Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

NÁBOŽENSTVÍ A NÁSILÍ HKSN 2. ročník Lucie Melicharová Tereza Petrášová Veronika Šrámková Veronika Tománková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "NÁBOŽENSTVÍ A NÁSILÍ HKSN 2. ročník Lucie Melicharová Tereza Petrášová Veronika Šrámková Veronika Tománková."— Transkript prezentace:

1 NÁBOŽENSTVÍ A NÁSILÍ HKSN 2. ročník Lucie Melicharová Tereza Petrášová Veronika Šrámková Veronika Tománková

2 OBSAH Úvod René Girard Mimetická teorie Obětní beránek Kolektivní vražda Vývoj mythologie Paradox boha Shrnutí

3 RENÉ GIRARD Narozen 1923 v Avignonu Od roku 1947 žije v USA Francouzský historik, literární kritik a filozof sociálních věd Autor knih – téma „vztah násilí a řádu“ – Násilí a posvátno – Obětní beránek – O původu kultury : hovory s Pierpaolem Antonellem a Joãem Cezarem de Castro Rocha, – Lež romantismu a pravda románu, René Girard : uvedení do díla,

4 MIMETICKÁ TEORIE „mimesis“ – napodobování, nápodoba Aristoteles, Platón – člověk se od ostatních tvorů liší schopností napodobovat Mimetická teorie podle Reného Girarda – lidská touha je mimetická tedy napodobivá (po věcech samostatně, ale tak, že napodobujeme touhy ostatních - za cenné považujeme to, po čem touží nebo to mají oni) – touha je tzv. trojúhelníková (A touží po B, protože mu je zprostředkovává C)

5 Mimetická teorie - příklady Dvě malé děti, které si hrají s hračkami ◦ úzká hranice mezi touhou a násilím Příběh o Šalomounově soudu nad dvěma ženami Partnerské trojúhelníky Reklamní průmysl, který neustále říká, co bychom měli pro plný a zdravý život mít

6 René Girard - Obětní beránek Hypotéza: u počátku mýtu byla faktická oběť a faktické kolektivní násilí Vychází z perzekučních stereotypů ◦ Perzekuce kolektivní (masakr Židů za černého moru) ◦ Perzekuce s kolektivních dosahem (hon na čarodějnice)

7 Stereotypy 1.stereotyp krize ◦ ztráta schopnosti rozlišovat 2.stereotypní obvinění ◦ Zločiny proti autoritám ◦ Sexuální zločiny ◦ Náboženské zločiny 3.univerzální rysy výběru oběti ◦ Kulturní, náboženská a fyzická kritéria 4.násilí

8 Mýtus o Oidipovi V Thébách řádí mor Viník je Oidipus – zabil otce, oženil se s matkou Nutnost vyhnat viníka Oidipus kulhá a je cizinec

9 ,,Obětní beránek“ Naznačuje nevinnost oběti Neléčí epidemie, ani sucho nebo záplavy Působí na lidské vztahy pokřivené krizí Budí dojem, že působí i na vnější příčiny krize Oběť se považuje za posvátnou Nejprve rozsévá chaos a pak obnoví pořádek

10 Kolektivní vraždy v mýtech Snaha popírat průkaznost kolektivní vraždy - oběti sice zahynuly, ale dobrovolně Aztécký mýtus o stvoření slunce a měsíce – Teotihuacán ◦ Svobodnost a dobrovolnost rozhodnutí X nátlak z vnějšku ◦ Znaky oběti (kolektivní perzekuce) – více než o sebeobětování jde o kolektivní vraždu  úloha obětního beránka ◦ Oheň - nejradikálnější očistný prostředek ◦ Obětní beránek = původce epidemie, původce uzdravení Nebeská tělesa = božstvo působí blahodárně i škodlivě  nutnost přinášet oběti, získat si jejich přízeň Bez obětí by se svět ocitl v temnotách  Skutečná ochota obětí  napodobování (mímétismus)

11 Příklady kolektivní vraždy Skandinávský mýtus ◦ Zlý sen hodného boha Baldra ◦ Lynčování jako hra ◦ Podvodník Loki, slepý bratr Höd ◦ Kolektivní vražda nebo nevinná hra? Řecké mýty ◦ Kúréti ochraňující Dia X Titáni zabíjející malého Dionýsa ◦ Typické postavení do kruhu – ochrana X kolektivní vražda ◦ Změna ve vztahu otec – syn Snaha vytlačit násilí Vznik morálního dualismu – dobro a zlo

12 Vývoj násilí v mythologii 1. etapa – přeměna z kolektivního násilí na individuální 2. etapa - potlačení individuálního násilí 3. etapa - odstranění stop po násilí Tento vývoj patrný na všech stereotypech ◦ Bohové jako: „zlí, zlomyslní, sprostí, prostě tak, že se to nehodí ani pro slušné lidi, natož pro bohy…“  Bůh nemůže být ani zločinec ani oběť  Bohové bezchybní – bohové (dobro) a démoni (zlo) ◦ Idealizace nebo přeměna stereotypů (krize, znaky oběti, kolektivní násilí a zločin obětí spáchaný)

13 Umravňování mýtů Zamlčování zločinů bohů v mýtech – „hodný“ Baldr Lichotivé, shovívavé a rafinované podávání zločinů bohů -Zeus se změní v labuť, aby svedl Lédu Nevinný viník -Neudělal to vědomě (slepý Hödr, Oidipús) Bůh podvodník -Loki Rozdělení na dobrého hrdinu a zlou obludu

14 Paradox boha Theologie božího rozmaru Theologie božího hněvu Otázka proč bůh ohrožuje to, čemu koneckonců chce napomáhat a chránit, a proč tím koneckonců ohrožuje i sám sebe? Cíl – vyvolávat utrpení pro nastolení pořádku a zlepšení původních nedostatků

15 Shrnutí Spojení náboženství a násilí je zřejmě stejně staré jako náboženství samo Dějiny člověka jsou plné násilí páchaného ve jménu ušlechtilých ideálů – a tento trend není na ústupu ani v 21.století Pachatelé či organizátoři násilných činů ospravedlňují své konání náboženskou rétorikou, zdobí jej náboženskými symboly, boj dobra proti zlu

16 badatelé z různých oborů považují Girardovu teorii za užitečnou a zajímavou pomoc k tomu, jak se nově dívat na staré problémy. Následovník R. Girarda – Mark Juergensmeyer jeho dílo Teorie v mysli boží

17 Filmová ilustrace – Temný rytíř 3 důležité postavy – Batman, Joker, Harvey Dent (Two Face) Harvey Dent – boj proti zločinu (podobně jako Batman, ale je svázán zákony) ◦ Je Bílým Rytířem Gothamu ◦ Joker přichystá „nehodu“, při které je Harvey zachráněn Batmanem, ale ošklivě popálen. Zároveň však umírá Rachel (láska Bruce Wayna, která zůstala s Harvey Dentem) ◦ Chystá se mstít – chce zabít rodinu komisaře Gordona

18 Batman však Denta zarazí a zabije Ze snahy zachránit jeho pověst a oplatit tak lidem jejich dobrou víru, se Batman rozhodne vzít jeho činy na sebe Batman tak mizí do ústraní a ztrácí se ve tmě

19 Děkujeme za pozornost


Stáhnout ppt "NÁBOŽENSTVÍ A NÁSILÍ HKSN 2. ročník Lucie Melicharová Tereza Petrášová Veronika Šrámková Veronika Tománková."

Podobné prezentace


Reklamy Google