Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/21.2389 Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/21.2389 Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám."— Transkript prezentace:

1 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám. 1594/16, Šlapanice Indie DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL autor Markéta Bokorová VY_32_INOVACE_BK_03-09_D-6 vzdělávací oblast: předmět: ročník: Člověk a společnost Dějepis 6. ZŠ Šlapanice 2012 – 2013

2

3 Indie

4 Tento stát se začal rozšiřovat mezi řekami Indus a později Ganga. Indové byli rozděleni do společenských skupin různé úrovně – kast (to trvá dodnes). Indie se vyvíjela izolovaně až do doby, kdy do ní pronikl Alexandr Veliký (4. stol. př.n.l.)

5 Indie – oranžový puntík

6 Kultura Indie Indové vytvořili vlastní písmo, které ale nebylo nikdy rozluštěno, protože se dochovalo málo písemných památek. Psali na různé destičky, kůru či kůži. Úkol: Nakresli si indické písmo. Staroindické texty se jmenují védy. Nejznámější indické texty jsou Rámájana a Mahábhárata.

7 Kultura Indie Vynalezli desetinnou soustavu číslic, arabské číslice (Arabové je přenesli do Evropy). Z Indie pochází šachy a jóga. V Indii vznikla dvě světová náboženství: hinduismus a buddhismus.

8 hinduismus Je to polyteistické náboženství (víra ve více bohů). Věří, že po smrti se člověk znovu narodí do jiné kasty, podle toho, jak se choval). Posvátné zvíře je kráva. Hlavní bohové: Brahma, Višnu, Šiva.

9 buddhismus Jeho zakladatelem byl Siddhártha Gautama, který přijal jméno Buddha. Cílem je dosáhnout nirvány, tedy vysvobodit se z koloběhu znovuzrozování (reinkarnace).

10 Kultura Indie Původní indická kultura byla vyspělá, stavěli vodovody a kanalizace. Ulice a chodníky byly stavěny do pravého úhlu, podle plánu. V domech byly koupelny a toalety.

11 Významný panovník Ašóka Sjednotil téměř celou Indii (na území Indie bylo totiž mnoho království). Známá města: Harappa, Mohendžodaro

12 Významné památky Velká stúpa v Sánčí Skalní chrámy v Adžantě

13 Velká stúpa v Sánčí

14 Skalní chrámy v Adžantě

15

16

17 Test na závěr 1. K Indii nepatří řeka: a)Ganga b)Indus c)Eufrat 2. Mezi indické vynálezy patří: a)hedvábí b)šachy c)sklo 3. V Indii nevzniklo náboženství: a)buddhismus b)hinduismus c)křesťanství

18 Test na závěr 4. Náboženství, které vyznává více bohů se říká: a)polyteismus b)monoteismus c)ateismus 5. Skupinám, rozděleným podle majetku se říká: a)kasty b)klasy c)kluby 6. Védy jsou : a)literární památky b)indické bohyně c)společenské skupiny

19 Test na závěr 7. Mezi indické literární památky patří: a)Mahábhárata b)Epos o Gilgamešovi c)Hymnus na slunce 8. Indickým panovníkem byl: a)Achnaton b)Gilgameš c)Ašóka 9. K Indii patří město: a)Lagaš b)Mohendžodaro c)Mennofer

20 Zdroje lotosový chrám HOEFNER, Michael. Wikipedia.en [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: delhi2.jpg chrám SANSTHA, Swaminarayan. Wikipedia.en [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: indická svatba RATHORE, Jaisingh. Wikipedia.en [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ffering.jpg Mandelová, H. a kol. Pravěk Starověk Dějepisné atlasy pro ZŠ. Kartografie Praha a.s. Praha str. 20 mapa starověkých států

21 Zdroje písmo MUKERJEE. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: šachy a jóga, Taj Mahal socha Šivy v Bangalore GUPTA, Deepak. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: socha Buddhy v Japonsku BEYER, Dirk. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ront_1885.jpg

22 Zdroje stúpa v Sánčí VYAS, Raveesh. Wikipedia.en [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: gate%2C_Madhya_Pradesh.jpg Adžanta (zvenku) AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Adžanta (chodba) CHITNIS, Daniel. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Adžanta (Buddha) CHITNIS, Daniel. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

23 Informace pro učitele Prezentace slouží ke 2 vyučovacím hodinám o Indii. Propiska dole vpravo je symbol pro zápis. Ostatní slouží jen jako doplňková informace. Prezentace obsahuje test na ověření učiva. Prezentace obsahuje na závěr doplňovací zápis pro zohledňované žáky.

24 Zápis pro zohledňované Indie Tento stát se začal rozšiřovat mezi řekami _________________ a později ________________. Indové byli rozděleni do společenských skupin různé úrovně – _____________ (to trvá dodnes). Indie se vyvíjela izolovaně až do doby, kdy do ní pronikl Alexandr Veliký (4. stol. př.n.l.) Kultura v Indii Indové vytvořili vlastní písmo, které ale nebylo nikdy rozluštěno, protože se dochovalo málo písemných památek. Psali na různé__________________ ___________________________. Staroindické texty se jmenují ___________. Nejznámější indické texty jsou __________________________ a _______________________. Vynalezli ____________________________________________________, __________________________________ (Arabové je přenesli do Evropy). Z Indie pochází _______________ a _______________. V Indii vznikla dvě světová náboženství: ______________________ a ________________________. _____________________________________________________________, stavěli vodovody a kanalizace. Ulice a chodníky byly stavěny do pravého úhlu, podle plánu. V domech byly koupelny a toalety. Významný panovník ________________ – Sjednotil téměř celou Indii (na území Indie bylo totiž mnoho království). Známá města: Harappa, Mohendžodaro Významné stavby Indie Velká stúpa v Sánčí skalní chrámy v Adžantě


Stáhnout ppt "MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/21.2389 Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám."

Podobné prezentace


Reklamy Google