Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

STAROVĚKÁ INDIE Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o starověké Indii.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "STAROVĚKÁ INDIE Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o starověké Indii."— Transkript prezentace:

1 STAROVĚKÁ INDIE Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o starověké Indii.

2 Základní pojmy monzun Paňdžáb harappská kultura Árijové védy hinduismus kasta Ašóka

3 Starověká Indie Časové rozdělení: 2500 př. n. l. – kultura poříčí Indu 1800 př. n. l. – příchod Árijských kmenů, Védské období 500 př. n. l. – Maghadská říše počátek našeho letopočtu – říše Guptovců 450 n. l. – vpád Hunů Přírodní podmínky: povodí dvou velkých řek, Indu a Gangy oblast monzunů – letních a zimních dešťů se silnými srážkami kolem Indu a jeho přítoků oblast Paňdžáb („Pětiříčí“)

4 Zápis do sešitu Starověká Indie Přírodní podmínky: povodí řek Indu a Gangy monzuny – letní a zimní silné deště kolem Indu Paňdžáb („Pětiříčí“)

5 Kultura poříčí Indu (protoindická civilizace) asi 2500 – 1800 př. n. l. povodí řeky Indu neexistují písemné záznamy, jen archeologické nálezy tzv. Bharátavašra – země Bharatovců velmi vyspělá civilizace – harappská kultura, která zakládala opevněná města (Mohendžo-Daro, Harappa) ve městech měli sýpky, ulice křížící se v pravých úhlech, kanalizaci první koupelny a splachovací záchody na světě obrázkové písmo na hliněných destičkách obr. 1

6 Zápis do sešitu Kultura poříčí Indu povodí řeky Indu neexistují písemné záznamy, jen vykopávky vyspělá civilizace harappská kultura opevněná města (Mohendžo-Daro, Harappa) ve městech sýpky, pravoúhlé ulice, kanalizace, koupelny a splachovací záchody obrázkové písmo

7 Příchod Árijských kmenů, Védské období Árjové = kočovné kmeny, význam slova ušlechtilý, vznešený patřili k Indoevropským národům zanechali mnoho oslavných písní a básní k oslavě bohů (védy) – jedny z nejstarších literárních památek světa původně uctívání přírodních sil, později učení o posmrtném životě a o převtělování duší = bráhmanismus základy současného hinduismu polyteismus – bohové Bráhma (stvořitel), Višnu (udržovatel), Šiva (ničitel) obr. 3 obr. 2 obr. 4

8 Příchod Árijských kmenů, Védské období vznikaly kasty = uzavřené skupiny obyvatel člověk se do kasty rodí a za svého života nemůže kastu opustit musí správně žít a doufat, že v příštím životě se narodí do lepší kasty 1. bráhmani = učitelé a kněží 2. kšatrijové = vojáci a vládci 3. vajšijové = svobodní obyvatelé – rolníci, obchodníci, řemeslníci 4. šúdrové = sluhové, otroci, původní podrobené obyvatelstvo 5. daliti = nedotknutelní (podřadné práce, „nečistí“)

9 Zápis do sešitu Příchod Árijských kmenů, Védské období Árjové = kočovné kmeny, význam ušlechtilý, vznešený oslavné písně a básně k oslavě bohů (védy) učení o posmrtném životě a převtělování = bráhmanismus základy současného hinduismu polyteismus – bohové Bráhma (stvořitel), Višnu (udržovatel), Šiva (ničitel) vznikaly kasty = uzavřené skupiny obyvatel 1. bráhmani = učitelé a kněží 2. kšatrijové = vojáci a vládci 3. vaišjové = svobodní 4. šúdrové = sluhové, otroci 5. daliti = nedotknutelní, „nečistí“

10 Buddhismus základ položil princ Siddhártha Gautama Buddha znamená Probuzený základní myšlenky: osvobození se od utrpení, dosažení vnitřního klidu člověk by se měl obrátit zády ke svým touhám a nenávistem lidé nemají ubližovat žádným živým tvorům neposuzujme lidi podle příslušnosti ke kastám obr. 5

11 Zápis do sešitu Buddhismus zakladatel: princ Siddhártha Gautama Buddha = Probuzený základní myšlenky: osvobození se od utrpení, dosažení vnitřního klidu obrátit zády ke svým touhám a nenávistem neubližovat žádným živým tvorům neposuzovat lidi podle kast

12 Maghadská říše vládnoucí rod – Maurjové zakladatel dynastie, král Čandragupta usiloval o ovládnutí celé Indie jeho vnuk Ašóka po válce s Kalingy přestal bojovat a stal se buddhistou po celé zemi nechal postavit sloupy, popisující Buddhovo učení po jeho smrti se říše roztříštila obr. 6. obr. 7

13 Zápis do sešitu Magahadská říše snaha o ovládnutí celé Indie král Ašóka se později stal buddhistou sloupy s Buddhovým učením

14 Říše Guptovců až současnost Guptovci jsou dynastie, která sjednotila roztříštěnou Indii této době se také říká zlatý věk Indie velký rozmach zažila věda, matematika, astronomie, náboženství a filozofie po pádu Guptovců Indii napadli Hunové ve středověku se zde začal prosazovat islám obr. 8

15 OPAKOVÁNÍ Starověká Indie Přírodní podmínky: povodí řek Indu a Gangy monzuny – letní a zimní silné deště kolem Indu Paňdžáb („Pětiříčí“) Kultura poříčí Indu povodí řeky Indu neexistují písemné záznamy, jen vykopávky vyspělá civilizace harappská kultura opevněná města (Mohendžo-Daro, Harappa) ve městech sýpky, pravoúhlé ulice, kanalizace, koupelny a splachovací záchody obrázkové písmo Příchod Árijských kmenů, Védské období Árjové = kočovné kmeny, význam ušlechtilý, vznešený oslavné písně a básně k oslavě bohů (védy) učení o posmrtném životě a převtělování = bráhmanismus základy současného hinduismu polyteismus – bohové Bráhma (stvořitel), Višnu (udržovatel), Šiva (ničitel) vznikaly kasty = uzavřené skupiny obyvatel 1. bráhmani = učitelé a kněží 2. kšatrijové = vojáci a vládci 3. vaišjové = svobodní 4. šúdrové = sluhové, otroci 5. daliti = nedotknutelní, „nečistí“

16 OPAKOVÁNÍ Buddhismus zakladatel: princ Siddhártha Gautama Buddha = Probuzený základní myšlenky: osvobození se od utrpení, dosažení vnitřního klidu obrátit zády ke svým touhám a nenávistem neubližovat žádným živým tvorům neposuzovat lidi podle kast Magahadská říše snaha o ovládnutí celé Indie král Ašóka se později stal buddhistou sloupy s Buddhovým učením

17 Otázky a úkoly V povodí kterých řek se nacházela starověká Indie? Vysvětli, co znamená pojem monzuny. Ve kterých oblastech světa je můžeme pozorovat? Kdo to byl Buddha? Jak ovlivňoval život obyvatel starověké Indie kastovní systém?

18 Zdroje Webová stránka: MIKOLÁŠ, David. Web pro podporu výuky a poskytování informací [online]. Roudnice nad Labem, 2006, [cit ]. Dostupné z: Použitá literatura: kolektiv autorů. Dějepis 6: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání. Plzeň : Nakladatelství Fraus, s. ISBN [ ] obr. 1 – mapa starověké Indie AD_Indu.png/434px-Kultura_po%C5%99%C3%AD%C4%8D%C3%AD_Indu.png AD_Indu.png/434px-Kultura_po%C5%99%C3%AD%C4%8D%C3%AD_Indu.png obr. 2 – Bráhma Thai_4_Buddies.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f7/Thai_4_Buddies.jpg/389px- Thai_4_Buddies.jpg obr. 3 – Višnu Nepal%2C_vishnu%2C_xvii_sec.JPG Nepal%2C_vishnu%2C_xvii_sec.JPG obr. 4 – Šiva Sivakempfort.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fc/Sivakempfort.jpg/360px- Sivakempfort.jpg obr. 5 – Buddha obr. 6 – Kalinga Mapa_Kalingy.PNGhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/37/Mapa_Kalingy.PNG/563px- Mapa_Kalingy.PNG obr. 7 – Ašókův sloup Asokanpillar2.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e2/Asokanpillar2.jpg/640px- Asokanpillar2.jpg obr. 8 – říše Guptovců


Stáhnout ppt "STAROVĚKÁ INDIE Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o starověké Indii."

Podobné prezentace


Reklamy Google