Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

RANÝ VÝVOJ A RANÉ TRAUMA 1 PhDr. Petra Winnette, PhD c Petra Winnette, Natama 2015.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "RANÝ VÝVOJ A RANÉ TRAUMA 1 PhDr. Petra Winnette, PhD c Petra Winnette, Natama 2015."— Transkript prezentace:

1 RANÝ VÝVOJ A RANÉ TRAUMA 1 PhDr. Petra Winnette, PhD c Petra Winnette, Natama 2015

2 CO BUDEME PROBÍRAT 2  Mýtus: Pro děti je horší, když ztratí blízkou osobu (pečovatele), než když si citové pouto na začátku života nevytvoří vůbec  Dostatek a nedostatek kontaktu v prvním roce života  Raný vývoj mozku = neurologická architektura vývoje  Význam attachmentu  Stres a následky = co dělat?  Řešení? c Petra Winnette, Natama 2015

3 O ČEM UVAŽUJEME  Všichni si přejeme, aby dospělí byli šťastní, pracovití, odpovědní, přátelští, dobří partneři a rodiče  Záleží to z velké části na tom, jak probíhalo dětství dítěte  A hlavně raný vývoj (0 – 5)  Je to kritické období vývoje 3 c Petra Winnette, Natama 2015

4 DĚTI  Všichni si přejeme, aby děti byly zdravé, šťastné, spokojené, spolupracující, rozvíjející své schopnosti, kamarádské, milující  Čím to, že některé děti jsou a jiné ne?  Abychom mohli rozhodnout, co je pro dítě nejlepší, musíme se obrátit na vědu 4 c Petra Winnette, Natama 2015

5 Raný vývoj mozku  Tvoření neuronových sítí potřebných po celý život  Architektura mozku a spojení s rodičem  Attachment = kapacita mozku prožívat bezpečí v blízkosti a v zázemí známého bezpečného člověka 5 c Petra Winnette, Natama 2015

6 Experiment s maminkou  Malé dítě (0 – 3 – 5)potřebuje neustálou interakci s blízkým dospělým c Petra Winnette, Natama 2015 6

7 CO POTŘEBUJU? 7 c Petra Winnette, Natama 2015  V BEZPEČÍ OBJEVOVAT A SDÍLET  UKLIDNIT… UKONČIT STRES

8 8 ATTACHMENT = FUNKCE JAK SE VYVÍJÍ? (c) 2008 Center For Family Development www.Center4FamilyDevelop.com 716-810-0790 Erikson Důvěra vs. nedůvěra ” První rok c Petra Winnette, Natama 2015

9 9 KDYŽ TO NEFUNGUJE = FUNKCE JAK SE VYVÍJÍ? (c) 2008 Center For Family Development www.Center4FamilyDevelop.com 716-810-0790 Erikson Důvěra vs. nedůvěra První roky c Petra Winnette, Natama 2015

10 Rychle se vyvíjející mozek  Současná neurověda prokázala:  Dítě se rodí s mozkem, který se bude intensivně vyvíjet  Během prvních let se vytváří 700 neruronových synapsí (spojení) každou vtěřinu  Mozek se vyvíjí postupně  Jako když se staví dům  Má také svoji architekturu 10 c Petra Winnette, Natama 2015

11 Dětský mozek potřebuje neustálou interakci s druhým člověkem  Nejdříve jsou vytvořeny základní okruhy a pak složitější  Každý další vývoj „stojí na ramenou“ předchozímu vývoji  Mozek se vyvíjí na dvou základech: genech a interakci s prostředím  Malé děti potřebují neustálou interakci s bezpečným dospělým prostřednictvím: očního konatktu, doteků, tělesného kontaktu, zvuku hlasu 11 c Petra Winnette, Natama 2015

12 STRES  O bčasný nedostatek  Chronický nedostatek  Závažné zanedbání v rodině  Závažné zanedbání individuálního vztahu apéče v institutci c Petra Winnette, Natama 2015 12

13 13 VZORCE ATTACHMENTU V POPULACI  Zdravý a jistý  Vyhýbavý  Ambivalentní Extrémní porucha vede k rozvoji D-D attachmentu:  Dezorganizovaný(1 – 10 %)5 %  RAD V populaci dětí s raným traumatem je výskyt D-D attachmentu až 80% (c) 2009 Center For Family Development www.Center4FamilyDevelop.com 716-810-0790 c Petra Winnette, Natama 2015

14 14 DEZORGANIZOVANÝ ATTACHMENT  Zanedbávání v raném dětství vede k vytvoření stavu nadměrné excitace (vzrušivosti) a trvalého stavu stresu.  Trvalý stav strachu/úzkosti/studu se stává povahovým rysem.  Dítě/ dospělý snadno přejde od pocitu mírné úzkosti k pocitu, že je ohrožován a odmítán.  Dítě ztrácí šanci na přijetí a zdravý vývoj (c) 2009 Center For Family Development www.Center4FamilyDevelop.com 716-810-0790 c Petra Winnette, Natama 2015

15 C O DĚLÁ STRES V ORGANISMU?  Způsobuje závažné negativní změny c Petra Winnette, Natama 2015 15

16 Jak to vypadá? Projevy:  Případová studie: Martin  8 měsíců v KÚ  3,5 roku v adopci  Výrazně opožděný vývoj emocionality, řeči (o 2 roky)  Pohotovost ke stresu, strachu, úzkosti  Oslabená schopnost regulovat afekty, řídit své chování c Petra Winnette, Natama 2015 16

17 Když biologičtí rodiče selžou  Společně jsme prošli vědecké poznatky o vývoji mozku  Malé dítě (0 – 5 let) potřebuje bezpečného dospělého, aby se správně vyvíjel jeho mozek  Vývoj je tak rychlý, že nelze počkat  Nesmíme čekat ani měsíc…  Pěstouni na přechodnou dobu nahrazují rodiče tam, kde je to zásadní: vývoj mozku c Petra Winnette, Natama 2015 17

18 Řešení založené na vědě  Jakmile je v mozku dítěte vytvořena kapacita pro vztah a mozek se vyvíjí v kontaktu a stálé interaktivní péči náhradních rodičů, dítě je schopné změnit pečovatele a tuto kapacitu plně využít.  Člověk je schopen individuálních a sériových vztahů, když prošel zdravým raným vývojem.  Přechodné neboli dočasné kvalitní rodičovství je nejlepším řešením. c Peje lidským a biologicky nejlepším přirozeným řešntra Winnette, Natama 2015 18

19 DĚKUJI ZA POZORNOST 19 Pro presentaci byly použity zdroje: Centrum dětského vývoje na Havardské Universitě (USA) Alan Schore, Effects of a secure attchemnt on right brain development and infant mental helath (2001) Van der Kolk, Traumatic stress (1996) c Petra Winnette, Natama 2015


Stáhnout ppt "RANÝ VÝVOJ A RANÉ TRAUMA 1 PhDr. Petra Winnette, PhD c Petra Winnette, Natama 2015."

Podobné prezentace


Reklamy Google