Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilArnošt Kolář
1
RANÝ VÝVOJ A RANÉ TRAUMA 1 PhDr. Petra Winnette, PhD c Petra Winnette, Natama 2015
2
CO BUDEME PROBÍRAT 2 Mýtus: Pro děti je horší, když ztratí blízkou osobu (pečovatele), než když si citové pouto na začátku života nevytvoří vůbec Dostatek a nedostatek kontaktu v prvním roce života Raný vývoj mozku = neurologická architektura vývoje Význam attachmentu Stres a následky = co dělat? Řešení? c Petra Winnette, Natama 2015
3
O ČEM UVAŽUJEME Všichni si přejeme, aby dospělí byli šťastní, pracovití, odpovědní, přátelští, dobří partneři a rodiče Záleží to z velké části na tom, jak probíhalo dětství dítěte A hlavně raný vývoj (0 – 5) Je to kritické období vývoje 3 c Petra Winnette, Natama 2015
4
DĚTI Všichni si přejeme, aby děti byly zdravé, šťastné, spokojené, spolupracující, rozvíjející své schopnosti, kamarádské, milující Čím to, že některé děti jsou a jiné ne? Abychom mohli rozhodnout, co je pro dítě nejlepší, musíme se obrátit na vědu 4 c Petra Winnette, Natama 2015
5
Raný vývoj mozku Tvoření neuronových sítí potřebných po celý život Architektura mozku a spojení s rodičem Attachment = kapacita mozku prožívat bezpečí v blízkosti a v zázemí známého bezpečného člověka 5 c Petra Winnette, Natama 2015
6
Experiment s maminkou Malé dítě (0 – 3 – 5)potřebuje neustálou interakci s blízkým dospělým c Petra Winnette, Natama 2015 6
7
CO POTŘEBUJU? 7 c Petra Winnette, Natama 2015 V BEZPEČÍ OBJEVOVAT A SDÍLET UKLIDNIT… UKONČIT STRES
8
8 ATTACHMENT = FUNKCE JAK SE VYVÍJÍ? (c) 2008 Center For Family Development www.Center4FamilyDevelop.com 716-810-0790 Erikson Důvěra vs. nedůvěra ” První rok c Petra Winnette, Natama 2015
9
9 KDYŽ TO NEFUNGUJE = FUNKCE JAK SE VYVÍJÍ? (c) 2008 Center For Family Development www.Center4FamilyDevelop.com 716-810-0790 Erikson Důvěra vs. nedůvěra První roky c Petra Winnette, Natama 2015
10
Rychle se vyvíjející mozek Současná neurověda prokázala: Dítě se rodí s mozkem, který se bude intensivně vyvíjet Během prvních let se vytváří 700 neruronových synapsí (spojení) každou vtěřinu Mozek se vyvíjí postupně Jako když se staví dům Má také svoji architekturu 10 c Petra Winnette, Natama 2015
11
Dětský mozek potřebuje neustálou interakci s druhým člověkem Nejdříve jsou vytvořeny základní okruhy a pak složitější Každý další vývoj „stojí na ramenou“ předchozímu vývoji Mozek se vyvíjí na dvou základech: genech a interakci s prostředím Malé děti potřebují neustálou interakci s bezpečným dospělým prostřednictvím: očního konatktu, doteků, tělesného kontaktu, zvuku hlasu 11 c Petra Winnette, Natama 2015
12
STRES O bčasný nedostatek Chronický nedostatek Závažné zanedbání v rodině Závažné zanedbání individuálního vztahu apéče v institutci c Petra Winnette, Natama 2015 12
13
13 VZORCE ATTACHMENTU V POPULACI Zdravý a jistý Vyhýbavý Ambivalentní Extrémní porucha vede k rozvoji D-D attachmentu: Dezorganizovaný(1 – 10 %)5 % RAD V populaci dětí s raným traumatem je výskyt D-D attachmentu až 80% (c) 2009 Center For Family Development www.Center4FamilyDevelop.com 716-810-0790 c Petra Winnette, Natama 2015
14
14 DEZORGANIZOVANÝ ATTACHMENT Zanedbávání v raném dětství vede k vytvoření stavu nadměrné excitace (vzrušivosti) a trvalého stavu stresu. Trvalý stav strachu/úzkosti/studu se stává povahovým rysem. Dítě/ dospělý snadno přejde od pocitu mírné úzkosti k pocitu, že je ohrožován a odmítán. Dítě ztrácí šanci na přijetí a zdravý vývoj (c) 2009 Center For Family Development www.Center4FamilyDevelop.com 716-810-0790 c Petra Winnette, Natama 2015
15
C O DĚLÁ STRES V ORGANISMU? Způsobuje závažné negativní změny c Petra Winnette, Natama 2015 15
16
Jak to vypadá? Projevy: Případová studie: Martin 8 měsíců v KÚ 3,5 roku v adopci Výrazně opožděný vývoj emocionality, řeči (o 2 roky) Pohotovost ke stresu, strachu, úzkosti Oslabená schopnost regulovat afekty, řídit své chování c Petra Winnette, Natama 2015 16
17
Když biologičtí rodiče selžou Společně jsme prošli vědecké poznatky o vývoji mozku Malé dítě (0 – 5 let) potřebuje bezpečného dospělého, aby se správně vyvíjel jeho mozek Vývoj je tak rychlý, že nelze počkat Nesmíme čekat ani měsíc… Pěstouni na přechodnou dobu nahrazují rodiče tam, kde je to zásadní: vývoj mozku c Petra Winnette, Natama 2015 17
18
Řešení založené na vědě Jakmile je v mozku dítěte vytvořena kapacita pro vztah a mozek se vyvíjí v kontaktu a stálé interaktivní péči náhradních rodičů, dítě je schopné změnit pečovatele a tuto kapacitu plně využít. Člověk je schopen individuálních a sériových vztahů, když prošel zdravým raným vývojem. Přechodné neboli dočasné kvalitní rodičovství je nejlepším řešením. c Peje lidským a biologicky nejlepším přirozeným řešntra Winnette, Natama 2015 18
19
DĚKUJI ZA POZORNOST 19 Pro presentaci byly použity zdroje: Centrum dětského vývoje na Havardské Universitě (USA) Alan Schore, Effects of a secure attchemnt on right brain development and infant mental helath (2001) Van der Kolk, Traumatic stress (1996) c Petra Winnette, Natama 2015
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.