Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/21.0196 Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/21.0196 Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská."— Transkript prezentace:

1 Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/21.0196 Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská škola Lipnice nad Sázavou 213 582 32 Lipnice nad Sázavou Téma hodiny:Starověká Indie Doporučeno pro:6.ročník Předmět:Dějepis Autor:Marie Opršálová Kód:Inovace ICT -1D6 Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost

2 Starověká Indie

3 Asie, poloostrov Přední Indie

4 Harappská civilizace nejstarší Harappská kultura, hl. město Harappa, okolo roku 2300 př. n. l., velmi vyspělá ve městech stály lázně, vodovody, kanalizace,... Harappa Další významné město Mohendžo-daro Harappské písmo – nebylo rozluštěno Tato civilizace zřejmě zanikla, podlehla nově příchozímu kmenu Árjů

5 Harappská civilizace se nacházela v povodí řek Indus

6 Příchod Árjů Na území vpadá kmen Árjů, podmaňuje si místní obyvatelstvo, vytváří novou kulturu Árjové původně kočovní pastevci, kteří přišli ze severu, usídlili se v povodí řeky Gangy Jejich společnost přísně rozdělena do skupin = kast, mluvíme o kastovním systému jsou tvůrci nejstarších indických písemných památek- eposy a védy

7 Indické literární památky Védy = sbírky oslavných zpěvů Eposy: psány sanskrtem = staroindický jazyk, dnes je mrtvý Mahábhárata – bratrovražedné boje dvou rodů Ramajáma – o životě krále Rámy, který bojuje o svou ženu Sítu, kterou mu unesl démon, pomáhá mu opičí král Hanuman

8 Náboženství Hinduismus – polyteistické, základem je učení o odplatě, neubližování, převtělování a vysvobození Nejvýznamnější bohové: Brahma – bůh stvořitel, Višnu – bůh udržovatel, Šiva – bůh ničitel a znovustvořitel Buddhismus – zakladatel Buddha, učení o utrpení, jeho překonání a dosažení nirvány = stav blaženosti a klidu, věří v převtělování = reinkarnace

9 Stúpa – stavba v Sánčí, jsou zde uloženy ostatky Buddhy, je považována za nejstarší budovu v Indii

10 Buddha – původní jméno Siddhártha Gautama, Buddha = probuzený, osvícený

11 Ašóka Nejvýznamnější panovník Sjednotil stát Společnost byla řízena zákony Rozvíjela se kultura a vzdělanost Po jeho smrti říše zanikla vpádem Húnů

12 Otázky pro opakování 1. Název nejstarší indické kultury? 2. Významná města? 3. Čím byla tato kultura významná? 4. Jak to s touto kulturou dopadlo a proč? 5. Kdo vytvořil kulturu, která následovala? 6. Čím se vyznačovala? 7. Jaké literární památky vznikly? 8. Jakým jazykem byly napsány? 9. Jaká náboženství jsou v Indii? 10. Co o nich víš?

13 Opakování pojmů Co je to? Harappa Ganga, Indus Přední Indie Hinduismus Nirvána Sanskrt Reinkarnace Védy Rámajáma Árjové Buddhismus Stúpa Ašóka Mohendžo-daro

14 Snad Vás povídání o Starověké Indii zaujalo! Příště vás čeká Starověká Čína! Tedy příští hodinu dějepisu NASHLEDANOU! Už se na Vás moc těším!

15 Zápis do sešitu Starověká Indie -poloostrov Přední Indie v Asii -v povodí řek Indus, Ganga Harappská civilizace -v povodí řeky Indus -vznikly městské státy Harappa, Mohendžo-daro -harappské písmo nerozluštěno -civilizace zanikla příchodem Árjů Indie po příchodu Árjů -jednotný stát v povodí řeky Gangy -kastovní systém= rozdělení lidí do skupin -rozvoj vzdělanosti -vznik eposů – Mahábhárata, Ramajáma, psány sanskrtem=staroindický jazyk, dnes již není Náboženství - Hinduismus –polyteistické náboženství, věří v převtělování´= reinkarnaci, bohové Brahma, Višnu, Šiva - Buddhismus –zakladatel Buddha( Probuzený),učení o utrpení, jeho překonáním se dosáhne nirvány = stav blaženosti a klidu, věří v převtělování Ašóka -významný panovník, sjednotil stát, po jeho smrti říše zanikla vpádem Hunů

16 Všechny objekty použité k vytvoření předváděcího sešitu jsou soušástí SW ActivStudio, ActivInspire, recourse pack nebo jsou vlastní tvorbou autora. Autorská práva, odkazy, soupis citací, zdroje jsou chránné dle zákona 121/2000Sb. Použitá literatura: Mendelová a kol., Dějiny pravěku a starověku, Dialog, Liberec 2001, ISBN 80-86218-57-0

17 Použité prameny http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:India_(orthographic_projection).svg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/31/Civilt%C3%A0ValleIndoMappa.png http://www.fotocesty.cz/india/svga/india101_sanchi.jpg http://www.christnet.cz/magazin/obrazky/lide/Buddha.jpg http://tokyojim0.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/buddha.jpg http://www.sari.cz/obrazky/zajimavosti/07-indie-orissa/asoka1-m.jpg

18 Jméno autora práce: Mgr.Marie Opršálová Datum vytvoření:Říjen 2010 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:Člověk a společnost Vzdělávací obor:Dějepis Tematický okruh:Starověké civilizace Téma:Starověká Indie Metodický list (anotace): Výklad nového učiva


Stáhnout ppt "Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/21.0196 Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská."

Podobné prezentace


Reklamy Google