBUS vlastní pekárna, čerstvě dopečeno34% čerstvé28% větší výběr28% chutné, dobré26% kvalitní13% KAUFLAND větší výběr25% cena17% čerstvé15% nakupuji tam, spojuji s nákupem / dostupnost obchodu15% chutné, dobré13% křupavé11% kvalitní11% neví, bez odpovědi11% LIDL chutné, dobré31% čerstvé26% větší výběr19% křupavé15% vlastní pekárna, čerstvě dopečeno13% ALBERT čerstvé25% větší výběr23% vlastní pekárna, čerstvě dopečeno17% křupavé17% chutné, dobré13% TESCO čerstvé28% chutné, dobré28% větší výběr28% křupavé21% cena17% nakupuji tam, spojuji s nákupem / dostupnost obchodu17% kvalitní10% Proč je pečivo v daném řetězci nejlepší

33 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 32 DETAILNÍ ZJIŠTĚNÍ VYUŽÍVÁNÍ

34 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 33 U1 - Jakým způsobem doma pečivo převážně skladujete? Respondenti skladují pečivo nejčastěji v igelitovém sáčku z obchodu nebo papírovém sáčku. Uzavřenou nádobou disponuje pouze ¼ domácností, a 1/5 pečivo mrazí. Hvězdička značí rozdíl ve způsobu skladování pečiva. * testováno chí-kvadrát testem na 5% hladině významnosti * * * * * Způsob skladování pečiva

35 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 34 Frekvence konzumace pečiva (ne sladkého) při různých příležitostech U2 - Jak často jíte obecně pečivo (kromě sladkého pečiva) při následujících příležitostech? Nejtypičtějšími příležitostmi konzumace nesladkého pečiva je domácí snídaně, domácí večeře, domácí svačina, svačina mimo domov, snídaně mimo domov.

36 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 35 Frekvence konzumace sladkého pečiva při různých příležitostech U3 - A jak často jíte sladké pečivo při následujících příležitostech? Sladké pečivo není konzumováno k večeři a naopak je více konzumováno k snídani mimo domov.

37 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 36 Konzumace pečiva v pracovní dny versus o víkendu U4 - Jaké pečivo jíte během pracovních dní? U5 - A jaké pečivo jíte během víkendu? Nejvíce se konzumuje rohlík a chleba, a to bez rozdílu v pracovní dny i o víkendu. Konzumace rohlíku, jakéhokoli chleba, housky, koláče a závinu je stejná v pracovní dny i o víkendu s tím, že rohlík, chléb sypaný, celozrnný a vícezrnný konzumují lidé různě v prac. dny a o víkendu.** * Hvězdičkou je označen ten druh pečiva, který ve většině případů konzumují lidé jinak v pracovní dny a jinak o víkendu. šipkou je označen ten druh pečiva, u kterého se v pracovních dnech konzumuje jiné množství než o víkendech * testováno t-testem a chí-kvadrát testem na 5% hladině významnosti ** pozn.: někteří lidé konzumují rohlíky o víkendu jiní zase v prac.dny. Počet lidí, kteří konzumují rohlíky o víkendu a v prac. dnech, se však ve výsledku neliší.

38 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 37 U1 - Jakým způsobem doma pečivo převážně skladujete? Nakoupené nespotřebované pečivo používají lidé nejčastěji na strouhanku. Necelá polovina použije nespotřebované pečivo na topinky či krutony a nebo jej nechá pro domácí zvířata – vzhledem k zastoupení respondentů z malých měst / vesnic dostávají pečivo i psi a kočky. Pouze ¼ domácností pečivo vyhazuje. * Frekvence konzumace sladkého pečiva při různých příležitostech

39 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 38 DETAILNÍ ZJIŠTĚNÍ KVALITA

40 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 39 K1 - Když se budeme bavit obecně o pečivu (kromě sladkého pečiva). Jaké pečivo musí podle Vás být, abyste ho považoval/a za kvalitní? K2 - A když se budeme bavit pouze o sladkém pečivu. Jaké pečivo musí podle Vás být, abyste ho považoval/a za kvalitní? Více než čtvrtina respondentů bude považovat nesladké i sladké pečivo za kvalitní, pokud bude čerstvé a chutné. U nesladkého pečiva bude cca třetina respondentů považovat za kvalitní křupavé pečivo. PEČIVO kromě sladkého (N=408) SLADKÉ PEČIVO (N=408) Znázorněny jsou pouze vlastnosti, které uvedlo alespoň 5 % respondentů Oranžově jsou znázorněny vlastnosti, které jsou shodné pro nesladké i sladké pečivo Hlediska kvality

41 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 40 K1 - Když se budeme bavit obecně o pečivu (kromě sladkého pečiva). Jaké pečivo musí podle Vás být, abyste ho považoval/a za kvalitní? K2 - A když se budeme bavit pouze o sladkém pečivu. Jaké pečivo musí podle Vás být, abyste ho považoval/a za kvalitní? U sladkého pečiva situaci trochu komplikuje cukr, někdo vyžaduje skutečně sladké pečivo, někomu naopak vadí cukr. Hlediska kvality: kompletní seznam

42 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 41 K3 - Co všechno podle Vás může ukazovat na vyšší kvalitu pečiva? Pečivo od místní pekárny či osvědčená značka výrobce ukazuje dle respondentů na vyšší kvalitu pečiva. Na druhém místě je pro kvalitu pečiva důležitá dostupnost informací o složení, absence éček, země výroby ČR a kvalita řetězce. Vyšší cena je až na třetím místě spolu s teplotou pečiva a osvědčeným druhem pečiva. * * Indicie vyšší kvality

43 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 42 Vedou následující opatření ke zlepšení kvality pečiva? K4 - Následující opatření prosím ohodnoťte podle toho, zda by podle Vás vedla ke zlepšení kvality prodávaného pečiva. Pokud je pečivo hygienicky uskladněné, vede to dle respondentů k nejvýraznějšímu zlepšení kvality pečiva. Pokud je pečivo dopékané na prodejně specialistou pekařem, i toto vede ke zlepšení kvality pečiva. Hvězdička značí rozdíl v tom, zda dané opatření vede či nevede ke zlepšení kvality pečiva. * testováno chí-kvadrát testem na 5% hladině významnosti * * *

44 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 43 K5 - Jaké pečivo musí podle Vás být, abyste ho považoval/a za nekvalitní? Nejvíce špatně vnímanou vlastností pečiva, jež ukazuje na nekvalitu je tvrdost. Další vlastnosti jako nepěkný vzhled, „gumové“, oschlé, staré, nedopečené, deformované nejsou překvapením. Hned za těmito vlastnostmi uvádí cca 10 % respondentů pečivo dopékané ze zmražených polotovarů. Znázorněny jsou pouze vlastnosti, které uvedlo alespoň 5 % respondentů Indicie nižší kvality

45 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 44 DETAILNÍ ZJIŠTĚNÍ TRENDY

46 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 45 T1 - Jíte dnes nějaký druh pečiva, který jste dříve nejedl/a? T2 - Jíte dnes pečivo někde, kde jste ho dříve nejedl/a? T3 - Jíte dnes pečivo v jinou dobu, než jste ho jedla dříve nejedl/a? T4 - A jíte dnes pečivo jinak, například stolujete jinak, či k něčemu jinému než dříve? Trendy v pečivu: nástup celozrnného pečiva, kaiserek, tmavého pečiva, baget a žita. Jíme pečivo více ve škole / v práci = trend rychlé obědo-svačiny, mírně vyšší důraz na snídani a nástup pečiva zejména baget jako svébytného druhu přílohy. N = 408 JINÝ DRUH (N=408) celozrnné33% kaiserka13% tmavé9% bageta8% žitné6% croissant5% donut5% více zrnné5% dalamánek4% se semínky, ořechy4% domácí3% chléb3% cereální3% dopékané3% různé nové, co dřív nebylo / teď je větší výběr 3% toastový chléb2% kváskové2% kapsičky, taštičky, šátečky - obecně2% ostatní, jiné2% koblihy1% pivní rohlík1% sladké - obecně1% šnek, pletenec1% neví, bez odpovědi1% housky, rohlíky1% špaldové1% kapsičky, taštičky, šátečky - slané1% JINDE (N=408) v práci, ve škole5% ostatní, jiné3% v kavárně1% v malé pekárně1% doma1% venku, v parku, na hřišti 1% v rychlém občerstvení, v bistru 1% kdekoliv, jak kdy1% v autě, po cestě, (z/do práce) 1% V JINOU DOBU (N=408) kdykoliv, jak kdy5% ráno, k snídani4% večer2% v práci, ve škole1% k večeři1% neví, bez odpovědi1% nejím večer1% odpoledne, k odpolední svačině 1% v noci1% ostatní, jiné1% JINAK (N=408) jako přílohu - k polévce, k salátu2% jako přílohu - k masu, ke klasickému jídlu (místo knedlíků apod.) 2% jím ho méně2% kdykoliv, jak kdy1% v práci, u PC1% dávám si (mažu si) více a kvalitnější - salámy, sýry 1% krájím si ho1% neví, bez odpovědi1% s rodinou, s přítelem1% ostatní, jiné1%

47 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 46 R1 - Oproti období před rokem 1989 jíte pečivo.... Jiné druhy, jaké … R1 - Oproti období před rokem 1989 jíte pečivo.... Jinde, kde … R1 - Oproti období před rokem 1989 jíte pečivo.... Jindy, kdy … R1 - Oproti období před rokem 1989 jíte pečivo.... Jinak, jak … A srovnání s obdobím před rokem 1989 je velmi podobné. JINÉ DRUHY (N=407) celozrnné16% kaiserka12% croissant8% různé nové, co dřív nebylo / teď je větší výběr8% bageta7% donut5% tmavé5% housky, rohlíky4% se semínky, ořechy4% více zrnné4% toastový chléb3% chléb3% žitné3% cokoliv, jak kdy3% dalamánek2% sladké - obecně2% ostatní, jiné2% šnek, pletenec2% dopékané2% koblihy2% JINDE (N=407) v práci, ve škole17% doma15% ostatní, jiné4% kdekoliv, jak kdy3% v super-, hypermarketu3% v kavárně3% venku, v parku, na hřišti3% v malé pekárně3% v autě, po cestě, (z/do práce)2% v rychlém občerstvení, v bistru2% JINDY (N=407) kdykoliv, jak kdy16% ráno, k snídani8% ostatní, jiné6% večer5% odpoledne, k odpolední svačině2% v noci2% v práci, ve škole2% JINAK (N=407) ostatní, jiné5% kdykoliv, jak kdy4% jím ho rychleji, ve spěchu3% jím ho "normálně" (rukama, pusou…)3% dávám si (mažu si) více a kvalitnější - salámy, sýry 2% jím ho častěji, více2% namazané (máslem…)2% samotné2% jím kvalitnější, zdravější druhy pečiva2% OPROTI ROKU 1989 BEZE ZMĚNY Znázorněny jsou pouze odpovědi u více než 1 % respondentů.

48 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 47 Základní druh stejný ale i něco speciálního B1 - Jíte nebo jste alespoň ochutnal/a bezlepkové pečivo? B2 - A proč jíte bezlepkové pečivo? Přibližně polovina respondentů ochutnala bezlepkové pečivo. 4 % ho konzumují pravidelně. Z odpovědí vzhledem k nižší četnosti lze spíše indikovat, že dodržování bezlepkové diety není rozhodně nutně navázáno na diagnostikovanou celiakii. DŮVOD konzumace bezlepkového pečiva (N=15) počet Snažím se prostě žít zdravě 5 Mám rád/a jeho chuť 4 Kvůli alergii na lepek 2 Jiný důvod 2 Mám diagnostikovanou celiakii 1 Jí ho někdo v domácnosti a tak jiné ani nemíváme 1 Bezlepkové pečivo

49 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 48 DETAILNÍ ZJIŠTĚNÍ ZDRAVÉ PEČIVO

50 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 49 Základní druh stejný ale i něco speciálního Z1 - Jak se liší podle Vás tmavé pečivo od světlého? Respondenti považují (cca 64 %) tmavé pečivo za zdravější oproti světlému. Přibližně pětina až čtvrtina respondentů považuje tmavé pečivo na rozdíl od světlého za kvalitnější, chutnější a lépe vypadající. Pouze cca 10 % respondentů vnímá tmavé pečivo jen jako obarvené pečivo. Znázorněny jsou pouze odpovědi u více než 1 % respondentů. Obarvené versus bílé pečivo

51 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 50 Základní druh stejný ale i něco speciálního Z2 - Do jaké míry znáte rozdíl mezi celozrnným a vícezrnným pečivem? Více než 70 % respondentů nezná vůbec nebo přesně rozdíl mezi celozrnným a vícezrnným pečivem. Z těch, kteří uvádějí, že přesný rozdíl znají, jsou ještě další respondenti, kteří si pouze myslí, že přesný rozdíl znají, ale přesný a správný rozdíl neuvedli. celozrnné - z celozrnné mouky, mouka je mleta z celých zrn21% celozrnné - z jednoho druhu obilovin (z jednoho druhu mouky)7% celozrnné - zrna nejsou loupaná, opracovaná (mají slupku, otruby)6% celozrnné - celozrnná mouka je zastoupena min. 80%6% celozrnné - je zdravější3% celozrnné - má více vlákniny2% celozrnné - není z bílé mouky1% celozrnné - je kvalitnější1% celozrnné může být i více zrnné a naopak1% celozrnné - je chutnější1% celozrnné - dobré na zažívání, čistí1% celozrnné - je stanovené vyhláškou1% více zrnné - z více druhů obilovin, "zrn" (z více druhů mouky)18% více zrnné - obsahuje semínka, zrníčka8% více zrnné - alespoň 5% mouky je z jiných druhů než pšenice a žita3% více zrnné - mouka není mleta z celých zrn3% více zrnné - je z běžné (bílé, pšeničné) mouky3% více zrnné - je zdravější1% více zrnné - není tak kvalitní1% více zrnné - kromě mouky z obilovin obsahuje i luštěniny, olejoviny apod.1% obecně - liší se druhem mouky, složením3% ostatní, jiné2% obecně - liší se vzhledem1% obecně - liší se chutí1% obecně - liší se obsahem semínek1% Znázorněny jsou pouze odpovědi u více než 1% respondentů. N = 122 Znalost rozdílu mezi celozrnným a více zrnným pečivem

52 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 51 Z3a - Víte, co je tzv. dopékané pečivo? Přibližně pětina respondentů neví, co přesně je tzv. dopékané pečivo. Z těch, kteří uvádějí, že vědí, co dopékané pečivo je, téměř všichni definují dopékané pečivo správně. Znázorněny jsou pouze odpovědi u více než 1% respondentů. Co je tzv. DOPÉKANÉ PEČIVO (N = 321) dopéká se na prodejně, v místě prodeje83% zmražené (po předpečení se zamrazí, poté rozmrazí…)45% polotovar (polotovar se přiveze na prodejnu…)42% předpečené (předpeče se jinde)17% k dopečení doma4% čerstvé2% Znalost dopékaného pečiva

53 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 52 Z3 - Následující výroky se vztahují k dopékanému pečivu. Ohodnoťte je prosím podle toho, zda s nimi souhlasíte. Většina respondentů dopékané pečivo nevyhledává, ale ani se mu nevyhýbá, vyplývá to i z toho, že nesleduje, zda pečivo dopékané je či není a navíc většinou ani neví, zda pečivo, které nakupuje dopékané je či není. Pokud dopékané je, pak výhodou je požitek z čerstvého pečiva i v obchodě, kde nakupuje. Výroky vztahující se k dopékanému pečivu * * * * * Hvězdička značí rozdíl v tom, zda existuje rozdíl v souhlasu versus nesouhlasu s daným výrokem. * testováno chí-kvadrát testem na 5% hladině významnosti

54 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 53 DETAILNÍ ZJIŠTĚNÍ ČESKÉ PEČIVO

55 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 54 CP1 - Napište prosím 3 typické příklady klasického českého pečiva. Podle respondentů je nejtypičtějším českým pečivem rohlík, chléb a houska. Znázorněny jsou pouze odpovědi u více než 1 % respondentů. TYPICKÉ ČESKÉ PEČIVO (N = 408) rohlík - obecně82% chléb - obecně68% houska - obecně50% sladké - koláč9% sladké - kobliha9% sladké - loupák, makovka9% slané - dalamánek8% veka5% sladké - vánočka, mazanec4% ostatní, jiné4% chléb - Šumava4% sladké - buchty4% pletýnka2% obecně - čerstvé, teplé2% slané - kaiserka2% obecně - křupavé2% obecně - voňavé2% neví, bez odpovědi2% chléb - kmínový2% chléb - kváskový2% rohlík - bílý2% sladké - závin2% obecně - chutné, dobré2% Typické příklady českého pečiva

56 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 55 SCREENING

57 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 56 Popis dotazovaného souboru respondentů podle pohlaví, věku, vzdělání a velikosti města Celkem odpovídalo na otázky v on-line panelu 408 respondentů:

58 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 57 Popis dotazovaného souboru respondentů – hlavní nákupčí pečiva, co kupuje Celkem odpovídalo na otázky v on-line panelu 408 respondentů: Hlavní nákupčí pečiva Základní druh stejný ale i něco speciálního

59 ©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 58 PROJEKTOVÝ TÝM

60 Jaroslav Cír Jan Schmid Monika Červinková

61 QUANT QUAL QUANT NALEZNI, PROPOJ A SPOLUVYTVÁŘEJ


Stáhnout ppt "©Perfect Crowd 2013 Češi a pečivo – Zpráva z výzkumu 0 ZPRÁVA Z VÝZKUMU: ČEŠI A PEČIVO Připraveno pro LA LORRAINE Perfect Crowd Verze 2, 13.července 2015."

Podobné prezentace


Reklamy Google